دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / هالوکس والگوس یا انحراف در انگشت شست پا

هالوکس والگوس یا انحراف در انگشت شست پا

انگشت شست پا از دو مفصل تشکیل شده است. بزرگترین مفصل متاتارسوفالانژ (MTP) است، جایی که اولین استخوان بلند پا (متاتارس) به اولین استخوان انگشت پا (فالانکس) متصل می‌شود. بونیون‌ها در محل اتصال MTP ایجاد می‌شوند. بونیون یا ‌هالوکس والگوس برجستگی استخوانی دردناکی است که در قسمت داخلی پا در مفصل انگشت بزرگ پا ایجاد می‌شود. از بونیون اغلب به‌ هالوکس والگوس یاد می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

هالوکس به معنای شست و والگوس یعنی انحراف به سمت خارج است. فشار وارده بر مفصل انگشت بزرگ پا باعث می‌شود که انگشت شست پا به سمت انگشت دوم منحرف شود. به مرور زمان، ساختار طبیعی استخوان تغییر کرده و باعث ایجاد برآمدگی پینه می‌شود. این بدشکلی به تدریج افزایش یافته و ممکن است در هنگام پوشیدن کفش یا راه رفتن دردناک شود. اختلال پیشرونده استخوان می‌تواند دردناک شود در این صورت شما باید به دنبال درمان باشید. بسته به شرایط بیمار، گزینه‌های جراحی و غیر جراحی وجود دارد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت ابتلا به هالوکس والگوس

برای ابتلا به هالوکس والگوس، نمی‌توان یک دلیل مشخص آورد. درواقع می‌توان گفت تأثیر هم‌زمان چندین عامل مختلف در ایجاد این بیماری نقش دارد. ژنتیک یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به آن است. برخی ژن‌ها، باعث انعطاف‌پذیری بیشتر رباط‌ها شده و به‌این‌ترتیب احتمال به وجود آمدن بونیون را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل این عارضه تا حدی زمینه ارثی و خانوادگی دارد. پوشیدن کفش نامناسب و تنگ، ایستادن طولانی‌مدت و فشاری که در حین راه رفتن به پا وارد می‌شود، در کسانی که زمینه ارثی بیماری را دارند، می‌تواند علت هالوکس والگوس و انحراف شست پا باشد. داشتن برخی از ریسک فاکتورها هم احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

علائم هالوکس والگوس

هالوکس والگوس

عوامل خطر هالوکس والگوس

عواملی که ممکن است احتمال انحراف شست پا را افزایش دهند عبارتند از:

تشخیص انحراف استخوان شست پا

معاینه فیزیکی

پزشک در مورد سوابق پزشکی، سلامت عمومی و علائم از شما سؤالاتی می‌پرسد. وی پای شما را به دقت معاینه می‌کند. با این که پزشک می‌تواند بر اساس علائم موجود روی پا و ظاهر پای شما ابتلا به هالوکس والگوس شست را تشخیص دهد؛ ولی دستور عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس را نیز می‌دهد.

اشعه ایکس

به کمک تصاویر گرفته شده با اشعه ایکس می‌توان تراکم ساختارهایی مانند استخوان‌ها را مشخص کرد. عکس گرفته شده به وسیله اشعه ایکس به پزشک کمک می‌کند تا تراز انگتان پا را بررسی کرده و آسیب‌دیدگی مفصل متاتارسوفالانژ را تشخیص دهد. تراز استخوان‌ها پا در زمانی که نشسته یا ایستاده‌اید تغییر می‌کند. پزشک به وسیله اشعه ایکس در حالی که ایستاده‌اید از پای شما عکس می‌گیرد تا به طور واضح بتواند ناترازی استخوان‌ها در پای شما را مشاهده کند. وی از عکس‌های گرفته شده به وسیله اشعه ایکس برای تعیین میزان انحراف و مشخص کردن بهترین روش برای صاف کردن آن کمک می‌گیرد.

