دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟

درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟

ورزش بخش مهمی از یک سبک زندگی سالم و فعال است. قلب و ریه های شما را بهبود می بخشد و استخوان ها و ماهیچه ها را قوی می سازد و باعث سلامتی می شود. با این حال، ورزش می تواند باعث درد عضلات شود. اگر تمرین جدیدی را امتحان کنید یا شدت خود را افزایش دهید، ممکن است از ماهیچه های جدید استفاده کنید، عضلات خود را تحت فشار قرار دهید یا در رشته های عضلانی خود پارگی های کوچکی ایجاد کنید. اینها نشانه هایی هستند که نشان می دهد عضلات شما در تلاش هستند تا به این تمرین جدید پاسخ دهند، رشد کنند و قوی تر شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

بدن درد بعد از ورزش که به درد عضلانی تأخیری (DOMS) نیز شناخته می‌شود در نتیجه پارگی‌های کوچک فیبرهای عضلانی در حین تمرین رخ می‌دهد. ریز پارگی‌های کوچک عضلات باعث درد و التهاب می‌شود. درد معمولاً بین 12 تا 24 ساعت پس از تمرین شروع می‌شود و حدود 24 تا 72 ساعت پس از محرک تمرینی به اوج خود می‌رسد. این در واقع همان فرآیند دخیل در عضله‌ سازی است. وقتی فیبرهای عضلانی پس از این پارگی‌ها دوباره ساخته شده و بهبود می‌یابند، قوی‌ تر از حالت قبل خواهند شد.

بدون شک این بخشی طبیعی از روند رشد عضلات و تقویت قدرت به نظر می‌رسد. فراموش نشود که درد عضلانی یا DOMS همیشه به معنای نتایج بهتر یا سریع‌ تر عضله‌ سازی یا قدرت‌سازی نیست. در واقع، بدن درد بعد از ورزش بیش از حد می‌تواند اهداف معکوس داشته باشد. بسته به میزان آسیب وارد شده و عوامل دیگر مانند ژنتیک و میزان هیدراته بودن عضلات درجات مختلفی بدن درد بعد از ورزش وجود دارد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت درد عضلات پس از ورزش

عوامل مختلفی است که سبب DOMS می شود از جمله:

عوامل خطر ایجاد درد بعد از ورزش

بر طبق تحقیقات انجام شده وجود تعداد زیاد ژن های MLCK و ACTN3 به ترتیب باعث کاهش احتمال آسیب دیدگی و افزایش سرعت ساخت پروتئین و در نتیجه DOMS بیشتر و کوفتگی عضلانی است. تحقیقات نشان داد که زنان بیشتر از مردان مستعد آسیب فیبرهای عضلانی هستند؛ اما روند ریکاوری در زنان سریع تر از مردان اتفاق می افتد. تفاوت های جنسیتی و ژنتیکی، سطح آمادگی فرد، نوع تغذیه و نوع ورزش، فاکتورهایی هستند که تعیین کننده میزان کوفتگی و بدن درد بعد از ورزش هستند.

درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد

درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟

دردهای ماهیچه‌ ای که پس از تمرین‌های ورزشی سخت رخ می‌دهند معمولاً پس از 24 تا 48 ساعت آرام می‌شوند؛ اما اگر این دردها پس از چند روز استراحت برطرف نشدند یا حتی شدیدتر شدند، علامت صدمه جدی ماهیچه‌ای است. احساس درد شدید در ماهیچه‌ها هنگام ورزش ممکن است علامت کشیدگی یا صدمه به ماهیچه‌ها باشد. اگر درد در ماهیچه‌ها با مشکل تنفسی، تب بالا، ضعف عضلات و سفتی گردن همراه بود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کاهش و رفع بدن درد بعد از تمرین

1. بسته یخ یا کیسه آب گرم

اگر ماهیچه‌تان دردناک است یا متوجه تورم در ماهیچه یا مفاصل‌تان شده‌اید و در آن نواحی احساس گرما می‌کنید، یک بسته یخ را درون حوله‌ای نازک بگذارید و آن را 15 دقیقه در نقاط دردناک قرار دهید. اگر هیچ نوع تورمی مشاهده نکردید و درد ماهیچه فقط ناشی از ورزش است، کیسه آب گرم را 15 دقیقه روی آن قرار دهید تا با بهبود جریان خون، درد ماهیچه هم برطرف شود.

2. ماساژ

ماساژ نقاط دردناک یا ماساژ ورزشی می‌تواند گرفتگی ماهیچه‌های دردناک را باز کند و درد را تسکین دهد.

3. کشش

پس از انجام‌دادن تمرین‌های سخت ورزشی، ماهیچه‌های‌تان را حدود 10 دقیقه کشش دهید تا از دردناک‌شدن آنها پیشگیری کنید. همچنین قبل از شروع تمرین‌های ورزشی یادتان باشد که حتماً بدنتان را با حرکات ساده‌ای مانند چرخش دست‌ها و در جا دویدن یا آهسته راه‌رفتن و به‌تدریج سرعت را بالابردن، گرم کنید.

4. انجام‌دادن ورزش‌های ساده مانند پیاده‌روی و شنا

هرگز به‌طور ناگهانی ورزش را متوقف نکنید. در واقع، دردهای ماهیچه‌ای پس از تمرین‌های ورزشی، نشان‌دهنده ی آن است که ماهیچه‌هایتان کشیده شده‌اند. با استفاده از ماهیچه‌هایتان (هنگام فعالیت‌های سبک) می‌توانید سرعت حذف تولید اسیدلاکتیک را بالا ببرید. مقدار بیش از اندازه این ترکیب در بافت‌‌های ماهیچه‌ای باعث گرفتگی و درد ماهیچه‌ها می‌شود.

5. انجام آهسته تمرین‌های کششی واگرای ماهیچه‌

اگر هنگام ورزش، تمرین‌های کششی واگرای ماهیچه انجام دهید، احتمال دارد به درد ماهیچه مبتلا شوید. انقباض‌های واگرای ماهیچه زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌ها ازنظر طولی تحت فشار قرار دارد و باعث دراز شدن ماهیچه می‌شود. پیاده روی یا دویدن در سراشیبی، نمونه‌هایی از تمرین‌های کششی واگرای ماهیچه هستند. این تمرین‌ها را آهسته انجام دهید و به‌تدریج به شدت آنها بیفزایید.

6. حمام آب‌ گرم

حمام آب گرم می‌تواند سفتی ماهیچه‌ها را باز کند و جریان خون را بهبود بخشد و از درد ماهیچه‌ای و بدن درد به‌طور موقت کم کند.

7. کرم‌های موضعی

لوسیون‌ها، روغن‌ها و دیگر کرم‌های موضعی ورزشی که بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها در دسترس است، از درد می‌کاهند. در واقع، این کرم‌ها موجب خنکی یا گرمی پوست می‌شوند و توجه شما را از درد منحرف می‌کنند.

8.خواب کافی

شاید خیلی ساده به نظر برسد؛ اما خوابیدن علاوه بر اینکه باعث رشد بیشتر عضلات می‌شود، می‌تواند درد ناشی از تمرینات سخت و فشرده را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد داشتن خواب کافی بدن درد ناشی از تمرینات را به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش می‌دهد، بنابراین حداقل 8 ساعت خوابیدن برای ورزشکاران حرفه‌ای و بدنسازان توصیه می‌شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

زمان مراجعه به پزشک

در زیر فهرستی از انواع درد ورزشی را نام می‌بریم که باید جدی گرفته شده و برای مداوای آنها به پزشک مراجعه شود:

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود درد کمر بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :نادر لونی [ 1402-05-17 ]
سلام دکتر .هر چی درد و گرفتگی عضلات بیشتر باشه به معنی تمرین بهتره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟تاندونیت یا التهاب تاندون چیست؟

التهاب تاندون ها یا تاندونیت، یک نوع پاسخ التهابی در درون تاندون می باشد درحالی که لایه خارجی بدون التهاب است. این عارضه می تواند همراه با یک سری پارگی های میکروسکوپی باشد. ... ادامه مطلب

علت کمر درد در ایستادن و راه های پیشگیری و درمان آنعلت کمر درد در ایستادن و راه های پیشگیری و درمان آن

کمر درد بیماری شایعی می باشد و بسیاری از مردم حداقل یک بار آن را در طول زندگی تجربه می کنند . کمر درد علل مختلفی دارد . ممکن است کمر درد در اثر ایستادن یا نشستن تشدید شود . در این مقاله به بررسی علل کمر درد در ایستادن و پیشگیری و درمان آن می پردازیم . ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان شکستگی ستون فقراتتشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات

آرتروز بیش تر در افراد مسن شیوع دارد اما به طور کلی در تمام گروه های سنی دیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر شکستگی ستون فقرات در اثر آرتروز می پردازیم. ... ادامه مطلب

درمان دیسک گردن با کایروپراکتیکدرمان دیسک گردن با کایروپراکتیک

یکی از روش های درمانی دیسک گردن، کایروپراکتیک می باشد. این علم در کنار علوم فیزیوتراپی و استخوان درمانی قرار می گیرد. می توان گفت که این روش، یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که اگر با سایر روش های درمانی همراه شود، تاثیر بیش تری خواهد داشت. ... ادامه مطلب