دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی بسته دیسک / میزان اثرگذاری عمل دیسک کمر با لیزر

میزان اثرگذاری عمل دیسک کمر با لیزر

ستون فقرات شامل چندین استخوان به نام مهره می‌باشد که روی هم چیده شده‌اند. بین هر استخوان یک دیسک قرار دارد. هر دیسک از دو قسمت تشکیل شده است، ماده ژله‌ای داخلی به نام هسته پالپوس (نوکلئوس پالپوزوس) و غضروف خارجی که فیبروز آنولوس نامیده می‌شود. گاهی ژله داخل دیسک به دلیل آسیب دیدگی یا فشار مکرر بر روی دیسک جابجا می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، این ماده ژله‌ای ممکن است از دیسک خارج شود و به عصب نخاعی فشار بیاورد. دیسک کمر، یکی از رایج‌ترین اختلالات مربوط به ستون فقرات است که سالانه بسیاری از افراد را درگیر می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پارگی دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از دیسک‌های بین‌مهره‌ای در اثر فرسایش یا ضربه، دچار آسیب شود. عمل لیزر دیسک کمر در بهترین کلینیک جراحی دیسک با لیزر، یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌های جراحی بسته دیسک کمر است که به منظور رفع فشار داخلی دیسک، برطرف کردن گیرافتادگی عصب‌ها و رفع سایر علائم ناشی از بیرون‌زدگی دیسک، انجام می‌شود. در این روش، از لیزر برای از بین بردن عامل فشار بر اعصاب استفاده می‌شود. یک پروب جراحی حاوی لیزر با کمک گرفتن از روش‌های تصویربرداری، به محل درگیر هدایت شده و سپس از تابش اشعه لیزر برای کاهش فشار بر اعصاب استفاده می‌شود.

علت و عوامل خطر دیسک کمر

فرسایش تدریجی دیسک یکی از دلایل اصلی ایجاد فتق دیسک کمر است. با بالا رفتن سن، دیسک های موجود در ناحیه کمر بخشی از مایع خود که قابلیت انعطاف پذیری به آنها می دهد را از دست می دهند. به این ترتیب به علت دیسک کمر لایه خارجی دیسک ها ممکن است دچار پارگی ها یا ترک های ریز شود. در نتیجه این شرایط ژل ضخیم داخل دیسک ممکن است با فشار از طریق این ترک ها و بریدگی ها خارج شده و باعث متورم شدن دیسک یا پاره شدن دیسک کمر آن شود. این شرایط همچنین ممکن است در موارد آسیب دیدگی کمر نیز مشاهده شوند. معمولاً موارد آسیب دیدگی کمر در نتیجه شرایط زیر ایجاد می شوند:

علائم دیسک کمر

فتق دیسک ممکن است در کمر یا گردن اتفاق بیفتد. فتق دیسک در کمر بر پاها تأثیر می‌گذارد در حالی که فتق دیسک در گردن ممکن است بر بازوها و دستان تأثیر داشته باشد. درد غالباً در یک طرف بدن احساس می‌شود. برخی علائم ابتلا به فتق و بیرون زدگی دیسک عبارتند از:

اثرات لیزر درمانی دیسک کمر

برای سنجش درصد موفقیت جراحی دیسکوپاتی کمر با لیزر، تجربه ده‌ها بیمار مورد بررسی قرار گرفته است. آنطور که نتایج نشان می‌دهد، 60 درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی دیسک کمر با لیزر قرار گرفته اند، به طور دائمی درمان می‌شوند و دیگر علائم این بیماری به سراغشان نمی‌آید؛ اما 40 درصد از این بیماران، ممکن است مجدداً احساس درد در ناحیه کمر داشته باشند که در این مواقع، احتمالاً پزشک از بیمار می‌خواهد که مجدداً عمل لیزری انجام دهد و یا خود را برای انجام عمل جراحی باز آماده نماید. آنچه لیزر درمانی می‌تواند برای مشکلات دیسک شما انجام دهد، به شرح زیر است:

  1. از بین بردن التهاب
  2. کاهش درد
  3. افزایش مقاومت کششی تمام بافت زنده
  4. کاهش تشکیل بافت اسکار، جمع شدن تورم، بافت زنده توسعه‌یافته
  5. افزایش رشد مویرگی جدید در بخش سوم بیرونی دیسک (این باعث قوی‌تر و سالم‌تر شدن دیسک می‌شود)
  6. ترمیم فیبرهای دیسک پاره‌شده در بخش سوم خارجی
  7. کاهش مقدار واقعی فتق دیسک
  8. بهبود ریشه‌های عصبی ملتهب دردناک
  9. قوی‌تر و سالم‌تر شدن دیسک
جراحی دیسک با لیزر

مزایای لیزر دیسک کمر

مهم‌ترین مزیت روش عمل لیزر دیسک کمر این است که این روش کاملاً کم‌تهاجمی بوده و به روش بسته انجام می‌شود و بنابراین نتایج زیر را به دنبال دارد:

نحوه عمل جراحی لیزر دیسک کمر

تکنیک بنیادین جراحی لیزری دیسک کمر در تمام آزمایش‌ها یکسان است. این عمل تحت بی‌حسی موضعی پوست و عضله‌های زیرین انجام می‌شود. سوزن توخالی پس از ارزیابی دقیق سطح دیسک به کمک فلوئوروسکوپی در فاصله 10 سانتی‌متری از خط میانی به گونه‌ای وارد بدن می‌شود که سر آن به سمت مرکز دیسک باشد. پس از وارد شدن سوزن، موقعیت صحیح آن با بهره‌گیری از فلوئوروسکوپی دو وجهی، گاهی اوقات در تلفیق با سی.تی. اسکن، تأیید می‌شود. سپس فیبر لیزری (4/0میلی‌متری) وارد می‌شود و انرژی لیزر از درون سوزن به مرکز نوکلئوس پولپوزوس تابانده می‌شود تا محتوای آن تبخیر شود و فشار داخل دیسک کاهش یابد.

مراقبتهای قبل از لیزر دیسک کمر

تیم جراحی دستورالعمل های دقیقتری را در مورد آنچه در روزها و ساعات قبل از عمل باید انجام دهید به شما ارائه می دهد. توصیه می‌شود پیش از هر عمل جراحی فعالیت‌های روزانه‌ معمولتان را انجام دهید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و سیگار نکشید تا بهبودی مطلوب و آرامی تجربه کنید. ممکن است برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد یا تداخل با بیهوشی در طول عمل جراحی، مصرف برخی داروها را متوقف کنید. همیشه در مورد همه نسخه ها، داروهای بدون نسخه و مکمل هایی که برای ایمنی خود مصرف می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

مراقبت‌های بعد از جراحی دیسک کمر با لیزر

  1. درد بعد از جراحی طبیعی است و به راحتی با مصرف مسکن کنترل می‌شود.
  2. امکان دارد مایع کمی از زخم جراحی ترشح کند، این ترشح عادی است؛ اما اگر ترشحات زیاد باشد یا تب یا درد بیشتر شود، باید با پزشک معالج تماس گرفت. به بیماران توصیه می‌شود که به محض مواجهه با علائم شدیدی مانند دشوار شدن تنفس یا سردرد شدید با پزشک معالج تماس بگیرند.
  3. معمولاً لازم است که خم شدن یا بلند کردن اشیاء محدود شود. همچنین لازم است که بیماران مدتی کمربند طبی (بریس) ببندند.
  4. طب فیزیکی نیز معمولاً بعد از جراحی لیزری دیسک کمر برای تقویت عضلات دور ستون فقرات و تسهیل دوران بهبود توصیه می‌شود.

کاندیدای نامناسب جراحی لیزر دیسک کمر

عوارض عمل دیسک کمر با لیزر

هیچ عملی بدون عارضه نیست و عمل جراحی بسته دیسک کمر با لیزر نیز می‌تواند همانند سایر جراحی‌ها عوارضی به دنبال داشته باشد. یکی از مهم‌ترین عوارض ناشی از این جراحی، احتمال آسیب به بافت‌های اطراف است. به علت استفاده از لیزر، امکان آسیب به اعصاب، غضروف و استخوان‌های اطراف محل جراحی وجود دارد. یکی دیگر از عوارض احتمالی این جراحی عفونت است. محل ایجاد برش می‌تواند دچار عفونت شود؛ ولی از آن‌جا که این برش بسیار کوچک‌تر از برش جراحی باز است، عفونت در آن ناچیز خواهد بود. ممکن است پزشک برای کاهش ریسک این عارضه، مصرف آنتی‌بیوتیک را برای پیشگیری از ایجاد عفونت تجویز کند.

هزینه لیزر دیسک کمر

هزینه‌ی درمان به ‌شدت آسیب، طول مدت جلسات و تعداد نواحی مورد نیاز برای انجام درمان بستگی خواهد داشت.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ندا زارع [ 1402-08-08 ]
سلام خدمت دکترفلاح خسته نباشید، من صبح از درد کمر از خواب بیدار میشم اگه رو شکم بخوابم دیگه بدتر میشه دردم،ام ار ای گرفتم گردنم آرتروز داره دکتر گفت کمرت داره ارتروز میگیره بیش از حد درد کمر دارم بدجوری هم صدا میده کمرم چکار کنم ممنوم میشم از راهنمایی شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تعریف فلج مغزی همی پلژیتعریف فلج مغزی همی پلژی

همی‌ پلژی نوعی بیماری است که در اثر آسیب مغزی یا آسیب نخاعی ایجاد می‌شود و به فلجی در یک طرف بدن می‌انجامد. این بیماری باعث ضعف، مشکلات مربوط به کنترل عضلات و سفتی عضلات می‌شود. ... ادامه مطلب

درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟درد عضلانی پس از ورزش خوب است یا بد؟

درد عضلانی یا doms همیشه به معنای نتایج بهتر یا عضله‌ سازی یا قدرت‌ سازی نیست.در واقع، بدن درد بیش از حد بعد از ورزش می تواند اهداف معکوس داشته باشد. ... ادامه مطلب

آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟

دوچرخه سواری، نوعی ورزش است که می تواند دامنه وسیعی از مزایا را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب