دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / مونوپلژی چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر میگذارد؟

مونوپلژی چیست و چگونه بر بدن شما تأثیر میگذارد؟

بدن انسان دارای یک سیستم عصبی گسترده است. یکی از کارکردهای سیستم عصبی انسان به حرکت در آوردن عضلات بدن است. وقتی یک قسمت از سیستم عصبی آسیب می‌بیند، این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت پیام‌ رسانی یک عضله یا یک گروه عضله شود. وضعیت اخیر به ضعف عضلانی یا فلج در ناحیه آسیب دیده می‌شود. آسیب دیدن سیستم عصبی می‌تواند شامل مغز، طناب نخاعی، یا یک عصب یا تعداد بیشتری از عصب‌ها شود و بر یکی از اندام‌ها در قسمت فوقانی یا تحتانی بدن تأثیر منفی بگذارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مونوپلژی نوعی فلج است که بر یک عضو یا اندام، اغلب اوقات یک دست، تأثیر می‌گذارد؛ اما این بیماری همچنین می‌تواند یکی از پاها را نیز درگیر کند. برخی اوقات مونوپلژی ممکن است اختلالی موقتی باشد؛ اما در موارد دیگر امکان دائمی شدن آن وجود دارد. افراد دچار مونوپلژی معمولاً کنترل روی سایر قسمت‌ های بدن خود را حفظ می‌کنند؛ اما در اندام درگیر نه حس دارند و نه می‌توانند آن را حرکت دهند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علائم و خطرات مونوپلژی

علائم مونوپلژی ممکن است به تدریج و با پیشرفت آسیب مغزی ایجاد شود یا در اثر آسیب یا سکته مغزی، یک‌دفعه ظاهر شود. ناتوانی حرکتی در یکی از دستها یا پاها اصلی ترین علامت مونوپلژی است و دیگر علائم آن بسته به علت مونوپلژی عبارتند از:

افرادی که دچار مونوپلژی می شوند، به دلیل کاهش ارتباط عصبی مغز و اندام های حرکتی، با ضعف یا فلج در یکی از اعضای حرکتی بدن مواجه می شوند. فلج عضو در اغلب موارد با آتروفی یا کاهش توان عضلانی همراه است؛ ولی ممکن است مونوپلازی بدون آتروفی باشد که البته این مسئله به ندرت رخ می دهد.

مونوپلژی

چه عواملی باعث مونوپلژی میشود؟

اگرچه فلج مغزی علت اصلی مونوپلژی است؛ اما شماری از سایر آسیب‌ها و بیماری‌ها نیز می‌توانند منجر به این شکل از فلج عضلانی ناقص شوند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم مونوپلژی

علائم مونوپلژی می توانند به طور ناگهانی بروز کنند مانند مواردی که در اثر یک آسیب یا سکته مغزی اتفاق می افتند. علائم همچنین ممکن است با گذر زمان به دلیل پیشرفت فلج مغزی یا بیماری نورون حرکتی به تدریج پیشرفت کنند. علامت اصلی مونوپلژی یا فلج تک اندام عدم توانایی حرکت یکی از دست ها یا پاها است. علاوه بر مورد بالا ممکن است علائم زیر را نیز در اندام آسیب دیده یا اطراف آن تجربه کنید:

تشخیص مونو پلژی

اگر فلج را تجربه کرده اید، به یک ارزیابی پزشکی کامل نیاز دارید. این شامل یک معاینه عصبی جامع است که شامل مراحلی مانند بررسی رفلکس‌ها، تست قدرت، معاینه حسی و موارد دیگر می‌شود. آزمایشات دیگری که نیاز دارید بر اساس الگوی فلج شما تعیین می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا نوع بیماری را که باعث فلج شما می‌شود تشخیص دهند.

مقایسه مونوپلژی و همی پلژی

مونوپلژی فلجی است که بر اندام فوقانی یا تحتانی بدن تأثیر می گذارد، بنابراین به عنوان مثال، اگر شما تک پلژی هستید و نمی توانید دست راست خود را حرکت دهید، همچنان می توانید پای راست خود را حرکت دهید. همی پلژی فلجی است که یک قسمت از بدن را درگیر می کند. هر دو سمت راست و چپ بدن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. اگر همی پلژی سمت راست داشتید، نمی‌توانید دست راست و پای راست خود را حرکت دهید. ماهیچه های سمت راست صورت نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

توانبخشی بیماران مونوپلژی در کلینیک های طب فیزیکی

روش‌های توانبخشی بیماری سی پی (فلج مغزی) عبارتند از:

