صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / برای رگ به رگ شدن مچ پا چه کنیم؟

برای رگ به رگ شدن مچ پا چه کنیم؟

بافت‌های مختلفی در مچ پا وجود دارد که از آن جمله می‌توان استخوان، رباط و تاندون را نام برد. نوع آسیب دیدگی با توجه به بافت آسیب دیده تعریف می‌شود. پیچ خوردن یا رگ به رگ شدن مچ پا آسیبی است که به بافت‌های نرم مچ پا وارد می‌شود. رگ به رگ شدن اصطلاحی است که برای آسیب دیدگی رباط‌های (نوارهای بافتی متصل کننده استخوان‌ها به یکدیگر) داخل مفصل به کار برده می‌شود و منظور از رگ به رگ شدن آسیب دیدن عضلات و تاندون‌ها است.

رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا بر رباط‌ها، تاندون‌ها و عضلات مچ پا، کف پا و پایین پا اثر می‌گذارد و در درجات خفیف، متوسط یا شدید بروز می‌یابد. خوشبختانه تقریباً تمام پیچ خوردگی‌های مچ پا بدون جراحی قابل درمان هستند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند ماساژ درمانی، شاک ویو تراپی و لیزر درمانی برای درمان رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل رگ به رگ شدن مچ پا

در حالی که بسیاری از علائم و درمان‌ها برای رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی یکسان هستند؛ اما در واقع دو اندام مختلف بدن را درگیر می‌کنند و معمولاً دارای دلایل مختلفی هستند.

علائم رگ به رگ شدن مچ پا

عوامل خطر رگ به رگ شدن مچ پا

برخی از عوامل خطر رگ به رگ شدن و پیچ خوردن مچ پا شامل موارد زیر می‌باشند:

1. انجام ناصحیح فعالیت‌های ورزشی
  2. خستگی عضلات و رباط‌ها
  3. گرم نکردن قبل از ورزش
  4. اضافه وزن
  5. جنسیت زن در ورزشکاران بیش از 30 سال
  6. جنسیت مرد در ورزشکاران مرد جوان سن 15 تا 24 سال
  7. کفش نامناسب
  8. سابقه رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی پا
رگ به رگ شدن مچ پا

انواع رگ به رگ شدن مچ پا

رگ به رگ شدگی مچ پا به سه دسته تقسیم می‌‌شود که با توجه به شدت آسیب دیدگی رباط و پارگی آن به صورت زیر تعریف می‌گردد:

1. در گرید 1 فقط بخش کوچکی از رباط دچار پارگی شده است.
  2. در گرید 2 بخش قابل توجهی از رباط دچار پارگی شده است.
  3. در گرید 3 رباط به طور کامل پاره شده است.

تشخیص پیچ خوردن و رگ به رگ شدن مچ پا با طب فیزیکی

پزشک پیچ خوردگی مچ پا (رگ به رگ شدن) را با انجام معاینه دقیق پا و مچ پای شما تشخیص میدهد. این معاینه بالینی ممکن است دردناک باشد.

عوارض رگ به رگ شدن مچ پا

بدون تشخیص درست، درمان و مراقبت، رگ به رگ شدگی مچ پا می‌تواند مانع از توانایی شما را برای راه رفتن و انجام فعالیت‌های معمول دیگر شود. مچ پای رگ به رگ شده ممکن است باعث شود راه رفتنتان ناهموار شود. این باعث می‌شود وزن بیشتری روی مچ پای سالم قرار بگیرد و خطر آسیب به قوزک پای سالم را افزایش می‌دهد.

درمان رگ به رگ شدن مچ پا

ماساژدرمانی

ماساژ درمانی روشی مؤثر برای درمان پیچ خوردن مچ پا است که درد را به طرق مختلف کاهش می‌دهد. حدوداً سه روز پس از آسیب دیدگی اطراف مچ پا، ساق پا و عضلات ساق پا ماساژ ملایمی داده می‌شود تا ورم کاهش یابد. با فروکش کردن درد، از تکنیک‌های عمقی‌تری برای شل کردن عضلات ساق پا و بهبود دامنه حرکتی استفاده می‌شود. در مرحله حاد، ماساژ سایشی فیبرهای متقاطع مستقیماً روی رباط انجام می‌شود تا از تشکیل بافت همبند جای زخم جلوگیری شود. توصیه می‌شود این نوع ماساژ عمقی 7 روز پس از آسیب دیدگی یا پس از کاهش یافتن درد شروع شود.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی مچ پای پیچ خورده و رگ به رگ شده با هدف تحریک فرایند التیام، آموزش شیوه صحیح گاه برداشتن، تعادل، تقویت، پایداری، افزایش توانایی حرکتی و قدرت تحمل وزن انجام می‌شود. در غیر این صورت احتمال ناپایدار شدن مچ پا و پیچ خورد مجدد مچ پا وجود دارد.

آتل و بریس

استفاده از آتل و بریس به‌ طور قابل ‌توجهی مشکل پیچ‌ خوردگی مچ‌پا را خیلی سریع بهبود می‌بخشد. از آنجایی که استفاده از آتل موجب بهبود پیچ‌ خوردگی پا می‌شود، علائم عارضه را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند بیمار عملکرد طبیعی بدن خود را بازیابد و تأثیر به سزایی در درمان پیچ‌ خوردگی‌های شدید مچ‌پا دارد.

شاک ویو تراپی

شاک ویو موجی صوتی است که انرژی پرتوانی را به نقاط دردناک مچ پا می‌رساند. این انرژی فرایندهای ترمیم و بازسازی استخوان‌ها، تاندون‌ها و دیگر بافت‌های نرم مچ پا را برمی‌انگیزد.

ورزش درمانی

ورزش یکی از روش‌های درمان پیچ خوردگی پا محسوب می‌شود. پس از پیچ خوردن مچ پا، زمانی که بیمار توانست وزن را به راحتی روی مچ پا تحمل کند و دامنه حرکتی‌ کامل مفصل را بازیافت، نرمش‌های تقویتی انجام می‌شود. چند نوع نرمش تقویتی وجود دارد. آسان‌ترین آنها حرکات ایزومتریک است که بیمار با فشار دادن اشیاء ثابت با مچ پا انجام می‌دهد. پس از آن که بیمار در انجام تمرین‌های تقویتی مهارت یافت، تمرین‌های ایزوتونیک شروع می‌شود که در آن از دامنه حرکتی مچ پا در مقابل مقاومت استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از این تمرین‌ها عبارت است از:

1. کش مقاومتی را دور یک وسیله ثابت ببندید و سر آن را دور جلوی پا ببندید.
  2. کف پا را رو به پایین خم کنید و مچ پا را تا جایی که می‌توانید بکشید.
  3. سپس در وضعیت ابتدایی قرار بگیرید و حرکت را 10 بار تکرار کنید.

یخ درمانی

یکی از روش‌های مؤثر برای کنترل درد و تورم استفاده از کمپرس یخ و بانداژ فشاری می‌‌باشد که باید حدود 10 دقیقه پس از پیچ خوردگی مچ پا از آنها استفاده کرد. باید سعی کرد تا حد امکان پا را بالاتر از سطح قلب قرار داد؛ زیرا این کار به کنترل خونریزی و تورم کمک می‌‌کند. افزایش خونریزی داخلی و تورم باعث می‌شود که به بافت سالم مجاور نیز فشار وارد گردد که در چنین حالتی سطح گردش خون و اکسیژن رسانی به سلول‌های سالم مجاور کاهش پیدا می‌کند. این امر باعث می‌‌شود سطح آسیب دیدگی مچ پا افزایش یابد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که قرار دادن کمپرس یخ به مدت طولانی و استفاده از بانداژ فشاری بسیار سفت ممکن است نتایج معکوسی را به وجود بیاورد.

