دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نوار عصب و عضله / نکاتی که قبل از گرفتن نوار عصب و عضله باید بدانید

نکاتی که قبل از گرفتن نوار عصب و عضله باید بدانید

بدن انسان از میلیونها نورون عصبی تشکیل شده است که وظیفه انتقال پیام را از عضلات به سمت مغز و بالعکس را به عهده دارند. وجود اختلال در هر کدام از این نورونها در انتقال پیام ها مشکل ایجاد می کند تخریب پوسته میلین، تخریب خود عصب و ایجاد اسکار، گیرکردن و له شدن عصب و امثال آن از دسته اختلالات اعصاب هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اختلالات عصبی بیماری هایی هستند که بر روی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی تأثیر می‌گذارند. برای تشخیص مشکلات عصب و عضله نیاز به نوار عصب و عضله است تا بتوان مشکلات عصبی موجود در بدن را تشخیص داد. این روش، یک تست تشخیصی است که وضعیت سلامت عضلات و سلول های عصبی که آنها را کنترل می کند، را ارزیابی می کند.

این سلول های عصبی، نورون های حرکتی نامیده می شوند. آنها سیگنال های الکتریکی را که باعث انقباض و شل شدگی عضلات می شود، منتقل می کنند. نوار عصب و عضله این سیگنال ها را به نمودار یا اعداد، ترجمه می کنند و به پزشکان در تشخیص کمک می کند.

علت گرفتن نوار عصب و عضله

در تشخیص فشار روی ریشه های عصبی که از بین مهره ها عبور کرده و توسط دیسک صدمه دیده تحت فشار قرار می گیرند کمک کننده است و به پزشک معالج در تشخیص میزان ضایعه ایجاد شده توسط دیسک صدمه دیده کمک می کند. تست نوار عصب و عضله برای بررسی وضعیت بهبود پس از درمان دیسک کمر و گردن به صورت جراحی و یا روش های طب فیزیکی ، مؤثر است.

مراقبت های قبل از گرفتن نوار عصب عضله

  1. دوش بگیرید و لباس راحت و آزاد بپوشید.
  2. از مرطوب‌کننده، لوسیون و عطر بر روی پوست خود استفاده نکنید. کرم‌ها و لوسیون‌ها بر دقت تست تأثیر می‌گذارند.
  3. درخصوص استفاده از رقیق‌کننده‌های خون یا هرگونه دارو با پزشک خود صحبت نمایید. داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین می‌توانند خطر خون‌ریزی بعد از الکترومیوگرافی را افزایش دهند. با این‌حال بدون مشورت با پزشک مصرف داروهای خود را قطع نکنید.
  4. اگر از ابزار‌هایی نظیر ضربان‌ساز استفاده می‌کنید یا دچار اختلالات خونریزی هستید، حتماً به دکتر مغز و اعصاب خود اطلاع دهید.
نوار عصب و عضله

نحوه گرفتن نوار عصب و عضله

به طور معمول این تست طی پروسه زیر انجام می شود:

آیا گرفتن نوار عصب و عضله درد دارد؟

الکترومیوگرافی ممکن است باعث بروز درد خفیفی شود که می‌توان آن را بدون مصرف داروی مسکن به‌طور کامل تحمل کرد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تفسیر جواب نوار عصب و عضله

در ادامه به برخی از اصطلاحات این تست می پردازیم که برای تفسیر پاسخ نوار عصب و عضله و پاسخ به اینکه نوار عصب و عضله چیست کمک کننده هستند:

عوارض تست نوار عصب عضله

این تست را می توان یک تست کم خطر و تقریباً بدون عارضه به شمار آورد. البته شما ممکن است در محل ورود الکترود سوزنی با مشکلاتی مثل خونریزی، عفونت، یا آسیب عصبی رو به رو شوید که این موضوع بسیار کم رخ خواهد داد و می توان آن را کاملاً نادر دانست. در زمان ورود الکترودها در عضلات امتداد دیواره قفسه سینه نیز بسیار احتمال آن پایین است که هوا با ورود به ناحیه مابین ریه ها و دیواره قفسه سینه سبب آسیب دیدگی ریه و پارگی کیسه های هوایی گردد. تنها عارضه متداول این تست را می توان درد محل ورود الکترودها به شمار آورد که چند روزی ممکن است با شما همراه باشد. اما شما می توانید حتی برای از بین بردن این درد کم نیز از مسکن ها استفاده کنید. در مواقع بسیار اندکی نیز محل ورود سوزن ها دچار خارش و تورم خواهد شد که در صورت غیرطبیعی بودن تورم نیاز است که این موضوع با پزشک در میان گذاشته شود.

قیمت نوار عصب و عضله

هزینه انجام تست عصب عضله بستگی به تجهیزات مصرفی در تست، تعداد خدمات انجام شده، آزمایش ها و تست های مورد نیاز، مرکز انجام تست عصب و عضله و… دارد که درآن صورت نمی توان هزینه دقیقی برای انجام این تست داد و برای هر فردی متفاوت است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های درمان درد استخوان دنبالچهروش های درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در اثر ضربه به دنبالچه یا ناحیه اطراف آن، مانند سقوط به عقب یا زایمان ایجاد می‌شود. در موارد نادر، عفونت یا تومور نیز می‌تواند باعث درد در دنبالچه شود. اکثر آسیب‌های دنبالچه در زنان رخ می‌دهد ... ادامه مطلب

دیاترمی چیست و چه کاربردی دارد؟دیاترمی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیاترمی به معنای گرم شدن، یک درمان تسکین دهنده درد در فیزیوتراپی است که با انرژی الکترومغناطیسی می تواند اثرات فیزیولوژیکی حرارتی و غیر حرارتی برای در ... ادامه مطلب

درمان سندروم پاتلوفمورال و التهاب کشکک زانو با PRPدرمان سندروم پاتلوفمورال و التهاب کشکک زانو با PRP

سندروم درد پاتلوفمورال یک اصطلاح گسترده برای توصیف درد در جلوی زانو و اطراف کشکک یا کاسه زانو است. گاهی اوقات به آن زانوی دونده یا زانوی جامپر نیز می‌ گویند، زیرا در افرادی که در ورزش شرکت می‌ کنند، رایج است اما سندروم پاتلوفمورال می‌ تواند در غیر ورزشکاران نیز رخ دهد. ... ادامه مطلب

درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟

لیزر درمانی با لیزر پرتوان یک روش سریع در تسکین درد های مزمنی است ، که با سایر روش ها بهبود قابل توجهی نیافته اند . در این مقاله به بررسی لیزردرمانی پرتوان می پردازیم. ... ادامه مطلب