دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟

سوزش و درد انگشت شست پا نشانه چیست؟

انگشتان پا شامل استخوان‌ها، مفاصل، عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، اعصاب و عروق خونی بسیاری است که به علل مختلف می‌توانند در معرض آسیب قرار گیرند. در این میان انگشت شست پا بیشتر از سایر انگشتان ممکن است دچار درد و ناراحتی شود زیرا هنگام راه رفتن 90 درصد وزن بدن بر روی شست پا قرار می‌گیرد به همین دلیل بیشتر دردهای ناحیه انگشتان پا در شست پا به وجود می‌آید.

آنچه در این مطلب میخوانید

درد انگشت شست پا عارضه نسبتاً شایعی است که می‌تواند به دلیل بیماری، ناهنجاری یا آسیب در هر کدام از قسمت‌های پا مثل پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی یا بافت‌های نرم رخ دهد. این درد می‌تواند باعث کاهش سرعت حرکت و راه رفتن شود. در بسیاری مواقع می‌توان با روش‌های خانگی نسبت به درمان سریع انگشت پا پرداخت؛ ولی در برخی موارد نیاز به مراجعه به پزشک و انجام درمان‌های تخصصی می‌باشد. اگر این درد شدیدتر شود ممکن است به راحتی تحرک در افراد را با محدودیت روبرو کند.

امروزه به علت فعالیت‌های بسیار زیاد و سنگین، قسمت اعظمی از مردم درگیر مشکلات و بیماری‌های متعددی در بخش مهم بدن‌‌، یعنی پا‌هایشان هستند و قطعا راه حل درمانی این افراد، باید در کلینیک‌‌های تخصصی پا جستجو شود. همشهریان گرامی یکی از بهترین کلینیک های تخصصی پا در اصفهان کلینیک دکتر فلاح می‌باشد. شما می‌توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل درد و سوزش انگشت شست پا

آسیب

یکی از شایع‌ترین دلایل درد مفصل شست پا آسیب دیدگی است. اگر تا به‌حال به شست پایتان ضربه‌ای وارد شده باشد، می‌دانید که تا چه حد می‌تواند دردناک باشد. یک قدم اشتباه می‌تواند منجر به وارد شدن یک ضربه به انگشتان پا شود. این حالت می‌تواند باعث هرچیزی از کبودی تا شکستن شود که هر دو می‌توانند بر مفصل شست پا اثر بگذارند.

نقرس

نقرس یک وضعیت پزشکی است که باعث تجمع اسید اوریک و شکل‌گیری بلورهایی می‌شود. این بلورها در مفاصل و بخصوص در شست پا جمع می‌شوند. این شرایط می‌تواند باعث درد شدید انگشت شست پا،‌ گرما و ناراحتی شود بطوری که افراد مبتلا به نقرس در راه رفتن مشکل خواهند داشت.

آرتریت

آرتریت یک اختلال است که بر مفاصل اثر گذاشته و می‌تواند باعث درد شصت پا، تورم و محدودیت حرکت شود. در این مورد، آرتروز عامل اصلی است و اغلب در شست پا مشاهده می‌شود. آرتروز مفاصل باعث تحلیل غضروف شست پا شده و حرکت دادن آن بدون درد انگشت شست پا یا ناراحتی را مشکل می‌کند. آرتروز اغلب مرتبط با یک آسیب در شست پا است.

قوز شست پا

قوز شست پا یک برجستگی سخت است که به دلیل بدشکلی مفصل شست پا ایجاد می‌شود. این برآمدگی می‌تواند بخصوص هنگام پوشیدن کفش شست پا را به طرف سایر انگشتان فشار دهد.

سزاموئیدیت

سزاموئیدیت زمانی ایجاد می‌شود که دو استخوان سزاموئید در زیر ناحیه شست پا ملتهب می‌شوند. این التهاب باعث درد انگشت شست پا و محدودیت حرکت مفصل می‌شود. این وضعیت معمولاً ناشی از ضربه به استخوان‌های سزاموئید است بخصوص اگر این ضربه تکرار شود. ضربه معمولاً در اثر ایستادن طولانی مدت روی انگشتان یا نوک انگشتان می‌باشد و اغلب در رقصندگان باله یا بازیکنان بسکتبال مشاهده می‌شود.

انگشت چمنی

یک آسیب دیدگی شایع در هر ورزشی می‌باشد که نیاز به دویدن و توقف‌های سریع دارد. این آسیب مفصل شست پا اساساً ناشی از کوبیده شدن مکرر انگشت پا به انتهای کفش در هنگام توقف سریع می‌باشد. این مشکل اغلب در بازیکنان فوتبال مشاهده می‌شود.

