دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد؟

تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد؟

ستون مهره ما انسان ها یکپارچه ساخته نشده است تا ما قادر باشیم در جهات مختلف خم شویم و حرکت کنیم. در میان هر دو مهره یک سوراخ وجود دارد که از داخل آن یک ریشه عصبی خارج می شود، تا اندام ها و تنه را عصب دهی می کند؛ این سوراخ را با نام سوراخ بین مهره ای می شناسیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر آن مفاصلی که در پشت مهره ها قرار گرفته اند بیش از اندازه رشد کنند، سوراخ بین مهره ای تنگ شده و در نتیجه به ریشه عصبی که از آن عبور می کند، فشار وارد می شود؛ به دنبال آن علائمی همچون درد و بی حسی در اندام ها بروز می یابد. به این بیماری تنگی کانال نخاعی می گوییم. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علائم تنگی کانال نخاعی می پردازیم.

در صورتی که تنگی کانال نخاعی با روشهای غیرجراحی قابل درمان باشد؛ متخصصان طب فیزیکی با استفاده از روشهای مانند فیزیوتراپی و ورزش درمانی میتوانند به بیماران مبتلا، کمک نمایند. شما میتوانید برای استفاده از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علائم تنگی کانال نخاعی

شایع ترین نشانه های این بیماری شامل موارد زیر می شوند.

احساس درد در کمر و ناحیه پشت بدن:

همه افراد مبتلا به این بیماری، کمردرد را تجربه نمی کنند و وقتی مطلع می شوند که به تنگی کانال نخاعی مبتلا شده اند، باور نمی کنند. این درد به شدت آرتروز مفاصل بستگی دارد.درد معمولا با راه رفتن و ایستادن شدت می یابد، اما در زمان خم شدن به جلو تسکین می یابد، زیرا فشار از روی نخاع برداشته می شود.

بروز یک درد سوزشی در باسن و یا اندام های تحتانی:

به دلیل فشاری که بر روی اعصاب نخاعی وارد می شود، آن منطقه ای از بدن که توسط آن ها عصب دهی می شوند نیز درگیر می شوند. درد سوزشی معمولا از باسن شروع می شود، به قسمت های پایینی بدن انتشار می یابد و در نهایت به کف پا می رسد. این درد، به درد سیاتیک معروف است.

تنگی کانال نخاعی

بی حسی یا گزگزی که در اندام های تحتانی بروز می یابد:

فشاری که بر اعصاب وارد می شود، می تواند سبب بروز این علامت شود.

احساس ضعف در اندام های تحتانی:

در صورت وارد شدن مقدار معینی از فشار بر روی پاها، این اندام ها می توانند دچار ضعف شوند. به ندرت برخی از بیماران به افتادگی پا دچار می شوند؛ به طوری که احساس می کنند در هنگام راه رفتن، پای آن ها بر روی زمین کشیده می شود.

بی اختیاری مثانه:

عدم عصب دهی درست اعصاب نخاعی، می تواند سبب بروز این علامت شود.

تنگی کانال نخاعی به چه علتی ایجاد می شود؟

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

چه روش هایی برای درمان تنگی کانال نخاعی ارائه می شود؟

اینکه کدام روش درمانی برای بیمار انتخاب شود به عوامل مختلفی مثل محل ورود آسیب و شدت علائمی بیماری بستگی دارد.

اگر بیمار علائم خفیفی داشته باشد، روش های زیر توصیه می شود:

  1. استفاده از کمپرس آب گرم
  2. اعمال کمپرس آب سرد
  3. ورزش و فعالیت های بدنی

اگر این روش ها پاسخگو نبود وعلائم شدت یافت، مرحله بعد، یعنی روش های درمانی غیر جراحی توصیه می شود:

  1. داروهای خوراکی: برخی از داروها برای تسکین علائم بیمار تجویز می شود.
  2. فیزیوتراپی: در این روش درمانی به بیمار کمک می کنند تا تعادل، مقدار انعطاف پذیری و ثبات ستون مهره های خود را افزایش دهد. به دنبال تقویت عضلات ناحیه کمر، میزان مقاومت ستون مهره ها نیز افزایش می یابد. فیزیوتراپیست ها به بیمار آموزش می دهند که چگونه راه برود تا از میزان فشار وارد بر نخاع کاسته شود و به دنبال آن علائم بیماری نیز کاهش یابد.
  3. تزریق استروِئید ها: تزریق این مواد می تواند التهاب و درد بیمار را کاهش دهد. این روش به ندرت استفاده می شود، زیرا این مواد می توانند منجر به ضعیف شدن بافت ها و استخوان های مجاور شوند.
  4. پروسه کاهش فشار: این روش به صورت سرپایی انجام می شود و به بخیه زدن و بیهوشی نیازی ندارد. پس از ایجاد یک برش کوچک، جراح با استفاده از ابزاری خاص، تنگی کانال نخاعی کمر که ناشی از ضخیم شدن لیگامان پشت کمر بود را درمان می کند و از فشاری که بر ریشه ها عصبی بود، کم می کند.
  5. در صورت جواب ندادن این راه ها، جراحی انجام می شود که آخرین گزینه ای است که به بیمار توصیه می شود.

اسپوندیلوز یا مهراک می تواند تمام بخشهای ستون فقرات را درگیر کند و محلی که آسیب می بیند در علائمی که در بیمار بروز می کند، نقش تعیین کننده ای دارد. اسپوندیلوز می تواند گردن، قسمت میانی کمر و یا قسمت پایینی کمر را دچار اختلال کند. این عارضه با وجود اینکه قابل درمان و بازگشت نیست؛ ولی می‌تواند با استفاده از روشهایی که در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح قابل اجرا است؛ متوقف شده یا پیشرفت کندتری داشته باشد و به درد کمتری همراه شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی رضا حسینی [ 1402-05-18 ]
دکتر من درد پایین کمر تا پشت پا دارم . ممکنه به دلیل تنگی کانال باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟

اگر مواد مرکزی دیسک نخاعی به سمت خارج حرکت کنند، می توانند به اعصاب نخاعی فشار وارد کنند که به دنبال آن درد بروز می یابد؛ به این حالت پارگی دیسک کمر می گوییم. این عارضه با نام های دیگری مانند فتق و یا بیرون زدگی دیسک کمر نیز شناخته می شود. ... ادامه مطلب

تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توانتفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان

لیزر درمانی نوعی درمان پزشکی در فیزیوتراپی است که در آن از پرتوهای قوی و به خصوصی از نور برای درمان و فیزیوتراپی استفاده می شود ... ادامه مطلب

روش های درمان درد استخوان دنبالچهروش های درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در اثر ضربه به دنبالچه یا ناحیه اطراف آن، مانند سقوط به عقب یا زایمان ایجاد می‌شود. در موارد نادر، عفونت یا تومور نیز می‌تواند باعث درد در دنبالچه شود. اکثر آسیب‌های دنبالچه در زنان رخ می‌دهد ... ادامه مطلب

درمان سندروم پاتلوفمورال و التهاب کشکک زانو با PRPدرمان سندروم پاتلوفمورال و التهاب کشکک زانو با PRP

سندروم درد پاتلوفمورال یک اصطلاح گسترده برای توصیف درد در جلوی زانو و اطراف کشکک یا کاسه زانو است. گاهی اوقات به آن زانوی دونده یا زانوی جامپر نیز می‌ گویند، زیرا در افرادی که در ورزش شرکت می‌ کنند، رایج است اما سندروم پاتلوفمورال می‌ تواند در غیر ورزشکاران نیز رخ دهد. ... ادامه مطلب