صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / روشهای نوین درمان درد عصب سیاتیک بدون جراحی

روشهای نوین درمان درد عصب سیاتیک بدون جراحی

در هر سال از هر هزار نفر جمعیت برحسب نژاد و نوع کار و شیوه زندگی بین 5 تا 20 نفر مبتلا بهپارگی دیسک کمرمی‌شوند. به طور متوسط از هر هزار نفر جمعیت سالانه12نفر به بیماری پارگی مبتلا می‌شوند. مردان دو برابر زنان به بیماری دیسک کمر مبتلا می‌شوند. یعنی در یک کشوری80میلیونی سالانه تقریباً یک میلیون نفر مبتلا به پارگی دیسک کمر می‌شوند.

تقریبا80درصد کسانی که به پارگی دیسک کمر مبتلا می‌شوند با درمان‌های جراحی ، غیر جراحی بهبود پیدا می‌کنند و در حدود20درصد افرادی که دچار دیسک کمر هستند یا تنگی کانال نخاعی هستند نیاز بهدرمان‌های غیر جراحی دارند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، با استفاده از روشهایی مانند کایروپراتیک ، تزریق اپیدورال ، فیزیوترپی و ... می‌توان درد عصب سیاتیک را تسکین داد یا درمان نمود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

درد سیاتیک

درد سیاتیک ممکن است در اثر تحریک یک یا چند عصب نخاعی ایجاد شود. این درد می‌تواند خفیف یا شدید باشد و اغلب در اثر ساییدگی مهره‌ها در قسمت پایین ستون فقرات ایجاد می‌شود. خبر خوب این است که سیاتیک اغلب با روش‌های محافظه کارانه و تمرینات اصلاحی طی چند هفته و بدون نیاز به جراحی با کمک متخصص حرکات اصلاحی تسکین می‌یابد. انجام تمرینات اصلاحی برای بهبود قدرت عضلات کمری و پشت در حالی که انعطاف‌پذیری را در تمام عضلات باسن و اندام تحتانی افزایش می‌دهد، به طور قابل توجهی نیز احتمال ابتلا به کمردرد و سایر علائم سیاتیک را کاهش می‌دهد.

درمان‌های کایروپراکتیک

درمان‌های جایگزین جراحی برای سیاتیک نیز می‌تواند تا حدی تسکین دهنده درد باشد. یک متخصص عمل جراحی می‌تواند ستون فقرات فرد را به گونه‌ای تنظیم کند که حرکت ستون فقرات را افزایش دهد که باعث بهبود عملکرد ستون فقرات و کاهش درد می‌شود. درمان کایروپراکتیک همچنین می‌تواند کمردرد ناشی از سیاتیک را تسکین دهد، اما برای دردهای خفیف مؤثر است.

درمان سیاتیک بدون جراحی

دغدغه اغلب بیماران مبتلا به درد سیاتیک، درمان بدون جراحی است تا متحمل عارضه درمان‌های تهاجمی نشوند و بتوانند هرچه سریع‌تر فعالیت‌های روزمره خود را مانند گذشته انجام دهند.

گزینه نخست و ترجیح پزشکان نیز درمان سیاتیک بدون جراحی برای رهایی از درد سیاتیک است، در واقع پزشکان درمان‌های غیر جراحی را همیشه اولویت خود می‌دانند تا با تکنیک‌های غیر تهاجمی و با تأثیرگذاری بالا بتوانند شاهد روند بهبودی سریع بیمار باشند.

پزشکان فوق تخصص درد با چنین مشکلاتی به‌خوبی آشنایی دارند و دغدغه آن‌ها این است که تا حد امکان درمان‌های غیر تهاجمی را برای بیماران خود انجام دهد. این متخصصان با مهارت و تجربه‌ای که در این زمینه دارند، قادرند که دردهای مختلفی از جمله سیاتیک را بدون جراحی و تنها با تزریق درمان کنند.