سوزش و درد انگشت شست پا

علائم درد و سوزش انگشت شست پا

درد در انگشتان پا می‌تواند ناشی از ناهنجاری‌ها یا آسیب به ساختارهای انگشت پا از جمله پوست، اعصاب، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و غضروف‌ها باشد. زمانی‌که پاهای شما حین راه‌رفتن، دویدن یا فعالیت‌های ورزشی دیگر و حرکت کردن در معرض آسیب قرار می‌گیرند درد پا علامت شایعی است. بعضی از دردهای انگشت پا همراه با بی‌حسی، احساس سوزش، گرمی یا علائم دیگر می‌باشد. علاوه بر اینکه درد انگشت پا باعث آزردگی و ناراحتی می‌شود راه رفتن و تحرک را نیز سخت می‌کند به این علت درد مزمن انگشت پا ممکن است زندگی روزمره را مختل کند.

تشخیص درد انگشت شست پا

برای مشخص کردن علت درد مفصل شست پا، پزشک باید معاینه فیزیکی انجام دهد و از فرد بیمار در مورد علائم، سبک زندگی، داروهای مصرفی و آسیب دیدگی های اخیرش سؤال کند. ممکن است با خم کردن شست به سمت بالا و پایین به آرامی، انعطاف پذیری آن را بسنجد. همچنین دنبال اثر خارهای استخوانی و ورم آن ناحیه نیز می گردد. در آخر، پزشک مربوطه پا را برای یافتن نواحی ملتهب معاینه و پوست را برای یافتن جای زخم بررسی می کند. در برخی موارد ممکن است تصویر برداری با اشعه ایکس لازم باشد. این آزمایش به پزشک کمک می کند که موقعیت و وسعت هر ناهنجاری یا آسیبی را بیابد. بسته به علت پنهان درد ممکن است آزمایش های بیشتری نیز لازم باشد. برای مثال آزمایش خون می تواند میزان اوریک اسید در جریان خون را برای تشخیص نقرس نشان دهد.

درمان درد انگشت شست پا

درمان درد شما تا حد بسیار زیادی به علت و شدت درد بستگی دارد. داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن، می‌توانند التهاب و دردهای ملایم را کاهش دهند. توصیه‌های درمانی پزشک به دلیل درد شست پایتان بستگی خواهند داشت. برای مثال، اگر نقرس داشته باشید، نیاز خواهد بود که رژیم غذایی‌ را تغییر داده یا داروهای نقرس مصرف کنید. اگر گردش خونتان مشکل دارد، باید به پزشک نیز مراجعه کنید. ‌اگر ناخن شست پایتان در گوشت فرو رفته و عفونی شده، می‌بایست آنتی‌بیوتیک مصرف کنید و حاشیه ناخنتان نیز برداشته شود. در اینجا نیز، پزشک درمانی متناسب با علت عارضه تجویز می‌کند. همچنین استفاده از کفش‌های پهن‌تر، کفی‌های طبی از جمله پدها یا انواع دیگر کفی‌ها، یا روش رایس، نیز به درمان درد کمک می‌کنند. رایس مخفف استراحت، یخ، فشرده‌سازی و بالا نگه داشتن عضو است و معمولاً ورزشکاران از آن برای تسکین درد استفاده می‌کنند. روش‌های غیرجراحی موجود برای تسکین دردهای ملایم تا شدید عبارتند از:

