دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / علائم و درمان التهاب رباط کف پا

علائم و درمان التهاب رباط کف پا

التهاب کف پا یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که باعث درد پاشنه پا می‌شود. فاسیا پلانتار نواری است از بافت سخت و فیبری که در امتداد کف پا قرار دارد. فاسیای کف پا به استخوان پاشنه (کالکانئوس) و به پایه انگشتان پا می‌چسبد. این به حمایت از قوس پا کمک کرده و نقش مهمی در مکانیک طبیعی پا در حین راه رفتن دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فشار یا استرس در فاسیا پلانتار هنگامی که وزنی را روی پا قرار می‌دهید، مانند ایستادن، افزایش می‌یابد. هنگامی که به توپ پا و انگشتان پا فشار می‌آورید، تنش نیز افزایش می‌یابد. هر دوی این حرکات در حین راه رفتن یا دویدن معمولی رخ می‌دهد. با استفاده بیش از حد یا به مرور زمان، فاسیا بخشی از خاصیت ارتجاعی یا انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد و می‌تواند با فعالیت‌های معمول روزانه تحریک شود.

دکتر سلمان فلاح متخصص ستون فقرات و مفاصل و دارای بورد تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان می‌باشند؛ که با روشهایی نظیر اوزون درمانی ، لیزر درمانی پرتوان ، ارتوکین تراپی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی و ... می‌توانند بسیاری از دردها و مشکلات اندام های اسکلتی - عضلانی شما را درمان نمایند. همچنین در کلینیک توانبخشی دکتر فلاح، نوار عصب و عضله که اقدامی تشخیصی است نیز صورت می‌گیرد. این مرکز علاوه بر اقدامات مذکور، به عنوان کلینیک پا ، می‌تواند به بیماران دیابتی و ... نیز خدمات تشخیصی درمانی مربوط به پا مشکلات و دردهایی نظیر التهاب کف پا را ارائه نماید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت التهاب پلانتار فاسیا

التهاب و درد در فاسیا می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

به ندرت، التهاب رباط کف پا ممکن است به دلیل سایر شرایط پزشکی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید ایجاد شود.

علائم التهاب پلانتار فاسیا

درد فاسیای کف پا معمولا به تدریج افزایش می‌یابد و معمولا در نزدیکی پاشنه پا احساس می‌شود. گاهی اوقات درد ممکن است ناگهانی باشد و پس از رد کردن یک قدم یا پریدن از ارتفاع ایجاد شود. وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید یا بعد از دوره‌های دیگر بی‌تحرکی، درد بدترین حالت را دارد. به همین دلیل به درد مرحله اول معروف است. میزان ناراحتی ممکن است گاهی با فعالیت در طول روز یا پس از گرم کردن بدن کاهش یابد اما ممکن است پس از فعالیت طولانی مدت یا شدید بدتر شود. درد همچنین ممکن است در پاهای برهنه یا کفش‌هایی با حداقل حمایت شدیدتر ظاهر شود.

التهاب پلانتار فاسیا

تشخیص التهاب پلانتار فاسیا

التهاب کف پا یکی از شرایطی است که باعث درد پاشنه پا می‌شود. برخی از دلایل احتمالی دیگر عبارتند از:

بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه توسط پزشک می‌توان التهاب پلانتار را از این بیماری‌ها و سایر شرایط تشخیص داد. اغلب به اشتباه تصور می‌شود که خار پاشنه تنها علت درد پاشنه پا باشد. اگرچه رایج هستند اما چیزی بیش از پاسخ استخوان به نیروی کشش یا کشش از فاسیای کف پا و سایر عضلات پا نیستند. خار پاشنه اغلب هیچ دردی ایجاد نمی‌کند. یک خار واقعا بزرگ و مشکل‌ساز که نیاز به جراحی داشته باشد نادر است.

درمان التهاب پلانتار فاسیا:

اکثر افرادی که مبتلا به فاسیای کف پا هستند با درمان محافظه‌کارانه مانند یخ گذاشتن روی ناحیه دردناک، کشش و اصلاح یا اجتناب از فعالیت‌هایی که باعث درد می‌شوند، طی چند ماه بهبود می‌یابند.

مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می‌توانند درد و التهاب فاسیای کف پا را کاهش دهند.

