دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / درمان پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو با روشهای طب فیزیکی

درمان پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو با روشهای طب فیزیکی

زانو مفصلی لولایی است که چهار رباط انسجام آن را حفظ می‌کند. رباط، ساختاری در زانو است که استخوان‌ها را کنار یکدیگر نگه می‌دارد و به کنترل حرکت مفصل کمک می‌کند. در هر یک از دو سمت زانو رباطی به نام رباط جانبی قرار دارد و دو رباط نیز در عمق داخلی زانو جای گرفته است. دو رباط داخل زانو که از روی یکدیگر رد می‌شوند، رباط‌های صلیبی قدامی (anterior cruciate ligament) یا به اختصار ACL و صلیبی خلفی (posterior cruciate ligament) یا به اختصار PCL نامیده می‌شوند. هر دو رباط صلیبی به یک سمت زانو متصل هستند و از بالا تا استخوان ران (فمور) و از پایین تا استخوان ساق پا (تیبیا) امتداد دارند. نقش اصلی رباط ها در بدن انسان محدود کردن دامنه حرکتی یک مفصل و جلوگیری از حرکت های خاص آن است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در حقیقت رباط ها امکان حرکت مؤثر مفصل زانو را به شکل لولا فراهم می کنند و به این ترتیب حرکت مناسب استخوان ران (فیمور) روی استخوان های ساق پا (تیبیا و فیبولا) امکان پذیر می شود. به هر حال هرگونه اختلال ایجاد شده در عملکرد این لولا می تواند باعث وارد شدن آسیب به این رباط ها و پارگی رباط صلیبی یا پیچ خوردن آنها شود. صدمه دیدن رباط صلیبی قدامی (ACL) یکی از شایع‌ترین دلایل آسیب دیدن زانو است.

این آسیب‌دیدگی غالباً دردناک است و راه رفتن یا فشار آوردن به پای آسیب دیده را دشوار می‌سازد. چنانچه آسیب‌دیدگی رباط صلیبی قدامی با کشیدگی شدیدی همراه باشد، احتمال پارگی آن وجود دارد که پارگی رباط صلیبی ممکن است جزئی یا کامل باشد. امروزه بسیاری از بیماری های قابل درمان با طب فیزیکی، بدون نیاز به جراحی درمان می شوند ازجمله پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو که در ادامه بدان میپردازیم.

برای درمان آسیب های زانو، از جمله آسیب رباط صلیبی زانو، از روشهای غیر جراحی متعددی با نتایج بسیار درخشان استفاده می شود که توسط دکتر سلمان فلاح، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اصفهان قابل انجام است. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علل پارگی رباط صلیبی زانو

درمان پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو

علائم کشیدگی رباط زانو

در برخی موارد البته نه همیشه مقداری کبودی اطراف زانو به‌چشم می‌خورد. این حالت موقت بوده و بعد از مدتی از بین می‌رود.

انواع درجات آسیب رباط صلیبی زانو

آسیب‌دیدگی‌های رباط‌های زانو بر اساس شدت آسیب‌دیدگی به درجات زیر تقسیم می‌شوند:

عوامل خطر پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو

تشخیص پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو

در صورتی که احساس می‌کنید رباط صلیبی زانوی شما دچار آسیب شده بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. معمولاً در طول جلسه ویزیت، سؤالاتی در خصوص آسیب، علت عارضه و جای درد در زانو از بیمار پرسیده می‌شود. در برخی مواقع جهت اطمینان از آسیب جدی رباط زانوی بیمار ممکن است آزمایش‌هایی نظیر اسکن اولتراسوند و یا اسکن ام ‌آر ای نیاز باشد. در این آزمایش‌ها معمولاً هر نوع پارگی و یا آسیب رباط‌های زانو قابل تشخیص می‌باشند. اشعه ایکس زانو در مواقعی که احتمال شکستگی وجود داشته باشد توصیه می‌شود.

مزایای طب فیزیکی

روشهای طب فیزیکی درمان پارگی و کشیدگی رباط صلیبی زانو

متد RICE

استراحت، قرار دادن یخ، کمپرس کردن و بالا نگه‌داشتن ناحیه آسیب‌دیده استراحت، قرار دادن یخ، کمپرس کردن و بالا نگه‌داشتن ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند در درمان آسیب‌دیدگی‌های رباط صلیبی پا و زانو قدامی مؤثر باشد.

زانوبند

ممکن است پزشک برای افزایش ثبات زانو استفاده از زانوبند را تجویز نماید. عصاها یا واکرها نیز ممکن است برای محدود کردن فشار ناشی از وزن روی پای آسیب‌دیده به کار برده شوند.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌توانند درد ناشی از منابع تورمی و غیر تورمی را کاهش داده و مقدار استفاده و سطح خون برای کاهش درد باید مورد نظر قرار گیرند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی فعالیت فیبرهای C و دلتا A را در التهاب‌های مزمن و حاد مفصلی کاهش می‌دهد و داروهای تسکین‌دهنده سیستم عصبی مرکزی بر سطح نخاع و تالاموس تأثیر می‌گذارد.

تزریق کورتیزون

یکی دیگر از روش‌های مدرن برای درمان ناحیه آسیب‌دیده یا برای تجویز داروهای ضدالتهابی، تزریق استروئید است که عوارض جانبی زیادی دارد. هدف از تزریق کورتیزون کاهش التهاب در ناحیه آسیب‌دیده است.

