دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / کاربردهای مگنت تراپی در فیزیوتراپی

کاربردهای مگنت تراپی در فیزیوتراپی

دستگاه مگنت تراپی با تولید و انتشار امواج مغناطیس با اشکال و شدت‌های مختلف که تماما قابل برنامه‌ریزی است، به بهبود روند بیماری کمک می‌کند. حتی توسط شرکت سازنده حدود 50 برنامه به صورت پیش فرض در حافظه دستگاه تعبیه شده است که در درمان بیماری‌های مختلف می‌تواند پزشک یا فیزیوتراپیست را همیاری کند.این امواج به صورت پالس به بیمار منتقل می‌شوند و تعداد پالس‌ها و چگونگی این امواج، در درمان بیماری‌های مختلف متفاوت است.

آنچه در این مطلب میخوانید

مگنت تراپی درمانی فیزیکی و مبتنی بر کاربرد میدان‌های مغناطیسی بر روی بدن انسان است. میدان‌های مغناطیسی عملکرد بسیار مهمی در زندگی زیستی انسان دارند؛ در نظر داشته باشید که زمین خود یک آهن‌ربای بزرگ است و بسیاری از موجودات زنده زندگی‌شان را مطابق نوسانات مغناطیس زمین تنظیم می‌کنند.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

مگنت‌تراپی به دلیل اثر گذاشتن بر سلول‌های سیستم ایمنی و گردش خون برای تسکین درد و از بین بردن التهاب و ورم مفید است. به علاوه مطالعات بالینی نشان داده است که مگنت تراپی می‌تواند بهدرمان پوکی استخوان و جوش خوردن شکستگی کمک کند و فرایند ترمیم و بازسازی بافت‌های نرم را تسهیل کند. همچنین مگنت تراپی در ارتوپدی، طب ورزشی و فیزیوتراپی کاربرد دارد و در بسیاری از شاخه‌های پزشکی از این روش استفاده می‌شود. از آن‌جا که مگنت تراپی اثر درمانی دارد، می‌توان از آن به تنهایی یا در کنار درمان‌های دیگر بهره گرفت. برای آن که بهترین نتیجه از مگنت‌تراپی گرفته شود و درمان به بهترین روش ممکن انجام شود، عامل‌های زیر در گرفته می‌شود:

کاربردهای رایج مگنت درمانی در فیزیوتراپی

برخی از کاربردهای رایجمگنت درمانی در فیزیوتراپی عبارتند از:

  1. پوکی استخوان
  2. انقباض عضلانی
  3. ترک خوردگی و شکستن استخوان‌ها در نتیجه وارد شدن ضربه یا فشار
  4. درد مزمن
  5. التهاب و درد شدید
  6. خستگی

مگنت تراپی زانو

مگنت تراپیبرای قسمت‌های مختلفی از بدن استفاده می‌شود و زانو هم یکی از مهمترین قسمت‌هایی از بدن است که تحت درمان با مگنت قرار می‌گیرد.زانو به علت این که مفصل بزرگی است، تحمل کننده وزن هست و مفصل عمقی به حساب می‌آید (و دسترسی به داخل مفصل کم است) و بقیه دستگاه‌ها عمق نفوذ کمتری دارند، مگنت در خیلی مواقع می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان مشکلات مرتبط با مفصل زانو باشد.

معمولا مواردی که ازمگنت تراپی زانواستفاده می‌شود عبارتند از:

  1. التهاب زانو (ورم زانو در مرحله مزمن نه خیلی حاد)
  2. آسیب مینیسک
  3. آسیب رباط صلیبی
  4. آسیب‌های انواع رباط‌های اطرف زانو
  5. کپسول مفصلی
  6. بعد از جراحی‌های زانو
  7. شکستگی‌های زانو

استفاده از مگنت تراپی بعد از جراحی‌های زانو

در صورتی که پزشک اجازه دهد و با توجه به موادی که در مفصل استفاده می‌شود و این که فلز مورد استفاده ممنوعیتی برای استفاده از مگنت نداشته باشد، از مگنت تراپی زانو استفاده می‌شود.

مگنت ‌تراپی

شکستگی‌های زانو

شکستگی‌های زانو از جمله مواردی است که استفاده از مگنت درمانی بسیار مفید است.اگر مفصل دچار شکستگی شده باشد، انتهای استخوان ران، انتهای استخوان درشت نی یا نازک نی، مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی می‌تواند در هر چه زودتر جوش خوردن آن ناحیه بسیار کمک کند.همچنین اگر بیمار دچار یک شکستگی جوش نخورده باشد و با گذشتن چندین ماه، ناحیه دچار شکستگی هنوز جوش نخورده است، مگنت درمانی می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.

تعداد جلسات مغناطیس درمانی

فیزیوتراپیست بسته به نوع بیماری و مرحله آن، تعداد جلساتمغناطیس درمانیرا برنامه‌ریزی می‌کند. تیم تخصصی فیزیوتراپی بهروزی با معاینه دقیق بیماران، نحوه استفاده ازمگنت درمانی را با توجه به مشکل فرد تنظیم کرده و از عوارض استفاده زیاد این روش درمانی آگاه هستند.

هرجلسه درمان با مگنت معمولا بین 20 تا 30 دقیقه به طول می‌انجامد که می‌تواند به دو بخش تقسیم شود.

