دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / دلایل ایجاد کننده دیسک گردن و پیشگیری از آن

دلایل ایجاد کننده دیسک گردن و پیشگیری از آن

ستون فقرات شامل هفت مهره از c1 تا c7 است که دیسک بین مهره‌ها در آن نقش ضربه گیر دارد و از ساییده شدن مهره‌ها به هم جلوگیری می‌کند. درصورتی که بر اثر حادثه یا آسیب ماده‌ی ژله‌ای که در مرکز دیسک قرار دارد، از فضای دیسک بیرون بریزد، با عارضه‌ی فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن مواجه خواهیم بود که البته با عنوان دیسک گردن مصطلح است. دردهای دیسک گردن از گردن شروع می‌شود، بین کتف‌ها پخش می‌شود و در بازوها و دست‌ها منتشر می‌شود و در مواردی تا انگشتان دست هم گسترش پیدا می‌کند. علاوه بر درد، بی‌حس شدن و کرخی نیز بروز می‌کند. اولین نکته در درمان دیسک گردن، مراجعه به یک متخصص است. تمامی درمان‌ها با توجه به وضعیت سلامتی و شرایط شما و پس از بررسی‌های لازم توسط وی انجام می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل ایجاد کننده دیسک گردن

عوامل خطرزایی که منجر به دیسک گردن می‌شوند عبارتند از:

علائم دیسک گردن

دلایل ایجاد کننده دیسک گردن

انواع دیسک گردن

6 دیسک بین‌مهره‌ای در ستون فقرات گردنی وجود دارد که هرکدام از آنها ممکن است دچار پارگی و بیرون‌زدگی شوند. ‌ با این حال این اتفاق در دیسک بین مهره‌ای 5 و 6 و دیسک بین مهره‌ای 6 و 7 شایع‌تر است.
دیسک گردن مهره 5 و 6: این دیسک بین مهره‌ای به علت نقش خود در پشتیبانی از دو مهره اصلی حمایت‌کننده و تحمل‌کننده وزن سر، بیشتر از سایر مهره‌ها در معرض آسیب‌ها و صدمات قرار دارد. درگیری این دیسک بین مهره‌ای می‌تواند درد، ضعف عضله دوسر بازویی، عضلات اکستانسور مچ و همچنین بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن در انگشت شست و نوک انگشتان را در پی داشته باشد.
دیسک گردن مهره 6 و 7: این دیسک بین مهره‌ای نیز در اثر آسیب و صدمات و همچنین با افزایش سن در معرض ریسک بیرون‌زدگی و پارگی قرار دارد. درگیری این دیسک بین مهره‌ای، علاوه بر درد در ناحیه گردن و شانه‌ها، ممکن است درد در قفسه سینه، تعریق غیرطبیعی و ضعف در دست‌ها را نیز به دنبال داشته باشد.

تشخیص دیسک گردن

پزشک معمولاً می‌تواند فتق دیسک را از علائمی که در پرونده پزشکی بیمار است و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. پزشک در مورد درد و بی‌حسی که ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب در ستون فقرات گردنی ایجاد شود، سؤال می‌کند. اگر علائم شما حاکی از فتق دیسک گردنی است، اغلب قبل از انجام آزمایشات بیشتر، استراحت و توانبخشی توصیه می‌شود. در صورت مشکوک بودن به شرایط دیگر، یا عدم بهبود علائم پس از یک دوره استراحت و توانبخشی، ممکن است آزمایشات تصویربرداری یا توموگرافی رایانه‌ای (سی تی اسکن)، ام آر آی و رادیولوژی انجام شود.

طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن

بهترین حالت نشستن به قد فرد، صندلی که از آن استفاده می کند و نیز فعالیتی که در حالت نشسته انجام می دهد بستگی دارد. شما می توانید با رعایت موارد زیر، وضعیت بدنی خود را بهبود بخشیده و به یک روش نشستن مناسب نیز برسید:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

پیشگیری از دیسک گردن با ورزش

روی صندلی بنشینید، گردن، شانه و تنه در یک امتداد باشد. اول سر را به طرف راست بچرخانید. استراحت کنید. حرکت را 10 بار تکرار کنید.

روی صندلی بنشینید، سر، شانه و تن مستقیم و صاف باشد. سر را به طرف راست خم کرده و گوش راست با شانه راست، تماس یابد. حرکات 10 بار تکرار گردد.

روی صندلی صاف بنشینید، گردن شانه ها و تنه در یک امتداد قرار گیرد. سر را به طرف جلو خم کرده و چانه را به قفسه سینه چسبانده 10 بار تکرار شود.

روی صندلی بنشینید و سر را به عقب ببرید تا صورت به سمت سقف باشد. سقف را نگاه کنید. حرکت 10 بار تکرار شود.

نوک انگشت را روی چانه قرار دهید و به چانه فشار وارد کنید تا سر به عقب برود. 5 ثانیه نگه داشته و این کار 5 بار تکرار شود.

از دیگر روش ورزش برای دیسک گردن، می توانید روی صندلی بنشینید و دست‌ خود را پشت تنه بچسبانید. شانه چپ را به پایین بیاورید و سر را به طرف راست خم کنید. طرز صحیح نشستن برای دیسک گردن در بهبود علائم لازم و ضروری است.

درمان دیسک گردن

برای درمان دیسک گردن، در مراحل اولیه از فیزیوتراپی، روش‌های کنترل درد و مصرف داروهای خوراکی تحت نظر پزشک استفاده می‌شود که اگر مؤثر واقع نشدند احتمالاً برای تزریق داروهای ضدالتهاب استروئیدی در مفاصل ستون فقرات توسط متخصص بیهوشی اقدام می‌شود. جراحی گزینه آخر است که زمانی انجام می‌شود که درد ناشی از دیسک گردن باعث ایجاد اختلال شدید در زندگی بیمار شده باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ترابی [ 1402-05-16 ]
وقت بخیر خدمت شما بزرگوار . دکتر درد شانه ناشی از دیسک خفیف گردن رو چگونه درمان کنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
متخصص طب فیزیکی و توان بخشی چه کسی است؟متخصص طب فیزیکی و توان بخشی چه کسی است؟

طب فیزیکی و توانبخشی یکی از تخصص های رشته پزشکی است که به منظور پیشگیری، درمان و بازتوانی طیف وسیعی از بیماری ها با هدف افزایش کیفیت زندگی اقدام می نماید. ... ادامه مطلب

آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)

آرتریت یک اصطلاح برای بیش از 100 بیماری است که باعث ایجاد مفاصل دردناک می‌شود و در مورد اسپوندیلوز، ستون فقرات مملو از مفاصل است که می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. ... ادامه مطلب

ضعف دست در اثر نوروپاتی عصب اولنار مچ دستضعف دست در اثر نوروپاتی عصب اولنار مچ دست

عصب اولنار یکی از سه عصب اصلی بازو است. گیر افتادن عصب اولنار زمانی اتفاق می افتد که عصب اولنار در بازو فشرده یا تحریک می شود. ... ادامه مطلب

ارزیابی و آنالیز ساختار قامتیارزیابی و آنالیز ساختار قامتی

آنالیز ساختار قامتی یکی از مهمترین موضوعات در بحث سلامت است. ناهنجاری‌ های ساختار قامتی علاوه بر اینکه سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرارداده بر عملکرد ورزشی افراد نیز تاثیر زیادی دارد. وجود ناهنجاری در قامت موجب بروزبیماری ها و جلوگیری از زندگی سالم می‌ شود. ... ادامه مطلب