دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / مدیریت درد با طب فیزیکی چگونه است؟

مدیریت درد با طب فیزیکی چگونه است؟

گاهی اوقات تسکین درد را می‌توان با طب فیزیکی انجام داد. طب فیزیکی شامل درمان‌هایی است که بر پیشگیری و مدیریت آسیب‌ها یا ناتوانی‌ها تمرکز دارد. Physical Therapy به تسکین درد، بهبود درمان و بازگرداندن عملکرد و حرکت کمک می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

PT توسط متخصص طب فیزیکی و فیزیوتراپ حرفه‌ای آموزش دیده انجام می‌شود که به طور خاص در ارزیابی و مدیریت محافظه کارانه از جمله توانبخشی، شرایط ارتوپدی، عصبی و قلبی عروقی آموزش دیده است.

اهداف طب فیزیکی

مزایای طب فیزیکی

تجویز داروهای افیونی برای مدیریت درد از سال 1999 چهار برابر شده و باعث ایجاد یک بحران بهداشت جهانی شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در مارس 2016 دستورالعمل‌هایی را منتشر کرد که از تجویز کنندگان می‌خواست که استفاده از مواد افیونی را به نفع جایگزین‌های ایمن در درمان دردهای مزمن کاهش دهند. طب فیزیکی یکی از جایگزین‌های غیرپیوئیدی توصیه شده آن‌ها است. دلایل این انتخاب به شرح زیر است:

مدیریت درد با طب فیزیکی

درد مزمن

درد مداوم یا درد مزمن‌ دردی است که هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. برای برخی، درد مزمن در نتیجه یک آسیب مانند پیچ خوردگی کمر یا یک مشکل مداوم مانند آرتریت است. برای بعضی دیگر درد مزمن در غیاب آسیب قبلی رخ می‌دهد. این نوع درد مبتنی بر زمان است در حالی که اطلاعات اخیر به ما نشان داده است که انواع دیگر درد بر اساس مکانیسم‌های تحریک کننده است. این محرک‌ها می‌توانند ماهیتی مکانیکی داشته باشند اما اغلب اوقات می‌توانند مربوط به سابقه‌ی شرایط یا تجربیات دردناک باشند.

درمان درد با طب فیزیکی

یک درمانگر ممکن است بر کاهش درد با درمان منفعل یا فعال تمرکز کند. نمونه‌هایی از درمان منفعل عبارتند از:

گرما و سرما درمانی:

رایج‌ترین و در دسترس‌ترین روش استفاده از گرما و یا یخ است. هر نوع درمان از این روش به کاهش اسپاسم و التهاب عضلات کمک می‌کند.برخی از بیماران با گرما درمانی و استفاده از بسته‌های حرارتی و برخی دیگر با درمان سرد مانند ماساژ یخ، تسکین درد بیشتری پیدا می‌کنند. این دو نیز ممکن است متناوب باشد. آن‌ها معمولاً به مدت 10-20 دقیقه هر دو ساعت یکبار استفاده می‌شوند و در چند روز اول طول دوره درد مفیدتر هستند.

درمان دستی و ماساژ:

شامل حرکات ماهرانه دست است که باعث افزایش حرکت بافت‌ها برای کاهش درد، افزایش دامنه حرکت و کاهش التهاب می‌شود. پرکاربردترین روش‌های درمانی دستی شامل متحرک سازی مفصل، دست‌کاری‌ها و کشش‌ها است همه این موارد را می‌توان برای آماده سازی بیمار برای ورزش انجام داد.

به خاطر داشته باشید که ماساژ روی نواحی آسیب دیده، زخم یا جراحت ممکن است آرامش بخش نباشد. هر چند که درمانگر مراقبت می‌کند تا مطمئن شود که برای شما بی خطر و مفید است. اگر شخص دیگری به غیر از متخصص طب فیزیکی یا فیزیوتراپیست ماساژ دریافت کرده‌اید، قبل از شروع جلسه درمان موضوع را به متخصص اطلاع دهید.

