دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / کودکان استثنائی چه کسانی هستند و توانبخشی کودکان استثنایی چگونه است؟

کودکان استثنائی چه کسانی هستند و توانبخشی کودکان استثنایی چگونه است؟

کودکان با نیازهای ویژه نسبت به کودکان عادی، دارای نیازهای ویژه‌تری هستند. این نیازها ممکن است از نظر ذهنی، جسمی، رفتاری، بینایی و شنوایی و حرکتی و… باشد. در علم توانبخشی، کودکان با نیازهای خاص به چندین گروه تقسیم می‌شوند. از جمله کودکان کم توان ذهنی، کودکان کم شنوا و ناشنوا، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان دارای اختلال رفتاری و کودکان دارای مشکلات حرکتی و جسمی و کودکان چند معلولیتی، تا از این طریق نیازهای اصلی آنان با خدمات توانبخشی رفع شود یا بهبود پیدا کند. این کودکان برای رفع نیازهای خود نیازمند یک سری اقدامات توانبخشی هستند.

آنچه در این مطلب میخوانید

توانبخشی به این افراد کمک می‌کند تا بتوانند در امور زندگی فردی و اجتماعی مستقل‌تر باشند و بتوانند از توانمندی‌های خود در زمینه‌های مختلف کلامی، حرکتی، ذهنی و.. استفاده کنند. توان‌بخشی یا بازتوانی فرایندی است که در آن به کودک کم‌توان کمک می‌شود تا توانایی‌ را که ندارد یا توانایی از دست رفته ی خود پس از یک واقعه، بیماری یا آسیب که منجر به محدودیت عملکردی شده‌ است دوباره به دست آورد. توانبخشی بخش‌های مختلفی دارد از جمله گفتاردرمانی، کاردرمانی ، فیزیوتراپی، مشاوره و…. که به اختصار توضیحاتی جهت آشنایی بیشتر در این ادامه می‌شود.

کودکان استثنائی چه کسانی هستند؟

کودکان استثنائی یا کودکان با نیازهای خاص به گروهی از کودکان گفته می‌شود که در یکی از توانایی‌های حسی، حرکتی یا هوشی با میانگین جامعه تفاوت داشته باشند. این تعریف علاوه بر این تفاوت‌ها مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی یا اوتیسم را نیز شامل می‌شود. دلیل نام‌گذاری این کودکان به عنوان استثنائی این است که آنها در مقایسه با گروه اکثریت، جامعه کوچک‌تری را تشکیل می‌دهند.

درباره متخصص طب فیزیکی و توان بخشی بیشتر بدانید.

کاربرد توانبخشی کودکان

کودکان با شرایط پزشکی زیرمی توانند از مزایای کاردرمانی در منزل برای کودکان بهره مند شوند:

  1. فلج مغزی
  2. اختلال طیف اوتیسم
  3. اختلال کمبود توجه، بیش فعالی
  4. اختلالات رفتاری مانند پرخاشگری
  5. اختلال پردازش حسی
  6. ناتوانی یادگیری مانند اختلال خواندن و نوشتن ، اختلال دیکته نویسی ، اختلال ریاضی و …
  7. تأخیر در مهارت های حرکتی درشت
  8. تأخیر در مهارت های حرکتی ظریف
  9. مشکل مرتبط با تغذیه و بلع غذا

مزایای روش های توانبخشی در کودکان

توانبخشی می‌تواند شامل طیف وسیعی از خدمات پزشکی، فیزیکی، روانی و اجتماعی بر اساس نیازهای فردی باشد. هدف آن افزایش مشارکت فرد در فعالیت‌های زندگی روزمره، بازیابی یا توسعه استقلال، بهبود مهارت‌های عملکردی و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی است. توانبخشی باعث موارد زیر می‌شود:

توانبخشی کودکان بیش فعال

توانبخشی از تکنیک های مختلفی برای کمک به کودکان بیش فعال استفاده می کند. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

این تکنیک ها متناسب با نیازهای خاص هر کودک طراحی شده اند و به آنها کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز خود را برای موفقیت در مدرسه و زندگی توسعه دهند.

توانبخشی کودکان کم توان ذهنی

آموزش یکی از نیازهای این کودکان است که توسط متخصص کاردرمانی ذهنی ارائه می شود و این آموزش باید متناسب با سن و دیگر شرایط کودک کم توان ذهنی ارائه شود. کاردرمانی کودکان کم توان ذهنی نقش مؤثری در افزایش خلاقیت و قدرت درک این کودکان داشته و به کاهش مشکلات این کودکان در سنین بزرگسالی کمک می کند. تقویت حافظه و بهبود و نقویت مهارت ها از دیگر مزایای کاردرمانی در این کودکان است.