  1. اصلاح کفش‌ها: استفاده از کفش‌هایی با محفظه پنجه بزرگتر باعث کاهش فشار بر انگشتان پا می‌شوند. همچنین، استفاده از کفش‌هایی با تخت‌های خشک یا کفش‌های گهواره‌ای هم توصیه می‌شود.
  2. تزریق کورتیکواستروئیدها
  3. کفی‌های طبی: کفی‌های طبی سفارشی عملکرد پا را بهبود می‌دهند.
  4. انجام مرتب تمرینات کششی: این تمرینات در هنگام شروع توانبخشی آسیب‌ها به شما کمک می‌کنند.‌ علائمتان با یا بدون دخالت بیشتر پزشک، فیزیوتراپ یا مربی ورزشیتان رفع می‌شوند.
  5. فیزیوتراپی: می‌توان با استفاده از روش‌های فیزیوتراپی انگشتان پا درد را موقتاً تسکین داد.
  6. سرما درمانی: درمان با سرما (یخ گذاشتن) درد را تسکین داده و التهاب را کاهش می‌دهد. از درمان با سرما می‌بایست هر 2 تا 3 ساعت یک‌بار و همچنین بلافاصله بعد از فعالیت‌هایی که باعث تشدید علائم می‌شوند، استفاده کنید. مدت استفاده از آن در هر بار 10 تا 15 دقیقه است. از کیسه‌های یخ یا ماساژ با یخ هم استفاده کنید.
  7. درمان اولتراسوند: درمان اولتراسوند برای بسیاری از افراد جواب می‌دهد. در این روش امواج صوتی به ناحیه آسیب‌دیده و دردناک ارسال می‌شوند. امواج اولتراسونیک یا امواج صوتیِ دارای فرکانس بالا که توسط گوش انسان قابل شنیدن نیستند، از طریق ارتعاش مکانیکی در پروب دستگاه اولتراسوند تولید می‌شوند. سپس پروب روی سطح پوست ناحیه آسیب‌دیده حرکت داده شده و به بافت‌های آن انرژی انتقال می‌دهد. از آنجا که تماس امواج صوتی با هوا باعث پراکندگی امواج می‌شود، در اینجا یک ژل اولتراسوند مخصوص روی پوست اعمال می‌گردد که تماس بین پروب و سطح پوست را به حداکثر رسانده و به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کند که امواج صوتی می‌توانند از آن عبور کنند. این امواج می‌توانند به عمق بیش از 5 سانتی‌متری بدن نفوذ کرده و باعث تسکین نواحی دردناک شوند.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

زمان مراجعه به پزشک

پیشگیری از درد و سوزش شست پا

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مومن زاده [ 1403-01-10 ]
همسرمن خیلی دردکمرداشتندوبه کلینک دکترفلاح مراجعه نمودندوخداراشکربسیارراضی هستندازنتیجه کار

invalid [ 1402-12-18 ]
با سلام، خانم ۶۱ ساله ام حدود ۸ ماه جلوتر جسم سنگین افتاد روی انگشت دوم پا یک برجستگی پیدا کرده شبها درد وسوزش دارد

سکینه محمدی [ 1402-05-17 ]
سلام وقت بخیر همسر من دچار نقرس شده . برای درمانش کدوم روش موثره؟

وفا دهواری خاص [ 1401-12-24 ]
سلام آقای دکتر مدت 2ماهه که انگشت شست هر دوتا پان البته پای چپم بیشتر تیر میشه همیشه نه بیشتر شبها یا موقع خوندن نماز تورم و قرمزی هم ندارن فقط احساس میکنم ناخن دام درد داره

بهرام [ 1401-12-05 ]
تشک از مطالب خوبتان

امین مرادی [ 1401-07-14 ]
علت درد وسوزش انگشت وقرمزشدن ناخن پا چیست وعلت زانو درد وقرمز شدن زانو

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدندرمان کمر درد هنگام خواب و اصلاح نحوه خوابیدن

کمردرد شبانه همیشه نشانه ای از یک بیماری جدی نیست، به خصوص اگر فقط گاهی یا برای مدت کوتاهی اتفاق بیفتد ... ادامه مطلب

درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟درمان به کمک لیزر پرتوان چگونه انجام می شود؟

لیزر درمانی با لیزر پرتوان یک روش سریع در تسکین درد های مزمنی است ، که با سایر روش ها بهبود قابل توجهی نیافته اند . در این مقاله به بررسی لیزردرمانی پرتوان می پردازیم. ... ادامه مطلب

روش های جدید درمان دیسک کمرروش های جدید درمان دیسک کمر

دیسک ستون فقرات، جسم کوچک ژلاتینی مانند به شکل دونات است که مرکز نرم‌ تر آن در بین بخش خارجی سخت‌ تر قرار گرفته است. از فتق دیسک با اصطلاحات پارگی یا لغزش دیسک نیز یاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟

پودیاتری یا همان پا پزشکی به شاخه‌ای تخصصی از علم پزشکی اشاره دارد که در آن به درمان مشکلات موثر بر روی پا پرداخته می‌ شود. پزشک فوق تخصص پا یا همان پودیاتریست می‌ تواند انواع آسیب‌ها مانند صافی کف پا، پا درد، عوارض کف پای صاف و کوتاهی آشیل که بر روی این اندام تاثیر می‌ گذارند را درمان کند. ... ادامه مطلب