دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / کاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانی

کاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانی

در سال های اخیر، اوزون درمانی به عنوان یک درمان جایگزین محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این متد دهه ها است که مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته و مشخص شده است که اثرات مفیدی بر طیف وسیعی از بیماری ها دارد. اوزون تراپی شامل وارد کردن گاز اوزون به بدن از طریق روش های مختلف است که معمولاً در ترکیب با گازها و مایعات دیگر به کار می رود. اوزون تراپی، تزریق حالت مایع یا گازی فرم واکنش‌پذیرتر و فعال‌تر اکسیژن (یعنی اوزون (O3) به بدن) برای ایجاد اثرات درمانی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

گاز اوزون مولکولی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده ‌است. این اتم اضافی اکسیژن باعث افزایش قدرت اکسیژن می‌شود. با این اکسیژن قدرتمند کارهای زیادی در زمینه درمان می‌توان انجام داد. براساس مطالعات صورت ‌گرفته اوزون دارای خاصیت آنتی ‌اکسیدانی، ضد التهابی، ترمیم کنندگی و ضد پیری است. این سازوکارها از طریق آزادسازی فاکتورهای رشد، مقابله با رادیکال های آزاد، حمایت از سیستم ایمنی بدن و بهبود اکسیژن ‌رسانی به سلول ها حاصل می ‌شود.

علاوه ‌بر این، بهبود گردش خون، افزایش تولید انرژی سلولی، مقابله با عوامل بیمازی زا و فعال سازی سیستم محافظ عصبی نیز تحت تأثیر وجود گاز اوزون در بدن شکل می ‌گیرد. در نتیجه بسیاری از بیماری ‌ها به کمک روش اوزون تراپی درمان می ‌شوند. اوزون تراپی به‌عنوان روشی ایمن و با حداقل عوارض، شناخته می‌شود.

اوزون تراپی چیست؟

اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن به هم متصلند. این حالت از اکسیژن که ناپایدار و غیر فعال می‌باشد اخیراً مورد توجه علم پزشکی قرار گرفته و در درمان‌های گوناگون به ویژه درد‌های مفصلی کاربرد‌های بسیاری پیدا کرده است. در واقع ویژگی خاص این ساختار یعنی داشتن یک اتم اضافی باعث شده است تا این گاز به به قوی‌ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل شود. برخی بر این باورند که استفاده از اوزون پزشکی برای ضدعفونی و همچنین درمان بیماری‌ها قدمتی 150 ساله دارد و تأثیر آن در درمان عفونت، زخم و بیماری‌های متعدد با وجود اسناد پزشکی مشخص شده است. این روش به عنوان یک روش سازگار با بدن به همراه عوارض جانبی کم خود را ثابت کرده است.

با اینکه اولین استفاده‌ها از اوزون به ضدعفونی کردن آب آشامیدنی محدود می‌شد، این ماده امروزه برای درمان بیش از 100 بیماری استفاده می‌شود. اوزون تراپی، یک درمان تزریقی و یکی از شیوه‌های جراحی بسته عضلات و مفاصل است که با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده، باعث درمان می‌شود. این تزریق ترکیبی است از پروکائین برای کاهش درد، هورمون‌های استروئید برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن، مهیا کردن مواد لازم برای بهبودی بافت ها، مواد ضدالتهاب هومیوپاتی (همسان درمانی)، گاز ازن و اکسیژن است که باعث بازسازی سلول‌ها می‌شود.

انواع اوزون تراپی

روش‌های بسیاری برای استفاده از اثرات درمانی اوزون و تزریق آن به بدن وجود دارد. پزشک با بررسی شرایط بیمار بهترین روش را برای رسیدن به حداکثر تأثیر انتخاب می‌کند. سه فرم اصلی اوزون تراپی، شامل موارد زیر است:

کاربرد اوزون درمانی

کاربردهای اوزون تراپی

اوزون تراپی برای کنترل درد بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های زیر کاربرد دارد:

مزایای اوزون تراپی

از مزایای این روش می‌توان موارد زیر را نام برد:

اوزون تراپی چگونه انجام می شود؟

معمولاً این روش به صورت تزریق موضعی انجام می‌گیرد. در این روش ابتدا بی حسی موضعی صورت گرفته و پس از تعیین غلظت گاز اوزون مورد نیاز، مقداری از آن را که توسط دستگاه اوزون ساز تولید شده است، به موضع تحت درمان تزریق می‌کنند. یکی از مواردی که در آن از این نوع تزریق استفاده می‌شود، کنترل درد برخی مشکلات و بیماری‌های مفصلی می‌باشد که گاز اوزون را با هدف تسکین درد و کاهش التهاب به درون مفصل تزریق می‌کنند.