تمرینات کار درمانی همچنین به افزایش هوش و رشد ذهن کودک کمک می کند.
بازی درمانی یکی از تکنیک های کاردرمانی در این کودکان است که نقش مؤثری در توسعه مهارت ها در این کودکان دارد. لازم به ذکر است که بهبود مهارتهای ذهنی کودکان علاوه بر آموزش های کاردرمانی ذهنی تحت تأثیر خانواده و مدرسه به عنوان دو محیط مهم و مؤثر بر مهارت های شناختی کودکان کم توان ذهنی نیز است. بازی درمانی یکی از مؤثرترین تکنیک های کاردرمانی در این کودکان است.

توانبخشی کودکان سندرم داون

فیزیوتراپی سندرم داون

شامل فعالیت ها و تمریناتی است که به تقویت مهارت های حرکتی ، افزایش قدرت عضلات و بهبود وضعیت بدن و تعادل کمک می کند. فیزیوتراپی به ویژه در اوایل زندگی کودک بسیار مهم است؛ زیرا توانایی های بدنی پایه و اساس مهارت های دیگر است. توانایی چرخاندن ، خزیدن و رسیدن به نوزادان به نوزادان در مورد جهان اطراف و نحوه تعامل با آن کمک می کند. درمانگر فیزیوتراپی همچنین می تواند به کودک مبتلا به سندرم داون کمک کند تا چالش های فیزیکی مانند تن عضلات پایین را جبران کند، به نحوی که از مشکلات طولانی مدت جلوگیری کند. به عنوان مثال یک فیزیوتراپیست می تواند به کودک کمک کند تا الگوی راه رفتن کارآمدی را ایجاد کند، نه الگویی که ممکن است منجر به درد پا شود.

گفتاردرمانی سندرم داون

درمان با زبان گفتاری می تواند به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشیده و از زبان به طور مؤثرتری استفاده کنند. کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دیرتر از همسالان خود صحبت می کنند. یک متخصص گفتار درمانی می تواند به آنها در توسعه مهارت های اولیه لازم برای برقراری ارتباط مانند تقلید صداها کمک کند. درمانگر گفتار درمانی می تواند به کودک کمک کند تا از راههای ارتباطی دیگری مانند زبان اشاره و تصاویر استفاده کند تا زمانی که او صحبت کردن را یاد بگیرد.

کاردرمانی سندرم داون

کاردرمانی بخش مهمی از برنامه توانبخشی سندرم داون است. کاردرمانگر به یافتن راه هایی برای تنظیم وظایف و شرایط روزمره برای مطابقت با نیازها و توانایی های فرد کمک می کند. این نوع درمان مهارت های مراقبت از خود مانند غذا خوردن ، لباس پوشیدن ، نوشتن و استفاده از رایانه را آموزش می دهد. یک کاردرمانگر ممکن است ابزارهای خاصی را ارائه دهد که می تواند به بهبود عملکرد روزمره کمک کند، مانند مدادی که گرفتن آن راحت تر است.

روان درمانی

درمان های احساسی و رفتاری برای یافتن پاسخ های مفید برای هر دو رفتار مطلوب و نامطلوب کار می کنند. کودکان مبتلا به سندرم داون ممکن است به دلیل مشکل در برقراری ارتباط ناامید شوند، ممکن است رفتارهای اجباری داشته باشند و ممکن است دچار اختلال بیش فعالی و نقص توجه و سایر مسائل مربوط به سلامت روان شوند.

این نوع درمانگران سعی می کنند بفهمند چرا کودک رفتار می کند، راه ها و راهکارهایی برای اجتناب یا جلوگیری از وقوع این موقعیت ها ایجاد می کنند و روش های بهتر یا مثبت تری را برای واکنش به موقعیت ها آموزش می دهند. روانشناس، مشاور یا سایر متخصصان بهداشت روانی می توانند به کودک در مقابله با احساسات کمک کرده و مهارت های مقابله ای و بین فردی را تقویت کنند.

کودکان استثنائی

توانبخشی کودکان اوتیسم

توانبخشی کودکان مبتلا به فلج مغزی

فیزیوتراپی

درمان با هدف بهبود فعال سازی و کنترل ماهیچه ها و بهبود توانایی های عملکردی است. هر فرد مبتلا به فلج مغزی بسته به سن و میزان آسیب به مغز، علائم، نیازها و اولویت‌های متفاوتی دارد. هر فرد توسط درمانگر خود ارزیابی می شود و درمان متناسب با نیازها و اهداف او انجام می شود.