درد عصب سیاتیک

سیاتیک با چه علائمی همراه است؟

این عارضه علائم مشخصی دارد، که با اطلاع از آن‌ها می‌توان این بیماری را تشخیص داد. اگر دردی را تجربه می‌کنید که از کمر به لگن و اندام‌های پایین‌تر انتشار پیدا می‌کند، به‌طور معمول به‌عنوان دردهای سیاتیک شناخته می‌شود.

زمانی که می‌گوییم فردی دچار سیاتیک شده، در واقع به این منظور است که این عصب تحت فشار یا آسیب قرار گرفته است. با آشنایی علائم آن به‌راحتی می‌توانید بیماری و علت دردهای خود را تشخیص دهید، در ادامه همه موارد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

رهایی از درد سیاتیک با راهکارهای غیر جراحی

هنگام که درد سیاتیک به‌صورت ناگهانی در فرد احساس می‌شود، می‌تواند به‌دلیل فشار دیسک بیرون زده باشد. زمانی که بدن در حرکت است، فشار از یک نقطه برداشته می‌شود و به رفع برآمدگی دیسک کمک می‌کند، در نهایت درد کاهش پیدا خواهد کرد.دیسک به‌گونه‌ای طراحی شده است که توانایی کنترل وزن بدن را دارد و این سبب می‌شود که بدن به‌راحتی در حال حرکت باشد، در واقع می‌توان گفت که دیسک از وزن بدن حمایت می‌کند تا بدن بدون هیچ مشکلی در حال حرکت باشد. به این نکته باید توجه داشته باشید که دیسک برای آنکه سالم بماند، باید در حال حرکت باشد.

اگر ضعف یا سفتی در این قسمت از بافت بدن احساس شود، به این معنی است که دیسک و مهره‌های کمر تحت وزن بیش از حد استاندارد قرار دارد. حال فرض کنید که این وزن بیش از حدی که بر دیسک و مهره‌ها اضافه می‌شود با نشستن در یک حالت به‌صورت طولانی‌مدت و قرارگیر‌ی بدن در وضعیتی نادرست باشد، قطعا فشار زیادی را به دیسک وارد می‌کند.

افرادی که به‌طور کلی در حالت نشسته قرار دارند، فعالیت آنها نیز به‌مرور زمان کم و کمتر می‌شود، در نهایت منجر به ضعف عضلات خواهد شد. جهت درمان سیاتیک بدون جراحی و رهایی از درد سیاتیک، راهکار‌های زیادی وجود دارد که بسته به شرایط بیماران تأثیرگذارترین آن در نظر گرفته می‌شود، در ادامه گزینه‌های درمان سیاتیک بدون جراحی را برای شما ذکر خواهیم کرد.

درمان‌های خانگی و ورزش

افرادی که در خصوص انجام این درمان‌ها تخصص کافی و لازم را دارند، جهت انعطاف‌پذیری بافت و رفع ضعف و سستی بدن، حرکات کششی بسیاری را برای بیماران انجام می‌دهند. معمولا زمانی که فرد دچار درد می‌شود، قادر به حرکت نیست، اما در این نوع درمان، حرکاتی انجام می‌شود که برای درمان و رهایی از درد سیاتیک بسیار مهم است.

گاهی اوقات علاوه بر اینکه دیسک بیرون زده، مانع حرکت می‌شود، چسبندگی مفاصل نیز همین مشکل را ایجاد می‌کند. زمانی که تمرینات ورزشی مناسب برای افراد انجام می‌گیرد، چنین مشکلاتی برطرف می‌شود و دامنه حرکات باز می‌گردد.

در اغلب مواقع زمانی که اسم ورزش می‌آید، همه تصور انجام تمرینات ساده خانگی یا دویدن را دارند، اما اگر بخواهیم ورزش را برای درمان و به‌منظور هدف خاصی انجام دهیم، باید تحت‌نظر متخصصین باشیم.

آن‌ها به‌خوبی می‌دانند چه حرکاتی را باید به شما آموزش دهند که با توجه به شرایطی که دارید، آسیبی به شما وارد نشود و همچنین مشکل شما تا حد زیادی برطرف شود. ورزش، بیمارانی را که دچار دردهای سیاتیک هستند، فعال و قوی نگه می‌دارد. اگر تمریناتی که برای شما در نظر گرفته شده، همراه با یک پیاده‌روی ملایم باشد به سلامت ستون فقرات کمک می‌کند و از ایجاد درد احتمالی در آینده جلوگیری خواهد کرد.

