دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / دانستنی های کف پای صاف در کودکان

دانستنی های کف پای صاف در کودکان

حالت عادی کف پا دارای قوسهای استانداردی است که باعث می شود نیروهای وارد بر بدن از طرف زمین کاهش پیدا کند. صافی کف پا برای نوزادان و کودکان نوپا امری طبیعی است؛ زیرا قوس پای آنها هنوز رشد نکرده است. در واقع، نوزادان دارای یک پد چربی هستند که قوس خود را پوشانده است به طوری که قابل مشاهده نیست. در حدود 2-3 سالگی، نوارهای چربی ناپدید می شوند و عضلات عمیق، رباط ها و فاشیا ایجاد می شوند و قوس پای ما را تشکیل می دهند. با این حال، با نزدیک شدن کودک به شش سالگی، استخوان ها و مفاصل آنها از انعطاف پذیری کمتری برخوردار می شوند و به این ترتیب قوس توسعه یافته قابل مشاهده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

به دلیل اینکه انحنای کف پا و بیومکانیک پا بسیار حائز اهمیت است، بهتر است در سن چهار سالگی و در صورت مشکوک بودن به صاف بودن پای کودک به پزشک مراجعه کنید و پس از ارزیابی پزشک و اسکن کف پا و درمان مناسب از عارضه های جدی در بزرگسالی جلوگیری کنید. اگر این عارضه در سن مناسب تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است در سنین جوانی یا میانسالی فرد را دچار آرتروز زانو ، لگن و ستون فقرات، اختلالات در انگشتان پا، تغییر شکل انگشتان پا (قوز انگشت شصت یا ایجاد استخوان اضافه) خار پاشنه ، خستگی و عدم توانایی در راه رفتن و دویدن کند.

کف پای صاف در کودکان عارضه شایعی است که اغلب در اثر بالا رفتن سن رفع می شود. با این وجود نیاز است کودکانی که کف پای صاف دارند به متخصصان طب فیزیکی مراجعه نمایند تا در صورت نیاز کفش و کفی طبی یا دیگر رمشهای درمانی این عارضه برای آنها تجویز شود. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان می تواند مرکز مناسبی جهت کمک به این کودکان باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

کف پای صاف در کودکان به چه وضعیتی گفته میشود؟

بعضی از کودکان از بدو تولد به صورت مادرزادی دارای قوس کف پایی کمی هستند که در اصطلاح آن را صافی کف پا می نامند. زمانی که این اختلال در کودک وجود دارد به صورت خودکار، مفاصل بالاتر را نیز درگیر میکند. به طور مثال صافی بیش از حد کف پا در کودکان موجب میشود که کودک از ابتدا به درستی قدم برنداشته و زاویه ی مفاصل زانو و لگن نیز به هم میخورد. البته در هنگام نوزادی، صافی کف پا عارضه ای طبیعی است؛ اما اگر در سنین بالاتر کودک ادامه یافت، غیر طبیعی تلقی میشود.

علائم کف پای صاف در کودکان

دانستنی های کف پای صاف در کودکان

انواع کف پای صاف کودکان

تقریباً تمام کودکانی که کف پای آنها صاف است، پاهای هایپرموبل یا به شدت انعطاف پذیری دارند. این حالت همراه با درد نیست، موجب از کار افتادگی نمی شود، نیاز به درمان ندارد و هر دو کف پا را درگیر می کند.

به ندرت در کودکان اتفاق می افتد، هر دو پا را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب درد و از کار افتادگی پا در کودک می شود.

این مدل صافی از انواع صافی های دیگر کمتر رایج است. افرادی که مشکلات استخوانی پا دارند، معمولاً به آن مبتلا می شوند. از هر 4 نفری که این نوع صافی کف پا را دارد، 1 نفر دچار درد و از کار افتادگی می شود. در نیمی از موارد، هر دو پا بدین شکل است.

روش و سن تشخیص کف پای صاف در کودکان

تشخیص کف پای صاف در کودکان توسط پزشک امکان پذیر است. لازم به ذکر است که والدین با مشاهده پای کودک میتوانند متوجه این مشکل شوند؛ اما تشخیص دقیق و درمان باید توسط پزشک صورت بگیرد. پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی میکند و پای او را از روبه رو و پشت سر نگاه میکند و احتمالاً از بیمار میخواهد تا روی نوک انگشتان بایستد تا شکل و عملکرد هر پا را در این حالت ارزیابی کند. همچنین در بعضی موارد دستور انجام پرتونگاری (اشعه ایکس)، سی.تی. اسکن مقطع نگاری رایانه ای یا ام.آر. آی. (تصویربردای روزنانس مغناطیسی) میدهد تا متوجه میزان این مشکل در کودک شما بشود.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

صافی کف پا در کودکان به دلیل این واقعیت که استخوان ها و مفاصل آنها هنوز انعطاف پذیر است، بسیار شایع است. صافی کف پا در اغلب کودکان وجود دارد که بین سنین سه تا شش سالگی برطرف می‌شود. اگر بعد از این سن صافی کف پا همچنان وجود داشت باید از روش‌های فیزیوتراپی که شامل کشش عضلات پشت ساق پا، تقویت عضلات بین استخوانی کف پا و عضلات جلوی ساق پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کف پا کمک بگیرد.