عوارض هالوکس والگوس

عدم توجه به انحراف انگشت شست پا (هالوکس والگوس)، می‌تواند موجب ناراحتی در بورس (کیسه‌ی پر از مایع دربرگیرنده‌ی مفصل) شود. بدین ترتیب بورس دچار التهاب و ورم شده و باعث ایجاد درد و حساسیت نسبت به لمس در ناحیه‌ی مفصل می‌شود. همچنین ممکن است مفاصل دیگر انگشتان پا به محدودیت‌های حرکتی دچار شوند. به این عارضه بورسیت گفته می‌شود. از دیگر عارضه‌های ایجادشده به دلیل انحراف انگشت شست پا، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. بدشکلی در انگشتان و خود پا
  2. گرفتگی انگشتان پا
  3. درد مزمن در انگشتان و خود پا

روشهای درمان هالوکس والگوس

گزینه‌های درمانی بدون جراحی:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عمل جراحی هالوکس والگوس

اگر درد ناشی از هالوکس والگوس شدید بوده و علائم با استفاده از دیگر روش‌های درمانی برطرف نشدند، در مورد جراحی با پزشک خود مشورت کنید. در جراحی پزشک استخوان انگشت بزرگ را تراشیده و مجدداً این انگشت را با دیگر انگشتان هم‌تراز می‌کند. جراحی هالوکس والگوس بسیار رایج بوده و تنها روش موجود برای درمان هالوکس والگوس می‌باشد. برای انجام جراحی بونیونکتومی گزینه‌های متعددی وجود دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا گزینه مناسب برای خود را بیابید. معمولاً جراحی به بهبود هالوکس والگوس کمک می‌کند؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد که درد کاملاً برطرف شده یا انگشت کاملاً صاف شود. پس از جراحی باید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده و ورزش‌هایی را نیز انجام داد تا در آینده انگشت مجدداً دچار درد و التهاب نشود. انجام جراحی نیز خطراتی همچون احتمال عفونت، بازگشت هالوکس والگوس یا کاهش حس انگشت بزرگ پا را به همراه خواهد داشت. پزشک عوارض و خطرات احتمالی جراحی را برای بیمار توضیح می‌دهد تا بیمار بتواند آگاهانه تصمیم بگیرد.

پیشگیری از انحراف استخوان شست پا

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب‌دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی مانند فیزیوتراپی شانه بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره علیاری [ 1402-05-17 ]
خسته نباشید دکتر .هالوکس والگوس رو میشه با کفش طبی درمان کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه ارتوکین درمانی با پی آرپیمقایسه ارتوکین درمانی با پی آرپی

تزریقات تخصصی مفاصل می‌تواند بسیاری از مناطق و شرایط را درمان کند که، روش های پی آر پی و ارتوکین تراپی تا کنون موفقیت درمانی بسیاری را رقم زده اند. ... ادامه مطلب

درمان درد دنبالچه با ورزشدرمان درد دنبالچه با ورزش

درد دنبالچه دردی است که در استخوان دنبالچه (آخرین استخوان ستون فقرات) رخ میدهد. این درد در صورت آسیب دیدن استخوان دنبالچه و یا کشیدگی ماهیچه ها و رباطهای اطراف آن رخ میدهد. در بیشتر مواقع این درد به طور خود به خود پس از چند هفته یا ماه بهبود مییابد. ... ادامه مطلب

درد های ستون فقرات چه دلایلی دارند؟درد های ستون فقرات چه دلایلی دارند؟

کمردرد یا به صورت کلی درد های ستون فقرات جز اصلی ترین و شایع ترین مواردی است که افراد برای آن به پزشک مراجعه می کنند . در این مقاله به بررسی علل درد های ستون فقرات می پردازیم . ... ادامه مطلب

پس از جراحی بسته دیسک نیاز به چه مراقبتهایی وجود دارد؟پس از جراحی بسته دیسک نیاز به چه مراقبتهایی وجود دارد؟

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با جراحی بسته دیسک، به رفع و بهبود دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این ... ادامه مطلب