صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / تزریق بوتولینیوم توکسین (بوتاکس) در درمان اسپاسم و اسپاستیسیتی عضلات

تزریق بوتولینیوم توکسین (بوتاکس) در درمان اسپاسم و اسپاستیسیتی عضلات

اسپاسم نوعی گرفتگی عضلات است و زمانی شروع می‌شود که عضله بیش‌ از اندازه فعالیت داشته باشد و درنتیجه اکسیژن به آن عضله کم رسیده و در نهایت سوخت و ساز در آن عضله ناقص می‌شود که باعث ایجاد الکل می‌گردد. در اثر الکل تولید شده در عضله، گرفتگی رخ می‌دهد که به آن اسپاسم عضلات می‌گویند؛ ولی اسپاستیسیتی در بیمارانی به وجود می‌آید که دچار آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی ، سکته مغزی و ضربه‌ مغزی هستند. اسپاستیسیتی (Spasticity) به معنای افزایش مقاومت اندام در مقابل حرکت دادن است که به علت سفتی بیش از حد عضلات اندام مربوطه رخ میدهد. عوامل شایع بروز اسپاستیسیتی عبارتند از سکته مغزی (CVA)، ام اس (MS)، فلج مغزی کودکان یا سی پی (CP)، ضربه مغزی و آسیب نخاعی.

ثابت شده تزریق BTA که به آن تزریق بوتاکس نیز می‌گویند، اگر به مقدار بسیار کم باشد در فلج کردن عضلات اسپاستیک مؤثر خواهد بود. نواحی تزریق با دقت و بر اساس الگوی اسپاستیسیتی مشخص می‌شوند. وقتی بوتاکس به عضله یا عضلات تزریق می‌شود، ترشح استیل کولین مهار شده و در نتیجه عضلات بیش از اندازه فعال، شل و بی‌حرکت خواهند شد. این تزریق به طور کلی در عرض چند روز اثر خود را گذاشته و حدود 12 تا 16 هفته باقی خواهد ماند تا پایانه‌های عصبی جدید دوباره رشد کرده و عضلات مورد نظر ریکاوری شوند.

بوتاکس (سم بوتولینوم) یک داروی شل‌کننده عضلات است که از باکتری به نام «کلستریدیوم بوتولینوم» ساخته شده است. در بسیاری از موارد که درد ناشی از اسپاسم عضلانی است، مانند اسپاسم ناشی از ام اس، این تزریق‌ها می‌توانند اسپاسم را در منشأ آن متوقف کنند و به عضله آسیب‌دیده اجازه می‌دهند تا شل شود و به درد پایان می‌دهد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل اسپاستیسیتی

اسپاستیسیتی زمانی اتفاق می‌افتد که تکانه‌های عصبی که حرکت ماهیچه‌ای را کنترل می‌کنند قطع یا آسیب ببینند. شرایط مختلفی می‌تواند باعث این امر شود، از جمله:

علائم اسپاستیسیتی

شدت انقباض و گرفتگی عضلات در این بیماری در بیماران متفاوت می‌باشد. این انقباض ممکن است در حد یک گرفتگی ساده یا اسپاسم غیر قابل‌ کنترل باشد که سبب درد شدید و سفتی دست‌ها، پاها و مفاصل می‌گردد و انجام فعالیت‌های روزانه و معمولی مانند راه رفتن و صحبت کردن در بیمار مختل می‌گردد. در این بیماری گرفتگی عضلات و اسپاسم‌های غیرقابل‌ کنترل بیشتر در عضلات اطراف ران، روی ران، مچ دست، عضله دوسر بازو، عضلات انگشت و کتف بروز می‌کند. علائم اسپاستیسیتی عبارتند از:

بوتاکس درمانی در اسپاسم عضلانی

انواع اﺳﭙﺎﺳﺘﻴﺴﻴﺘﻲ

دو نوع اﺳﭙﺎﺳﺘﻴﺴﻴﺘﻲ داریم:

1. ساکن:

انقباض عضلات یا سفتی توسط حرکتی خاص یا قرار گرفتن شکل و حالتی خاص از بدن به وجود می‌آید.

