دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / توانبخشی پس از اعمال جراحی رفع اختلالات عضلانی و اسکلتی

توانبخشی پس از اعمال جراحی رفع اختلالات عضلانی و اسکلتی

ساختار اسکلتی و عضلانی، شامل انواع مختلفی از استخوان و ماهیچه است که هر کدام نقش اساسی در عملکرد بدن دارند. صرف نظر از نوع عملی که در این ساختار انجام می‌دهید، باید بتوانید به طور مستمر برنامه توانبخشی خود را انجام دهید. توانبخشی بعد از عمل فرآیندی است که به بیمار کمک می‌کند تا پس از جراحی، به عملکرد طبیعی خود بازگردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

همچنین احتمال بروز عوارض بعد از عمل از جمله عفونت‌ها، خونریزی، لخته شدن خون، ضعف عضلات، بافت اسکار، کاهش عملکرد و سایر عواملی را کاهش می‌دهد که می‌توانند بر سلامتی طولانی مدت شما تأثیر منفی بگذارد. توانبخشی به مجموعه فرآیندها، تمرینات و روش ‌های درمانی اطلاق می ‌شود که به فرد کمک می‌ کنند که پس از بروز یک حادثه، بیماری یا صدمه، توانایی ‌ها و عملکرد خود را به حالت قبلی یا به یک حالت بهتر برگرداند.

هدف اصلی توانبخشی، افزایش کیفیت زندگی فرد مبتلا به مشکلات فیزیکی، شناختی یا روانی است. برنامه ‌ریزی توانبخشی بر اساس نیازها و هدف‌ های خاص هر فرد تعیین شده و توسط تیمی از پزشکان، فیزیوتراپیست‌ ها، درمانگران شناختی و روان ‌شناسان تنظیم می‌ شود. این فرآیند می‌تواند شامل تمرینات ورزشی، فیزیوتراپی، درمان های توانبخشی شغلی یا سایر روش‌ها باشد.

انواع اختلالات عضلانی و اسکلتی

برخی از اختلالات اسکلتی عضلانی عبارتند از:

توانبخشی پس از جراحی

عوارض جراحی های اسکلتی عضلانی

مزایای توانبخشی پس از عمل جراحی

توانبخشی می‌تواند شامل طیف وسیعی از خدمات پزشکی، فیزیکی، روانی و اجتماعی بر اساس نیازهای فردی باشد. هدف آن افزایش مشارکت فرد در فعالیت‌های زندگی روزمره، بازیابی یا توسعه استقلال، بهبود مهارت‌های عملکردی و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی است. توانبخشی باعث موارد زیر می‌شود:

روشهای توانبخشی پس از عمل جراحی

فیزیوتراپیست‌ها روش‌های درمانی متنوعی را برای کاهش عوارض جراحی در توانبخشی بیمار انجام می‌دهند. برخی از متداول‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

مراحل توانبخشی پس از عمل

  1. بررسی پرونده پزشکی و شرح حال بیمار: در این مرحله پرونده و مدارک پزشکی بیمار توسط فیزیوتراپیست کنترل شده و سؤالات لازم از بیمار پرسیده می‌شود.
  2. بررسی قدرت بدنی بیمار: در اولین جلسه دوره درمانی وضعیت و قدرت عضلات توسط تراپیست بررسی می‌شود.
  3. بررسی دامنه حرکت: فیزیوتراپیست با بهره گیری از ابزارهای مختلف نسبت به بررسی دامنه حرکت ستون فقرات بیمار اقدام می‌کند.
  4. بررسی انعطاف‌پذیری: انعطاف پذیری گروه عضلات بیمار دیگر موردی است که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.
  5. انجام تست عصب شناسی: تراپیست با انجام تست عصب شناسی واکنش تاندون‌های عمیق را بررسی می‌کند.
  6. بررسی جای زخم: جای زخم بیمار یکی از مهم‌ترین مواردی است که در جلسه اول کنترل می‌شود. در صورت عدم بهبود جای زخم جراحی ممکن است شروع دوره درمانی فیزیوتراپی مدتی به تعویق بیفتد.

چه کسانی به توانبخشی پس از جراحی نیاز دارند؟

  1. افرادی که عمل جراحی انجام داده‌اند و نیاز به بازسازی و بهبود عملکرد بدن پس از عمل دارند.
  2. افرادی که مشکلات حرکتی دارند یا مبتلا به اختلالات مانند آرتروز، فیبرومیالژیا، اسکلیوز، کیفیت ضعیف عضلات، یا مشکلات اسکلتی عضلانی هستند.

طول دوره توانبخشی پس از عمل چقدر است؟

دوره درمان توانبخشی بعد از جراحی بین 3 تا 6 هفته به طول می‌انجامد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تمرینات توانبخشی بعد از عمل

تمرینات کششی

تمرینات کششی می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی و کاهش درد کمک کند. این تمرینات را می‌توانید به صورت روزانه انجام دهید.

