دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟

چه ارتباطی بین چاقی، دیسک کمر و کمر درد وجود دارد؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که موارد زیادی از کمردردهایی که مردم امروزه به آن دچار هستند در واقع ناشی از اضافه وزن و چاقی است. علت ابتلای بیشتر افراد دارای اضافه وزن به کمر درد هم نسبتاً ساده است. وزن اضافه تر در بدن به معنی فشار بیشتر روی تمام بخش های بدن است. ممکن است شما هم از افرادی باشید که دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند. در این صورت باید بدانید که عضلات، مفاصل و بافت های بدن شما متاسفانه بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آسیب های مربوط به چاقی و اضافه وزن معمولاً متوجه کمر و ستون فقرات هستند. در واقع پایین ستون مهره یعنی ناحیه کمر بیشترین تاثیر را از افزایش وزن میپذیرد. وزن زیاد میتواند موجب فشار بیش از حد به مهره ها شود. این فشار بتدریج موجب خراب شدن دیسک بین مهره ها میگردد. این آسیب در دیسک کمر موجب چروکیده شدن و کاهش ارتفاع دیسک شده و در نتیجه مهره ها به هم نزدیک تر میشوند.

نزدیکی مهره ها به هم موجب افزایش فشار به مفصل بین مهره ها میشود. به این مفاصل فاست Facet joints میگویند. فشار بیش از حد به مفاصل فاست بتدریج موجب بروز آرتروز و ساییدگی در آنها می شود.در افراد چاق به علت فشارهای زیادی که به مهره ها وارد میشود بافت های اطراف دچار التهاب میشوند. یکی از واکنش های بدن به این التهاب تولید بافت همبندی و استخوان اضافه است. این بافت های اضافی در اطراف نخاع میتوانند فضای کانال نخاعی را کم کرده و در نتیجه موجب بروز بیماری تنگی کانال نخاعی شوند. همچنین در افراد چاق احتمال بروز اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره ها هم بیشتر میشود.

عوارض اضافه وزن برای کمر

فتق دیسک

زمانی است که هسته داخلی دیسک مهره شما پاره شود. این پارگی سپس باعث ترک خوردگی قطعه خارجی می شود. در صورت اضافه وزن ، از جمله موارد دیگر ، احتمال ابتلا به فتق دیسک افزایش می یابد. اگر چربی اضافی بدن را حمل می کنید ، فشار بیشتری روی دیسک بین مهره ای شما وارد می شود. بنابراین باعث می شود که خرابی دیسک بدن شما با سرعت بسیار بیشتری اتفاق بیفتد.

دیسک برآمده

مشابه فتق دیسک ، اضافه وزن یا چاقی باعث افزایش فشار بر کمر و ستون فقرات شما می شود. برآمدگی دیسک زمانی رخ می دهد که دیسک مهره ای از حالت طبیعی خارج شده و شروع به حمله به فضای اعصاب نخاعی می کند. این امر در افراد چاق بیشتر شایع است زیرا فشار موجود در پشت و ستون فقرات بر اثر اضافه وزن زیاد شده است.

دیسک کمر و چاقی

شکست فشاری

شکستگی فشاری کمر زمانی اتفاق می افتد که مهره ها یا استخوان های ستون فقرات شکسته می شوند. شکستگی فشاری می تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد ، اما بیشتر در ستون فقرات تحتانی قفسه سینه و قسمت فوقانی کمر رخ می دهد. از آنجا که وزن اضافی در این ناحیه بیشتر مستعد ایجاد درد در افراد چاق است ، شکستگی های فشاری می توانند بسیار شایع شوند.

بیماری دژنراتیو دیسک (DDD )

بیماری دژنراتیو دیسک به تغییراتی گفته می شود که در طول زمان طبیعی پیری بدن اتفاق می افتد. این بیماری ضعیف شدن یک یا چند دیسک بین مهره داران است. اگر این یک روند طبیعی پیری است ، احتمالاً در مورد ارتباط آن با چاقی فکر می کنید. درست مانند سایر شرایط ستون فقرات ، همه چیز در مورد فشار وزنی است که روی آن قرار می گیرد. در اصل ، DDD بیشتر در افراد دارای اضافه وزن شایع است زیرا وزن اضافی روند پیری را سرعت می بخشد.

