دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / درمان گرفتگی و خشکی عضلات کمر

درمان گرفتگی و خشکی عضلات کمر

به انقباض ناگهانی و غیر ارادی یا سفت شدن غیر قابل کنترل عضله های کمر، اسپاسم یا گرفتگی کمر می گویند. این گرفتگی در پاسخ به فشار، استفاده بیش از حد، ضعف، یا درد عضله ایجاد می شود. همچنین آسیب های فیزیکی یا برخی از بیماری ها در ابتلا به گرفتگی کمر موثر می باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آسیب دیدگی یا التهاب عضلات، رباط ها و عصب های کمر باعث کمردرد شدید و گرفتگی کمر می شوند. در صورتی که به این بیماری عضلانی دچار شده باشید، عضلات شما سفت می شود و باعث درد پائین کمر می شود. منقبض شدن و کشیدگی عضلات کمر نیز احساس می شود.
این گرفتگی عضلات کمر معمولاً، پس از آسیب دیدگی فوراً به وجود می آید، اما در بعضی از موارد بین آسیب دیدگی و گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر، تاخیری چند ساعته یا چند روزه وجود دارد. اختلال یا شرایط بیمار ممکن است گرفتگی کمر علائم دیگری را نیز همراه خود ایجاد کند. اغلب علائمی که گرفتگی کمر را تحت تاثیر قرار می دهند، سایر سیستم های بدن را درگیر می کنند. اگر درد و ناراحتی بیش از 3 یا 4 هفته طول بکشد، ممکن است ناشی از این شرایط باشد. بهتر است درمورد درد طولانی مدت یا ناتوان کننده با پزشک که ممکن است فیزیوتراپی، درمان های کنترل درد یا درمان های کم تهاجمی توصیه کند، صحبت کنید. پزشک بر اساس علت اصلی خشکی کمر شما را در زمینه تشخیص و درمان این شرایط راهنمایی می کند.

اگر دچار گرفتگی عضلات گردن و کمر شده اید و با درمان های خانگی بهبود نیافته اید؛ بهتر است به متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید. شما می‌توانید جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از طریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت گرفتگی و خشکی عضلات کمر

برخی از شرایط فیزیکی بدن شما را بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار می دهند، برخی از این شرایط عبارت اند از:

  1. نارسایی های فیزیکی
  2. کم شدن آب بدن
  3. کاهش سطوح مواد معدنی خون، مانند پتاسیم وکلسیم
  4. عدم انعطاف پذیری تاندونی که در پشت پاها قرار دارد (همسترینگ)
  5. ضعیف یا عدم انعطاف پذیری عضلات پشت

علل پاتولوژیک گرفتگی کمر

گرفتگی کمر می تواند ناشی از درد یا بیماری یا اختلال موجود در بدن باشد. ممکن است اختلالات خاص یا فشار به نحاع یا دیگر اعصاب نخاعی، گرفتگی کمر ایجاد می شود. اختلالاتی که می توانند باعث گرفتگی کمر شوند عبارتند از:

درمان گرفتگی کمر

علل جدی گرفتگی کمر

در برخی از موارد، اسپاسم کمر می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی یا تهدید کننده حیات فرد باشد، که بلافاصله باید اورژانسی ارزیابی گردد. مانند:

باتوجه به شدت درد همراه با گرفتگی کمر، ممکن است استفاده از دارو های غیر نسخه ای لازم باشد. ایبوپروفن و استامینوفن می تواند التهاب و درد را کاهش دهند. قبل از استفاده از داروهای غیر نسخه ای ضد اسپاسم با پزشک خود مشورت کنید. اگر اسپاسم شدید باشد و یا به راحتی با دارو های غیر نسخه ای بهبود نیابد. ممکن است پزشک شل کننده های عضلانی را تجویز نمایند. شل کننده عضلانی متداول عبارتند از : کاریسوپرودول و سینکو بنزاپرین

اگر اقدامات دیگر درد شما را کاهش ندهد و اگر درد به پاها گسترش یابد، ممکن است پزشک با تزریق کورتیزون(یک داروی ضد التهابی) و یا داروهای بی حس کننده را تجویز نماید. این داروها در فضای اطراف نخاع( فضای اپیدورال ) تزریق می شوند. تزریق کورتیزون کمک می کند که التهاب اطراف ریشه های عصبی کاهش یابد، اما معمولا درد پس از چند ماه باز می گردد.

