دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سیاتیک یک اصطلاح چتری است که شامل هرگونه درد یا علائم عصبی است که بر روی هر قسمت از این عصب طولانی تأثیر می‌گذارد. بیشتر بیماران درد را به عنوان احساس سوزش، تیز یا گزگز توصیف می‌کنند. درد سیاتیک اغلب هنگام ایستادن یا نشستن شدیدتر است و هنگام خوابیدن یا راه رفتن بهبود می‌یابد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سیاتیک نامی برای یک سندرم است که با دردی که در طول مسیر عصب سیاتیک متشعشع می‌شود مشخص می‌شود. عصب سیاتیک طولانی‌ترین و بزرگترین عصب در بدن است، این به اندازه ضخامت یک انگشت است که در پایین ستون فقرات قرار دارد. سپس از پایین کمر به داخل ران و باسن‌ و پایین پا جایی که به دو شاخه در زانو تقسیم می‌شود، حرکت می‌‌کند. هر پا دارای عصب سیاتیک خود است. درد عصب سیاتیک یکی از دردهای شایع کمر و پا است.

تست‌های تشخیصی متعددی برای اطمینان از این وضعیت وجود دارد. برای تشخیص سیاتیک علاوه بر معاینات فیزیکی پزشک که در ادامه‌ی مطلب به‌طور کامل توضیح داده شده است، تست‌های تشخصیی دیگری مانند نوار عصب و عضله ، و یا ام آر ای (تشخیص سیاتیک بعلت دیسک کمر ) انجام می‌شود. تشخیص سیاتیک در روند درمان نقش مهمی دارد. از مهم‌ترین درمان‌های غیر جراحی برای درد سیاتیک می‌توان به دارو، فیزیوتراپی و ورزش‌های کنترل شده اشاره کرد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، با استفاده از روشهایی مانند کایروپراکتیک ، تزریق اپیدورال ، فیزیوتراپی و ... می‌توان درد عصب سیاتیک را تسکین داد یا درمان نمود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

چگونه نشانه‌های این بیماری را بشناسیم؟

درد ناشی از سیاتیک در مسیر عصب سیاتیک احساس می‌شود و می‌تواند در باسن عمیق احساس شود همراه با دردی که به پشت ساق پاها و گاهی اوقات کف پاها حرکت می‌کند. درد می‌تواند همراه با سوزن سوزن شدن، گز گز کردن، یا بی‌حسی و گاهی ضعف عضلانی در پا باشد. سیاتیک معمولا در یک زمان تنها در یک پا احساس می‌شود. گاهی اوقات احساسی مانند شوک الکتریکی می‌تواند در عصب احساس شود. درد عصبی می‌تواند از درد خفیف تا درد ناتوان کننده درجه بندی شود. درد عصب سیاتیک اغلب هنگام عطسه، سرفه، رفتن به توالت یا زمانی که شما نشسته‌اید احساس می‌شود و ممکن است با درد پایین کمر همراه باشد.

سیاتیک

پزشکان از چه روش‌هایی برای تشخیص این بیماری استفاده می‌کنند؟

پزشک سابقه پزشکی بیمار را در نظر خواهد گرفت و یک معاینه‌ی فیزیکی انجام خواهد داد، به ویژه از ستون فقرات و پاها. ممکن است از بیمار خواسته شود چندین حرکت را نشان دهد تا پزشک بتواند قدرت عضلانی بیمار، انعطاف پذیری و رفلکس‌ها را بررسی کند. هنگامی که علائم سیاتیک کمر شدید یا مداوم هستند یا بدتر می‎شوند، سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی اغلب برای مشخص شدن علت سیاتیک استفاده می‌شوند.

سیاتیک چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هیچ آزمایش واحدی وجود ندارد که بتواند سیاتیک را تشخیص دهد. تشخیص سیاتیک براساس علائم (و سابقه پزشکی)، معاینه فیزیکی، و تصویربرداری و سایر آزمایشات انجام می‌شود.