کاردرمانی برای توانبخشی فلج مغزی

هدف متخصصان کاردرمانی، بهبود بخش هایی از مراقبت شخصی، کار یا اوقات فراغت است که در حال تبدیل شدن به مشکل هستند و به هر فرد کمک می کند تا به اهداف فردی خود دست یابد.این را می توان از طریق:

گفتار درمانی برای توانبخشی فلج مغزی

افراد مبتلا به فلج مغزی اغلب در صحبت کردن و بلع مشکل دارند. مشکلاتی در ارتباط نوشتاری و غیرکلامی نیز می تواند تجربه شود. گفتار درمانگران می توانند در موارد زیر کمک کنند:

فلج مغزی یک بیماری مادام العمر است و افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهد. کنار آمدن با علائم و از دست دادن استقلال در هر سنی یک چالش است. متخصصان روانشناسی می توانند به ارائه موارد زیر کمک کنند:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

توانبخشی در کودکان معلول جسمی حرکتی

توانبخشی کودک معلول، با توجه به مشکلات و نیازهای کودکان انواع مختلفی دارد. تمامی این درمان ها را با کمک انواع مختلف حرکات توانبخشی اجرا خواهد کرد.

  1. کاردرمانی جسمی: کاردرمانی جسمی به انجام فعالیت های بدنی کمک خواهد کرد، مثل کمک به انجام حرکات، راه رفتن، پوشیدن لباس، استحمام کردن، مسواک زدن، نگه داشتن اشیاء، بازی کردن و بسیاری فعالیت های جسمی دیگر.
  2. کاردرمانی ذهنی: کار درمانی ذهنی به تمرکز و تقویت حافظه کمک خواهد کرد، همچنین باعث بهبود درک مطلب کلامی و نوشتاری شده و هیجانات را کنترل خواهد کرد.
  3. کاردرمانی حسی: کار درمانی حسی به بهبود فعالیت های احساسی مثل خجالتی و کمرو بودن، پرخاشگری، شب ادراری، ترس از جدایی از والدین و ناخن جویدن کمک خواهد کرد.
  4. بازی درمانی: بازی درمانی باعث می شود که کودکان در محیطی بدون استرس و جذاب و سرگرم کننده، به تقویت مهارت های خود بپردازند.

روش های آموزشی و توانبخشی کودکان

گفتاردرمانی

گفتاردرمانی همانطور که از نامش پیدا است به بررسی و درمان اختلالات گفتار و زبان و بلع پرداخته و مشکلات این حیطه ها را برطرف می کند. از همین رو برای تشخیص ریشه مشکلات فوق و رفع آنها می توانید به مراکز گفتار درمانی مراجعه نمایید.

کاردرمانی

کاردرمانی یکی از رشته های علوم توانبخشی است و شامل استفاده از مجموعه ای از فعالیت های درمانی است که با هدف بهبود اختلالات روانی، عملکردی، حرکتی، یادگیری و رشدی انجام می شود که منجر به استقلال و حفظ سلامت افراد می گردد. از جمله اهداف و فعالیت های درمانی که در طی مداخلات کاردرمانی انجام می گیرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بازی درمانی

این روش برای کودکان بسیار کاربرد دارد. استعدادها و توانایی های هر فرد در سنین کودکی او باید شناسایی شود تا به خوبی بتوان آنها را پروراند و رشد کرد. بازی ها همواره در کنار جنبه سرگرمی که دارند، جنبه آموزشی هم دارند. بازی های مختلف به کودک کمک می کند تا علایق خود را بیشتر و بهتر بشناسد و تلاش کند که آن ها را تقویت نماید، بنابراین می تواند پیشرفت مثبتی را نیز تجربه کند.

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی یکی از خدمات ویژه کلینیک دکتر فلاح در اصفهان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط انجام این روش با شماره تلفن 91011414 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون یک توده‌ ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می شود که یک پارگی کو ... ادامه مطلب

آسیب دیدگی،التهاب و پارگی تاندون شانه و درمان های بدون جراحی آنآسیب دیدگی،التهاب و پارگی تاندون شانه و درمان های بدون جراحی آن

التهاب و صدمه دیدن تاندون چرخاننده شانه ( روتاتور کاف ) یکی از رایج‌ ترین علل درد شانه است . کشیدگی ، پارگی و التهاب تاندون شانه، سه عارضه‌ متداول این عضو به شمار می‌ روند . ... ادامه مطلب

درمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکیدرمان صدا دادن مفصل گردن با طب فیزیکی

کریپتوس یا صدا دادن گردن، یک اصطلاح پزشکی است که در آن گاهی اوقات صدای خرد شدن و تق تق از برخی قسمت های بدن مخصوصاً گردن و پاها به گوش می رسد. روش های درمانی، علت زمینه ای کریپتوس گردن را مورد هدف قرار می دهند که از جمله این روش ها طب فیزیکی میباشد. ... ادامه مطلب

یبوست چیست و چه علائمی دارد؟یبوست چیست و چه علائمی دارد؟

یبوست یکی از مشکلات شایع گوارشی است که گاهی ممکن است یک بیماری گوارشی باعث بروز آن شود.در آن حرکات روده سخت‌ تر و کمتر می شود. ... ادامه مطلب