دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوار عصب و عضله / نقش نوار عصب و عضله در گردن درد

نقش نوار عصب و عضله در گردن درد

تست نوار عصب و عضله یاالکترومایوگرافی ( Electromyography ) به زبان ساده ، به بررسی نحوه فعالیت عصب و عضله و میزان هماهنگی این دو در کنار یکدیگر می‌ پردازد . آنچه که پزشکان را به انجام تست نوار عصب و عضله بر روی بیماران سوق می‌ دهد ، وجود علائمی مبنی بر وجود نوعی نارسایی در سیستم اسکلتی عضلانی است .

آنچه در این مطلب میخوانید

سلول های عصبی سیگنال های الکتریکی را که باعث انقباض و استراحت عضلات می شود ، منتقل می کنند . نوار عصب و عضله ، این سیگنال‌ ها را به نمودار یا اعداد ، ترجمه می‌ کند و به پزشکان در تشخیص کمک می‌ کند . در این مقاله به بررسی نقش نوار عصب و عضله در گردن درد می پردازیم .

نوار عصب و عضله که به عنوان تکمیل کننده معاینات فیزیکی جهت تشخیص میوپاتی در بیماران مشکوک انجام می‌شود؛ در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح با دقت بالا قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

تست نوار عصب عضله چگونه انجام می شود ؟

برای توضیح نحوه و روش چگونگی انجام تست ابتدا لازم به ذکر است که این تست از مراحل مختلفی تشکیل شده است ، اما 2 مرحله اصلی آن عبارت اند از :

بررسی هدایت عصبی و بررسی عضله

برای بررسی مسیر حسی ، تنه عصب با تحریكات الكتریكی ضعیفی تحریک شده و پاسخ حاصله ، به كمک الكترود برداشت كننده از سطح پوست برداشت می‌ شود و نتایج به دست آمده با داده‌ های نرمال و همچنین با نتایج سمت مقابل بدن در صورت سالم بودن ، مقایسه می‌ شوند . برای بررسی مسیر حركتی ، مشابه قبل تنه عصب مشابه عصب حسی تحریک شده ، پاسخ ایجاد شده از سطح عضله مورد نظر ثبت می‌ شود و با داده‌ های نرمال و نیز سمت مقابل بدن مقایسه می‌ شود .

نوار عصب عضله

نقش نوار عصب و عضله در گردن درد

برای بررسی علت درد گردن ، علاوه بر معاینه بالینی نیاز به اقدامات پاراکلینیک مانند گرافی ساده ، ام‌آرآی و نوار عصب و عضله می باشد .در بررسی درد هایی که محدود به گردن هستند یعنی درد آگزیال گردن ، از گرافی ساده و در صورت لزوم ام‌آرآی استفاده می شود و تست نوار عصب و عضله جایگاهی ندارد . ولی در بررسی درد های رادیکولار گردن و رادیکولوپاتی گردنی ، علاوه بر تصویر برداری معمولا نوار عصب و عضله هم مورد نیاز است .

درد رادیکولار گردن ناشی از درگیری ریشه های عصبی گردن می باشد که همراه با علائم حسی مانند گزگز و خواب رفتگی ، ضعف عضلانی و تغییرات رفلکسی در معاینه می باشد .

شایع ترین علت رادیکولوپاتی گردنی، فتق دیسک گردن و ساییدگی ( آرتروز مفاصل ) مهره های گردن هستند . ازعلل دیگر که بسیار ناشایع هستند می توان به انواع تومورها و عفونت های ویروسی اشاره کرد . رادیکولوپاتی گردنی اگر به علت فتق دیسک گردن باشد معمولا ابتدا به صورت درد آگزیال گردن شروع می شود و بعد از مدتی درد شدید در اندام فوقانی انتشار می یابد که همراه با علائم حسی مانند گزگز و خواب رفتگی و ضعف عضلانی می باشد .

پیش از انجام تست نوار عصب و عضله این اطلاعات را حتما در اختیار پزشک قرار دهید :

قابل ذکر است انجام تست نوار عصب و عضله در مورد زنان باردار یا نوزادان هیچگونه ممنوعیتی نداشته و برای همه افراد قابل انجام است .

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض تست نوار عصب و عضله

تست نوار عصب و عضلهدارای عوارضی است . اما در صورت رعایت نکات خاصی که پزشک انجام‌ دهنده آزمون به آن اشراف دارد ، این عوارض برای شما رخ نخواهد داد . تنها عارضه‌ ای که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد درد موقتی در محل ورود سوزن است . این درد ممکن است چند ساعت طول بکشد و به مسکن معمولی مثل استامینوفن یا بروفن و یا سرد کردن موضعی محل پاسخ می‌ دهد .

هزینه نوار عصب و عضله

هزینه نوار عصب و عضله بر اساس ناحیه درگیر، و امکانات کلینیک که این تست در آنجا انجام می‌شود؛ تعیین میگردد.

بسیاری از مطالعات بیانگر این نتایج هستند که درمان‌های دستی که معمولاً توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می‌شوند، برای درمان کمردرد موثر بوده و همچنین برای درمان دیسک کمر، رادیکولوپاتی و گردن درد مفید است. شما می‌توانید برای کایروپراکتیک یا درمان های دستی ، به کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :درگاهی [ 1402-05-18 ]
دکتر هزینه نوار عصب و عضله چه قدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت کمر درد در ایستادن و راه های پیشگیری و درمان آنعلت کمر درد در ایستادن و راه های پیشگیری و درمان آن

کمر درد بیماری شایعی می باشد و بسیاری از مردم حداقل یک بار آن را در طول زندگی تجربه می کنند . کمر درد علل مختلفی دارد . ممکن است کمر درد در اثر ایستادن یا نشستن تشدید شود . در این مقاله به بررسی علل کمر درد در ایستادن و پیشگیری و درمان آن می پردازیم . ... ادامه مطلب

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

منوال تراپی یک روش جدید در درمان فیزیوتراپی است که به جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم کشش عضلات و مفاصل،ماساژ عمقی بافت نرم،جا اندازی مفاصل می پردازد. ... ادامه مطلب

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دستروشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

دلایل ضعف دست می تواند موارد مختلفی باشد. ممکن است علل رایج یا نادر، خطرناک یا کم خطر، موقت یا دائمی باشد. ... ادامه مطلب

داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟

درد نوروپاتیک، درد ناشی از اعصاب آسیب ‌دیده است. این نوع درد متفاوت از پیام های دردی است که در طول اعصاب سالم از بافت آسیب‌ دیده فرستاده می شوند. ... ادامه مطلب