دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / با علائم دیسک گردن حاد آشنا شوید

با علائم دیسک گردن حاد آشنا شوید

گردن یک سیستم هماهنگ است که از هفت مهره ستون فقرات گردنی (به نام‌های C1 تا C7 ) که در آن مدولا قرار دارد، تشکیل شده است که از طریق دیسک‌های بین مهره‌ای، مفاصل خلفی و رباط‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین گردن شامل ماهیچه‌هایی است که به آن اجازه حرکت می‌دهند می‌شود. درد ناشی از تغییری است که بر برخی از این ساختارها تأثیر می‌گذارد، به طوری که می‌توان ماهیت عضلانی و ماهیت مهره‌ای گردن درد را تشخیص داد. دیسک گردن حاد زمانی ایجاد می شود که آسیب واردشده به عصب نخاعی شدید بوده و دیسک گردن پیشرفت کرده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

منظور از پیشرفت دیسک گردن این است که دیسک گردن که ساختاری مقاوم و منعطف است التهاب یافته و التهاب آن درمان نشده است. عدم درمان مناسب دیسک گردن و عدم استفاده از روشهای درمان دیسک گردن منجر میشود تا دیسک پس از مدتی در برابر فشار آسیب پذیر شده و پاره شود. پیشرفت بیشتر دیسک گردن درمان نشده منجر میشود تا محتوای هسته دیسک بیرون ریخته و دیسک گردن حاد ایجاد شود.

علت دیسک گردن

علت اصلی وقوع این بیماری جابه جا شده یا بیرون زدگی دیسک گردن است. با وارد شدن فشار به دیسک‌های ناحیه گردن، ممکن است این دیسک‌ها در جای خود حرکت کنند یا بیرون بزنند که در این صورت اعصاب بین دیسک‌ها تحت فشار قرار خواهد گرفت و درد ایجاد خواهد شد. در نتیجه این درد انجام برخی فعالیت‌ها مانند چرخش گردن ممکن است سخت شود. اگر شدت آسیب دیدگی دیسک بالا باشد ممکن است فرد در حالت عادی از نگه‌داشتن سر خود هم خسته شود و احساس در کند. برخی از این عوامل در اثر زندگی نادرست و برخی دیگر اجتناب ناپذیر هستند و با توجه به شرایط آناتومیکی فرد در طولانی‌مدت ممکن است منجر به دیسک گردن شوند. موارد زیر از عوامل بروز دیسک گردن هستند:

علائم دیسک گردن حاد

علائم دیسک گردن حاد

تشخیص دیسک گر‌دن

پزشک معمولاً می‌تواند فتق دیسک را از علائمی که در پرونده پزشکی بیمار است و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. پزشک در مورد درد و بی‌حسی که ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب در ستون فقرات گردنی ایجاد شود، سؤال می‌کند. اگر علائم شما حاکی از فتق دیسک گردنی است، اغلب قبل از انجام آزمایشات بیشتر، استراحت و توانبخشی توصیه می‌شود. در صورت مشکوک بودن به شرایط دیگر، یا عدم بهبود علائم پس از یک دوره استراحت و توانبخشی، ممکن است آزمایشات تصویربرداری یا توموگرافی رایانه‌ای (سی تی اسکن)، ام آر آی و رادیولوژی انجام شود.

عوارض دیسک گردن

درمان دیسک گردن

درمان‌های مختلفی برای عارضه دیسک گردن وجود دارند. از آنجایی که بسیاری از عارضه‌های دیسک گردنی با درمان‌های غیرجراحی بهبود می‌یابند، تنها در برخی موارد به جراحی نیاز خواهد بود؛ بنابراین ابتدا درمان‌های غیرجراحی را بررسی می‌کنیم.

دارو

پزشک ممکن است مسکن‌ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی را تجویز کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و سلکوکسیب نمونه‌هایی هستند که برای کاهش التهاب و تسکین درد ناشی از عارضه دیسک گردن استفاده می‌شوند.

استفاده از بریس

بریس گردن مانند ایموبلایزر ستون فقرات گردنی، قادر است فشار را بر این ناحیه از ستون فقرات کاهش دهد تا درمان عارضه دیسک، بدون جراحی موفقیت آمیز شود. این نوع بریس، به جلوگیری از حرکت بیش از حد گردن کمک کرده و به گونه‌ای طراحی شده است که این کار را به آسان ترین حالت ممکن انجام دهد. این بریس، دارای بالشتک نرم و منفذ دار (برای خنک کردن پوست) است و آن را می‌توان متناسب با نیازهای شما، قالب‌گیری کرد.

فیزیوتراپی

هدف فیزیوتراپی، کمک به شما برای بازیابی دامنه حرکتی گردنی طبیعی و نیز تسکین علائم عارضه دیسک گردن شما می‌باشد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند روش‌های صحیح حالت بدنی، بلند کردن و راه رفتن را به شما آموزش داده و با شما برای تقویت و کشش عضلات گردن، شانه و بازو همکاری کنند. یک فیزیوتراپیست، همچنین شما را به کشش و افزایش انعطاف ستون فقرات و بازوها تشویق خواهد کرد. ورزش و تمرینات تقویتی، عناصر کلیدی درمان شما هستند و باید آنها را به صورت مادام‌العمر انجام دهید.

