دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

زانو به دلیل بی ثباتی، تحرک بیش از حد و استفاده مکرر و... همواره در حال آسیب دیدگی بوده و این آسیب دیدگی موجب ایجاد اختلال در کلیه سیستم حرکتی تحتانی می شود. عقب زدگی زانو (Genu recurvatum) نیز از آسیب های شایع بوده و البته بیشتر در افراد ورزشکار و یا افرادی که تحرک بیش از حد دارند، اتفاق می افتد. دامنه طبیعی حرکت زانو در یک فرد سالم صفر تا 135 درجه می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگر زانو زاویه‌ای 10 درجه بیشتر از حد طبیعی داشته باشد آن را جزء عقب‌زدگی زانو طبقه‌بندی می‌کنند. عقب زدگی زانو و یا ژنورکورواتوم، اختلالی است که زانو بیش از حد به عقب خم می شود و این امر موجب فشار و آسیب ساختارهای خلفی مفصل زانو می شود. اندازه گیری ژنورکورواتوم می تواند با استفاده از اندازه گیری ارتفاع پاشنه و یا با استفاده از اندازه گیری راستای استخوان های ران و ساق در عکس رادیوگرافی کامل اندام تحتانی انجام شود. معاینه فیزیکی بیمار شامل بررسی راستای زانو و بررسی الگوی راه رفتن بیمار می باشد. پزشک با توجه به معاینات انجام شده و بررسی میزان شدت این اختلال، درمان مناسب را برای شما در نظر خواهد گرفت که ممکن است راهکارهای طب فیزیکی باشد.

علت عقب زدگی زانو

از جمله علل شایع این وضعیت عبارتند از:

علائم عقب رفتگی زانو

عقب زدگی زانو در ابتدا باعث درد زانو و احساس کشیدگی در هنگام انجام فعالیت های بدنی می شود. همینطور احساس فشار شدید در ناحیه جلوی زانو از علائم عقب رفتگی زانو است. به طورکلی از مهمترین علائم اتساع یا برگشت زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض عقب رفتگی زانو

در صورت عدم درمان عارضه عقب زدگی زانو این عارضه در آینده با چنین عوارض همراه می باشد:

عقب رفتگی زانو یا هایپراکستنشن

درمان عقب رفتگی زانو با راهکارهای طب فیزیکی

درمان عقب زدگی زانو با تمرین درمانی

بخشی از درمان های مؤثر عارضه عقب زدگی زانو، بخصوص در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، انجام تمرینات ورزشی و استفاده از تکنیک های تمرین درمانی می باشد. با انجام تکنیک های خاص ورزشی که معمولاً توسط فیزیوتراپیست ارائه می شود، می توان به تقویت عضلات و مفصل زانو کمک کرد. همچنین با انجام این تمرینات می توان تا حدی از بروز این عارضه در زانو نیز جلوگیری کرد. این تمرینات و تکنیک های ورزشی عبارتند از: حرکت اسکات، بالا آوردن پا به صورت صاف و تمرینات مخصوص تقویت عضلات همسترینگ.

درمان عقب زدگی زانو با فیزیوتراپی

استفاده از دستگاه ها و متدهای خاص و پیشرفته بخش دیگری از روش های درمانی زانو بوده و می تواند به بهبود وضعیت زانو در حالت عقب زدگی کمک کند. در این روش، با استفاده از دستگاه های پیشرفته و تکنیک های خاص به درمان عقب زدگی زانو می پردازند و به افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده، تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده (رباط ها، تاندون ها و... ) کمک می کند. همچنین با به کارگیری این روش ها موجب کاهش تورم، درد، خشکی و گرفتگی و اسپاسم عضلات زانو، افزایش انعطاف پذیری، حفظ تعادل در هنگام ایستادن و راه رفتن و بهبود سریع آسیب های زانو (عقب زدگی) می شود. این تکنیک ها کاملاً متفاوت بوده و با توجه به نوع عقب زدگی و شدت آن مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنیک ها عبارتند از:

گرما و سرما درمانی

روش های سرما درمانی و گرما درمانی به کاهش درد و تورم و افزایش گردش خون در بافت ها کمک کرده و موجب بهبود وضعیت زانوی عقب افتاده می شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تحریکات الکتریکی

در این روش فیزیوتراپیست از دستگاه انتقال دهنده جریان الکتریکی با ولتاژ کنترل شده استفاده کرده و به کمک الکترودها این جریان را به زانو منتقل می دهد. در نتیجه موجب تحریک، ترمیم و بهبود رباط ها و بافت های آسیب دیده و غضروف ها شده و به بهبود زانو کمک می کند.