دارو درمانی

در صورتی که شما و دچار پیچ خوردگی مچ پا شده اید نباید در سه روز اول پس از بروز آسیب دیدگی از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب یا کورتیکواستروئید استفاده کنید. التهاب یک بخش مهم از فرآیند اولیه ترمیم زخم و آسیب دیدگی می‌باشد و شما با محدود کردن این دوران باعث به تأخیر افتادن فرآیند بهبود خواهید شد. بهترین کار آن است که برای کاهش تورم و درد از کمپرس یخ استفاده کنید به شرط آن که باعث بروز واکنش التهابی در ناحیه مورد نظر نشود. شما می‌توانید به مدت سه روز هر دو ساعت یک بار کمپرس یخ را روی مچ پای خود قرار دهید.

لیزر درمانی

متخصص فیزیوتراپی در موارد شدید انجام لیزر درمانی را توصیه می‌کند. لیزر درمانی یک روش تخصصی از که برای درمان آسیب دیدگی در ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیزر درمانی در بهبود اختلالاتی که بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می‌گذارند نتایج بسیار خوبی را به وجود می‌آورد. از لیزر درمانی برای بهبود اختلالات عضلانی و مفاصل، تاندون و رباط استفاده می‌شود. در این روش پزشک الکترودها را روی ناحیه آسیب دیده قرار می‌‌دهد سپس انرژی فوتون را به ناحیه آسیب دیده ارسال می‌نماید. فوتون به ذرات انرژی نوری گفته می‌شود که توسط مولکول‌های ریز درون سلول جذب می‌شوند. این فرآیند باعث تحریک برخی واکنش‌های فیزیولوژیکی می‌‌شود که در تسریع روند بهبود تأثیر گذار هستند. به عبارت ساده‌ تر انرژی نور به انرژی بیوشیمیایی تبدیل می‌‌شود که به ترمیم ساختار سلول و بهبود عملکرد آن کمک می‌کند.

پیشگیری از رگ به رگ شدن مچ پا

پیروی کردن از موارد زیر باعث می‌شود که ریسک رگ به رگ شدن مچ پا یا پیچ خوردگی مجدد آن کاهش پیدا کند:

دردهای مرتبط با دیسک کمر و سیاتیک در دوران بارداری ، از مشکلات نسبتا شایع زنان باردار هستند که درکلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیرجراحی بهبود می یابند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :احمدی [ 1402-05-17 ]
دکتر حدودا دو ماه پیش مچ پام پیچ خورد اما هنوز وقتی زیاد روی پا هستم درد میگیره به نظرتون چه روشی برای درمان پیچ خوردگی مچ پا موثره ؟

روشهای پیشگیری از خار پاشنه پاروشهای پیشگیری از خار پاشنه پا

خار پاشنه، در واقع رسوب کلسیم در قسمت پاشنه ی پا است که موجب بیرون زدگی استخوان در قسمت زیرین استخوان پاشنه ی پا می شود. ... ادامه مطلب

علت و علائم زانو دردعلت و علائم زانو درد

درد موقتی زانو با درد مزمن زانو متفاوت است. بسیاری از افراد در اثر آسیب یا تصادف دچار درد موقتی زانو می‌شوند. درد مزمن زانو به ندرت بدون درمان برطرف می‌شود و همیشه به یک مورد مربوط نمی‌شود. ... ادامه مطلب

سوزن درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟سوزن درمانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سوزن درمانی یا طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. در این روش، سوزن های جامد و باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود. ... ادامه مطلب

علت، علائم و درمان فلج عصب صورتعلت، علائم و درمان فلج عصب صورت

فلج صورت نوعی فلج موقت است که در اثر آسیب دیدن عصب های صورت یا فاسیال ایجاد می شود. عصب فاسیال یا عصب هفتم جمجمه ای از کانالی باریک و استخوانی، موسوم ... ادامه مطلب