معاینه فیزیکی

به یک معنا، سیاتیک یک بیماری نیست بلکه نشانه یک بیماری دیگر است: یک حالت فضاگیر (فشرده‌سازی عصب) که باعث فشرده شدن عصب سیاتیک می‌شود. بنابراین، ارزیابی / تشخیص موفقیت‌آمیز سیاتیک به ارزیابی موفقیت‌آمیز علت اصلی فشردگی عصب سیاتیک بستگی دارد.

بالا بردن پای صاف (SLR)

معاینه فیزیکی سیاتیک با بالا بردن پای صاف (SLR) آغاز می‌شود. برای انجام این معاینه بیمار به پشت می‌خوابد و پزشک با بالا بردن استخوان ران از ناحیه مفصل ران و کشیدن آن از ناحیه زانو، اندام تحتانی بدن بیمار را بالا می‌برد. این کار یک نیروی کششی به تمام بافت‌های نرم خلفی از جمله عصب سیاتیک وارد می‌کند و باعث کشش بیشتر آن‌ها می‌شود. اگر عصب سیاتیک از قبل در فورامن بین مهره‌ای (IVF) (یا مجرای مرکزی) فشرده شده باشد، این نیروی کششی آن را بر خلاف ضایعه فضا گیر (برآمدگی / دیسک فتق یا خار استخوانی) محکم می‌کشد و در نتیجه علائم در اندام تحتانی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، دریافت نتیجه مثبت از ارزیابی SLR سیاتیک نیاز به معاینه اندام تحتانی دارد. سپس این آزمون برای طرف مقابل نیز تکرار می‌شود.

آزمایش اسلامپ

یک آزمایش ارتوپدی دیگر برای تشخیص سیاتیک به نام “تست اسلامپ” شناخته می‌شود. دلیل نامگذاری این آزمایش وضعیت خمیده‌ای است که بیمار در طول تست باید به خود بگیرد. این آزمایش کششی را بر روی کل نخاع و اعصاب محیطی اندام فوقانی و تحتانی ایجاد می‌کند. بنابراین می‌تواند ضایعه فضاگیر ناحیه گردن و کمر و همچنین سندرم خروجی قفسه سینه را ارزیابی کند. این آزمایش معمولاً با انجام چند مرحله به ترتیب زیر انجام می‌شود: بیمار روی تخت می‌نشیند و از او می‌خواهند:

  1. دست‌های خود را از پشت به هم قفل کند
  2. ستون فقرات قفسه سینه و کمر خود را خم کند.
  3. سر و گردن خود را خم کند.
  4. مفصل زانو و مفصل مچ پای خود را به سمت بالا و پایین حرکت دهد.

مثبت بودن نتیجه آزمایش نشان‌دهنده این است که منشا درد سیاتیک در اندام تحتانی است. سپس این آزمون برای طرف مقابل نیز تکرار می‌شود.

آزمایش سرفه و مانور والسالوا

دو آزمایش ارتوپدی دیگر برای سیاتیک آزمایش سرفه و مانور والسالوا است.

در آزمایش سرفه، همانطور که از نام آن مشخص است، پزشک از بیمار می‌خواهد که سرفه کند.

در مانور والسالوا پزشک از بیمار می‌خواهد که نفس عمیق بکشد و نفس خود را حبس کند. (توجه داشته باشید: از آنجا که مانور والسالوا می‌تواند باعث ایجاد رفلکس وازوواگال شود و فشار خون را کاهش دهد، معمولاً توصیه می‌شود که این آزمایش را به صورت نشسته انجام دهید).

مکانیسم هر دوی این آزمون‌های ارزیابی افزایش فشار داخل طناب نخاعی بدن در مجرای مرکزی (IVF) در برابر ریشه‌های عصب است. اگر فشردگی اصلی عصب که باعث ایجاد درد سیاتیک می‌شود در IVF رخ داده باشد، سرفه یا فشار آوردن احتمالاً باعث تولید یا افزایش درد در اندام تحتانی می‌شود. همانند SLR و تست اسلامپ، مثبت بودن نتیجه آزمایش سرفه و والسالوا نشان‌دهنده این است که منشا درد در اندام تحتانی است.

