دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / آیا درمان اسپوندیلوز قابل انجام است؟

آیا درمان اسپوندیلوز قابل انجام است؟

ساده ترین تعریفی که برای اسپوندیلوز وجود دارد عبارت است از: انواع بیماریهای تخریبی مهره‌های ستون فقرات را مُهراک یا اسپوندیلوز می‌گویند. مهراک از آسیب‌های غیر التهابی در ستون مهره‌های بدن است.

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری قسمتی از فرایند افزایش سن می باشد که در طی آن ستون فقرات به دلیل فرسایشی که در ستون مهره ها ایجاد می شود، دچار اختلال می شود. افزایش سن سبب فرسایش بدن ما می شود و این یک امر طبیعی است. استفاده از بدن طی سال های زندگی و یا استفاده بیش از اندازه از ستون مهره ها، می تواند سبب شود که قسمت های مختلف ستون فقرات و به ویژه مفاصل، رباط ها و دیسک های بین مهره ای تغییر کنند و دیگر نتوانند مثل سابق به درستی عمل کنند. البته لازم به ذکر است که این عارضه همه افراد را درگیر نمی کند و بستگی دارد که چه تغییراتی در ستون فقرات افراد ایجاد شود.

اسپوندیلوز یا مهراک می تواند تمام بخشهای ستون فقرات را درگیر کند و محلی که آسیب می بیند در علائمی که در بیمار بروز می کند، نقش تعیین کننده ای دارد. اسپوندیلوز می تواند گردن، قسمت میانی کمر و یا قسمت پایینی کمر را دچار اختلال کند. این عارضه با وجود اینکه قابل درمان و بازگشت نیست؛ ولی می‌تواند با استفاده از روشهایی که در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح قابل اجرا است؛ متوقف شده یا پیشرفت کندتری داشته باشد و به درد کمتری همراه شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

چه عواملی احتمال ابتلا به اسپوندیلوز را افزایش می دهند؟

اسپوندیلوز

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

اسپوندیلوز چگونه درمان می شود؟

هرچند که اسپوندیلوز یک بیماری غیر قابل برگشت است اما با یک سری از روش ها می توان پیشرفت بیماری را در فرد کند کرد. این روش ها عبارتند از:

  1. استراحت کردن
  2. استفاده از دارو به منظور درمان استئو آرتریت ها
  3. تزریق اوزون : در این روش، مفصل آسیب دیده برای تولید کلاژن تحریک می شود؛ در نتیجه پیشروی این بیماری کند می شود.
  4. بریس ها: استفاده از بریس ها به مدت یک هفته می تواند سبب کاهش علائم این بیماری شود؛ اما دقت کنید که استفاده بریس ها برای طولانی مدت، می تواند تاثیرات منفی بر مشکل بیمار داشته باشد.
  5. درمان دستی: در این روش درمانی که با نام دستکاری ستون فقرات نیز شناخته می شود از دارو یا جراحی استفاده نمی شود بلکه از طریق سرما درمانی، گرما درمانی، امواج مافوق صوت، ماساژ درمانی، اصلاح سبک زندگی، و اصلاح ستون فقرات به بهبود علائم اسپوندیلوز کمک می شود.
  6. فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی، روش های درمانی انفعالی و تمرین های حرکتی به صورت ترکیبی استفاده می شود. به بیمار آموزش داده می شود که چگونه از طریق تمرین های حرکتی، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی عضلات خود را افزایش دهد و همچنین عضلات خود را تقویت کند. فیزیوتراپی یک روش درمانی موثر به شمار می آید چرا که حتی بیمارانی که درد و علائم شدیدی داشته اند به کمک این روش تاثیرات بهبودی را مشاهده کرده اند.
  7. ماساژ: ماساژ با افزایش جریان خون در ستون فقرات سبب کاهش درد در بیمار می شود.
  8. طب سوزنی: اعتقاد محققین بر این است که طب سوزنی با تاثیر بر تولید یک سری از مواد شیمیایی خاص در بدن بیمار، سبب کاهش درد بیمار و بهبود آرتروز ستون مهره ها می شود.
  9. روش دیگر درمان این بیماری، جراحی است که در مرحله آخر به بیمار توصیه می شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :کیارش تقوایی [ 1402-05-18 ]
هزینه تزریق اوزون برای درمان اسپوندیلوز چه قدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟کف پای صاف چیست و روشهای درمان آن کدام است؟

صافي کف پا از جمله بيماري هاي شايع پاست، در اين بيماري، قوس کف پا صاف مي شود يعني بيماران فاقد خميدگي کف پا هستند که میتواند باعث بروز عوارضي مانند خارپاشنه، درد ساق، زانودرد، کمر درد و سردرد مي شود. ... ادامه مطلب

ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟ضعف و درد ساق و ران پاها چه علل و درمانی دارد؟

درد پا می تواند دائمی یا متناوب باشد، ناگهانی یا به تدریج به وجود می آید و کل پا یا ناحیه ای موضعی مثل ساق پا یا ران پا را تحت تأثیر قرار می دهد. پا درد می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله شدید، حاد ... ادامه مطلب

عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عقب زدگی زانو نیز از آسیب های شایع بوده و البته بیشتر در افراد ورزشکار و یا افرادی که تحرک بیش از حد دارند، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب

علت درد گودی کف پا چیست؟علت درد گودی کف پا چیست؟

تشخیص علت درد کف پا برای انتخاب روش درمان مهم است . در این مقاله به بررسی علل به وجود آمدن درد در کف پا و راه های درمان آن می پردازیم . ... ادامه مطلب