IDD تراپی برای رهایی از درد سیاتیک

IDD یک نوع روش درمانی است که به رفع فشار ستون فقرات کمک می‌کند، در صورتی که درد سیاتیک ناشی از فتق دیسک ادامه داشته باشد و با درمان‌های ساده و ابتدایی درمان نشود، این نوع روش درمان برای بیماران در نظر گرفته می‌شود.

با استفاده از یک ابزار حرفه‌ای، فشار وارد شده به دیسک برداشته می‌شود و منجر به تحرک آرام ستون فقرات خواهد شد. در واقع این درمان روش جایگزین قدیمی حرکات کششی است. نیروی وارد شده از این دستگاه با استفاده از ابزاری است که میزان نیروی آن توسط دستگاه کنترل می‌شود. IDD تراپی به‌مدت نیم ساعت برای بیماران انجام می‌گیرد و آنها در طول درمان احساس آرامش دارند.

تزریق برای درمان

از درمان‌های دیگر که برای رفع این مشکل به کار رفته می‌شود، تزریق است. تزریقاتی که برای بیماران انجام می‌گیرد، انواع مختلفی دارد.در اغلب مواقع تزریقی برای بیماران انجام می‌شود که به رفع التهاب کمک می‌کند. التهاب یک واکنش طبیعی بدن جهت بهبودی است، اما اگر التهاب ناشی از درد سیاتیک به‌صورت طولانی‌مدت ایجاد شده باشد، می‌تواند باعث مشکلاتی برای بیمار شود.در واقع التهاب طولانی‌مدت می‌تواند منجر به تحریک عصب شود و در این مواقع است که درد ناشی از عصب سیاتیک احساس خواهد شد. تزریق استروئید یا تزریق برای درمان می‌تواند در رفع التهاب ایجاد شده بسیار مؤثر باشد و در نهایت منجر به تسکین درد شود.

این نکته را به یاد داشته باشید که کورتیکو استروئیدها جهت تسکین درد و استروئید آنابولیک داروهای تقویت کننده عملکردی هستند، در واقع کارایی متفاوتی دارند.تزریقی که برای بیماران انجام می‌گیرد، صرفا برای بی‌دردی است، نه رفع علت اصلی درد. تزریق برای بسیاری از افراد علاوه بر تسکینن درد حکم درمان را دارد. برای مثال افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، ناراحتی قلبی، کلیوی و… هستند، امکان انجام عمل جراحی باز وجود ندارد و در گروه پرخطر جهت انجام جراحی و بیهوشی عمومی قرار دارند، در نهایت انجام تزریق به‌عنوان درمان برای این گروه از افراد انجام می‌گیرد.

علاوه بر این مورد بسیاری از افراد به دلیل مسائل کاری و مالی شرایط انجام عمل باز کمر را ندارند، انجام تزریق در این مواقع بسیار کمک‌کننده است و منجر به رهایی از درد سیاتیک می‌شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با جراحی بسته دیسک ، به رفع و بهبود دردهای ناشی از دیسک کمر و گردن بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمد امیدی [ 1402-05-18 ]
درد سیاتیک داشتم برای درمان از بلوک عصبی استفاده کردم و تاثیر خوبی داشت

دانستنی های کف پای صاف در کودکاندانستنی های کف پای صاف در کودکان

به دلیل اینکه انحنای کف پا و بیومکانیک پا بسیار حائز اهمیت است، بهتر است در سن چهار سالگی و در صورت مشکوک بودن به صاف بودن پای کودک به پزشک مراجعه کرده و پس از ارزیابی پزشک و اسکن کف پا و درمان مناسب از عارضه های جدی در بزرگسالی جلوگیری کنید. در ادامه مطلب به درمان صافی کف پا در کودکان پرداخته ایم. ... ادامه مطلب