  1. کشش عضلات ران: به پشت دراز بکشید و یکی از پاهای خود را به سمت بالا بکشید. پای دیگر را روی زمین نگه دارید. پای کشیده را با دست بگیرید و به سمت سینه خود بکشید.
  2. کشش عضلات پشت: به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید. باسن خود را به سمت بالا بکشید تا ستون فقرات شما به سمت سقف متمایل شود.
  3. کشش عضلات گردن: گردن خود را به سمت راست بچرخانید و به پشت خود نگاه کنید. چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس گردن خود را به سمت چپ بچرخانید.

تمرینات تقویتی

تمرینات تقویتی توان بخشی بعد از عمل می‌تواند به بهبود قدرت عضلانی کمک کند. این تمرینات را می‌توانید به صورت روزانه یا چند بار در هفته انجام دهید.

  1. تقویت عضلات بازو: دست‌های خود را در کنار بدن قرار دهید. سپس دست‌های خود را به سمت بالا بکشید تا بازوها به موازات زمین قرار گیرند.
  2. تقویت عضلات پا: پاهای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید. سپس باسن خود را به سمت پایین بدهید تا زانوهای شما کمی خم شود.
  3. تقویت عضلات شکم: به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. کف پاهای خود را روی زمین قرار دهید. دست‌های خود را پشت سر خود قرار دهید و باسن خود را از زمین بلند کنید.

تمرینات تعادل

تمرینات تعادل می‌تواند به بهبود تعادل و هماهنگی کمک کند. این تمرینات را می‌توانید به صورت روزانه یا چند بار در هفته انجام دهید.

  1. ایستادن روی یک پا: روی یک پا بایستید و پای دیگر را بالا نگه دارید. چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس پاها را عوض کنید.
  2. راه رفتن روی خط: روی یک خط بایستید و به آرامی به جلو راه بروید. سعی کنید از خط خارج نشوید.
  3. ایستادن روی یک توپ: روی یک توپ بنشینید و سپس به آرامی به حالت ایستاده بلند شوید. چند ثانیه در این حالت بمانید. سپس روی توپ بنشینید.

تمرینات هماهنگی

تمرینات هماهنگی می‌تواند به بهبود هماهنگی و دقت حرکت کمک کند. این تمرینات را می‌توانید به صورت روزانه یا چند بار در هفته انجام دهید.

  1. پرتاب و گرفتن توپ: یک توپ را در دست خود بگیرید و آن را به سمت بالا پرتاب کنید. سپس توپ را با دست دیگر خود بگیرید.
  2. راه رفتن با چوب: یک چوب در دست خود بگیرید و با آن راه بروید. سعی کنید چوب از دست شما نیفتد.
  3. پرش با طناب: با طناب بپرید. سعی کنید به طور مداوم بپرید و طناب از پاهای شما رد نشود.

بهترین مرکز توانبخشی پس از عمل

برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب پس از درمان، در مراجعین لازم است برخی اقدامات توسط مراکز توانبخشی به کار گرفته شود که هر یک در شرایط مخصوص به خود کاربرد دارد. در بهترین مرکز توانبخشی، برنامه‌ها بسیار وابسته به بیماری و مشکل و فرد مراجعه کننده می‌باشد و در نتیجه برنامه‌های درمانی توانبخشی از فردی به فرد دیگر ممکن است بسیار متفاوت باشد. متخصصین بعد از بررسی شرایط شما یک برنامه جامع شامل انواع برنامه‌های فیزیوتراپی و ورزش درمانی برای تسریع روند بهبود و کاهش درد تهیه می‌کنند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدندرمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدن

کمردرد شبانه همیشه نشانه ای از یک بیماری جدی نیست، به خصوص اگر فقط گاهی یا برای مدت کوتاهی اتفاق بیفتد ... ادامه مطلب

آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)

آرتریت یک اصطلاح برای بیش از 100 بیماری است که باعث ایجاد مفاصل دردناک می‌شود و در مورد اسپوندیلوز، ستون فقرات مملو از مفاصل است که می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. ... ادامه مطلب

کاربردهای مگنت تراپی در فیزیوتراپیکاربردهای مگنت تراپی در فیزیوتراپی

مگنت تراپی درمانی فیزیکی و مبتنی بر کاربرد میدان‌ های مغناطیسی بر روی بدن انسان است. میدان‌ های مغناطیسی عملکرد بسیار مهمی در زندگی زیستی انسان دارند؛ در نظر داشته باشید که زمین خود یک آهن‌ ربای بزرگ است و بسیاری از موجودات زنده زندگی‌ شان را مطابق نوسانات مغناطیس زمین تنظیم می‌ کنند. ... ادامه مطلب

توانبخشی پس از اعمال جراحی رفع اختلالات عضلانی و اسکلتیتوانبخشی پس از اعمال جراحی رفع اختلالات عضلانی و اسکلتی

توانبخشی بعد از عمل فرآیندی است که به بیمار کمک می کند تا پس از جراحی، به عملکرد طبیعی خود بازگردد. ... ادامه مطلب