سایر آزمایشات فیزیکی

از آنجا که ممکن است سیاتیک ناشی از سندرم پیریفورمیس باشد، ارزیابی پیریفورمیس از نظر سفتی ضروری خواهد بود. زیرا سفتی عضله پیریفورمیس ممکن است باعث فشرده شدن عصب سیاتیک شود. این کار را می‌توان از طریق لمس و ارزیابی توانایی طولانی شدن آن با کشش انجام داد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

اگر علائم سیاتیک در بیمار مشاهده شود، ارزیابی ضعف عضلانی که ممکن است به دلیل فشرده شدن نورون‌های حرکتی عصب سیاتیک ایجاد شده باشد نیز مهم است. پزشک از بیمار می‌خواهد که روی پاشنه خود بایستد. بیمار برای این کار مجبور است عضلات دورسی فلکسور خود را منقبض کند. همچنین از بیمار می‌خواهند که روی انگشتان پای خود بایستد که این کار نیازمند انقباض عضلات پلانتار فلکسور است. ناتوانی در ایستادن بر روی پاشنه یا انگشتان پا ممکن است نشان دهنده ضعف عضله مرتبط به دلیل فشرده شدن نورون حرکتی باشد (البته ممکن است صرفا نشان‌دهنده ضعف تعادل بیمار باشد).

امروزه روشهای کم تهاجمی جراحی، به دلیل عوارض کمتر و دوران نقاهت کوتاه تر با اقبال بیشتری نسبت به جراحی های باز روبه رو هستند. جراحی کم تهاجمی ستون فقرات که در اصفهان توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توان بخشی انجام می‌شود؛ نیز از جمله روشهایی است که با کمترین آسیب می‌تواند نتایج درمانی بسیار درخشانی داشته باشد. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زیبا مهربانی [ 1402-05-18 ]
سلام وقت بخیر . دکتر درد سیاتیک کشنده ای دارم . از بلاک عصبی میتونم استفاده کنم؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چگونه به آرتروز مبتلا نشویم؟چگونه به آرتروز مبتلا نشویم؟

انتهای استخوان ها در این مفاصل با یک لایه غضروف پوشیده شده است. در صورتی که این غضروف ها تجزیه شوند، دو استخوان به یکدیگر ساییده می شوند؛ به این حالت آرتروز می گوییم.در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر پیشگیری از ابتلا به آرتروز می پردازیم. ... ادامه مطلب

افتادگی پا در اثر آسیب عصب پرونئالافتادگی پا در اثر آسیب عصب پرونئال

افتادگی پا ممکن است معضلی موقتی و یا دائمی باشد و معمولاً فقط یکی از پاها به آن دچار خواهد شد. افتادگی مچ پا علل متفاوتی دارد؛ ولی از شایعترین علل آن بیماری ها و آسیب های عصب پرونئال است. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزوندرمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزون

تزریق اوزون یکی از روش‌ های درمانی است که برای برخی از مشکلات کمر از جمله آرتروز و بیرون‌ زدگی دیسک به کار می‌ رود. در صورتی که پزشک متخصص از دوز مناسب استفاده کند و تزریق را به شکل صحیح انجام دهد ، اوزون تراپی روشی کاملا ایمن و مؤثر برای درمان برخی از کمر دردها خواهد بود ... ادامه مطلب

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحیدرمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی

درد پا و کمر امروزه از شایع‌ ترین دردهایی است که اکثر خانم‌ ها و آقایان را درگیر خود کرده است. یکی از علل شایع درد پا و کمر، تنگی کانال نخاعی است. همزمان با بالا رفتن سن، ستون فقرات نیز دچار تغییراتی می‌ شود، این تغییرات فرسایشی ناشی از فرایند طبیعی افزایش سن به تنگی کانال نخاع منجر می‌ شود. ... ادامه مطلب