واحدهای TENS برای الکتروتراپی:

یک واحد تحریک کننده الکتریکی عصبی از طریق پوست (TENS) از تحریک الکتریکی برای تعدیل احساس کمردرد با غلبه بر سیگنال‌های دردناکی که به مغز ارسال می‌شود، استفاده می‌کند. معمولاً ابتدا آزمایش الکتروتراپی با واحد TENS انجام می‌شود و اگر بیمار تسکین درد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، ممکن است از واحد TENS برای تسکین کمردرد به صورت طولانی مدت در خانه استفاده شود.

سونوگرافی:

سونوگرافی نوعی گرمایش عمیق است که در آن امواج صوتی به پوست اعمال می‌شوند و به بافت‌های نرم نفوذ می‌کنند. سونوگرافی به ویژه در تسکین قسمت‌های حاد درد مفید است و ممکن است بهبود بافت را افزایش دهد.

نمونه‌هایی از درمان فعال عبارتند از:

تمرینات هوازی کم فشار:

این تمرینات ضربان قلب را افزایش داده و همچنان مفاصل را آرام می‌کند. به عنوان مثال ممکن است قبل از انجام تمرینات تقویتی، سریع راه بروید یا از دوچرخه ثابت برای گرم شدن استفاده کنید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تمرینات تقویتی:

ممکن است از ماشین آلات در مطب متخصص طب فیزیکی، نوارهای مقاومتی یا وزن بدن خود استفاده کنید (لانگ، اسکوات و حرکات کششی). همچنین ممکن است بر روی ماهیچه‌های اصلی خود (عضلات شکم و پشت) و سایر قسمت‌های بدن خود کار کنید.

تمرینات تسکین درد:

این حرکت‌ها مناطق دارای درد را هدف قرار می‌دهند. بنابراین قوی‌تر و انعطاف پذیرتر هستند.

فعالیت‌های کششی:

این کار ملایم بوده و درمانگر شما مطمئن می‌شود که گرم شده‌اید و بیش از حد حرکت نمی‌کنید.

تزریق استروئید اپیدورال که شامل تزریق مستقیم بی‌حسی موضعی و داروی استروئیدی به فضای اپیدورال نخاع و ریشه‌های عصبی است؛ توسط دکتر سلمان فلاح در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی انجام می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :رحیم حجازی [ 1402-05-19 ]
دکتر برای درمان درد سیاتیک مگنت تراپی کردم اما ثمربخش نبود. چه راهی پیشنهادی میکنید؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحیعلل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحی

برای درمان آرتروز کمر، فیزیوتراپ به شما کمک می کند تا بیماری خود را مدیریت کنید، ناراحتی خود را کاهش دهید و بتوانید بار دیگر به خوبی حرکت کنید. در مواردی که پوکی استخوان موجب درد شدید بیمار شده باشد، مدیریت درد ضروری است، این کار کمک می‌ کند تا فرد به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان شکستگی ستون فقراتتشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات

آرتروز بیش تر در افراد مسن شیوع دارد اما به طور کلی در تمام گروه های سنی دیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر شکستگی ستون فقرات در اثر آرتروز می پردازیم. ... ادامه مطلب

تزریق بوتولینیوم توکسین (بوتاکس) در درمان اسپاسم و اسپاستیسیتی عضلاتتزریق بوتولینیوم توکسین (بوتاکس) در درمان اسپاسم و اسپاستیسیتی عضلات

در بسیاری از موارد که درد ناشی از اسپاسم عضلانی است، مانند اسپاسم ناشی از ام اس، تزریق بوتاکس می توانند اسپاسم را در منشأ آن متوقف کنند. ... ادامه مطلب

علت و درمان دیسک گردنعلت و درمان دیسک گردن

فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن هنگامی بروز پیدا می‌ کند ، که یک دیسک بین مهره‌ ای آسیب دیده که به عنوان یک ضربه‌ گیر بین مهره‌ ها عمل می‌ کند ، در پوشش خارجی خود دچار پارگی می‌ شود و مواد داخلی ژل مانند آن به بیرون ریخته می شود . ... ادامه مطلب