دارو درمانی

داروهایی وجود دارند که می‌توانند به تسکین علائم فلج مغزی کمک کنند. این داروها عبارتند از:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی درمانی است که شامل تکنیک‌هایی مانند ورزش و حرکات کششی جهت کمک به حفظ و شاید بهبود حرکات بیمار می‌باشد. این روش یکی از مهم‌ترین درمان‌ها برای فلج مغزی است. جلوگیری از کوتاه شدن عضلات و از دست رفتن دامنه‌ی حرکتی آنها (کنتراکچر) که می‌تواند دردناک باشد و بر رشد استخوان‌ها و عضلات تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است در صورت لزوم، وسایل کمکی برای راه رفتن (مانند واکر یا عصا) و یا بریس‌های مخصوص دست و پا (ارتز) برای حمایت کردن از اندام توصیه شوند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

کار درمانی

کار درمانی به معنی شناسایی مشکلات بیمار توسط پزشک و انجام کارهایی به طور روزمره برای کمک به آنها می‌باشد. پزشک می‌تواند به بیمار در مورد بهترین روش جهت انجام فعالیت‌هایی که نیاز به حرکات پیچیده دارند، توصیه‌هایی بکند. کار درمانی می‌توانند در افزایش اعتماد به نفس و استقلال بیمار به خصوص با افزایش سن بسیار مؤثر باشد.

گفتار درمانی

گفتار درمانی می‌تواند به بیمارانی که در ارتباط برقرار کردن مشکل دارند از طریق فراهم کردن امکان تمرین تکلم با انجام ورزش‌ها یا آموزش یک روش جایگزین برای ارتباط با دیگران مانند زبان اشاره یا تصاویر کمک کند. یک متخصص گفتار درمانی همچنین ممکن است بتواند تجهیزات مخصوصی را برای کمک به ارتباط برقرار کردن بیمار ارائه کند مانند یک کامپیوتر متصل شده به دستگاهی که تولید صدا می‌کند.

قبل از سن بلوغ و پیش از آنکه صفحات رشد بسته شوند؛ با توجه به ژن و شرایط فیزیکی افراد؛ می توان با اقداماتی از جمله مصرف برخی از مکمل ها و انجام ورزشهای جهشی - پرشی مانند والیبال و بسکتبال، کمی به افزایش قد کمک کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و راهکارهای مناسب افزایش قد فرزندانتان با متخصصان طب فیزیکی مشورت نمایید. کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان پذیرای شما مراجعین محترم می باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :خلیل محمدی [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر دکتر . من هنگام خواب احساس گزگز دست دارم . می تونه به دلیل مونوپلژی باشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)درد، مورمور و گزگز بین انگشتان پا (مورتون نوروما)

عارضه مورتون نوروما، نورمای بین انگشتی، نورما اینترمتاتارس یا نورمای سینه پا نیز نامیده می شود. عارضه ای است که بر اثر بزرگ شدن عصبی که بین انگشتان قرار دارد، ایجاد می شود. این عصب سیگنال های حسی را به انگشتان پا انتقال می دهد. ... ادامه مطلب

نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟نرمی استخوان یا راشیتیسم (ریکتز) چیست؟

راشیتیسم، یک بیماری استخوانی در کودکان است که باعث ضعیف شدن استخوان ها، پاهای خمیده و سایر ناهنجاری های استخوانی می شود. ... ادامه مطلب

تزریقات داخل مفصلی و بافت نرم کاربرد تشخیصی و درمانی آنتزریقات داخل مفصلی و بافت نرم کاربرد تشخیصی و درمانی آن

زریقات داخل مفصل، یک روش درمانی است که جهت کاهش درد و التهاب در مفصل، داروها به صورت مستقیم توسط سرنگ به محل مشکل وارد می شوند. ... ادامه مطلب

درباره آرتروز و دیسک کمر بیشتر بدانیددرباره آرتروز و دیسک کمر بیشتر بدانید

درد کمر علت‌های زیادی دارد که از شایع‌ترین آن‌ها آسیب دیسک و یا آرتروز ستون فقرات (اسپوندیلوز) است. آرتروز کمر همان تخریب مهره‌‌ و یا فرسایش مفاصل بین ستون فقرات است. اما دیسک، بیرون آمدن ماده ژله ای داخل دیسک و تحریک اعصاب کناری از جمله عصب سیاتیک است ... ادامه مطلب