دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / تراکشن مکانیکی کمر چیست؟

تراکشن مکانیکی کمر چیست؟

تراکشن یک روش غیر جراحی برای از بین بردن درد و مشکلات در ستون فقرات است. تراکشن در واقع برای رفع اسپاسم عضلات و فشرده سازی ریشه عصب طراحی شده است. با استفاده از روش دستی و یا روش مکانیکی، نیروی دائمی یا متناوبی به ستون فقرات اعمال می‌شود تا ماهیچه‌ها و بافت نرم را بسط دهد و فاصله بین مهره‌ها را باز کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پزشک، مقدار نیروی وارد شده و طول زمانی که فرد در تراکشن باقی می‌ماند را تعیین می‌کند. انتخاب روش و موقعیت تراکشن ستون فقرات به قسمت‌هایی که نیروی جاذبه باید به آنها منتقل شود، وضعیت فیزیکی بیمار، تحمل فردی و سطح نخاعی که باید تحت درمان باشد، بستگی دارد.

تراکشن یا کشش ستون فقرات روشی است که برای رفع کمردرد، در کلینیک طب فیزیک و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان انجام شده و در طی آن، ستون فقرات به آرامی کشیده شده و فشار وارده بر روی دیسک‌ها و مفاصل آن با ایجاد فشار منفی برداشته می‌شود. در نتیجه این درمان، دیسک‌هایی که دچار فتق و بیرون زدگی شده‌اند به حالت اولیه بازگشته و دیگر بر روی اعصاب و دیگر ساختارهای موجود در ستون فقرات فشار وارد نمی‌کنند.

مزایای تراکشن مکانیکی کمر

کاربرد تراکشن مکانیکی کمر

هدف اصلی از انجام تراکشن مکانیکی، کاهش علائم فشرده شدن ستون فقرات در ناحیه‌ی گردن یا کمر است. بدین ترتیب که فضای موجود برای عبور اعصاب نخاعی افزایش پیدا کرده، بافت‌های عضلانی طولانی‌تر می‌شوند و همچنین حساسیت عضلات کاهش‌یافته و فشار درون دیسک کمتر شده و جریان خون به دیسک تقویت می‌شود. تراکشن مکانیکی می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی درمانی برای گیر افتادگی اعصاب که با نام «پینچ عصبی» نیز شناخته می‌شود به دلایل زیر، مورد استفاده قرار بگیرد:

بیماری‌های تخریبی دیسک کمر (فتق، بیرون‌زدگی، پارگی)

تراکشن باعث می‌شود تا فاصله‌ی بین دیسک‌ها افزایش یافته و درنتیجه فشار وارده بر روی دیسک کمر کاهش یابد. تراکشن همچنین می‌تواند ساختارهای محافظتی ستون فقرات را تقویت کرده و باعث‌ ترمیم دیسک کمر و در نتیجه برداشته شدن فشار از روی عصب شود.

تراکشن مکانیکی کمر

تنگی کانال نخاعی

زمانی که تراکشن ستون فقرات انجام می‌شود، اندازه‌ی کانالی که نخاع از درون آن عبور می‌کند افزایش یافته و در نتیجه فشار یا گیر افتادگی عصبی به دلیل تنگی کانال نخاع کاهش می‌یابد.

کمبود تحرک عمومی در ستون فقرات

کشیده شدن ستون فقرات باعث می‌شود تا مفاصل فاست از یکدیگر باز شده، کپسول‌های مفصلی کشیده شده و اندازه‌ی کانال نخاعی افزایش یابد. این کار باعث می‌شود تا تحرک پذیری در ستون فقرات افزایش یابد.

گرفتگی عضلانی

انواع تراکشن

تراکشن دستی

در تراکشن دستی، فیزیوتراپیست فشار و کشش دستی ملایمی را به اندام و سر بیمار وارد می‌کند تا عضلات و اسکلت وی تحت کشش قرار گیرند و حتی می‌توان از وزن بدن خود بیمار برای ایجاد کشش بیشتر استفاده کرد که این تکنیک واژگون‌درمانی نامیده می‌شود.