  1. فعالیت های خود را متوقف کنید: با مشاهده اولین علامت گرفتگی عضله و درد در پائین کمر باید فعالیت خود را متوقف کنید. حتی اگر علائم خفیف باشد. شما می توانید عضلات گرفته را ماساژ دهید.
  2. گرما یا سرما درمانی: استفاده از حرارت، خون رسانی به ناحیه موردنظر را افزایش می دهد. در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی بیشتر به ناحیه موردنظر وارد می شود. همچنین افزایش خون رسانی به بافت باعث می شود مواد زائد بافتی که در اثر تنش عضله ایجاد می شوند راحت تر از بافت خارج شوند. این کار سبب افزایش سرعت بهبود می شود. کمپرس سرد که سرما درمانی نیز نامیده می شود. گردش خون را در ناحیه مورد هدف کاهش می دهد. این کار باعث کاهش التهاب، اسپاسم عضلانی و درد می شود.
  3. استراحت: دو یا سه روز به خود استراحت دهید، مخصوصا اگر گرفتگی عضلات کمر ناشی از آسیب عضلات است. استراحت کردن بسیار مهم است، زیرا باعث بهبودی سریع تر آسیب عضلانی می شود. با این حال، حفظ تحرک در این دوره بسیار مهم است. بعضی از بیماران به دلیل بی تحرکی دچار خشکی عضلات می شوند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

با قرار دادن بازوی خود در بالای سر به آرامی عضلات خود را کشش دهید. می توانید روزی 3 تا 4 بار و هر بار 10 مرتبه این حرکت به مدت 5 تا 10 ثانیه انجام دهید.
بروی زمین دراز بکشید و زانو های خود را خم و پاهای خود را صاف کنید و سپس یک زانو به آرامی سمت سینه خود بکشید و به مدت 10 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و سپس پای خود را روی زمین قرار دهید و این کار را با زانوی دیگر خود نیز انجام دهید.
نکته: در مرحله آغازین گرفتگی کمر این حرکت ورزشی را انجام ندهید. این حرکت ورزشی زمانی باید انجام بگیرد که درد چندان شدید نیست یا انقباض عضله خفیف است. همچنین اگر انجام حرکات ورزشی باعث تشدید علائم شود از انجام آن خودداری کنید.
گرفتگی کمر در هر سنی و برای هر شخصی می تواند به وجود آید. گرفتگی عضلات می تواند همراه با درد شدید یا درد در پایین کمر باشد. این عارضه می تواند برای هر قسمتی از کمر، به عنوان مثال، بالاتر یا پایین تر از کمر به وجود آید و همراه با گرفتگی و خشکی کمر در صبح نیز باشد. گرفتگی عضلات کمر می تواند ناشی از حرکت ناگهانی و حتی در خواب نیز به وجود آید. اکثر موارد گرفتگی کمر با استفاده از روش های درمانی ذکر شده بهبود پیدا می کند.

از روش درمانی کشش یا تراکشن ستون فقرات می‌توان برای بهبود دامنه‌ حرکتی، قبل یا بعد از انجام درمان دستی توسط متخصص طب فیزیکی استفاده کرد. این روش توسط دکتر سلمان فلاح قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :متین حسینی [ 1402-05-17 ]
دکتر من صبح که از خواب بیدار میشم کمردرد دارم. به مرور با گذشت زمان رفع میشه تا شب. دلیلش چیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟چه بیماریها و مشکلاتی با فیزیوتراپی بهبود یافته و درمان میشود؟

فیزیوتراپی، مجموعه ای از خدمات تخصصی را برای بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی و ریوی، آسیب دیدگی محل کار و آسیبهای ورزشی، قطع عضلات، مفاصل، سکته مغزی، آسیب مغزی، ضایعات نخاعی و عصبی و حتی سرطان، ارائه میکند. فیزیوتراپی میتواند به تمامی افراد با هر سنی کمک کند ... ادامه مطلب

علت و درمان درد مچ پا چیست؟علت و درمان درد مچ پا چیست؟

در صورت آسیب دیدن هرکدام از استخوان ها، تاندون ها و رباط ها در ناحیه مچ پا ممکن است درد ایجاد شود. ... ادامه مطلب

رفع دردهای مزمن و تقویت شانه با فیزیوتراپیرفع دردهای مزمن و تقویت شانه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شانه کمک می‌کند تا بسیاری از درد‌های عضلانی در قسمت شانه رفع شود و التهابات کاهش پیدا کند. همچنین میزان قدرت شانه افزایش پیدا کند. ... ادامه مطلب

آیا اختلال نعوظ با شاک ویو تراپی درمان می شود؟آیا اختلال نعوظ با شاک ویو تراپی درمان می شود؟

شاک ویو یکی از گزینه های درمانی متعدد برای اختلال نعوظ است. امواج ضربه ای با شدت کم باعث رشد عروق‌خونی جدید و بهبود جریان خون در آلت تناسلی می شود که ... ادامه مطلب