درمان صافی کف پا در کودکان

ماساژ برای درمان صافی کف پا

در مورد صافی کف پا، مهمترین بخش از ماساژ درمانی، تمرکز بر روی عضلات مچ پا به پایین و همچنین عضلات ساق پا است. ماساژ دادن راهی مناسب برای افزایش جریان خون به روشی طبیعی است تا عضلات و بافت‌های مورد نظر تقویت شده و با سرعت بیشتری بهبودی پیدا کنند و در نتیجه، افتادگی قوس کف پا اصلاح شود. در صورتی که بیماری، مشکل یا عادت غلطی که موجب صافی کف پا شده است برطرف شود و همزمان، جریان خون در پاها افزایش پیدا کند، بدن شما به طور طبیعی روند بازیابی مجدد قوس کف پا را آغاز می‌کند. انجام دادن ماساژ همچنین به کاهش گرفتگی و تنش‌های عضلانی کمک می‌کند که این موضوع نیز بیش از پیش به تسریع روند بهبودی کمک می‌کند.

کفش و کفی طبی مخصوص کف پای صاف کودکان

استفاده از کفی و کفش طبی یکی از روش های کمک کننده در تسکین علائم صافی کف پا و جلوگیری از بروز درد و ناراحتی کف پا حین راه رفتن است.

تمرینات ورزشی

نحوه صحیح انجام ورزش، حرکات اصلاحی و تمرینات کششی پا و مچ پا را به شما آموزش می‌شد. متحرک نگه داشتن می‌تواند باعث حفظ عملکرد پا شود. تقویت عضلات ضعیف پا و مچ پا نیز می‌تواند به جلوگیری از متلاشی شدن بیشتر استخوان‌ها و مفاصل کمک کند.

جراحی کف پای صاف در کودکان

عمل جراحی معمولاً برای پاهای صاف و انعطاف پذیر لازم نیست؛ اما چنانچه کودک مشکلاتی مانند تاندون پاره شده، استخوان اضافی یا همجوشی بین استخوان های پا را تجربه می کند، معمولاً از عمل های جراحی برای برطرف کردن مشکلات ذکر شده استفاده می شود تا در نهایت صافی کف پا و سایر مشکلات به وجود آمده ناشی از این عارضه برطرف شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض صافی کف پا در کودکان

اگر چه صافی کف پا تنها یک عارضه مربوط به پا به نظر می رسد، پاهای صاف مجموعه ای از مشکلات را در قسمت های دیگر بدن مثل قوزک، زانو ها و لگن ایجاد کرده و آنها را از شکل طبیعی خود خارج می کنند. برخی از مشکلات احتمالی عبارت اند از:

  1. درد مفاصل
  2. ضعف و خستگی عضلات
  3. الگوی غلط راه رفتن
  4. نوک پایی راه رفتن
  5. رشد ضعیف پا

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، از روشهای غیر جراحی موثری مانند طب سوزنی و فیزیوتراپی برای رفع درد آرنج استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :راضیه مرعشی [ 1402-05-17 ]
دکتر آیا کف پای صاف در کودکان باعث دیسک کمر در بزرگسالی میشود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟

درد نوروپاتیک، درد ناشی از اعصاب آسیب ‌دیده است. این نوع درد متفاوت از پیام های دردی است که در طول اعصاب سالم از بافت آسیب‌ دیده فرستاده می شوند. ... ادامه مطلب

روشهای درمان شكستگی استخوانروشهای درمان شكستگی استخوان

شکستگی استخوان انواع مختلفی دارد. برخی از آنها بسته به قدرت و جهت نیرو، استخوان درگیر و سن و سلامت عمومی فرد، شدیدتر از سایرین هستند. ... ادامه مطلب

درمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRPدرمان آسیب های تاندون روتاتور کاف شانه با PRP

آسیب روتاتور کاف آسیبی است که بر عضلات و تاندون‌ های شانه تاثیر می‌ گذارد. این یک علت شایع شانه درد است، به ویژه در افراد مسن و فعال. گزینه‌ های جراحی و غیرجراحی برای درمان آسیب روتاتور کاف وجود دارد. ... ادامه مطلب

ورزش برای درمان قوز کمرورزش برای درمان قوز کمر

قوز کمر و پشت عبارت است از انحنای غیر طبیعی قسمت بالایی ستون فقرات که باعث می ‌شود کمر قوس‌ دار تر از حد معمول به نظر بیاید و همچنین دچار درد و سفتی شود. هرکسی ممکن است به قوز کمر یا گوژپشتی دچار شود این عارضه اغلب ناشی از وضعیت بد قرارگیری بدن یا وجود مشکلی در ساختمان ستون فقرات است. ... ادامه مطلب