دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / پارکینسون چه بیماری است و چه نشانه هایی دارد؟

پارکینسون چه بیماری است و چه نشانه هایی دارد؟

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکت تأثیر می‌گذارد. علائم به تدریج شروع می‌شوند، گاهی اوقات با لرزش تقریباً قابل توجه در یک دست شروع می‌شود. لرزش شایع بوده اما این اختلال همچنین معمولاً باعث سفت شدن یا کند شدن حرکت می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ممکن است هنگام راه رفتن دستان تاب نخورد یا گفتار فرد ملایم یا مبهم شود. علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت وضعیت بیماری در طول زمان بدتر می‌شود.اگرچه بیماری پارکینسون قابل درمان نیست اما داروها ممکن است علائم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. گاهی اوقات پزشک ممکن است جراحی را برای تنظیم مناطق خاصی از مغز و بهبود علائم پیشنهاد دهد.

درمان‌های حمایتی بیماری پارکینسون شامل فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌شود که در کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، قابل انجام می‌باشند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علائم

علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون برای همه متفاوت است. علائم اولیه ممکن است خفیف بوده و مورد توجه قرار نگیرند. علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می‌شود و معمولاً از طرف دیگر بدتر باقی می‌مانند، حتی پس از شروع علائم در هر دو طرف بدن.

علائم و نشانه‌های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علت

در بیماری پارکینسون، سلول‌های عصبی خاصی در مغز به تدریج تجزیه شده یا می‌میرند. بسیاری از علائم به دلیل از دست دادن سلول‌های عصبی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز، به نام دوپامین تولید می‌کنند. هنگامی که سطح دوپامین کاهش می‌یابد، باعث می‌شود که فعالیت مغز غیر طبیعی شده و منجر به اختلال در حرکت و سایر علائم بیماری پارکینسون می‌شود.

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است اما به نظر می‌رسد عوامل متعددی در آن نقش دارند، از جمله:

محققان همچنین اشاره کرده‌اند که تغییرات زیادی در مغز افراد مبتلا به بیماری پارکینسون رخ می‌دهد، اگرچه علت این تغییرات مشخص نیست. این تغییرات عبارتند از:

پارکینسون

عوامل خطر

عوامل خطر بیماری پارکینسون عبارتند از:

عوارض

بیماری پارکینسون اغلب با مشکلات اضافی همراه است که ممکن است قابل درمان باشد:

همچنین فرد بیمار ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

تشخیص

  1. هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد. متخصص مغز و اعصاب بیماری پارکینسون را بر اساس سابقه پزشکی، بررسی علائم و نشانه‌های فرد و معاینه عصبی و فیزیکی تشخیص می‌دهد.
  2. ممکن است پزشک یک اسکن کامپیوتری با انتشار تک فوتونی (SPECT) را پیشنهاد کند که اسکن ناقل دوپامین (DaTscan) نامیده می‌شود. اگرچه می‌تواند باعث ایجاد شبهه بیماری پارکینسون شود اما علائم و معاینه عصبی در نهایت تشخیص صحیح را تعیین می‌کند. اکثر مردم نیازی به DaTscan ندارند.
  3. پزشک همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند آزمایش خون را برای رد سایر شرایطی که ممکن است باعث علائم شوند، تجویز کند.
  4. آزمایش‌های تصویربرداریMRI ، سونوگرافی مغز و اسکن PETنیز ممکن است برای رد سایر اختلالات مورد استفاده قرار گیرد. آزمایشات تصویربرداری برای تشخیص بیماری پارکینسون مفید نیستند.

درمان

بیماری پارکینسون قابل درمان نیست اما داروها می‌توانند علائم را به طور چشمگیری کنترل کنند. در برخی موارد پیشرفته‌تر، ممکن است جراحی توصیه شود.

داروها ممکن است در مدیریت مشکلات راه رفتن، حرکت و لرزش کمک کننده باشند. این داروها باعث افزایش یا جایگزینی دوپامین می‌شوند. غلظت دوپامین در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون پایین است. با این حال، دوپامین نمی‌تواند به طور مستقیم مصرف شود، چراکه نمی‌تواند وارد مغز بشود.

داروهایی که پزشک ممکن است تجویز کند عبارتند از:

هنگامی که پزشک بیماری پارکینسون را تشخیص می‌دهد، تصمیم بعدی این است که آیا بیمار باید دارو دریافت کند یا خیر. این امر به موارد زیر بستگی دارد:

هیچ دو بیماری به یک دارو به طور یکسان واکنش نشان نمی‌دهند، بنابراین یافتن یک داروی مناسب و دوز برای تسکین علائم به زمان و صبر نیاز دارد.

درمان‌های حمایتی می‌تواند به بیماران در مقابله با بیماری پارکینسون و بهبود زندگی روزمره کمک کند. این درمان‌ها عبارتند از:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تحریک مغناطیسی مغز (TMS) یک روش غیر تهاجمی برای تحریک کردن مغز می‌باشد. یک سیم پیچ پوشیده شده با پلاستیک بر روی سر گرفته و با هر پالس TMS یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که سطح مغز را در زیر سیم پیچ تحریک خواهد کرد. از آن جایی که این روش از میدان مغناطیسی استفاده می‌کند، فرد احساس درد نخواهد کرد. این روش در مواردی که علائم بیماری خفیف تا متوسط باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به همراه سایر روش‌های درمان برای بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.

با استفاده از امواج اولتراسوند متمرکز (FUS) پزشکان از پرتوهای اولتراسوند برای از بین بردن سلول‌های مغزی که باعث مشکلات حرکتی می‌شوند، استفاده می‌کنند. این کمی شبیه به استفاده از ذره بین برای متمرکز کردن اشعه نور خورشید بر روی برگ برای ایجاد یک حفره کوچک است. پزشکان بسته به علائمی که در حال درمان هستند، سلول‌های مختلف مغز را مورد هدف قرار می‌دهند.

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. این عارضه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیر جراحی قابل درمان میباشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :سها اسدی [ 1402-07-11 ]
سلام. لطفاً بفرمایید درمان با اولتراسوند کجا انجام میشود ؟

مها [ 1402-07-03 ]
باسلام سوالم اینه که در کدوم مرکز در کشور خودمون از اولتراسوند برای درمان لرزش پارکینسون استفاده میشه؟باتشکر از پاسخی که میفرمایید وهم چنین مطلب مفیدتون

رضا محسنی [ 1402-05-19 ]
با عرض سلام و وقت بخیر . دکتر بوکس باعث پارکینسون میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان درد مچ پا چیست؟علت و درمان درد مچ پا چیست؟

در صورت آسیب دیدن هرکدام از استخوان ها، تاندون ها و رباط ها در ناحیه مچ پا ممکن است درد ایجاد شود. ... ادامه مطلب

مزایای استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری های اسکلتیمزایای استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری های اسکلتی

سوزن خشک یک روش درمانی مدرن است که برای تسکین درد عضلانی طراحی شده است. در حین سوزن خشک، یک پزشک چندین سوزن فیلی‌فرم را به پوست شما وارد می‌کند. سوزن‌های فیلی‌فرم سوزن‌های ریز، کوتاه و فولادی ضد زنگ هستند که مایعی را به بدن تزریق نمی‌کنند. به همین دلیل از عبارت خشک استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

جا اندازی دنبالچه توسط متخصص طب فیزیکیجا اندازی دنبالچه توسط متخصص طب فیزیکی

استخوان دنبالچه یکی از اجزای بدن ما است که آخرین بخش ستون فقرات را تشکیل می دهد. ... ادامه مطلب

توانبخشی گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات کمرتوانبخشی گرفتگی،خشکی و اسپاسم عضلات کمر

گرفتگی عضلات کمر غالباً در نزدیکی نخاع یا در مجاورت ریشه ‌های عصبی منتهی به نخاع یا خارج شونده از آن رخ می ‌دهد و به یکی از این عصب‌ های حساس فشار می ‌آورد و در نهایت منجر به بروز دردی شدید می ‌شود. ... ادامه مطلب