دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون یک توده‌ ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می‌شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می‌شود که یک پارگی کوچک یا فتق در بافت نازک پوشاننده مفصل یا تاندون ایجاد شود. این بافت در این حالت برآمده شده و کیسه‌ای را تشکیل می‌دهد. سپس مایع از مفصل به داخل کیسه نشت می‌کند و باعث تورم آن می‌شود. این کیست با توجه به موقعیت آن در بدن، نام‌های مختلفی دارند. هرچند ابتلا به کیست گانگلیون امری شایع است؛ اما خوشبختانه این کیست‌ها معمولاً بی‌ضرر و خوش‌خیم هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً انجام درمان خانگی برای کیست گانگلیون با داروهای خفیف مؤثر واقع می‌شود. با این حال، در موارد خاص، ممکن است انجام جراحی لازم باشد. اقدام نکردن برای درمان کیست گانگلیون به ندرت موجب بروز مشکل می‌شود مگر اینکه این کیست باعث درد یا اختلال در حرکت مفصل شده باشد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب عوارض و دردهایی مانند درد زانو، دست و شانه، انواع سردردها، دردهای ناشی از دیسک و آرتروز بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

انواع کیست گانگلیون

کیست های گانگلیون بسته به محل قرارگیری آنها نام‌های مختلفی دارند:

  1. کیست گانگلیون دورسال: کیست گانگلیونی دورسال مچ دست، در قسمت پشت مچ دست ایجاد می‌شود.
  2. کیست گانگلیونی ولار: کیست گانگلیونی مچ دست ولار، در قسمت زیر مچ دست است.

علت کیست مچ دست

علت کیست گانگلیون هنوز مشخص نیست و به نظر می‌رسد که این کیست‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که بافت اطراف تاندون یا مفصل از جای خود بیرون زده است. کیست‌های گانگلیون اغلب هنگامی ایجاد می‌شوند که مقداری از مایع سینوویال که مفاصل را پوشانده است، به ناحیه‌ای از بافت زیر پوست نشت می‌کند. همچنین می‌دانیم که آنها به طور مکرر در مفاصل مبتلا به آرتروز مفاصل یا در نتیجه فعالیت‌های استرس تکراری ایجاد می‌شوند.

دانشمندان در مورد مکانیسم های دقیق تشکیل کیست یا اینکه افراد برای جلوگیری از ایجاد کیست گانگلیون چه کاری می‌توانند انجام دهند مطمئن نیستند. یک نظریه این است که بدن با ایجاد کیست به عنوان نوعی تاول داخلی به آسیب یا استفاده بیش از حد پاسخ می‌دهد. دیگر این که پارگی‌های کوچک در کپسول مفصل یا غشای تاندون باعث می‌شود که مایع سینوویال به بیرون تراوش کند و باعث ایجاد کیست شود.

کیست گانگلیون مچ دست

عوامل خطر ایجاد کیست‌های گانگلیون

پزشکان چند فاکتور خطر را تشخیص داده‌اند که می‌تواند به این معنی باشد که فرد احتمال بیشتری برای ایجاد کیست گانگلیون دارد:

علائم کیست مچ دست

کیست گانگلیون معمولاً به صورت برآمدگی روی دست و یا مچ دیده می‌شود. اکثر افراد حس می‌کنند که این کیست‌ها به تدریج بزرگ شده و گاهی به صورت گذرا بوده به نحوی که به سطح فعالیت فرد بستگی دارد.

برخی از علائم این بیماری عبارت اند از:

  1. درد و حساسیت به لمس
  2. مشکل در دست گرفتن اشیا
  3. بی حسی و سوزن سوزن شدن دست

تصور می‌شود بیشتر این علائم بر اثر فشار کیست به نواحی اطراف از جمله تاندون و یا عصب ها بوده است.

تشخیص کیست مچ دست

پزشک در اولین نوبت از شما در مورد سابقه بالینی و علائمتان می پرسد. ممکن است سؤالاتی از قبیل اینکه چه مدت به گانگلیون دچار شده اید و یا آیا اندازه آن تغییر می‌کند و یا دردناک است از شما بپرسد.

این اشعه تصاویر واضحی از ارگان های متراکم بدن مثل استخوان بدست می‌دهد. این اشعه ها اگرچه کیست گانگلیون را نشان نمی‌دهند؛ اما می‌توانند نشان وجود بیماری های دیگر مثل آرتروز و یا تومور استخوان را نفی کنند.

این روش ها بهتر می‌توانند بافت های نرمی مثل گنگلیون را نشان دهند. برای تشخیص گانگلیونی که قابل دیدن نیست و یا تمایز کیست از سایر تومور لازم است MRI یا اولتراسوند انجام شود.

درمان کیست مچ دست در طب فیزیکی

فیزیوتراپی

در بسیاری از موارد کیست گانگلیون نیاز به درمان نداشته و حدود نیمی از موارد این عارضه به طور خود به خودی و بدون مداخله از بین خواهند رفت. در صورتی که گانگلیون دردناک نبوده و مشکلی در استفاده از دست ایجاد نکرده باشد نیازی به درمان نخواهد داشت. با این حال در صورتی که گانگلیون دردناک بوده و یا استفاده از دست را محدود کرده و یا در صورتی که کیست باعث فشار بر روی یک عصب (و تغییر در حواس، بی حسی یا احساس سوزن سوزن) شده باشد انجام فیزیوتراپی توصیه خواهد شد. فیزیوتراپی برای تسکین درد، بهبود عملکرد و آموزش بیماران در مورد کیست گانگلیون مؤثر خواهد بود.

