دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / بیماری های قابل درمان با اولتراسوند تراپی

بیماری های قابل درمان با اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی شامل استفاده از امواج اولتراسوند بالاتر از محدوده شنوایی انسان به منظور درمان انواع مختلف جراحات است. استفاده از اولتراسوند درمانی به افزایش جریان خون یک ناحیه موضعی کمک کرده تا تورم و التهاب آن ناحیه را کاهش دهد. همچنین از این روش برای تقویت بهبود شکستگی استخوان استفاده می‌شود. اولتراسوند تراپی از جمله روشهایی است که در مرکز طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع اولتراسوند

به طور کلی اولتراسوند به 2 نوع تقسیم می‌شود:

  1. اولتراسوند حرارتی:

این درمان شامل انتقال مداوم امواج صوتی و در نتیجه ارتعاشات کوچک در مولکول‌های عمیق بافتی است. این ارتعاشات باعث افزایش گرما و اصطکاک در مولکول‌ها می‌شود. اثر حرارتی منجر به افزایش متابولیسم سلول‌های بافتی و در نتیجه بهبود بافت‌های نرم می‌شود.از افزایش محلی دما می‌توان برای تسریع بهبودی استفاده کرد. به طور کلی در صورت وجود درد در ناحیه میوفاشیال، کشیدگی یا پیچ خوردگی عضلات، زخم‌ها یا جوش خوردگی‌ها استفاده می‌شود.

  1. اولتراسوند مکانیکی:

نحوه کار امواج اولتراسوند

درمان اولتراسوند اساساً شامل استفاده از کاوشگر فلزی است. این روش با استعمال ژل روی سر پروب یا مستقیماً روی پوست شروع می‌شود. این ژل اساسا به نفوذ امواج صوتی به داخل پوست کمک می‌کند. پس از اعمال ژل، این پروب به طور مداوم بیش از 5 تا 10 دقیقه بر روی منطقه انتخاب شده حرکت داده می‌شود. شدت یا قدرت یک اولتراسوند با توجه به اثر مورد نظر تنظیم می‌شود. برخی از افراد ممکن است در طول این درمان یک ضربان خفیف را احساس کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در ناحیه انتخاب شده احساس گرمای جزئی کنند.

اولتراسوندتراپی

مزایای اولتراسوند تراپی

اولتراسوند درمانی مزایای بی شماری دارد زیرا می‌تواند برای طیف وسیعی از مسائل مورد استفاده قرار گیرد. با این حال بیشتر برای موارد زیر استفاده می‌شود:

همچنین شامل موارد زیر می‌شود:

بیماری‌های قابل درمان با اولتراسوندتراپی

شایع‌ترین بیماری‌هایی که با استفاده از اولتراسوند درمان می‌شوند، عبارتند از:

این یک اصطلاح عمومی است که برای تعریف التهاب بافت تاندون که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کند، استفاده می‌شود. این شایع‌ترین علت درد بافت نرم است. این بیماری می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما در بزرگسالانی که ورزش زیادی انجام می‌دهند، شایع‌تر است. افراد مسن نیز مستعد ابتلا به آن هستند زیرا تاندون‌ها تمایل دارند کشش خود را از دست داده و با افزایش سن ضعیف‌تر شوند.

انواع متداول تاندونیت عبارتند از:

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

سایر شرایطی که با اولتراسوند درمانی قابل درمان هستند، عبارتند از:

محدودیت درمان

اولتراسوند درمانی یک روش بسیار کم خطر و غیر تهاجمی است. اما زمان‌های خاصی وجود دارد که در آن و همچنین در مواردی باید از آن اجتناب کرد، مانند:

فیزیوتراپی اولتراسوند نباید بدون تجویز پزشک یا فیزیوتراپیست استفاده شود و درمان باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود.

انگشت چکشی تغییر شکل انگشتان دوم، سوم یا چهارم پا است. در این حالت، انگشت پا در مفصل وسط خم می‌شود، به طوری که شبیه چکش است. در ابتدا انگشتان چکشی انعطاف پذیر هستند و با اقدامات ساده قابل اصلاح هستند اما در صورت عدم درمان می‌توانند ثابت شده و نیاز به جراحی داشته باشند. برای تشخیص و درمان این عارضه مراجعه به کلینیک های طب فیزیکی توصیه می‌شود. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :رسول محب [ 1402-05-19 ]
دکتر اولتراسوند برای درمان پارگی رباط صلیبی موثر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟بالجینگ دیسک گردن چیست و چگونه درمان میشود؟

در اکثر موارد، بیرون زدگی دیسک گردن خود به خود و بدون آنکه دلیل آن مشخص شود، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

علت و درمان گرفتگی عضلات ساق پاعلت و درمان گرفتگی عضلات ساق پا

وقتی عضله‌ ای از پا بیش‌ از اندازه منقبض گردد، اسپاسم یا گرفتگی عضله پا بروز می‌ کند. معمولا این حالت در عضله ساق پا در قسمت زیر و پشت زانو رخ می‌ دهد. بعضی اوقات عضلات کوچک پا هم تحت تاثیر قرار می‌ گیرند. بطور معمول احساس درد ناشی از گرفتگی عضله پا چند دقیقه به طول می‌ انجامد. ... ادامه مطلب

درمان التهاب مفصل ساکروایلیاک با تزریق در مفصل ساکروایلیاکدرمان التهاب مفصل ساکروایلیاک با تزریق در مفصل ساکروایلیاک

ساکروایلئیت التهاب یک یا هر دو مفصل ساکروایلیاک شما است. این دو مفصل در جایی قرار دارند که ساکروم (آخرین بخش مثلثی شکل ستون فقرات) با ایلیوم (بخشی از لگن) برخورد می‌ کند. ساکروایلئیت منبع شایع کمردرد یا درد در باسن یا ران است. ... ادامه مطلب

علائم و درمان التهاب رباط کف پاعلائم و درمان التهاب رباط کف پا

التهاب کف پا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ هایی است که باعث درد پاشنه پا می‌ شود. فاسیا پلانتار نواری است از بافت سخت و فیبری که در امتداد کف پا قرار دارد. فاسیای کف پا به استخوان پاشنه و به پایه انگشتان پا می‌ چسبد. این به حمایت از قوس پا کمک کرده و نقش مهمی در مکانیک طبیعی پا در حین راه رفتن دارد ... ادامه مطلب