لیزرتراپی

در این تکنیک فیزیوتراپیست با اعمال و انتقال اشعه و نور لیزر به بخش آسیب دیده زانو موجب بهبود بی ثباتی، کبودی و آسیب های وارد شده به کشکک، رباط ها و... شده و به کاهش درد و التهاب زانو کمک می کند. همچنین از ایجاد آسیب های شدید تر جلوگیری می کند.

اولتراسوند تراپی

در این روش فیزیوتراپیست با استفاده از دستگاه اولتراسوند و با اعمال امواج فراصوت، موجب تحریک و ترمیم بافت های آسیب دیده شده و به بهبود وضعیت زانو کمک می کند.

کایروپراکتیک و ماساژ درمانی

کایروپراکتیک از روش های دستی و کاربردی بوده که توسط دست فیزیوتراپیست و با اعمال ماساژ دوار بر روی ناحیه آسیب دیده انجام می گیرد. این روش درمانی به افزایش گردش خون، کاهش درد و تورم زانو، حفظ تعادل فرد، بهبود پایداری و... کمک می کند.

الکتروتراپی

بخشی از درمان های فیزیوتراپی که با اعمال و انتقال جریان الکتریکی کنترل شده به بخش آسیب دیده زانو همراه بوده و با استفاده از دستگاه های مختلف و روش های متفاوت صورت می گیرد.

جراحی عقب زدگی زانو

از آنجایی که بد شکلی و عقب زدگی زانو، می تواند موجب ناتوانی و ضعیف شدن زانو به طور دائم شود، بعد از گذراندن مراحل درمانی و انجام دیگر روش ها از جمله تمرین درمانی و فیزیوتراپی، ممکن است پزشک تشخیص دهد که بیمار برای درمان قطعی و بهبود به جراحی زانو نیاز داشته و باید عقب زدگی زانو با روش های مختلف جراحی، اصلاح شود. جراحی زانو در جهت عقب زدگی به دو صورت انجام می گیرد. یکی از این روش ها جا اندازی باز بوده و به دو حالت ثابت کردن داخلی و خارجی انجام می گیرد.
در جا اندازی باز به حالت ثابت کردن داخلی، جراح به طور مستقیم پوست را برش داده و با استفاده از لوازم تثبیت کننده و نگه دارنده از جمله پیچ، مهره، صفحه و قرار دادن آنها در جلو و یا عقب زانو به پایداری و عقب زدگی زانو کمک می کند.
در جا اندازی باز به حالت ثابت کننده خارجی، جراح روی ناحیه آسیب دیده زانو ‌برش ایجاد کرده و ثابت کننده های خارجی از جمله پیچ، پیم را در اطراف استخوان استفاده می کند.

برای آگاهی از کاربرد دستگاه بیوفیدبک و نوروفیدبک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :روحانی [ 1402-08-08 ]
من چند ماهه از عمل رباط صلیبی زانوم میگذره همه جلسات فیزیوتراپیم رفتم تمرین هم دارم ولی هنوز زانوم لقه، تو این مدت هم ن پیچیدگی ن اتفاقی برای زانوم افتاده میخاستم بدونم دیلیلش چیه طبیعیه یا مورده خاصی داره؟!

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد بلوک عصبی برای کاهش کمر درد و سیاتیککاربرد بلوک عصبی برای کاهش کمر درد و سیاتیک

بلاک عصبی، یا بلاک منطقه ای عصبی نوعی عمل جراحی است که به کنترل یا پیشگیری از انواع مختلفی از درد کمک می کند. ... ادامه مطلب

علائم و نشانه های عفونت ستون فقراتعلائم و نشانه های عفونت ستون فقرات

عفونت ستون فقرات از جمله بیماری هایی است که ممکن است افراد را در شرایطی خاص درگیر کند. ... ادامه مطلب

تزریق اپیدورال تحت گاید سونوگرافی چیست و به چه علت انجام میشود؟تزریق اپیدورال تحت گاید سونوگرافی چیست و به چه علت انجام میشود؟

فضای اپیدروال در خارج از غشای دورال یا سخت شامه قرار دارد. به تزریق دارو به فضای اپیدروال ستون فقرات، تزریق اپیدورال می گویند.این روش امروزه به‌ عنوان جزئی پذیرفته شده از درمان پارگی دیسک کمر و گردن و تنگ شدن کانال نخاعی مطرح است. ... ادامه مطلب

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

مگنت تراپی روش بسيار کارآمدی است که نياز شما به مصرف داروهاي مسکن و ساير داروهايی که براي کاهش کمر درد و مشکلات کمر مصرف می شوند را برطرف ميکند. ... ادامه مطلب