دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / علت، علائم و درمان فلج عصب صورت

علت، علائم و درمان فلج عصب صورت

فلج صورت نوعی فلج موقت است که در اثر آسیب دیدن عصب‌های صورت یا فاسیال ایجاد می‌شود. عصب فاسیال یا عصب هفتم جمجمه‌ای از کانالی باریک و استخوانی، موسوم به کانال فالوپ در جمجمه عبور می‌کند که زیر گوش در کنار عضلات هر طرف صورت واقع شده است. بخش اعظم گذرگاه عصب فاسیال در درون پوسته‌ای استخوانی قرار دارد. پیامد مختل شدن عملکرد عصب صورت ابتلا به فلج بل است که اجازه نمی‌دهد پیام‌ها از مغز به عضلات صورت برسد. این اختلال به ضعف یا فلج صورت می‌انجامد. این اختلال که ارتباطی با سکته مغزی ندارد، شایع‌ترین علت فلج صورت است. فلج بل معمولاً فقط بر یکی از دو عصب صورت اثر می‌گذارد و یک سمت صورت فلج می‌شود، با این حال فلج شدن هر دو سمت صورت نیز در موارد نادر مشاهده شده است. اقدامات لازم برای درمان فلج صورت این است که فشار روی عصب صورت کاهش داده شود. در ادامه با درمان‌های مختلف فلج صورت آشنا می‌شوید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت فلج شدن عصب صورت

شرایط زیر را می‌توان زمینه‌ساز فلج صورت دانست:

درمان فلج عصب صورت

علائم فلج صورت

علائم فلج صورت از نظر شدت آن متفاوت هستند و ممکن است ضعفی جزئی تا فلج کامل باشد. هرچه التهاب و فشاری که عصب صورت با آن مواجه می‌شود بیشتر باشد، شدت فلج و مدت‌زمانی که طول می‌کشد عصب بهبود یابد و عملکرد خود را به دست آورد بیشتر خواهد بود. علائم فلج صورت 1 یا 2 هفته بعد از یک سرماخوردگی، عفونت گوش یا عفونت چشم ظاهر می‌شوند. علائم معمولاً ناگهانی ظاهر می‌شوند و ممکن است زمانی که از خواب بیدار شدید و یا هنگام خوردن یا نوشیدن متوجه آن شوید. علامت شاخص فلج صورت با افتادگی یک سمت صورت و عدم توانایی در باز یا بسته کردن چشم سمت درگیر شده صورت است. در موارد نادری، فلج صورت ممکن است هر دو سمت صورت را درگیر کند.
دیگر علائم فلج صورت عبارتند از:

افراد در معرض خطر فلج صورت

هر فردی ممکن است با فلج صورت مواجه شود و درصد شیوع این عارضه در میان بانوان و آقایان یکسان است. فلج صورت عموماً در بازه سنی 40 ـ 10 سالگی بروز می‌یابد. فلج عصب صورت به طور ناگهانی، غالباً طی ساعات شب بروز می‌یابد و معمولاً خود به خود پس از چند هفته بهبود می‌یابد. درصد شیوع فلج عصب صورتی در فصل زمستان اندکی بیشتر از فصول دیگر سال است.

تشخیص فلج صورت

تشخیص فلج صورت بر اساس تظاهرات بالینی انجام می شود که شامل کج شدن صورت، عدم توانایی در حرکت دادن عضلات سمت آسیب دیده ی صورت و رد کردن سایر بیماری های ایجاد کننده ی فلج صورت می باشد. هیچ آزمایش بالینی مخصوصی برای تشخیص این بیماری وجود ندارد. به طور معمول، پزشک ضعف فوقانی و پایینی صورت فرد را معاینه می کند. در اغلب موارد، این ضعف به یک سمت صورت محدود می شود و یا گاهی اوقات به پیشانی، پلک و دهان می رسد. آزمایشی با عنوان الکترومیوگرافی (EMG) یا نوار عصب و عضله می تواند آسیب به عصب را تشخیص دهد و شدت و وسعت درگیری اعصاب را تعیین می کند. آزمایشات خونی می تواند گاهی اوقات به تشخیص سایر مشکلات همزمان از جمله دیابت و عفونت های خاص کمک کند. با استفاده از عکسبرداری های MRI و سی تی اسکن می توانیم ساختارهایی که بر روی عصب صورت فشار وارد می کنند را تشخیص داده و از بین ببریم.

