دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / ورزش برای درمان گرفتگی گردن

ورزش برای درمان گرفتگی گردن

گرفتگی یا اسپاسم گردن زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های گردن فرد به طور غیرارادی منقبض شوند.اسپاسم گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است باعث سردرد یا سرگیجه شود.خوشبختانه، فرد معمولاً می‌تواند اسپاسم گردن را با ورزش و درمان‌های خانگی درمان کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

اسپاسم گردن ناشی از سفت شدن ناگهانی عضلات گردن ممکن است باعث موارد زیر شود:

اگر عضلات گردن هنگام اسپاسم باعث کشیده شدن پوست سر شوند، ممکن است سرگیجه یا سوزن سوزن شدن در قاعده گردن ایجاد شود.

اگر دچار گرفتگی عضلات کمر و گردن شده اید و با درمان های خانگی بهبود نیافته اید؛ بهتر است به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید. شما می‌توانید جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از طریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت گرفتگی عضلات گردن

اسپاسم گردن چند دلیل رایج دارد:

همچنین ممکن است دلایل جدی‌تری برای اسپاسم گردن وجود داشته باشد، مانند:

علت و درمان گرفتگی عضلات گردن

درمان گرفتگی عضلات گردن

رایج‌ترین انواع گردن درد خفیف تا متوسط ​​معمولاً در عرض دو یا سه هفته به خودمراقبتی پاسخ می‌دهند.اگر درد گردن ادامه یابد، پزشک ممکن است درمان‌های دیگری را توصیه کند.

پزشک ممکن است داروهای مسکن قوی‌تر از داروهای بدون نسخه و همچنین شل‌کننده‌های عضلانی و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای را برای تسکین درد تجویز کند.

متخصص طب فیزیکی و فیزیوتراپیست می‌تواند به شما تمرینات صحیح وضعیت بدنی، هم‌ترازی و تقویت گردن را آموزش دهد و همچنین می‌تواند از گرما، یخ، تحریک الکتریکی و سایر اقدامات برای کاهش درد و جلوگیری از عود استفاده کند.

الکترودهایی که روی پوست شما در نزدیکی نواحی دردناک قرار می‌گیرند، تکانه‌های الکتریکی کوچکی را ارسال می‌کنند که ممکن است درد را تسکین دهد.

در کشش از وزنه، قرقره یا بادکنک هوا برای کشش آرام گردن شما استفاده می‌شود.این درمان، تحت نظارت یک متخصص طب فیزیکی و فیزیوتراپیست، ممکن است برخی از دردهای گردن، به ویژه دردهای مربوط به تحریک ریشه عصبی را تسکین دهد.

یک گردن‌بند نرم که از گردن شما حمایت می‌کند ممکن است با برداشتن فشار از روی ساختارهای گردن به تسکین درد کمک کند.با این حال، اگر برای بیش از سه ساعت در یک زمان یا برای بیش از یک تا دو هفته استفاده شود، ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد.

پزشک ممکن است داروهای کورتیکواستروئیدی را در نزدیکی ریشه‌های عصبی، به مفاصل کوچک در استخوان‌های ستون فقرات گردنی یا به عضلات گردن تزریق کند تا به کاهش درد کمک کند.داروهای بی حس کننده مانند لیدوکائین نیز می‌توانند برای تسکین گردن درد تزریق شوند.

درمان‌های خانگی گرفتگی عضلات گردن:

علاوه بر داروهای ضد التهاب، تسکین درد و کشش، درمان‌های خانگی زیر ممکن است به شما کمک کند:

استرس ممکن است باعث اسپاسم گردن شود.استراحت منظم از محل کار و ورزش تا حد امکان ممکن است به فرد کمک کند تا استرس را بهتر مدیریت کند.

تنفس عمیق،یوگا و مدیتیشن نیز ممکن است کمک‌کننده باشد.

یخ ممکن است به کاهش اسپاسم گردن کمک کند.استفاده از کیسه یخ به مدت 20 دقیقه در هر زمان، هر 3 تا 4 ساعت ممکن است به شل شدن عضلات گردن کمک کند.