2. دینامیک:

انقباض عضلات یا سفتی مرتبط با این بیماری فقط در موقعیت‌های خاص یا در حالت‌های ویژه به وجود می‌آید.

تشخیص اﺳﭙﺎﺳﺘﻴﺴﻴﺘﻲ

به منظور تشخیص این بیماری فرد باید آزمایشات گسترده ‌ای انجام دهد و فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار بگیرند مانند:

1. طرز راه رفتن
  2. نشانه های درد که در بیمار بروز می‌ کند.
  3. اسپاسم ‌های عضلانی
  4. کنترل حرکتی انتخابی که با مشاهده توانایی فرد جهت انجام حرکات مختلف ارزیابی می شود.
  5. تعادل مفصل
  6. تون عضلانی که از طریق مقیاس آشورس انقباضات و کشش ها بررسی می شوند.
  7. تاریخچه خانوادگی و پزشکی بیمار

عوارض اسپاستیسیتی

فواید تزریق بوتاکس در بیماری ام اس

ام اس بر سلول‌های عصبی مغز و نخاع اثر می‌گذارد و بیماران طیف وسیعی از علائم را تجربه می‌کنند. به طور معمول، اعصاب شما پیام‌های الکتریکی به ماهیچه‌های شما می‌فرستند تا بتوانید آنها را حرکت دهید. این پیام‌ها از طریق یک ماده شیمیایی به نام استیل کولین از اعصاب به ماهیچه‌ها می‌رسد؛ اما اگر مبتلا به ام اس هستید، این بیماری به اعصاب آسیب می‌زند و این سیگنال‌ها را از همگام‌سازی خارج می‌کند. باعث می‌شود ماهیچه‌های شما منقبض شوند و زمانی که شما نمی‌خواهید، حرکت کنند. به خوبی ثابت شده است که بوتاکس برای درمان اسپاسم عضلانی با مهار آزادسازی استیل کولین در پایانه عصبی درون عضله عمل می‌کند. این مهار، بیش فعالی عضلانی را کاهش می‌دهد و در اصل عضله را شل می‌کند؛ بنابراین بوتاکس در شرایط دردناک عضلانی ناشی از اسپاسم عضلانی، انقباض یا فعالیت بیش از حد، مانند نقاط ماشه ای میوفاسیال و برخی موارد سندرم درد میوفاشیال مؤثر است.

مزایای تزریق بوتاکس برای درمان ام اس

آمادگی جهت تزریق بوتاکس

یک هفته قبل از قرار ملاقات خود الکل ننوشید. نوشیدن الکل و مصرف شراب قرمز به ویژه می‌تواند احتمال کبودی شما را پس از بوتاکس افزایش دهد. برای جلوگیری از این امر، بیماران باید برای هفت روز قبل از درمان، شراب را ترک کنند. علاوه‌براین، در طول هفته قبل از جلسه درمانی خود، از داروهای ضدالتهابی استفاده نکنید.

نحوه تزریق بوتاکس

به طور کلی، در طول درمان، پزشک اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

بهبود بیماران سکته مغزی با تزریق بوتاکس

برخی اندام ها بعد از سکته مغزی دچار حالت انقباضی می‌شوند؛ زیرا در اثر سکته برخی سلول های مغزی آسیب بیشتر و برخی آسیب کمتری می بینند. عضلات مربوط به سلول هایی که آسیب بیشتری دیده اند، ضعیف می ماند و قسمتی که آسیب کمتری دیده عضله اش قوی می شود و وارد حالت انقباضی می‌شود که با استفاده از بوتولینوم توکسین عضلاتی که قوی شده اند به طور موقت ضعیف شده و با انجام اقدامات توانبخشی مانند فیزیوتراپی تلاش می‌شود تا هر دو عضله با هم قوی شوند. تزریق بوتاکس همراه با اقدامات توانبخشی در حدود 30 درصد منجر به بهبودی بیماران می شود. استفاده از بوتاکس در همه بیماران سکته مغزی و در هر سنی کاربرد دارد. بیمارانی که سه ماه از بروز سکته مغزی در آنها گذشته باشد بهترین کاندید تزریق بوتاکس هستند‌. بوتاکس به عنوان یک روش درمانی مؤثر می‌ تواند به بیماران سکته مغزی کمک قابل توجهی کند.