کاربردهای مگنت تراپی

مگنت تراپی به عنوان درمانی غیرتهاجمی برای ساختار اسکلتی ـ عضلانی ابداع شد که برای برطرف کردن درد، انقباض و ورم و بازسازی بافت‌های استخوانی، عضلانی و پوستی نیز مفید است. کاربردهای مگنت تراپی بسیار گسترده است، چون میدان‌های مغناطیسی اثرات زیست‌شناختی مختلفی را حتی در بافت‌های عمقی ایجاد می‌کند.

خواص مگنت تراپی

مزایای درمانی مگنت تراپی به شرح زیر است:

همچنین مگنت تراپی برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:

اثرات زیست‌شناختی میدان‌های مغناطیسی

اثرهای سلولی

اثرات استخوانی

اثرات عروقی

متخصصین متوجه شده‌اند که میدان‌های مغناطیسی تشکیل مویرگ‌های جدید را تسهیل می‌کند، ظاهر پری‌سیت‌های مویرگی را بهبود می‌دهد و اسفنکترهای پیش‌مویرگی را باز می‌کند. مگنت تراپی از طریق سازو کارهای زیر چنین اثراتی را ایجاد می‌کند:

اثرات تسکین دهندگی

شکی وجود ندارد که مگنت تراپی درد را تسکین می‌دهد، اما سازو کار این اثر هنوز مشخص نیست. افزایش تولید الیگوپپتیدهایی که در اصل گروهی متشکل از اندورفین‌ها و انسفالین‌ها هستند، در سطح پیرامونی و مرکزی مشاهده می‌شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

اثرات مگنت تراپی بر دستگاه عصبی خودگردان

چه افرادی نباید مگنت تراپی انجام بدهند

عوارض مگنت تراپی

برخی بیماران پس از مگنت تراپی دچار عوارض جانبی زیر می‌شوند:

البته عوارض جانبی فوق به ندرت بروز می‌یابد.

مگنت تراپی مغز چیست؟

جزئیات دقیق اثر TMSروی مغز هنوز در حال بررسی است. مطالعات فعلی دو نوع تأثیر را بر اساس روش تحریک نشان می دهند:

  1. تحریک منفرد یا دو تاییSingle or Paired pulse TMS
  2. rTMS

استـفاده از TMSو rTMS را می توان بـه کاربرد‌های درمانی و تشخیصی تقسیم کرد:

کاربرد های تشخیصی مگنت تراپی

TMS امـروزه بـرای اندازه گــیـری فـعالـیـت جـریان‌هــای خــاص مـغــزی در انـســان اسـتـفــاده مـی‌شـود. بـیشترین اسـتـفـاده شـایـع انـدازه گیری MEP(ارتـباط کورتکس اولیه مغزی با عضلات) است که شامل پارامترهایی چون MEP Amplitude، MEP Lateny، Central Motor Conduction Time است و بیشترین استفاده آن در Stroke، ضایعات سـتـون فقرات ، MS و MND( بیماری های نرون مـحرکه) است.

‌کاربرد های درمانی مگنت تراپی

مطالعات زیادی تأثیرات درمانی TMSو rTMS ‌را در حــالات نــرولــوژیـک و روانپـزشکـی نشـان داده‌اند. از موارد گزارش شده می توان بیماری های زیر را نام برد:

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی دیسک ، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :سلمان میرزایی [ 1402-05-18 ]
دکتر مگنت تراپی در دراز مدت عوارضی ندارد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت حرکات اصلاحی برای بهبود عملکرد جسمانیاهمیت حرکات اصلاحی برای بهبود عملکرد جسمانی

حرکات اصلاحی روشی است که با درک درستی از آناتومیبرای رفع حرکات جبرانی و عدم تعادل برای بهبود کیفیت کلی حرکت در حین تمرین و زندگی روزمره کمک می کند ... ادامه مطلب

علائم دیسک کمر چه زمانی در پاها ظاهر می شود؟علائم دیسک کمر چه زمانی در پاها ظاهر می شود؟

زمانی که تشخیص می دهند فرد دچار فتق دیسک شده منظور بیرون آمدن قسمت داخلی دیسک از حلقه بیرونی خواهد بود. به این عارضه پرولاپس دیسک هم می گویند. ... ادامه مطلب

تزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردنتزریق استروئید اپیدورال (ESI) برای درمان و کاهش درد کمر و گردن

تزریق استروئید اپیدورال شامل یک عامل بیحس کننده و یک کورتیکواستروئید برای کاهش درد عصبی ناشی از فشردگی عصب نخاعی استفاده می شود. همچنین میتوان از این روش برای درمان درد گرفتگی عصب گردن به بازو، درد پشت به قفسه سینه ، یا کمر تا ساق استفاده کرد ... ادامه مطلب

علت خالی كردن زانو چيست؟علت خالی كردن زانو چيست؟

خالی کردن و ناپایداری زانو یک بیماری است که در آن، به دلیل احساس بی ثباتی، زانو یکباره خم می شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد. خالی کردن زانو دارای دو نوع اولیه و ثانویه است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علت و درمان خالی کردن و ناپایداری زانو می پردازیم. ... ادامه مطلب