دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

دیسک های ستون فقرات اجسامی شبیه بالشتک هستند که بین مهره ها قرار دارند. استخوان های ستون فقرات بدون این ضربه گیرها به یکدیگر ساییده می شوند. دیسک ها علاوه بر خم شدن ستون فقرات و امکان انجام حرکاتی مانند پیچش و خم شدن از ستون فقرات در برابر جذب نیروی ضربه و وزن بدن نیز محافظت می کنند. دیسک از یک لایه بیرونی به نام حلقوی فیبروزوس و یک مرکز ژلاتینی به نام هسته پالپوزوس تشکیل شده است. در قسمت بیرونی هر دیسک الیافی وجود دارد که به مهره مجاور متصل شده و دیسک را در جای خود نگه می دارد. فتق دیسک کمر زمانی رخ می دهد که لایه بیرونی پاره و مرکز ژلاتینی آن وارد کانال نخاعی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

فضای کانال نخاعی تنها به اندازه ای است که نخاع و مایع نخاعی را در خود جای دهد، بنابراین بیرون زدگی دیسک کمر و پیشروی آن به این کانال باعث فشرده شدن اعصاب یا نخاع شده و در نتیجه بیمار دچار عارضه شدید می شود و با درد طاقت فرسا و تغییرات حسی همراه است. مواد ژلاتینی داخل دیسک نیز محرک های شیمیایی تولید می کند که باعث درد گردن و التهاب عصبی می شود. درصد بسیاری از بیماران فقط با دارو و استراحت بهبود می‌یابند؛ اما در گروهی لازم است درمانهای فیزیکی برای تکمیل درمان دارویی به کار روند.

فیزیوتراپی که شامل انجام حرکات کششی و بعد قدرتی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و گرم کردن عضلات، کشش و ماساژ است در واقع قسمت مهمی از درمان فیزیکی را شامل میشود و با تقویت عضلات، برطرف کردن اسپاسم آنها، کاهش فشار روی دیسکها و کاهش تحریک عصبهای منتقل کننده درد به بهبود علائم کمک شایانی می‌نماید.

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت دیسک کمر

معمولاً در بزرگسالی، دیسک‌های بین مهره‌ای رو به زوال می‌رود و فضای بین مهره‌ها باریک‌تر می‌شود. در این شرایط، احتمال فتق دیسک بالا می‌رود. عوامل زیر می‌تواند تأثیر مستقیم روی فتق دیسک بگذارد:

علائم دیسک کمر

بسته به اینکه این اتفاق در کدام قسمت ستون فقرات می‌افتد، علائم آن مختلف است؛ اما شایع‌ترین آن کمردرد است. همچنین علائم زیر نیز در افراد دارای دیسک کمر مشاهده شده است:

فیزیوتراپی دیسک کمر

مزایای فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

  1. کسب مجدد حرکات طبیعی ستون فقرات و لگن
  2. کاهش درد
  3. بازگشت بیمار به فعالیت های زندگی روزمره
  4. جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر
  5. بهبود کیفیت زندگی

فیزیوتراپی دیسک کمر

فیزیوتراپی کمر با روش‌های غیرتهاجمی متعدد به شما کمک می‌کند کمر درد ناشی از بیرون زدگی دیسک خود را بدون نیاز به عمل‌های جراحی درمان کنید. روش‌های درمانی که در فیزیوتراپی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  1. تحریکات الکتریکی
  2. اولتراسوند
  3. کیسه‌های گرم یا سرد
  4. لیزر تراپی
  5. تکارتراپی
  6. مگنت تراپی
  7. سوزن خشک
  8. درمان های دستی
  9. تمرین یا حرکت درمانی
  10. ماساژ
  11. آب درمانی

فیزیوتراپی دیسک کمر و سیاتیک

یکی از روش های بسیار مهم در درمان دردهای سیاتیکی استفاده از متدهای فیزیوتراپی برای کاهش دردهای این گونه بیماران می باشد که در خلال درمان های اولیه تا درمان های شدید می توان با متدهای مختلف فیزیوتراپی از جمله جریانات تنس و الکترومغناطیس برای این گونه بیماران با فرکانس های مختلف کمک مؤثری نمود که میتواند از 4 تا 6 هفته درمان به طول بیانجامد.

در زیر نمونه های درمان سیاتیک با فیزیوتراپی را ملاحظه می نمایید:

فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر

بیمار حدود 4 تا 6 هفته بعد از جراحی دیسک کمر، شروع به فیزیوتراپی و توانبخشی ناحیه آسیب دیده و جراحی شده کمر می کند. این توانبخشی به صورت های زیر انجام می گیرد:

1. کمپرس سرد و گرم

برای کاهش درد از کمپرس های سرد یا گرم استفاده می شود. در ضمن از کمپرس سرد در جهت انقباض عروق خونی و کاهش جریان خون و در نهایت کنترل و کاهش التهاب و گرفتگی عضلانی و درد ناشی از آن استفاده می گردد. از کمپرس گرم نیز در جهت بزرگتر شدن رگ ها و افزایش جریان خون استفاده می شود.

2. باز توانی و تمرینات فیزیوتراپی

اینگونه تمرینات توسط فیزیوتراپیست و با توجه به شرایط بدنی بیمار به بیمار ارائه داده می شود و به تسریع در بهبود بیمار کمک می کند.

3. ماساژ درمانی و کایروپراکتیک

این روش با ماساژ دادن کمر توسط دست و با حرکات چرخشی و دوار صورت می گیرد و به تسکین و کاهش درد و التهاب کمک می کند. الکتروتراپی در جهت ترمیم و بازسازی بافت ها، نواحی آسیب دیده و پارگی های دیسک کمر و همچنین کاهش درد و بهبود درد دیسک کمر استفاده می شوند. فیزیوتراپیست با تحریکات الکتریکی نواحی جراحی شده و یا آسیب دیده به بهبود آن کمک می کند. (این روش ها شامل اولتراسوند، دستگاه تنس، اینترفرنشیال و... می باشند.)

4. ورزش های بعد از جراحی دیسک کمر

4 تا 6 هفته بعد از جراحی دیسک کمر بیمار برای به دست آوردن توانایی خود و بهبود دیسک کمر باید شروع به تمرینات ورزشی و نرمشی مناسب و تجویزشده توسط فیزیوتراپیست کند. فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار و میزان آسیب و جراحی یک برنامه درمانی مناسب را برای بیمار تهیه می کند و طبق آن برنامه و با تمرینات ورزشی مناسب به تسریع در فرایند بهبود بیمار کمک می کند

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

طول درمان دیسک کمر

مدت زمان درمان دیسک کمر به فاکتورهای زیادی از جمله میزان بیرون زدگی و میزان التهاب و درد بیمار، وضعیت روحی روانی، سطح استرس، شغل فرد، حاد یا مزمن بودن عارضه بستگی دارد.

عوارض فیزیوتراپی دیسک کمر

با توجه به این که در طول انجام فیزیوتراپی هیچ داروی خاصی وارد بدن فرد نمی‌شود، بنابراین با دریافت خدمات فیزیوتراپی از مراکز معتبر، روند درمان به بهترین نحو صورت می‌پذیرد و هیچگونه عوارض فیزیوتراپی کمر متوجه فرد نخواهد بود. توجه داشته باشید که حین دریافت خدمات فیزیوتراپی باید فیزیوتراپیست ها را از سابقه پزشکیتان همانند استفاده از باتری قلبی، وجود تومورهای خوش خیم یا بدخیم و … مطلع کنید تا با ارائه خدمات مناسب بتوانند از عوارضی که ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلف فردی رخ دهد پیشگیری کنند.

کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان می تواند مرکز مناسبی جهت کمک به کودکان و بزرگسالانی باشد که به صافی کف پا مبتلا هستند. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهدیه بامری [ 1402-05-17 ]
خسته نباشید دکتر . هزینه هر جلسه فیزیوتراپی برای دیسک کمر چه قدر میشه؟

میثم انصاری [ 1402-04-21 ]
سلام من الان یک ماه که عمل کردم و پای راست به شدت درد میکنه جای عمل هیچ دردی نداره مشکل من چیست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل کمر درد مزمن و درمان با طب فیزیکیعلل کمر درد مزمن و درمان با طب فیزیکی

کمردرد مزمن به کمردردی گفته میشود که ۱۲ هفته یا بیشتر طول می کشد. درد مزمن کمر ممکن است به علت های متفاوتی ایجاد شود. پزشک طب فیزیکی و توانبخشی با نگاه جامع به علت ایجاد درد و نحوه درمان صحیح برای درمان کمردرد مزمن اقدام می کند. ... ادامه مطلب

درمان پارگی دیسک کمر بدون عملدرمان پارگی دیسک کمر بدون عمل

تقریبا 2 درصد از کسانی که از کمردرد رنج می برند، پارگی دیسک کمر را نیز تجربه می کنند. علائم این بیماری معمولا با گذشت زمان کاهش می یابد. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر مدت زمان ترمیم پارگی دیسک کمر می پردازیم. ... ادامه مطلب

اگر به درد و خشکی انگشتان دست مبتلا هستید این مطلب را بخوانید!اگر به درد و خشکی انگشتان دست مبتلا هستید این مطلب را بخوانید!

خشکی مفاصل یکی از بیماریهای رایجی است که درد بسیار زیادی را بر افراد اعمال می کند و همین امر سبب می شود که محدوده حرکتی آنها محدود گردد. ... ادامه مطلب

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمرفواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپی که شامل انجام حرکات کششی و بعد قدرتی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و گرم کردن عضلات، کشش و ماساژ است در واقع قسمت مهمی از درمان فیزیکی را شامل میشود و با تقویت عضلات، برطرف کردن اسپاسم آنها، کاهش فشار روی دیسکها و کاهش تحریک عصب های منتقل کننده درد به بهبود علائم کمک شایانی می نماید ... ادامه مطلب