فیزیوتراپی یا استفاده از دستگاه‌های خاص ممکن است علائم را تسکین دهد. متخصص طب فیزیکی می‌تواند تمریناتی را برای کشش فاسیای کف پا و تاندون آشیل و تقویت عضلات ساق پا به شما نشان دهد. فیزیوتراپ همچنین ممکن است به شما یاد دهد که از چسب ورزشی برای حمایت از کف پای خود استفاده کنید.

متخصص طب فیزیکی ممکن است به شما توصیه کند که از آتلی استفاده کنید که فاسیای کف پا و تاندون آشیل را در طول شب در یک موقعیت بلند نگه می‌دارد تا باعث افزایش کشش در هنگام خواب شود.

متخصص طب فیزیکی ممکن است برای توزیع یکنواخت‌تر فشار روی پاهای شما، تکیه‌گاه‌های قوس‌دار (ارتز) را برای شما تجویز کند.

متخصص طب فیزیکی همچنین ممکن است یکی از این موارد را برای مدت کوتاهی توصیه کرده تا شما را از حرکت دادن پایتان باز دارد یا از قرار دادن وزن کامل روی پایتان جلوگیری کند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

اگر اقدامات محافظه‌کارانه‌تر بعد از چند ماه جواب نداد، متخصص طب فیزیکی ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

تزریق داروی استروئیدی در ناحیه حساس می‌تواند باعث تسکین موقت درد شود. تزریق‌های متعدد توصیه نمی‌شود زیرا می‌توانند فاسیای کف پا را ضعیف کرده و احتمالا باعث پارگی آن شوند. پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود شما به دست می‌آید را می‌توان به ناحیه حساس تزریق کرد تا بهبود بافت را بهبود بخشد. تصویربرداری اولتراسوند در حین تزریق می‌تواند به قرار دادن دقیق سوزن کمک کند.

امواج صوتی به سمت ناحیه درد پاشنه هدایت می‌شوند تا بهبودی را تحریک کنند. این برای فاسیای کف پای مزمن که به درمان‌های محافظه‌کارانه‌تر پاسخ نداده است، توصیه می‌شود. برخی از مطالعات نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند، گرچه این درمان به طور مداوم موثر نبوده است.

این فناوری کم‌تهاجمی از تصویربرداری اولتراسوند برای هدایت یک کاوشگر سوزنی به داخل بافت آسیب‌دیده فاسیای کف پا استفاده می‌کند. سپس نوک پروب به سرعت می‌لرزد تا بافت آسیب‌دیده را که به بیرون ساکشن می‌شود، تجزیه کند.

شما برای تشخیص و درمان پوکی استخوان و تعیین سطح این، عارضه می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میلاد قلی بیگی [ 1402-05-17 ]
دکتر برای درمان التهاب پلانتار فاسیا از بیوفیدبک میشه استفاده کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟

پودیاتری یا همان پا پزشکی به شاخه‌ای تخصصی از علم پزشکی اشاره دارد که در آن به درمان مشکلات موثر بر روی پا پرداخته می‌ شود. پزشک فوق تخصص پا یا همان پودیاتریست می‌ تواند انواع آسیب‌ها مانند صافی کف پا، پا درد، عوارض کف پای صاف و کوتاهی آشیل که بر روی این اندام تاثیر می‌ گذارند را درمان کند. ... ادامه مطلب

درمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقراتدرمان دردهای ستون فقرات با روش تراکشن یا کشش ستون فقرات

تراکشن باعث می‌ شود تا دیگر روش‌ های درمانی اثر بیشتری داشته و فرایند بهبودی بدن به نحو بهتری انجام شود. در ترکشن، نیروی وارد شده به ستون فقرات از طریق جاذبه‌ ی زمین برداشته شده و ستون فقرات کشیده می‌ شود. ... ادامه مطلب

حوزه فعالیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشیحوزه فعالیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصصان طب فیزیکی و یا پزشکان توانبخشی ، پزشکانی هستند که در پزشکی فیزیکی غیر جراحی ، یعنی درمان مشکلات عضلانی-اسکلتی ، شامل عضلات ، استخوان‌ ها ، مفاصل ، تاندون‌ ها ، رباط‌ ها و اعصاب بدون استفاده از جراحی تخصص دارند . ... ادامه مطلب

تکنیک های رهایی از سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمرتکنیک های رهایی از سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر

علیرغم تشخیص دقیق و عمل جراحی موفق، ممکن است تعدادی از بیماران پس از عمل جراحی کمر، هنوز هم درد را تجربه کنند. ... ادامه مطلب