آمادگی برای اوزون تراپی

  1. درصورتی که بیمار دارای فشار خون و یا قند خون باشد باید حداقل 2 ساعت قبل از اوزون تراپی داروهای خود را مصرف کرده کرده باشد.
  2. از دو ساعت قبل از اوزون درمانی از خوردن یا آشامیدن پرهیز کنید.
  3. لباس گشاد بپوشید.
  4. قبل از اوزن تراپی مقدار زیادی آب بنوشید.

مراقبت های بعد از اوزون تراپی

آیا اوزون تراپی ایمن است؟

برخی از پزشکان و متخصصین این حوزه در مورد کارایی و بی خطر بودن اوزون تراپی تردید دارند. بی خطر بودن اوزون تراپی برای انسان‌ها به صورت بالینی تأیید شده و این روش مورد تأیید کمیسیون اروپا (CE) قرار گرفته است. با این حال به دلیل استفاده از گاز اوزون در این روش که می‌تواند ماده‌ای خطرناک باشد، محققین همچنان در حال بررسی اثرات آن بر روی بدن انسان و کشف مزایای درمانی دیگر این روش هستند. حتماً مطمئن شوید که اوزون تراپی برای شما توسط پزشک مجرب انجام می‌شود تا خطرات این روش به حداقل میزان ممکن برسند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد ممنوعیت استفاده از اوزون تراپی

علیرغم ایمن بودن اوزون تراپی، چندین مورد از شرایط پزشکی وجود دارد که اوزون درمانی برای آنها توصیه نمی‌شود و قرار گرفتن در معرض آن مضر است:

  1. بارداری: در حالی که هیچ مطالعاتی در مورد خطر اوزون درمانی برای جنین انجام نشده است؛ اما برای اطمینان کافی این روش برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.
  2. مسمومیت با الکل: افرادی که تحت اوزون درمانی قرار می‌گیرند باید از نوشیدن الکل قبل خودداری کنند.
  3. پرکاری تیروئید: افراد مبتلا به غده تیروئید پرکار (وضعیتی که تأثیرات گسترده ای روی بدن دارد) ممکن است به درمان واکنش ضعیفی نشان دهند.
  4. ترومبوسیتوپنی: این اختلال خونی که در آن مغز استخوان پلاکت کافی تولید نمی‌کند، به دلیل توانایی بدن در پردازش اکسیژن منع مصرف دارد.

اوزون تراپی چه عوارضی دارد؟

این فرایند چنانچه توسط پزشکان ماهر و مجرب انجام شود، بسیار ایمن خواهد بود. در چنین شرایطی، عوارض هر چند به ندرت بروز می‌یابند، عبارت‌اند از:

هزینه اوزون تراپی

در ابتدای امر باید گفت که بنا به دلایل مهمی از قبیل نوسانات قیمت، کیفیت و کمیت تجهیزات و لوازم موجود نمی توان عدد دقیقی از بر آوردهای هزینه در اختیار افراد قرار داد، پس به ذکر چند مورد از فاکتورهایی که در محاسبه قیمت اوزون تراپی تأثیر گذار است بسنده می کنیم:

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی یکی از خدمات ویژه کلینیک دکتر فلاح در اصفهان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط انجام این روش با شماره تلفن 91011414 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟خار پاشنه پا چه علائمی دارد؟

خار پاشنه پا معمولاً باعث درد کوبنده می‌ شود که معمولاً با اولین قدم‌ های فرد در صبح رخ می‌ دهد. درد به طور معمول کاهش می‌ یابد اما ممکن است پس از دوره‌ های طولانی ایستادن یا زمانی که بعد از نشستن از جای خود بلند می‌ شوید، بازگردد. ... ادامه مطلب

آنچه که باید در مورد سیاتیک بدانیدآنچه که باید در مورد سیاتیک بدانید

زمانی از دیسک صحبت می‌شود که در واقع هسته میانی دیسک بین مهره های ستون فقرات به طور غیرطبیعی از قسمت میانی دیسک خارج شود و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. این مشکل یکی از علل عمده درد کمر یا سیاتیک است. ... ادامه مطلب

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

منوال تراپی یک روش جدید در درمان فیزیوتراپی است که به جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم کشش عضلات و مفاصل،ماساژ عمقی بافت نرم،جا اندازی مفاصل می پردازد. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر با کایروپراکتیکدرمان دیسک کمر با کایروپراکتیک

کایروپراکتیک دیسک کمر که به آن درمان دستی نیز می گویند، زیر شاخه ای از درمان های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان است كاهش فشارهای عصبي به خصوص ستون فقرات است كه برای از بین بردن بيماری و ناراحتی هايی مانند ديسک كمر و سياتيک و دردهای عصبي كاربرد دارد. ... ادامه مطلب