دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / خدمات در مطب / درمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

درمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

بی اختیاری ادرار و مدفوع به از دست دادن غیرارادی ادرار یا مدفوع گفته می‌شود. بی‌اختیاری عارضه‌ای کشنده نیست؛ اما بیماری‌ای شایع و آزار دهنده است. این بیماری عوارض جدی و ناخوشایند زیادی بر زندگی شخصی و اجتماعی مبتلایان گذاشته و در زنان، افراد با توده بدنی بالا و سالمندان، شیوع بیشتری دارد. بیوفیدبک یکی از روش‌های مؤثر در مدیریت بی‌اختیاری ادرار است. این یک روش غیرتهاجمی است که به شما در درک چگونگی عملکرد بدن کمک می‌کند، بنابراین شما کنترل بیشتری بر علائم بی‌اختیاری خواهید داشت.

آنچه در این مطلب میخوانید

افزایش قدرت عضلات کف لگنی و کاهش استفاده از پد، بهبود روحیه، بالا رفتن انگیزه و کاهش افسردگی، افزایش عزت نفس و بهبود تعاملات اجتماعی از تأثیرات درمان با بیوفیدبک می‌باشد. بیمار می تواند با فیدبک‌هایی که توسط دستگاه بیوفیدبک می‌گیرد، شناسایی، کنترل و تقویت عضلات کف لگن را فرا گیرد. این عضلات توانایی قطع ادرار و مدفوع را پس از جاری شدن به وی می‌دهند.

بیوفیدبک یک روش درمانی فوق العاده در فیزیوتراپی است که شامل تکنیک های ذهن و بدن می‌شود و در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان نیز قابل انجام است. شما می توانید برای آگاهی بیشتر درمورد این روش و سایر تکنیک های قابل اجرا در این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

دلایل بی اختیاری ادرار

رایج‌ترین دلیل ایجاد این مشکل مربوط به ضعیف شدن عضلات کف لگن است. سایر فاکتورهایی که می تواند با بی اختیاری ادرار ارتباط داشته باشد، به شرح زیر هستند:

درمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

علائم بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار تحت فشار به وضعیتی گفته می شود که زمانی که مثانه تحت فشار ناگهانی قرار بگیرد ادرار از آن خارج شود، مانند هنگامیکه سرفه می کنید. این وضعیت ربطی به فشار روانی یا استرس ندارد. فعالیت های دیگری که ممکن است باعث خروج بی اختیار ادرار از مثانه شوند عبارتند از:

انواع بی اختیاری ادرار

انواع بی اختیاری ادرار شامل موارد زیر است:

علل بی‌ اختیاری مدفوع

بی‌ اختیاری مدفوع می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد و از یک یا ترکیبی از چند عامل ناشی شود. این عارضه معمولاً با تغییر در اجابت مزاج (به طور کلی اسهال و یبوست) و شرایطی که توانایی مقعد در نگه داشتن مدفوع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ایجاد می‌گردد. علل شایع بی اختیاری به شرح زیر است:

علائم بی اختیاری مدفوع

به طور معمول نشت مدفوع در بزرگسالان به جزء در مدت زمان ابتلا به اسهال شدید اتفاق نمی‌افتد. افراد مبتلا به بی‌اختیاری مزمن و مکرر مدفوع ممکن است در طول روز بارها آن را تجربه کنند. علائمی که ممکن است از ناتوانی محدود در کنترل دفع خود به خود گاز روده تا نشت مدفوع در طول فعالیت‌های روزانه یا فوریت در دفع مدفوع و بی‌اختیاری آن در مسیر رسیدن به سرویس بهداشتی متغیر باشد.
بی‌ اختیاری مدفوع می‌تواند به صورت بی‌اختیاری فوریتی باشد، یعنی فرد قبل از رسیدن به سرویس بهداشتی دچار نشت مدفوع شود و یا بدون هیچ نشانه‌ای خود به خود اتفاق افتد. بی اختیاری می‌تواند بسته به شدت آن به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه رخ دهد. علائم و نشانه‌هایی که ممکن است با بی‌اختیاری روده همراه باشد شامل:

فواید بیوفیدبک تراپی

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان انواع بی اختیاری ادرار و مدفوع با بیوفیدبک

بیوفیدبک در مطب پزشک یا کلینیک انجام می‌شود. سنسور کوچکی در سطح عضلات کف لگن و یا در واژن یا مقعد قرار داده می‌شود. پروب فعالیت‌های عضلات کف لگن را حس می‌کند و سیگنال را به صفحه نمایش رایانه ارسال می‌کند. یافته های ثبت شده در یک برنامه تصویر روی نمایشگر چیزی شبیه به یک دایره رنگی را نشان می‌دهد. هنگامی که بیمار عضلات کف لگن را منقبض می‌کند، دایره روی صفحه بزرگتر یا کوچکتر می‌شود، بنابراین بیمار می‌تواند با نگاه کردن به صفحه نمایشگر، تمرین‌های عضلات کف لگن را به درستی انجام دهد. گاهی اوقات در درمان بی‌اختیاری ادرار با تحریک الکتریکی نیز از بیوفیدبک بهره گرفته می‌شود. بیوفیدبک شیوه صحیح انجام دادن تمرین‌های عضلات کف لگن را به بیمار آموزش می‌دهد. سه حالت کلی در بیوفیدبک وجود دارد. تقویت عضلات، شل کردن عضلات و افزایش کنترل مغز بر روی عضله که بر اساس تشخیص انجام می شود. در تقویت عضلات با بیوفیدبک این تمرین‌ها کل ناحیه لگن را قوی‌تر می‌کند.

عوارض بیوفیدبک

معمولاً بیوفیدبک عوارضی ندارد؛ اما اگر دستگاه روی عضلات مناسبی قرار نگیرد یا اینکه تقویت و یا شل سازی صحیح آموزش داده نشود، بیوفیدبک می تواند سبب بدتر شدن علائم بیمار شود، بنابراین لازم است که بیوفیدبک حتماً در یک مرکز تخصصی انجام شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :حمید پوربافرانی [ 1402-05-17 ]
دکتر پدرم 88 سالشه دچار بی اختیاری شده از روش بیوفیدبک میشه براش استفاده کنیم. محدودیت سنی نداره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟

کفش‌های ارتوپدی کفشهایی هستند که به طور خاص برای حمایت یا سازگاری مکانیک و ساختار پا، مچ پا و ساق پا طراحی شده‌اند و دارای تعدادی ویژگی و عملکرد مفید پزشکی هستند که آن‌ها را از کفشهای روزمره جدا میکند. ... ادامه مطلب

درمان پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو با روشهای طب فیزیکیدرمان پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو با روشهای طب فیزیکی

صدمه دیدن رباط صلیبی قدامی یکی از شایع‌ ترین دلایل آسیب دیدن زانو است. این آسیب‌ دیدگی غالباً دردناک است و راه رفتن یا فشار آوردن به پای آسیب دیده را دشوار می‌ سازد. چنانچه آسیب‌ دیدگی رباط صلیبی قدامی با کشیدگی شدیدی همراه باشد، احتمال پارگی آن وجود دارد. ... ادامه مطلب

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟

دلایل کمردرد شامل کار بیش از حد یا عدم فعالیت جسمانی، نامناسب بودن حالت بدن، اختلالات ژنتیکی، استرس روانی، بالا رفتن سن و اختلالات پزشکی از قبیل آرتری ... ادامه مطلب

کمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکانکمردرد و سایر مشکلات اسکلتی در کودکان

کمردرد در کودکان باید بطور جدی بررسی گردد. در مواردی که کمردرد طول بکشد، همراه تب ، کاهش ورزن، خشکی صبحگاهی باشد یا درد در شبها بدتر شود ،همراه اختلال در ادرار کردن باشد، به سمت پاها تیر بکشد، باعث اختلال در راه رفتن شود، بررسی توسط پزشک ضروری است. ... ادامه مطلب