تکنیک‌های باندپیچی

باندپیچی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا بدون وارد شدن فشار به گانگلیون فشار بیشتری را تحمل کنید (برای مثال به هنگام ورزش کردن). فیزیوتراپیست می‌تواند تکنیک‌های صحیح باندپیچی را به شما آموزش دهد.

اصلاح حرکات

شما می‌توانید با اصلاح حرکات خود و انجام ندادن حرکاتی که منجر به تحریک کیست می‌شوند علائم این عارضه را کاهش دهید.

تمرینات ورزشی

در برخی از موارد یک برنامه‌ی ورزشی مناسب می‌تواند حساسیت گانگلیون را کاهش داده و علاوه بر تسکین درد، دامنه حرکتی دست را به حالت طبیعی برگرداند.

استفاده از بریس و اسپلینت

انجام برخی از فعالیت‌های فیزیکی با دست مبتلا به کیست گانگلیون می‌توانند منجر به بزرگ‌تر شدن کیست و وارد شدن فشار بر روی اعصاب و درد شوند. ممکن است پزشک به شما توصیه کند تا از بریس یا اسپلینت به منظور محدود کردن حرکات مفصل استفاده کنید. این کار می‌تواند علائم عارضه را کمتر کرده و به از بین رفتن سریع‌تر کیست نیز کمک کند. با کاهش درد پزشک شما تمریناتی را به منظور تقویت مفصل و بهبود دامنه‌ی حرکتی تجویز خواهد کرد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض ترکیدن کیست مچ دست

کیست گانگلیون هنگام پارگی می‌تواند دردناک باشد. کیست جدا از اینکه به طور بالقوه در نزدیکی یک عصب در بدن شما قرار دارد، مقدار قابل توجهی مایعات نیز ترشح می‌کند که می‌تواند بافت‌های اطراف را ملتهب و آنها را حساس کند.

آیا کیست مچ دست خطرناک است؟

گانگلیون بدون خطر است و در صورتی که درد نداشته باشد یا عارضه ای ایجاد نکند، می توان آن را به حال خود رها کرد. گانگلیونی که از عمق یا کف دست نشأت می گیرد، ممکن است به صورت مکانیکی با اعصاب اولنار و مدیان یا شاخه های آنها در کف دست تداخل کند. این تداخل منجر به اختلالات حرکتی و حسی در محل توزیع شاخه های درگیر می شود.

قبل از سن بلوغ و پیش از آنکه صفحات رشد بسته شوند؛ با توجه به ژن و شرایط فیزیکی افراد؛ می توان با اقداماتی از جمله مصرف برخی از مکمل ها و انجام ورزشهای جهشی - پرشی مانند والیبال و بسکتبال، کمی به افزایش قد کمک کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و راهکارهای مناسب افزایش قد فرزندانتان با متخصصان طب فیزیکی مشورت نمایید. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان پذیرای شما مراجعین محترم می باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :علی حجتی [ 1402-05-17 ]
دکتر با مچ بند آتل دار کیست مچ دست درمان میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان بالجینگ دیسک کمر با روشهای سرپایی طب فیزیکیدرمان بالجینگ دیسک کمر با روشهای سرپایی طب فیزیکی

بین هر دو مهره بافتی نرم واقع است که به آن دیسک بین مهره ای می گویند. این دیسک از به هم ساییده شدن دو مهره جلوگیری می کند. همچنین این دیسک مانند یک کم ... ادامه مطلب

تزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن دردتزریق اپیدورال برای درمان سیاتیک، کمر درد و گردن درد

به تزریق دارو به فضای اپیدروال ستون فقرات، تزریق اپیدورال می گویند. تزریق اپیدورال روش رایج و نوینی است که در آن ماده استروئیدی به همراه ماده بی حس کننده به ناحیه اپیدورال نخاع که بیرونی ترین لایه حفاظتی طناب نخاعی است تزریق می شود. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان بیماری های پاتشخیص و درمان بیماری های پا

اغلب بیماری های پا به علت پوشیدن کفش نامناسب به وجود می آیند. پوشیدن کفش های نامناسب با تغییر در آناتومی طبیعی پاها، شکل پاها را تغییر داده و سبب بروز درد در آن ها می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر تشخیص و درمان بیماری های پا می پردازیم. ... ادامه مطلب

درد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارسدرد و سوزش کف پا در اثر سندروم تونل تارس

تونل تارس یک کانال است که در سمت داخلی مچ پا و در زیر قوزک داخلی قرار گرفته است. یک طرف این کانال استخوان های تالوس (قاپ) و کالکانه (پاشنه) قرار گرفته و در طرف دیگر کانال یک بافت نواری شکل به نام فلکسور رتیناکولوم flexor retinaculum وجود دارد. ... ادامه مطلب