اوزون تراپی

اوزون تراپی با تزریق اوزون در زانوی آسیب‌دیده باعث می‌شود که التهابات خفیف در واکنش به فرایند طبیعی بهبودی بدن کاهش یابد. جریان خون تحریک شده و تولید سلول‌ها در ناحیه آسیب‌دیده افزایش می‌یابد. بدن به جمع کردن کلاژن در محل رباط آسیب‌دیده واکنش نشان می‌دهد.

تزریق پی آر پی

با تزریق پی آر پی می‌توان آسیب‌دیدگی‌های جزئی رباط صلیبی خلفی و رباط صلیبی قدامی را ترمیم کرد. پلاکت‌ها به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند و عوامل رشد، پروتئین‌ها و آنزیم‌ها را از طریق جریان خون حمل کرده و به ترمیم بافت آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی

حرکات فیزیوتراپی برای افزایش حرکت و قدرت زانو طراحی می‌شوند. با فیزیوتراپی می‌توان پس از چند ماه که ممکن است بین 6 تا 12 ماه باشد به بهبودی کامل دست یافت. هدف نهایی از انجام اقدامات فیزیوتراپی کمک به بازگرداندن عملکرد زانوهای ورزشکاران است.

شاک‌ویو تراپی

شاک‌ویو تراپی ضربه‌های بسیار کوچکی با بافت‌ها وارد کرده و باعث افزایش عروق خونی جدید می‌شود. با این روش، جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده افزایش و رباط‌ها بهبود یافته و رباط صلیبی قدامی بازسازی می‌شود.

لیزر درمانی سرد

لیزر درمانی سرد، درد زانو را کنترل کرده و رباط‌های صلیبی زانو را ترمیم می‌کند. زمانی که نور لیزر در اطراف مفصل زانو تابانده می‌شود، انرژی الکترومغناطیسی به انرژی شیمیایی در هر سلول تبدیل شده که باعث ایجاد زنجیره‌ای از واکنش‌های شیمیایی شده و در نهایت فرایند بهبودی آغاز می‌شود.

طب سوزنی

طب سوزنی اندورفین و اثرات ضدالتهابی را در بدن تحریک می‌کند که باعث کاهش درد زانو و افزایش دامنه حرکتی و بهبود عملکرد زانو می‌شود. طب سوزنی الکترونیکی می‌تواند رشد دوباره غضروف‌ها را افزایش دهد.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

افزایش دامنه حرکتی زانو

تمریناتی که به افزایش دامنه حرکتی کمک می‌کنند باید بلافاصله پس از پایان فاز تورم حاد شروع شده تا از خشک‌شدگی زانو جلوگیری شود. در این قسمت از برنامه درمانی می‌توان تمرینات فعال و تمرینات فعال با وسایل کمکی را انجام داد.

تمرینات قدرتی زانو

یک مؤلفه بسیار مهم در بازتوانی آسیب‌دیدگی‌های رباط صلیبی زانو انجام بدون درد حرکات تقویتی برای عضلات چهار سر ران، عضلات همسترینگ، عضلات ساق پا و عضلات گلوتئال است که می‌تواند باعث افزایش ثبات زانو شده و توان تحمل وزن را در زانوها بالا برد.

برای درمان کشیدگی و پارگی رباط صلیبی زانو روش های دیگری ازجمله الکتروتراپی و ماساژ درمانی نیز وجود دارد.

اسپوندیلوز یا آرتروز کمر و ستون مهره ها به انحطاط کلی ستون فقرات گفته می‌شود که با افزایش سن می‌تواند در مفاصل، دیسک‌ها و استخوان‌های ستون فقرات رخ دهد. درد ناشی از آرتروز کمر، از جمله مشکلاتی است که اغلب بدون نیاز به جراحی توسط متخصصین طب فیزیکی با بکارگیری روشهای مختلف مانند ورزش درمانی، فیزیوتراپی و ... قابل کنترل و بهبودی است. در صورت ابتلا به اسپوندیلوز می‌توانید به کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید و از این روشها بهره مند گردید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :محسن تفرشی [ 1402-05-17 ]
سلام . کشیدگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی درمان میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آنانواع قوز پشت یا کیفوز و علل بروز آن

قوز پشت یا کیفوزعارضه‌ای شایع در ستون فقرات است که در آن انحنای ستون فقرات در مهره‌های بالایی بیش تر از حد طبیعی است. در این عارضه ستون فقرات به دلایل مختلفی از جمله عوامل مادرزادی و عوامل اکتسابی با افزایش غیر طبیعی قوس همراه است. ... ادامه مطلب

قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟

قرص و آمپول روباکسین (robaxin) برای درمان اسپاسم عضله و درد عضله استفاده می شود. روباکسین به آرامش عضلات کمک می کند و در دسته داروهای شل کننده عضلات ق ... ادامه مطلب

بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟بیوفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

بیوفیدبک یک روش درمانی فوق العاده در فیزیوتراپی است که شامل تکنیک های ذهن و بدن می‌شود.در واقع به افراد آموزش می دهند که چگونه با استفاده از تفسیر سیگنال های بدن سلامتی خودشان را بهبود ببخشند. ... ادامه مطلب

ارتوکین تراپی زانو برای درمان درد و آرتروز زانوارتوکین تراپی زانو برای درمان درد و آرتروز زانو

ارتوکین درمانی نوعی تزریق درمانی است که به منظور کاهش درد و بهبود عملکرد بدن، مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن را در برابر التهاب، تقویت می کند ... ادامه مطلب