عوارض فلج صورت

علاوه بر مشکلات چشمی، عوارض احتمالی فلج صورت عبارتند از:

روشهای درمان فلج عصب صورت

  1. چنانچه منشأ بیماری مشخص باشد، برای مثال عفونت عامل فلج شدن صورت باشد، درمان دارویی مناسب شروع می‌شود.
  2. استروئیدهایی مانند پردنیزون به منظور کاهش التهاب و ورم تجویز می‌شود.
  3. داروهای دیگری مانند آسیکلوویر با هدف مقابله با عفونت‌های ویروسی هرپس سیمپلکس تجویز می‌شود تا دوره بیماری کوتاهتر شود.
  4. مسکن‌هایی مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن نیز درد را کاهش می‌دهد؛ چون احتمال تداخل دارویی وجود دارد، بیمارانی که داروهای تجویز شده پزشک را مصرف می‌کنند، باید قبل از شروع مصرف داروهای بدون نسخه حتماً با پزشک معالج مشورت کنند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عضلات فلج شده، کوچک تر و منقبض می شوند که موجب انقباض دائمی آنها می شود. متخصص فیزیوتراپی آفتاب به شما آموزش می دهند که چگونه عضلات صورت خود را ماساژ دهید و چه تمرینات ورزشی انجام دهید تا از این اتفاق جلوگیری کنید. فیزیوتراپ شما در ابتدا حرکات عضلات صورت شما را بررسی می کند تا بتواند برنامه ی درمانی مخصوص شما را طراحی کند. این برنامه ی درمانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. ورزش های کششی به منظور بازیابی توانایی بالا بردن ابرو و حرکت گوشه ی دهان.
  2. برنامه ی ورزشی برای انجام حرکات فعال و غیر فعال به منظور افزایش عملکرد عضلات.
  3. تحریک الکتریکی برای حفظ بخش عمده ای از ماهیچه های صورت و جلوگیری از آتروفی و در دو هفته اول بعد از فلج صورت نباید بکار برود.
  4. با اعمال ماساژ بر روی عضلات فلج شده، می توان انعطاف پذیری و کشسانی عضله را حفظ کرد. ماساژ همچنین باعث حفظ جریان خون به ناحیه ی آسیب دیده می شود و از انقباض آن جلوگیری می کند.
  5. انجام حرکاتی در طول عضلات که موجب بهبود در حس هایی مثل لمس، ضربه زدن و نوازش کردن می شود.

در این روش سوزن‌های ظریفی در نقاط مشخصی از پوست فرو برده می‌شود یا تکنیک‌های طب سوزنی مختلف دیگری برای درمان فلج صورت به کار برده می‌شود. هدف از طب سوزنی این است که عملکرد عصب فاسیال از طریق بهبود گردش خون موضعی، از بین بردن ورم و کاهش التهاب عصب صورت بهبود داده شود.

بیوفیدبک ابزار بسیار ارزشمند و مؤثری است که از روند بهبودی عصب، بازخورد خوبی به بیمار می‌دهد. کلیدی‌ترین نکته برای رسیدن به کارایی نرمال و عادی عضلات این است که به هر یک از عضلات به طور خاص آموزش داده شود که مانند قبل به طور مستقل عمل کند. بسیار مهم است که طی جلسه‌ی ارزیابی و در تمام طول دوره‌ی درمان، نشانگرهایی از وضعیت عملکرد عضله ثبت شوند تا شما بتوانید روند پیشرفت خود را ببینید و تغییراتی که در حال انجام شدن هستند را درک کنید.

امروزه به علت فعالیت‌های بسیار زیاد و سنگین، قسمت اعظمی از مردم درگیر مشکلات و بیماری‌های بسیاری در بخش مهم بدن‌‌، یعنی پا‌هایشان هستند و قطعا راه حل درمانی این افراد، باید در کلینیک‌‌های تخصصی پا جستجو شود. همشهریان گرامی یکی از بهترین کلینیک های تخصصی پا در اصفهان کلینیک دکتر فلاح می‌باشد. شما می‌توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم عبدالملکی [ 1402-05-16 ]
دکتر همسر بنده دچار فلج بلز سمت راست صورتش شده . بیوفیدبک روش موثری برای درمان فلج بلز است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)

عارضه مورتون نوروما، نورمای بین انگشتی، نورما اینترمتاتارس یا نورمای سینه پا نیز نامیده می شود. عارضه ای است که بر اثر بزرگ شدن عصبی که بین انگشتان قرار دارد، ایجاد می شود. این عصب سیگنال های حسی را به انگشتان پا انتقال می دهد. ... ادامه مطلب

نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اسنوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس

اگر پزشک به بیماری ام اس مشکوک شود، ممکن است نوار عصب و عضله را تجویز کند تا بتواند از تشخیص خود مطمئن شود. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر نوار عصب و عضله برای تشخیص ام اس می پردازیم. ... ادامه مطلب

افتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکیافتادگی شانه و درمان آن توسط متخصص طب فیزیکی

افتادگی شانه وضعیتی است که در آن شانه به صورت خفیف و یا متوسط نسبت به وضعیت عادی افت کرده و پایین می آید. ... ادامه مطلب

درمان دیسک گردن با کایروپراکتیکدرمان دیسک گردن با کایروپراکتیک

یکی از روش های درمانی دیسک گردن، کایروپراکتیک می باشد. این علم در کنار علوم فیزیوتراپی و استخوان درمانی قرار می گیرد. می توان گفت که این روش، یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که اگر با سایر روش های درمانی همراه شود، تاثیر بیش تری خواهد داشت. ... ادامه مطلب