انجام حرکات ورزشی

ورزش‌های توصیه شده توسط متخصصان فیزیوتراپی یا طب فیزیکی، باعث تقویت عضلات، کاهش فشار روی نخاع و بهبود انعطاف پذیری می‌شود.

لیزر درمانی

لیزر درمانی سرد یا لیزر درمانی کم توان (LLLT)، یک لیزر درمانی با شدت کم بوده که ضمن استفاده از سطح پایینی از انرژی، باعث التیام گردن شما می‌شود. این روش به این دلیل «لیزر درمانی سرد» نامیده می‌شود که میزان دمای آن به اندازه‌ای نیست که باعث گرم شدن بافت‌های بدن شود. از سایر اشکال لیزر درمانی می‌توان برای از بین بردن تومورها و بهبود بافت استفاده کرد. مطالعات تأیید می‌کنند که لیزر درمانی، یک درمان مؤثر برای بهبود درد مربوط به دیسک گردن است.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک درمان غیرتهاجمی است که شامل استفاده از ضربان‌های موج صوتی با انرژی کم است که مستقیماً از طریق ژل اعمال شده روی ناحیه، وارد بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که شاک ویو تراپی برای عارضه دیسک گردن، تأثیر قابل توجهی بر کاهش درد و بهبود وضعیت عملکرد کلی بیماران دارد. اثرات ماندگار این روش، در دراز مدت بیشتر قابل مشاهده خواهند بود.

تزریق پی آر پی (PRP)

تزریق پی آر پی (PRP) نوعی داروی احیا کننده است که بعد از تزریق آن، بدن از توانایی خود برای التیام خود استفاده می‌کند. در پی آر پی، پلاسمای دارای فاکتورهای رشد جدا شده و سپس به ناحیه دیسک گردن آسیب دیده تزریق می‌شود. از آنجایی که خون خود بیمار در این درمان استفاده می‌شود، احتمال بروز عوارض جانبی بسیار کم است.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

تزریق استروئید

این روش تحت فلوروسکوپی اشعه ایکس انجام شده و شامل تزریق استروئید و یک ماده بی‌حس‌کننده به فضای اپیدورال ستون فقرات است. این دارو در کنار ناحیه آسیب‎دیده برای کاهش تورم و التهاب اعصاب تزریق می‌شود. شاید حتی برای دستیابی به بهترین نتایج، نیاز باشد تزریق‌های مکرر انجام شود. مدت زمان تسکین درد متفاوت است و شاید هفته‌ها یا سال‌ها طول بکشد. البته لازم به ذکر است که این تزریق همراه با فیزیوتراپی و یا برنامه ورزشی انجام می‌شود.

اوزون تراپی

اوزون تراپی ، فشار روی عصب نخاعی را با کوچک کردن بخشی از دیسک گردن کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که این شیوه درمانی، به طور قابل توجهی درد مربوط به عارضه دیسک گردن و نیز دامنه حرکتی گردن را بازیابی می‌کند. اوزون تراپی، بر خلاف جراحی، سلامت دیسک گردن را در طولانی مدت بهبود می‌بخشد.

جراحی دیسک گردن

اگر علائم دیسک گردن شما بیشتر شدند و یا به درمان‌های غیرتهاجمی پاسخ ندادند، گزینه جراحی را مد نظر بگیرید. رایج‌ترین روش برای جراحی دیسک گردن، جراحی ناحیه قدامی (جلو گردن) گردن است. اگر برای شرایط دیگری مانند تنگی کانال نخاعی ، نیاز به از بین بردن فشار دارید، جراحی خلفی (از پشت) گردن ممکن است انجام شود.

برای آگاهی از تفاوت آرتروز گردن با دیسک گردن ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کیانی [ 1402-09-14 ]
سلام آقای دکتر 26 سالمه برای دیسک کمر و گردن و ضعیف بودن عضلات و عصب های دستم ک درد داره و باعث خواب رفتن میشه خواستم راهنماییم کنید. ممنون میشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پیچ خوردگی مچ پا در اثر چرخش و کشش ناگهانی مچ پاپیچ خوردگی مچ پا در اثر چرخش و کشش ناگهانی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا در حقیقت آسیب دیدگی نوارهای سخت بافتی یا همان رباط هایی است که استخوان های پا را احاطه کرده اند و آن ها را به پا متصل می کنند. این آسیب معمولا زمانی رخ می دهد که مچ پا به طور اتفاقی پیچ بخورد یا به شکل نادرستی چرخانده شود. ... ادامه مطلب

ورزش برای درمان گرفتگی گردنورزش برای درمان گرفتگی گردن

گرفتگی یا اسپاسم گردن زمانی رخ می‌ دهد که ماهیچه‌ های گردن فرد به طور غیرارادی منقبض شوند.اسپاسم گردن می‌تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است باعث سردرد یا سرگیجه شود.خوشبختانه، فرد معمولاً می‌ تواند اسپاسم گردن را با ورزش و درمان‌ های خانگی درمان کند. ... ادامه مطلب

کودکان استثنائی چه کسانی هستند و توانبخشی کودکان استثنایی چگونه است؟کودکان استثنائی چه کسانی هستند و توانبخشی کودکان استثنایی چگونه است؟

توان بخشی یا بازتوانی فرایندی است که در آن به کودک کم توان کمک می شود تا توانایی‌ را که ندارد یا توانایی از دست رفته ی خود را دوباره به دست آورد. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب