دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / آسیبها و درمانهای ورزشی / عارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

عارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت جانبی یک بیماری دردناک آرنج است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می‌شود. جای تعجب نیست که بازی تنیس یا سایر ورزش‌های راکتی می‌تواند باعث این عارضه شود. با این حال، چندین ورزش و فعالیت دیگر به جز تنیس نیز می‌تواند شما را در معرض خطر قرار دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزش تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت بیرونی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت خارجی آرنج می‌شود.
گزینه‌های درمانی زیادی برای آرنج تنیس بازان وجود دارد. در بیشتر موارد، درمان شامل یک رویکرد تیمی است. پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها و در برخی موارد جراحان برای ارائه مؤثرترین مراقبت‌ها با هم همکاری می‌کنند.

آرنج تنیس بازان التهاب یا در برخی موارد ریزشکاف تاندون‌هایی است که به عضلات ساعد در قسمت خارجی آرنج می‌پیوندند. ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد در اثر استفاده بیش از حد آسیب می‌بینند چراکه حرکات یکسان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این امر منجر به درد و حساسیت در قسمت بیرونی آرنج می‌شود. این عارضه در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان با روشهای غیر جراحی قابل درمان میباشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت آرنج تنیس بازان

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آرنج تنیس بازان اغلب به دلیل آسیب به یک عضله خاص ساعد است. عضله ECRB به تثبیت مچ دست در زمانی که آرنج صاف است کمک می‌کند. به عنوان مثال، این اتفاق در حین بازی تنیس روی زمین رخ می‌دهد. هنگامی که ECRB به دلیل استفاده بیش از حد ضعیف می‌شود، پارگی‌های میکروسکوپی در تاندون ایجاد می‌شود، جایی که به اپیکوندیل جانبی متصل می‌شود که نهایتا منجر به التهاب و درد می‌شود.
ماهیچه ECRB همچنین ممکن است به دلیل موقعیت خود در معرض خطر بیشتری برای آسیب باشد. با خم شدن و راست شدن آرنج، عضله بر روی برجستگی‌های استخوانی ساییده می‌شود. این می‌تواند به مرور زمان باعث ساییدگی و پارگی تدریجی عضله شود.

ورزشکاران تنها افرادی نیستند که به آرنج تنیس بازان مبتلا می‌شوند. بسیاری از افراد به دلیل شرکت در کار یا فعالیت‌های تفریحی که نیاز به استفاده مکرر و شدید از ماهیچه ساعد یا اکستنشن مکرر مچ دست و دست دارد، به این عارضه مبتلا می‌شوند.
نقاشان، لوله کش‌ها و نجاران به ویژه در معرض ابتلا به آرنج تنیس بازان هستند. مطالعات نشان داده است که کارگران اتومبیل، آشپزها و حتی قصابان بیشتر از بقیه مردم به آرنج تنیس بازان مبتلا می‌شوند. تصور می‌شود که تکرار و برداشتن وزنه مورد نیاز در این مشاغل منجر به آسیب می‌شود.

علائم و درمان آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

اکثر افرادی که به آرنج تنیس بازان مبتلا می‌شوند بین 30 تا 50 سال سن دارند، اگرچه هر کسی در صورت داشتن عوامل خطر ممکن است به آرنج تنیس بازان مبتلا شود. در ورزش‌های راکتی مانند تنیس، تکنیک ضربه نادرست و تجهیزات نامناسب ممکن است از عوامل خطر باشند.

اپی کندیلیت جانبی می‌تواند بدون هیچ گونه آسیب مکرر تشخیص داده شده رخ دهد. این اتفاق را ایدیوپاتیک یا با علت ناشناخته می‌نامند.

علائم آرنج تنیس بازان

علائم آرنج تنیس بازان به تدریج ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد، درد به صورت خفیف شروع شده و به آرامی طی هفته‌ها و ماه‌ها بدتر می‌شود. معمولاً هیچ آسیب خاصی در ارتباط با شروع علائم وجود ندارد.
علائم و نشانه‌های رایج آرنج تنیس بازان عبارتند از:

  1. درد یا سوزش در قسمت خارجی آرنج
  2. ضعف قدرتی در گرفتن اشیا
  3. گاهی اوقات درد در شب

علائم اغلب با فعالیت ساعد، مانند نگه داشتن راکت، چرخاندن آچار یا تکان دادن دست بدتر می‌شوند. دست غالب شما اغلب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با این حال، هر دو دست می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد.

تشخیص آرنج تنیس بازان

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است به ناحیه آسیب‌دیده فشار وارد کند یا از شما بخواهد که آرنج، مچ دست و انگشتان خود را به روش‌های مختلف حرکت دهید.
در بسیاری از موارد، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما اطلاعات کافی برای تشخیص آرنج تنیس بازان در اختیار پزشک قرار می‌دهد. اما اگر پزشک مشکوک باشد که ممکن است چیز دیگری باعث علائم شما شود، ممکن است آزمایش‌های اضافی را برای رد سایر علل مشکل شما توصیه کند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان غیرجراحی آرنج تنیس بازان

تقریباً 80 تا 95 درصد بیماران با درمان غیرجراحی موفقیت‌آمیز مداوا می‌شوند. گزینه‌های درمان غیرجراحی شامل موارد زیر می‌شود:

درد در استخوان دنبالچه با روشهای متعددی درکلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان درمان میشود. جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میلاد زمانی [ 1402-05-18 ]
وقت بخیر. برای تنیس البو تاثیر اوزون تراپی بیشتر است یا شاک ویو تراپی؟

اکرم حسینی [ 1402-01-11 ]
باسلام درد در قسمت آرنج وساق دست دارم ودرد دنبالیچه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین یک درمان ضد التهابی برای درد و التهاب مفصل است. در ارتوكین تراپی تمركز فقط روی مشكلات مكانیكی در مفاصل نیست؛ بلكه در این روش التهاب كه به عنوان یكی از عوامل آسیب بافتی می باشد، رفع می شود. در این روش، پروتئین‌ های مفید استخراج شده از خون شما به مفاصل آسیب دیده تزریق می‌ شوند. ... ادامه مطلب

نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟

آسیب‌ها یا بیماری‌هایی که بر اعصاب و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند حرکت این سیگنال‌های الکتریکی را کند یا متوقف کند. اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا دست‌ها دارید، اندازه گیری سرعت و درجه فعالیت الکتریکی در ماهیچه‌ها و اعصاب می‌تواند به پزشک در تشخیص درست کمک کند. ... ادامه مطلب

روشهای طب فیزیکی برای درمان و توانبخشی مبتلایان به سی پیروشهای طب فیزیکی برای درمان و توانبخشی مبتلایان به سی پی

فلج مغزی یا سی پی اصطلاحی است که برای برخی از اختلالاتی به کار می رود که بر روی حرکات معمولی و سالم تأثیر می گذارند. ... ادامه مطلب

آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟آرتروز زانو چگونه با روشهای غیرجراحی درمان میشود؟

ابتلا به آرتروز می‌ تواند تا حدی آزار دهنده باشد که در انجام فعالیت‌ های روزانه‌ فرد اختلال ایجاد کند. از آنجایی که بیماری آرتروز با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌ شود ، بسیار اهمیت دارد که هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید .در این مقاله به بررسی درمان آرتروز زانو با استفاده از طب فیزیک می پردازیم. ... ادامه مطلب