دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

قد انسان عبارت از فاصله کف پا تا روی سر هر شخص در حالت ایستاده و عمودی است. از حوالی یک سالگی تا زمان بلوغ، بیشتر افراد با سرعتی نسبتاً کند و برابر با حدود 5 سانتی متر در هر سال، قد می کشند و بلندتر می شوند. سپس با رسیدن به بلوغ و خصوصاً اواخر آن، یک جهش رشدی رخ داده و حداکثر میزان رشد قدی حاصل می شود. برای دختران، این جهش رشدی به طور معمول در اوایل سال های نوجوانی آغاز می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این در حالی است که پسران ممکن است این افزایش ناگهانی قد را تا سال های پایانی دوران نوجوانی و بلوغ خود تجربه نکنند؛ اما با گذر از دوران بلوغ و رسیدن به سنین 18 الی 20 سالگی، صفحات رشد استخوان سازی به هم جوش خورده و بسته می شوند و بنابراین به طور معمول روند افزایش قد نیز متوقف می شود. این بدان معنا است که به عنوان یک بزرگسال بعید است دیگر بلند قدتر از چیزی که هستید، بشوید. در این مقطع زمانی و پس از بسته شدن صفحه‌های رشد، درمان با هورمون رشد قد را افزایش نخواهد داد.

عوامل مؤثر مربوط به قد و افزایش قد، ژنتیکی، تغذیه و محیطی می‌باشد و تأثیر هورمون رشد بر قد انسان فقط در سال‌هایی است که رشد امکان پذیر است یعنی قبل از بلوغ و زمان بلوغ.

قبل از سن بلوغ و پیش از آنکه صفحات رشد بسته شوند؛ با توجه به ژن و شرایط فیزیکی افراد؛ می توان با اقداماتی از جمله مصرف برخی از مکمل ها و انجام ورزشهای جهشی - پرشی مانند والیبال و بسکتبال، کمی به افزایش قد کمک کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و راهکارهای مناسب افزایش قد فرزندانتان با متخصصان طب فیزیکی مشورت نمایید. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان پذیرای شما مراجعین محترم می باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، مشاوره بگیرد.

عوامل مؤثر بر قد

ژنتیک

مؤثرترین عامل بر افزایش قد عوامل ژنتیکی است. دانشمندان ثابت کرده‌اند، میزان قد هر فردی 80 درصد از والدین او به ارث رسیده است. پس اگر والدین کوتاه قد داشته باشید باید به 20 درصد باقیمانده اتکا کنید و راه‌های افزایش قد را در زمان مناسب انجام دهید. البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که قد خصوصیت چند ژنی دارد، یعنی ممکن است پدر و مادر شما کوتاه قد یا قد متوسط داشته باشند؛ اما افراد دیگر در خاندان شما قد بلندی داشته باشند و شما این‌قدر خوش‌شانس باشید که ویژگی قد بلندی را از آن‌ها به ارث ببرید.

تغذیه مناسب

تغذیه صحیح و کامل عاملی است که می‌تواند در افزایش قد مؤثر باشد. تغذیه هم در دوران جنینی و هم در دوران بلوغ و بزرگسالی بر افزایش قد مؤثر است. معمولاً کسانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، افرادی قد کوتاه هستند؛ زیرا نیازهای بدنشان تأمین نشده است. به‌خصوص وجود روی در رژیم غذایی عامل مؤثر بر افزایش قد است. با مراجعه به دکتر تغذیه میتوانید برنامه غذایی مفید و مؤثر برای افزایش قد خود دریافت کنید.

افزایش قد

بیماری‌های پس از تولد

فرد بیمار نیاز به سوخت و ساز بیشتری دارد تا با عوامل بیگانه و بیماری‌زا مقابله کند. استراحت کردن و رژیم‌غذایی که تأمین کننده‌ی نیاز یک بیمار باشد باعث می‌شود فرایند رشد متوقف نشود.

عوامل محیطی

شرایط محیطی که یک فرد از بدو تولد تا بزرگسالی در آن قرار دارد بر سلامت بدن و میزان رشد قد و حتی افزایش وزن هم تأثیرگذار است. نوزادی که وزن و قد پایین هنگام تولد دارد یا بعد از تولد مورد مراقبت مناسب قرار نمی‌گیرد یا نوزادی که در معرض دود سیگار قرار دارد قطعاً نمی‌تواند شرایط رشد مناسب داشته باشد، پس احتمال این‌که قد بلندی نداشته باشد بیشتر است.

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

بزرگسالانی که خواستار قد بلندتر شدن خود هستند، نمی‌توانند از هورمون رشد برای تحریک افزایش طول استخوان‌ها کمک بگیرند؛ چون صفحه‌های رشد پس از بلوغ به استخوان‌های مرتبط جوش می‌خورد. هورمون رشد پس از این یکپارچگی نمی‌تواند نقشی در اضافه شدن استخوان جدید داشته باشد. در این مقطع زمانی و پس از بسته شدن صفحه‌های رشد، درمان با هورمون رشد قد را افزایش نخواهد داد.