تراکشن ضد جاذبه (کشش چند بعدی ستون فقرات)

کشش چند بعدی ستون فقرات نیز یکی از تکنیک های درمانی در این روش است. برای انجام این روش، بیمار بر روی یک تخت مخصوص که در طول آن تعدادی غلتک قرار دارد به پشت خوابیده ، سپس این غلتک‌ها به آرامی حرکت می‌کنند و قسمت های مختلف ستون فقرات را به حرکت در می‌آورند و سبب می شوند خون بیشتری به سمت ناحیه آسیب دیده برود.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

شرایط درمان با تراکشن مکانیکی کمر

در شرایط زیر باید درمان تراکشن را در نظر گرفت:

تعداد جلسات درمانی تراکشن مکانیکی کمر

تعداد جلسات درمانی باید توسط پزشک مشخص شود. معمولاً نتیجه مطلوب بین 10 تا 25 جلسه حاصل می شود.

موارد منع تراکشن مکانیکی کمر

به طور کلی زمانی که بیماری وجود دارد که تحمل بدن به فشار را کاهش میدهد کشش نباید مورد استفاده قرار گیرد. در صورت وجود تومور، عفونت، اختلال عروقی، بی ثباتی التهابی، آرتریت التهابی، جراحی قبلی اسپینال یا شکم و استئوپروز تراکشن با احتیاط مورد استفاده قرار میگیرد. در شرایط زیر بیمار باید با پزشک مشورت کند:

عوارض تراکشن کمر

در طول معاینه پزشک اطمینان حاصل می‌کند که با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های دیگر سلامت عمومی بیمار، هر درمان ارائه شده برای وضعیت او ایمن است. به منظور جلوگیری از بروز واکنش‌های منفی، زمان جلساتی اولیه بایستی کوتاه باشد (کمتر از 10 دقیقه) و میزان نیروی کششی استفاده شده نیز باید کم باشد تا بیمار به روند درمان عادت کند. پس از درمان تراکشن ممکن است موارد زیر وجود داشته باشد:

قیمت تراکشن کمر

هزینه مرتبط با درمان تراکشن بسته به تکنیک مورد استفاده، تجربه پزشک، استفاده از دستگاه کشش ستون فقرات و سایر تجهیزات مورد استفاده متغیر است.

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر و ستون مهره ها به انحطاط کلی ستون فقرات گفته می‌شود که با افزایش سن می‌تواند در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد. درد ناشی از آرتروز کمر، از جمله مشکلاتی است که اغلب بدون نیاز به جراحی توسط متخصصین طب فیزیکی با بکارگیری روشهای مختلف مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و ... قابل کنترل و بهبودی است. در صورت ابتلا به اسپوندیلوز می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و از این روشها بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :صادقی [ 1402-07-16 ]
برای فردی که 56 ساله هستند مبتلا به آرتورز زانو و دیسک گردن چند جلسه درمانی تراکشن مکانیکی نیاز هست و اینکه جواب بعد چند مدت میگیرند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا دیسک گردن با منوال تراپی درمان میشود؟آیا دیسک گردن با منوال تراپی درمان میشود؟

منوال تراپی یکی از راههای درمان دیسک گردن است. در این روش از تکنیک های درمان دستی برای کاهش درد گردن بیمار استفاده می شود. منوال تراپی علاوه بر تسریع ... ادامه مطلب

روش های درمان درد استخوان دنبالچهروش های درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در اثر ضربه به دنبالچه یا ناحیه اطراف آن، مانند سقوط به عقب یا زایمان ایجاد می‌شود. در موارد نادر، عفونت یا تومور نیز می‌تواند باعث درد در دنبالچه شود. اکثر آسیب‌های دنبالچه در زنان رخ می‌دهد ... ادامه مطلب

علت خالی كردن زانو چيست؟علت خالی كردن زانو چيست؟

خالی کردن و ناپایداری زانو یک بیماری است که در آن، به دلیل احساس بی ثباتی، زانو یکباره خم می شود. این بیماری می تواند علل مختلفی داشته باشد. خالی کردن زانو دارای دو نوع اولیه و ثانویه است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر علت و درمان خالی کردن و ناپایداری زانو می پردازیم. ... ادامه مطلب

علت کمر درد در ایستادن و راه های پیشگیری و درمان آنعلت کمر درد در ایستادن و راه های پیشگیری و درمان آن

کمر درد بیماری شایعی می باشد و بسیاری از مردم حداقل یک بار آن را در طول زندگی تجربه می کنند . کمر درد علل مختلفی دارد . ممکن است کمر درد در اثر ایستادن یا نشستن تشدید شود . در این مقاله به بررسی علل کمر درد در ایستادن و پیشگیری و درمان آن می پردازیم . ... ادامه مطلب