اثرات تزریق بوتاكس در ضایعات مغزی و نخاعی

بوتاکس با اثر بر محل اتصال عصب به عضله (سیناپس) و جلوگیری از عبور پیام عصبی به عضله باعث فلج عضله میشود. این ویژگی سبب شده که در درمان بسیاری از بیماری هایی که عضلات بیش از حد فعالیت می کنند به کار رود. بوتاکس در درمان اسپاستیسیتی یا انقباض مداوم عضلات پس از سکته مغزی، ضایعات نخاعی، فلج مغزی و ... کاربرد دارد. البته از این دارو برای درمان دیستونی که یک نوع اختلال عضلانی می باشد نیز استفاده می شود.

عوارض بوتاکس درمانی

عوارض جانبی رایج بوتاکس عبارتند از:

در حالی که درد عمومی و کبودی در نزدیکی محل تزریق طبیعی است، عوارض جدی تری مانند ضعف عضلانی، مشکلات تنفسی، مشکلات بینایی و از دست دادن کنترل مثانه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر بعد از تزریق بوتاکس برای بیمار مغزی با این عوارض مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

هزینه بوتاکس درمانی

هزینه تزریق بوتاکس به قیمت مواد بستگی دارد. علاوه‌براین، عوامل دیگری مانند دستمزد پزشک، میزان جلسات درمانی، تعداد تزریقات، محل کلینیک و غیره می‌توانند بر قیمت نهایی درمان تأثیر بگذارند.

امروزه به علت فعالیت‌های بسیار زیاد و سنگین، قسمت اعظمی از مردم درگیر مشکلات و بیماری‌های بسیاری در بخش مهم بدن‌‌، یعنی پا‌هایشان هستند و قطعا راه حل درمانی این افراد، باید در کلینیک‌‌های تخصصی پا جستجو شود. همشهریان گرامی یکی از بهترین کلینیک های تخصصی پا در اصفهان کلینیک دکتر فلاح می‌باشد. شما می‌توانید جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن رحمتی [ 1402-05-17 ]
دکتر برای اسپاسم عضلانی ناشی از ورزش هم می توان از بوتاکس استفاده کرد؟

قرارگیری صحیح وضعیت های مختلف در بارداری-بخش اولقرارگیری صحیح وضعیت های مختلف در بارداری-بخش اول

وضعیت های صحیح مختلف در حاملگی می تواند باعث وارد آمدن کمترین فشار و استرس به کمر یک خانم باردار شود.با بزرگ شدن شکم شما ممکن است احساس کنید که در حال زمین خوردن هستید ولی با رعایت یکسری نکات ساده که در زیر آورده می شود شما می توانید از این مشکل دور بمانید وحتی دچار کمردرد نشوید. ... ادامه مطلب

انواع کفی طبی برای اصلاح مشکلات پاانواع کفی طبی برای اصلاح مشکلات پا

کفی های طبی به طور گسترده ای برای درمان عارضه های مختلف مچ و قوزک پا استفاده می شوند. ... ادامه مطلب

درمان درد دنبالچه با ورزشدرمان درد دنبالچه با ورزش

درد دنبالچه دردی است که در استخوان دنبالچه (آخرین استخوان ستون فقرات) رخ میدهد. این درد در صورت آسیب دیدن استخوان دنبالچه و یا کشیدگی ماهیچه ها و رباطهای اطراف آن رخ میدهد. در بیشتر مواقع این درد به طور خود به خود پس از چند هفته یا ماه بهبود مییابد. ... ادامه مطلب

عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عقب زدگی زانو نیز از آسیب های شایع بوده و البته بیشتر در افراد ورزشکار و یا افرادی که تحرک بیش از حد دارند، اتفاق می افتد. ... ادامه مطلب