آرتروز ستون فقرات یا کمر

آرتروز شایع ترین اختلال مفصلی است و می تواند در هر جایی از جمله دست زانو پشت و گردن ایجاد شود. درست مانند سایر شرایط ستون فقرات ، وزن اضافی فشار بیشتری را بر ستون فقرات وارد می کند. با این حال ، آرتروز دست نیز در افراد دارای اضافه وزن یا چاق شایع تر است. برخی از پزشکان معتقدند شانس ابتلا به آرتروز مفاصل هنگام چاقی افزایش می یابد زیرا گردش خون و اکسیژن در بدن شما کاهش می یابد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

کاهش وزن دقیقاً چگونه می تواند علائم کمردرد را بهبود بخشد؟

هنوز دقیقاً مطالعه نشده است که چگونه اضافه وزن می‌تواند باعث کمردرد شود یا باعث کمردرد شود. اما مشخص است که افرادی که اضافه وزن دارند، اغلب در معرض خطر بیشتر کمردرد، درد مفاصل و فشار عضلانی قرار دارند. افزایش وزن می تواند با فشار وارد کردن به ستون فقرات کمری و در نتیجه گرفتگی رگ موجب کمر درد و دیگر علائم شود. شاید افرادی که اضافه وزن دارند و در حال حاضر دچار کمر درد هستند، بتوانند با انجام ورزش مداوم و تغییر عادات بد غذایی برخی از درد های ستون فقرات کمری را آرام کند. در برخی موارد، فعالیت های فیزیکی و ورزش کمر درد را افزایش می دهند. انجام حرکات نادرست، سخت و به شدت قدرتی می تواند موجب تحریک رگ گره خورده در کمر شده و در نتیجه موجب افزایش کمر درد فرد شود.
جنبه های مختلف برنامه ورزشی مانند نحوه برداشتن وزنه، کشش عضلات و حتی میزان و شدت دنبال کردن برنامه ورزشی همه و همه می توانند بر کمر درد فرد تاثیر گذارند.
وزنی که فرد دارای اضافه وزن هر لحظه با خود حمل می کند ستون فقرات و کمرش را تحت فشار اضافی و تنش قرار می دهد. این مسئله کمر و ستون فقرات را در معرض ابتلا به مشکلات مختلفی قرار می دهد. که با کاهش وزن این مشکلات و علائم بهبود می یابند.

چاقی شکمی و درد کمر

در علم پزشکی، ستون فقرات بدن برای تحمل وزن بدن، حفظ تعادل و توزیع وزن در زمان استراحت و هنگام فعالیت طراحی شده است. اگر فردی دارای اضافه وزن یا شکم بزرگ باشد، ستون فقرات مجبور به تحمل وزن بیشتری می شود و قادر به توزیع این وزن در سایر نقاط بدن نمی باشد. این موضوع باعث می شود که ستون فقرات بیش از حد استفاده شود و در نتیجه آسیب دیده شده و کمر درد به وجود آید.

برخی روش های سالم برای کاهش وزن

  1. اجتناب از خوردن غذاهای ناسالم مانند فست فود ها
  2. خوردن حداقل یک وعده سبزیجات در روز
  3. پیاده روی روزانه
  4. سعی کنید بیرون از منزل غذا نخورید.

برای آگاهی درباره اصلاح قوس کمر با ورزش و حرکات اصلاحی ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سیاتیک یک اصطلاح چتری است که شامل هرگونه درد یا علائم عصبی است که بر روی هر قسمت از این عصب طولانی تأثیر می‌ گذارد. بیشتر بیماران درد را به عنوان احساس سوزش، تیز یا گزگز توصیف می‌ کنند. درد سیاتیک اغلب هنگام ایستادن یا نشستن شدیدتر است و هنگام خوابیدن یا راه رفتن بهبود می‌ یابد. ... ادامه مطلب

علائم التهاب تاندون آشیلعلائم التهاب تاندون آشیل

تاندون آشیل بزرگترین و قویترین تاندون در بدن انسان است. تاندون ها طناب های طولانی و سخت از بافت هایی هستند که ماهیچه را به استخوان وصل می کنند ... ادامه مطلب

مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟مزایا و معایب ارتوکین تراپی چیست؟

ارتوکین یک درمان ضد التهابی برای درد و التهاب مفصل است. در ارتوكین تراپی تمركز فقط روی مشكلات مكانیكی در مفاصل نیست؛ بلكه در این روش التهاب كه به عنوان یكی از عوامل آسیب بافتی می باشد، رفع می شود. در این روش، پروتئین‌ های مفید استخراج شده از خون شما به مفاصل آسیب دیده تزریق می‌ شوند. ... ادامه مطلب

علت های چرخش مچ پا به داخل و روش های درمان پای چرخیدهعلت های چرخش مچ پا به داخل و روش های درمان پای چرخیده

چرخش مچ پا به سمت داخل می ‌تواند باعث بروز درد و مشکلات بسیاری برای پاها، مانند آسیب به مچ پا و رباط‌ ها شود. این بیماری به دلایل متفاوتی ایجاد می شود که شایع ترین آنها، ژنتیکی یا نقص مادرزادی است. در ادامه به بررسی راه های تشخیص، درمان و تمامی نکات مربوطه خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب