دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟

ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟

ضعف پا می تواند به عنوان بخشی از احساس کلی ضعف در بدن و در یک یا هر دو پا ایجاد شود. ضعف واقعی هنگامی رخ می دهد که ماهیچه ها قدرت خود را از دست بدهند؛ اما افراد غالباً وفتی عضلات آنها ضعیف می شود احساس بیماری یا خستگی می کنند. درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج به وجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تأثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد، همراه با سوزش و آزار دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بعضی از انواع درد پا صرفاً آزاردهنده هستند؛ اما دردهای شدیدتر پا بر توانایی شما در راه رفتن یا انداختن وزن بدن بر روی پای شما تأثیرگذار هستند. گاهی آنها به صورت پا درد شبانه و یا درد لگن تا پاها نیز بروز می کنند. درمان درد ران و ساق پا بستگی به تشخیص و علت پا درد دارد. وقتی دلیل درد مشخص شد، درمان بر کنترل درد و کنترل مشکل به وجود آورنده به منظور پیشگیری یا کاهش درد پا در آینده می شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

10 علت ضعف و درد پاها

ممکن است بیماری‌ها و مشکلات مختلفی موجب بروز علائم مشترک و یکسانی شوند. بیحسی یا گزگز پا ممکن است بر اثر فشار به عصب‌ها، نوروپاتی، ابتلا به ام.اس یا آسیب به مغز ایجاد شود. این موضوع نشان می‌دهد که چرا پی بردن به دلیل اصلی بی حسی و گزگز پاها تا این حد اهمیت دارد.

  1. فلج چندگانه یا ام.اس: فلج چندگانه یا ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن خود شما به عصب‌ها و خصوصاً غلاف‌های میلین حمله می‌کند. آسیب به میلین موجب مختل شدن ارتباط بین سلول‌های عصبی می‌شود و بنابراین عملکردهایی که توسط این عصب‌ها کنترل می‌شوند نیز دچار مشکل می‌شوند. ابتلا به ام.اس، علائم مختلفی دارد از جمله: اختلالات حسی، بی‌حسی در عضلات، گزگز و مورمور شدن بدن، درد، احساس ضعف در دست‌ها و پاها، مشکلات راه رفتن، عدم تعادل، اختلالات تکلم و لرزش بی اداره‌ی بدن، سرگیجه و خستگی.
  2. آسیب عصبی (نوروپاتی) بر اثر دیابت: دیابت، شایعترین علت ابتلا به آسیب عصب‌های محیطی (نوروپاتی) است. نوروپاتی دیابتی به معنای اختلالات مختلف در عصب‌ها به دلایل مختلف می‌باشد و بنابراین می‌تواند علائم بسیار زیاد و متنوعی را ایجاد کند. شایعترین علائم نوروپاتی عبارتند از: سوزن سوزن شدن و خارش، بیحسی، احساس سوزش در پاها، فلج، اختلالات تکلم، و اختلال در عملکرد عصب‌های مغزی.
  3. بیرون‌زدگی دیسک کمر در ستون فقرات: یکی از دلایل شایع درد کمر و پاها، بیرون‌زدگی یا پارگی دیسک کمر می‌باشد. علائم بیرون‌زدگی دیسک کمر عبارتند از: درد مبهم یا تیز و تیرکشنده، اسپاسم و گرفتگی عضلانی، ضعف و بیحسی پاها و یا از دست دادن کنترل پاها.
  4. آسیب به عصب بر اثر حادثه (آسیب کمر یا گردن)
  5. فشار به عصب‌ها: ممکن است بر اثر شکل‌گیری بافت اضافی در جای زخم، بزرگ شدن رگ‌های خونی، عفونت، تشکیل تومور و یا بروز مشکلاتی مانند سندرم تونل کارپال (فشار به عصب در کانال کارپال در مچ دست) به عصب‌ها فشار وارد شود.
  6. سکته مغزی، حمله ایسکمیک مغزی
  7. میگرن
  8. سرگیجه یا سبکی سر
  9. نشستن یا ایستادن در موقعیت ثابت برای مدت طولانی
  10. میلیت عرضی (التهاب ستون فقرات)
ضعف و درد ساق و ران پا

علائم ضعف و درد پاها

ممکن است علائم دیگری، بسته به نوع بیماری زمینه‌ای، اختلال یا مشکل، با درد پا همراه باشند. برخی از این علائم عبارتند از:

گاهی درد پا با علائم و نشانه‌هایی همراه می‌شود که می‌تواند نشانگر عارضه‌ای جدی و تهدیدکننده‌ی زندگی باشد. اگر هر کدام از این علائم را همراه با درد پا مشاهده کردید فوراً به یک مرکز اورژانس پزشکی مراجعه کنید:

تشخیص ضعف و درد ساق و ران پاها

پزشک احتمالاً ران پا و مفاصل و عضلات اطراف آن را نیز معاینه کرده، ران پا را لمس، قدرت بیمار را بررسی و راه‌ رفتن و طرز حرکت او را تماشا می‌کند. آزمایش‌های مختلفی ممکن است برای تشخیص درد ران انجام شود.

تست‌های تشخیصی:

درمان درد و ضعف پاها با روشهای طب فیزیکی

  1. رایس (RICE) مخفف اقداماتی است که برای درمان آسیب‌های ورزشی جزئی ازجمله کشیدگی و رگ به رگ شدن پا توصیه می‌شوند. چهار اقدام درمانی به ترتیب عبارت‌اند از:
  2. استراحت:استراحت مانع از ایجاد آسیب بیشتر می‌شود و زمان کافی برای التیام و کاهش تورم را فراهم می‌آورد.
  3. یخ (یا کمپرس سرد موجود در فروشگاه‌ها یا داروخانه‌ها): یخ تورم، التهاب و درد را کاهش می‌دهد.
  4. فشردگی (کمپرس): باندپیچی پا با نوار کشی باعث کاهش تورم و درد می‌شود.
  5. ارتفاع: بالا بردن پا تا سطح قلب موجب می‌شود که عمل تخلیه به کمک نیروی جاذبه زمین بهتر انجام شود و به‌ این ‌ترتیب میزان درد و تورم کم شود.

توصیه می‌شود برای ماساژ پا از متخصص طب فیزیکی و توان‌بخشی کمک بگیرید. او قادر خواهد بود که با توجه به نیازهای بدن شما ماساژ را انجام دهد.

برای رهایی از درد پا از پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ اجتناب کنید. مؤثرترین ابزار درمان درد پا استفاده از کفی ارتوتیک است. این کفی‌ها با کنترل پرونیشن کف پا (چرخش پا به ‌طرف پایین) و محدود کردن چرخش داخلی پاها به کاهش کشش بیش‌ از حد و پیچ‌خوردگی عضلات ساق پا کمک می‌کند.

برای اغلب پا دردها، شروع یک برنامه ورزشی را توصیه می‌کنیم. ورزش‌درمانی و فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا در کوتاهترین زمان ممکن فعالیت‌های خود را از سر بگیرید و از آسیب مجدد پیشگیری می‌کند. متخصصین طب فیزیکی تکنیک‌های مناسب بلند کردن پا و پیاده‌روی و تمرینات تقویت و کشش کمر را به شما آموزش می‌دهند.

مگنت‌درمانی یک راه طبیعی برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مانند گرفتگی عضلات پا و سیاتیک است. مگنت‌درمانی یک روش 100٪ ایمن و فاقد مداخله دارویی و عوارض جانبی است. این درمان را می‌توان به ‌تنهایی و یا همراه با درمان‌های طبیعی و معمولی دیگر به کار گرفت. مگنت‌های کوچک شفادهنده قوی و بلند بر روی بخش‌هایی از پا در نزدیکی نقطه درد قرار داده می‌شوند. مگنت‌ها در انواع پابند، کفی و روکش تشک قابل‌ استفاده هستند.

شوک‌ درمانی می‌تواند نتایجی عالی برای افرادی که از بیماری‌های مداوم و دردناک رنج می‌برد، ایجاد کند. در بسیاری از موارد کاهش فوری درد، و همچنین بهبود تحرک و عملکرد حاصل خواهد شد.این روش درمانی غیرتهاجمی بوده و به‌ راحتی توسط بیمار پذیرفته می‌شود. این درمان نیازی به بیهوشی ندارد. هر جلسه درمانی حدود 20-5 دقیقه طول می‌کشد. بسیاری از بیماری‌ها تنها به 3 تا 5 جلسه درمانی در فواصل 7-3 روز از یکدیگر نیاز دارند.

لیزر درمانی از نور لیزر برای تسکین درد، رفع التهاب یا ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کند. لیزردرمانی برخلاف لیزرهای جراحی که موجب تخریب بافت می‌گردد، روشی کاملاً غیرتهاجمی است. لیزردرمانی از انرژی نور لیزر با شدت کم برای تحریک سلول‌ها از طریق تعدادی از مسیرهای سلولی شناخته‌شده استفاده می‌کند و فرآیند بهبود بافت‌ها را تسریع می‌بخشد. روش‌های درمانی دیگر شامل سونوگرافی، TENS درمانی، گرما، و کشش است که ممکن است برای دوره‌های کوتاه توصیه شود. علاوه بر این، بیماران ممکن است از درمان‌های کایروپراکتیک و CPM نیز بهره‌مند شوند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض ضعف و درد پاها

خطر عوارض احتمالی ضعف پا در صورت عدم درمان، عبارتند از:

  1. فلج
  2. ضربه مغزی
  3. ناتوانی در راه رفتن
  4. درد دائمی یا مزمن
  5. مشکلات عصبی که باعث درد، بی حسی یا سوزن شدن می شود.

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :خدیجه نوزری [ 1401-12-01 ]
۴روز است که ضعف وگزگز کف پاهام ووساق پاهام وران ضعف وخستگی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص و درمان بیماری های پاتشخیص و درمان بیماری های پا

اغلب بیماری های پا به علت پوشیدن کفش نامناسب به وجود می آیند. پوشیدن کفش های نامناسب با تغییر در آناتومی طبیعی پاها، شکل پاها را تغییر داده و سبب بروز درد در آن ها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تشخیص و درمان بیماری های پا می پردازیم. ... ادامه مطلب

علت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پاعلت و درمان خواب رفتگی، گزگز، بی حسی، و مورمور شدن دست و پا

بی حسی و سوزن سوزن شدن احساس خارش غیر معمولی است که می‌تواند در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد. مردم به طور کلی متوجه این احساسات در دست‌ها و پاها می‌شوند. سوزن سوزن شدن یک نگرانی شایع است. سوزن سوزن شدن ممکن است در اثر فشار روی اعصاب هنگامی که بیش از حد در یک موقعیت قرار گرفته‌اند، ایجاد شود. ... ادامه مطلب

آناتومی عضلات روتاتور کاف شانهآناتومی عضلات روتاتور کاف شانه

روتاتور کاف گروهی از چهار عضله است که بازوی شما را در جای خود در شانه نگه می‌ دارد. این به شما کمک می‌ کند تا تمام حرکات بازو و شانه خود را انجام دهید. سر استخوان بازوی شما که به آن هومروس نیز می‌ گویند، در حفره تیغه شانه یا کتف شما قرار می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

درمان قفل شدن انگشتان دست با روشهای سرپایی طب فیزیکیدرمان قفل شدن انگشتان دست با روشهای سرپایی طب فیزیکی

به وضعیتی که در آن انگشتان دست در حالت خمیده سفت یا قفل میشوند، انگشت ماشه ای (trigger finger) گفته میشود. ... ادامه مطلب