راه های افزایش قد در سنین مختلف

با این حال موارد خاصی وجود دارد که با به کارگیری آنها می توان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی اطمینان حاصل کرد و به افزایش طول قد در این دوره کمک کرد، بنابراین با استفاده از توصیه های زیر می توان در رشد قد تغییراتی به وجود آورد:

این مورد یکی از عوامل مهم و مؤثر در افزایش قد است؛ زیرا داشتن یک رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سال های رشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی متناسب با این هدف باید شامل موارد زیر باشد:

  1. میوه های تازه
  2. سبزیجات متنوع و تازه
  3. غلات کامل
  4. پروتئین ها
  5. لبنیات
  6. ویتامین D

فقط چند مورد خاص از مکمل ها وجود دارند که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک تر شدن استخوان ها در بزرگسالان می شود. به طور مثال در افرادی که شرایط خاصی دارند و این شرایط بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد، ممکن است پزشک برای آن مکمل حاوی HGH مصنوعی را تجویز کند، بنابراین باید از استفاده کردن مکمل هایی که وعده افزایش قد می دهند، خودداری شود زیرا مکملی که بتواند به طور مستقیم موجب افزایش قد در سنین بعد از رشد شود، وجود ندارد و مصرف مکمل ها معمولاً در دوران رشد توصیه می شود.

به طور معمول کم خوابی و داشتن خواب نا متناسب در بلند مدت در رشد قد افراد تأثیری ندارد؛ اما اگر نوجوانان کمتر از مقدار مورد نیاز بدنشان خواب مناسب داشته باشند، این امر ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی در میزان رشد آنها شود. علت این امر آن است که بدن در هنگام خواب هورمون HGH یا همان هورمون رشد را آزاد می کند و اگر خواب به اندازه کافی نباشد، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد.

ورزش روزانه و منظم فواید زیادی دارد، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند، به شما در داشتن تناسب اندام و وزن ایده آل کمک می کند و تولید هورمون رشد یا HGH را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند، البته ورزش در بزرگسالی نیز مزایای بسیاری دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن، می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

وضعیت بد بدن ممکن است باعث شود کوتاه تر از آنچه که هستید به نظر برسید و با گذشت زمان، افتادگی یا قوز کردن نیز می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد، بنابراین توجه به نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و باید حالت مناسب بدن در این موارد حفظ شود. برای حفظ حالت مناسب بدن، انجام برخی از تمرین هایی که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند، می تواند مؤثر باشد و شما می توانید با کمک گرفتن از پزشک، این تمرین ها را انجام دهید.

تمرین های یوگا برای کل بدن، می تواند ماهیچه ها را تقویت و به هماهنگ شدن وضعیت بدن کمک کند که این عوامل موجب بلندتر به نظر رسیدن طول قد در افراد می شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

ارتباط بسته شدن صفحات رشد و توقف افزایش قد

هورمون رشد از بخش قدامی غده هیپوفیز آزاد می شود. این هورمون باعث افزایش رشد استخوانی در صفحه رشد می شود و در عملکرد و سوخت و ساز مواد قندی و چربی در بدن نقش دارد. هورمون رشد از ابتدای تولد نقش مهمی در سلامت انسان داشته و در بزرگسالان هم ترشح می شود؛ اما بعد از بلوغ ترشح آن کاهش می یابد. چون در بزرگسالان صفحه رشد استخوانی بسته می شود و نقشی در افزایش قد ندارد. تستوسترون مهمترین هورمون مردانه و مؤثر در رشد و تکامل اندام های جنسی و بروز صفات ثانویه جنسی و خواص آنابولیک آن مانند رشد عضلات و توده استخوانی می باشد. این هورمون باعث جهش رشد در نوجوانان و در نهایت توقف رشد قدی با بستن صفحات رشد در دو انتهای استخوان می شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند طب سوزنی و فیزیوتراپی برای رفع درد آرنج استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :رستمی [ 1402-07-16 ]
سلام آقای دکتر همسر من قد کوتاهه و قد خودم متوسطه چکار کنم که بچه هام قد کوتاه نشند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آنانواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آن

قوز پشت یا کیفوزعارضه‌ای شایع در ستون فقرات است که در آن انحنای ستون فقرات در مهره‌های بالایی بیش تر از حد طبیعی است. در این عارضه ستون فقرات به دلایل مختلفی از جمله عوامل مادرزادی و عوامل اکتسابی با افزایش غیر طبیعی قوس همراه است. ... ادامه مطلب

خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا معمولاً باعث درد کوبنده می‌ شود که معمولاً با اولین قدم‌ های فرد در صبح رخ می‌ دهد. درد به طور معمول کاهش می‌ یابد اما ممکن است پس از دوره‌ های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند می‌ شوید، بازگردد. ... ادامه مطلب

ورزش درمانی چیست؟ورزش درمانی چیست؟

ورزش درمانی یکی از مهارت‌های اصلی است که حرفه فیزیوتراپی بر اساس آن بنا شده است. با در نظر گرفتن تعاریف ورزش درمانی و فعالیت بدنی می‌توان دریافت که اگرچه تمرین درمانی شامل اجزای فعالیت بدنی و ورزش است، اما همچنان یک برنامه ورزشی منظم برای رفع نقص‌ها و بهبود عملکرد ارائه می‌دهد. ... ادامه مطلب

آیا درمان اسپوندیلوز قابل انجام است؟آیا درمان اسپوندیلوز قابل انجام است؟

انواع بیماریهای تخریبی مهره های ستون فقرات را مهراک یا اسپوندیلوز میگویند. مهراک از آسیبهای غیر التهابی در ستون مهره های بدن است. اسپوندیلوز یا مهراک میتواند تمام بخشهای ستون فقرات را درگیر کند و محلی که آسیب می بیند در علائمی که در بیمار بروز میکند، نقش تعیین کننده ای دارد ... ادامه مطلب