دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / انواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آن

انواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آن

قوز پشت یا کیفوز عارضه‌ای شایع در ستون فقرات است که در آن انحنای ستون فقرات در مهره‌های بالایی بیش تر از حد طبیعی است. در این عارضه ستون فقرات به دلایل مختلفی از جمله عوامل مادرزادی و عوامل اکتسابی با افزایش غیر طبیعی قوس همراه است.

آنچه در این مطلب میخوانید

کیفوز در برخی افراد بحدی خفیف است که براحتی تشخیص داده نمی‌شود و با انجام تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی و استفاده از بریس‌های مخصوص بخوبی بهبود می‌یابد و در مواردی بحدی شدید است که نیازمند جراحی است.

کیفوز یا قوز پشت با اصلاح ناهماهنگی و عدم تعادل بین عضلات در اغلب موارد بهبود می‌یابد. شما می‌توانید برای اصلاح این عارضه به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و با بهبود کیفوز به وسیله فیزیوتراپی، انجام حرکات اصلاحی و استفاده از بریس به وضعیت مطلوب تری در پشت و ستون فقرات خود دست یابید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

اصلاح عادات حرکتی هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به کیفوز داشته و در صورت بروز به جلوگیری از تشدید عارضه کمک می‌کند.

این بیماری در بین خانم‌ها شایع‌تر است و به دلیل ایجاد ظاهر نامناسب می‌تواند مشکلات روحی را نیز برای بیمار به همراه داشته باشد.

انواع کیفوز و علل بروز آن

انواع کیفوز

علائم کیفوز

علائم و نشانه‌های کیفوز بسته به علت و شدت منحنی متفاوت است. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به ندرت و با گذشت زمان، منحنی‌های پیشرونده ممکن است منجر به موارد زیر شود:

تشخیص کیفوز

روش‌های تشخیصی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان کیفوز

به جز دردهای احتمالی، کیفوز - به جز انواع مادرزادی - به ندرت اثرات مضر بر اندام‌ها و ساختارهای مهم داخل بدن ایجاد می‌کند. بنابراین درمان بر اساس علائمی است که ممکن است فرد با آن روبرو شود. به عنوان مثال برای کسانی که از درد شکایت دارند، از تمریناتی برای تقویت عضلات اصلی و داروهای مسکن استفاده می‌شود. برای کسانی که با نحوه ظاهر شدن خمیدگی نگران هستند، ممکن است از تمرینات مهاربندی یا وضعیتی استفاده شود.

جراحی فقط در موارد شدید کیفوز مورد نیاز است.

هنگامی که از فیزیوتراپی و ورزش برای کیفوز استفاده شود، می‌تواند به تقویت، انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و عضلات اطراف آن کمک موثر نماید. تاکید اصلی در این حالت بر انعطاف پذیری عضلات کمر و زردپی، افزایش قدرت عضلات کمر و بهبود وضعیت قرارگیری ستون فقرات و درمان قوز کمر است.

یک فیزیوتراپیست می‌تواند برای تقویت عضلات کمر و شکم، تمرینات و کشش‌هایی را توصیه کند مانند:

چرخش زانو: روی زمین دراز کشیده، زانوها را خم کرده به طوری که ساق پاها موازی با زمین باشد. زانوها را به آرامی به یک طرف برده تا پشت شما احساس درگیر شدن کند.

در هر سمت از بدن، حداقل 5 بار تکرار شود.

گردش لگن: روی زمین دراز کشیده، زانوها را خم کرده به طوری که ساق پاها موازی با زمین باشد. به آرامی پشت را قوس دهید، باسن و قسمت فوقانی پشت را روی زمین نگه دارید و چند ثانیه قبل از بازگشت به حالت کاملاً صاف، قوس را نگه دارید.

حداقل 5 بار تکرار کنید.

کشش زانو تا سینه: در وضعیت مشابه دو تمرین قبلی دراز بکشید، یک زانو را به سمت قفسه سینه بکشید. دست‌ها را در اطراف زانو گره بزنید و به آرامی زانو را به سینه نزدیک کنید. این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید.

حداقل در هر پا 5 بار تکرار کنید.

بریس ممکن است برای بیماران مبتلا به کیفوز شوئرمن که هنوز در حال رشد هستند توصیه شود. نوع خاص بریس و تعداد ساعات استفاده در روز به شدت منحنی بستگی دارد. پزشک با بهبود منحنی، بریس را به طور منظم تنظیم می‌کند. به طور معمول کودک تا زمانی که به بلوغ اسکلتی برسد و رشد خود را به پایان برساند، از بریس استفاده می‌کند.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

جراحی اغلب برای بیماران مبتلا به کیفوز مادرزادی توصیه می‌شود. همچنین ممکن است جراحی برای بیماران مبتلا به کیفوز شوئرمن که دارای انحنای بیش از 70 تا 75 درجه هستند یا کسانی که کمردرد شدید دارند نیز توصیه شود. بیماران مبتلا به کیفوز در قسمت تحتانی کمر (منحنی قفسه سینه) ممکن است برای پیچ‌های کوچکتر از 25 تا 30 درجه به جراحی نیاز داشته باشند. فیوژن ستون فقرات یک روش جراحی است که بیشتر برای درمان کیفوز استفاده می‌شود.

اهداف همجوشی ستون فقرات عبارتند از:

درد استخوان دنبالچه با روشهای متعددی درکلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان درمان میشود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :علی سرجوقیان [ 1402-05-19 ]
با قوز بند کیفوز درمان میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افزایش قوس کمر و درمان ورزشی آنافزایش قوس کمر و درمان ورزشی آن

در حالت طبیعی فقرات بدن دارای یك انحنا به سمت داخل،فقرات پشتی انحنا به سمت خارج و ناحیه ی كمر انحنای رو به جلو می باشند.حال اگر میزان انحنای كمر بیشتر از حد میزان طبیعی باشد آن را هیپرلوردوزیس یا گودی بیش از حد كمر می نامند. ... ادامه مطلب

آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟

دوچرخه سواری، نوعی ورزش است که می تواند دامنه وسیعی از مزایا را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. ... ادامه مطلب

ارتوکین تراپی زانو برای درمان درد و آرتروز زانوارتوکین تراپی زانو برای درمان درد و آرتروز زانو

ارتوکین درمانی نوعی تزریق درمانی است که به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد بدن، مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن را در برابر التهاب، تقویت می کند ... ادامه مطلب

درمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدندرمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدن

کمردرد شبانه همیشه نشانه ای از یک بیماری جدی نیست، به خصوص اگر فقط گاهی یا برای مدت کوتاهی اتفاق بیفتد ... ادامه مطلب