استفاده از گرمای مرطوب در ناحیه آسیب‌دیده نیز ممکن است به اسپاسم‌‌های مکرر گردن کمک کند.حرارت مرطوب را با استفاده از پدهای حرارتی یا پارچه مرطوب و گرم اعمال کنید.

ماساژ ممکن است به کاهش اسپاسم عضلانی کمک کند.سعی کنید از فشار ملایم تا محکم روی گردن استفاده کنید و انگشتان را به صورت دایره‌ای حرکت دهید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

ورزش برای درمان گرفتگی گردن

یک راه خوب برای درمان اسپاسم گردن، تمرینات کششی است.موارد زیر ممکن است به اسپاسم گردن کمک کند:

برای انجام کشش ابتدایی گردن:

  1. دست راست خود را بالای سر خود قرار دهید..
  2. سر خود را به سمت سمت راست قفسه سینه پایین بکشید.
  3. در سمت چپ نیز تکرار کنید.
  4. تمرین را سه بار تکرار کنید.

برای انجام این کشش:

  1. با هر دو دست پشت سر خود را بگیرید.
  2. مچ دست راست خود را با دست چپ خود ببندید.
  3. از دست چپ خود برای کشیدن بازو و شانه راست به سمت پایین استفاده کنید.
  4. در همین حال، سر خود را به سمت چپ خم کنید و سمت راست گردن را دراز کنید.
  5. در سمت دیگر نیز تکرار کنید.
  6. سه بار در هر طرف تکرار کنید.

برای انجام گرد کردن گردن و لیفت سر:

  1. طوری دراز بکشید که انگار قرار است بنشینید.
  2. دستان خود را پشت سر خود قرار داده و گردن خود را به سمت قفسه سینه ببرید.
  3. سپس سر خود را از روی زمین بلند کنید و شانه‌های خود را روی زمین نگه دارید.
  4. پنج بار تکرار کنید.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی، به رفع و بهبود اغلب دردها مانند دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :فاطمه عسکری [ 1402-05-18 ]
دکتر من گرفتگی عضلات گردن دارم . با ماساژ موقتی خوب میشه اما به دنبال راه حل دائمی هستم . اوزون تراپی تاثیر داره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آنانواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آن

قوز پشت یا کیفوزعارضه‌ای شایع در ستون فقرات است که در آن انحنای ستون فقرات در مهره‌های بالایی بیش تر از حد طبیعی است. در این عارضه ستون فقرات به دلایل مختلفی از جمله عوامل مادرزادی و عوامل اکتسابی با افزایش غیر طبیعی قوس همراه است. ... ادامه مطلب

روش انجام و کاربرد اورتوکین تراپیروش انجام و کاربرد اورتوکین تراپی

اورتوکین تراپی در واقع نوعی تزریق اتولوگ از خون است که با کنترل کردن و بالا بردن مکانیزم های دفاعی طبیعی بدن علیه التهاب ایجاد شده ، سبب کاهش درد و بهبود عملکرد در مفصل آسیب دیده می شود . ... ادامه مطلب

راهکارهای طب فیزیکی برای درمان سردردهای عصبی و میگرنراهکارهای طب فیزیکی برای درمان سردردهای عصبی و میگرن

متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی از ترکیبی از درمان‌ های مختلف مانند ماساژ و آزادسازی بافت‌ ها، آزادسازی نقاط تریگر پوینت، جا اندازی مفاصل، تکنیک های انرژی عضلانی، اعمال فشارهای ضد فشار، کرانیوساکرال، جااندازی ویسکرال (احشایی) و ماساژ بافت‌های نرم برای کنترل سردردهای میگرنی استفاده می‌ کنند. ... ادامه مطلب

آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آرتروز گردن و درد دست زمانی رخ میدهد که بیماری در حال گسترش است و نیازمند رسیدگی سریع می باشد. آرتروز گردن و سر درد نیز یکی از علائم آرتروز گردن است و در موارد پیشرفته رخ می دهد. درمان آرتروز گردن با روشهای طب فیزیکی برای بیمارانی که از آرتروز گردن رنج می برند، جهت کمک به تسکین درد اهمیت زیادی دارد. ... ادامه مطلب