صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ، دیسپلازی لگن

دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ، دیسپلازی لگن

مفصل لگن یکی از بزرگترین مفاصل بدن انسان است. ساختار مفصل لگن به صورتی است که امکان تحمل وزن و انجام حرکت های مختلف را داشته باشد. پایداری مفصل لگن در نتیجه کپسول، رباط ها، عضله و یک بافت غضروفی به نام لابروم ایجاد می شود. دیسپلازی مفصل ران یک اصطلاح پزشکی است برای حفره مفصل ران که قسمت گرد بالای استخوان ران را به طور کامل نمی پوشاند. این امر باعث می شود كه مفصل را بطور نسبى ياكامل دچار دررفتگى شود.

بیشتر افراد مبتلا به دیسپلازی با این اختلال به دنیا آمده اند. در واقع می توان گفت که یک ناهنجاری در مفصل ران است و در افراد مبتلا به این بیماری، استخوان ران آنطور که باید در لگن قرار نمی گیرد. پزشکان پس از زایمان و در طی ملاقات های بررسی سلامت کودک، او را برای داشتن نشانه هایی از دیسپلازی مفصل ران معاینه می کنند. اگر دیسپلازی مفصل ران دراوایل دوران نوزادی تشخیص داده شود استفاده از بریس معمولاً می تواند او را درمان کند. موارد خفیف تر دیسپلازی ران تا نوجوانی یا جوانی فرد نشانه ای ندارد.

این عارضه ممکن است به غضروف پوشاننده مفصل و همچنین غضروف نرم (لابروم) که قسمت حفره مفصل ران را می پوشاند آسیب بزند که به این پارگی لابروم لگن می گویند. در کودکان بزرگتر و جوانان ممکن است به جراحی نیاز باشد.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

دیسپلازی مفصل ران چیست؟

دیسپلازی مادرزادی هیپ به علت دررفتگی مادرزادی مفصل ران رخ می دهد و ممکن است حتی در دوران بزرگسالی تشخیص داده شده که در واقع باقی ماندن دررفتگی مفصل در زمان کودکی است. این عارضه با اختلال در رشد و در نتیجه تکامل و ایجاد یک مفصل ران طبیعی برای کودک همراه است که ممکن است در کودکی حتی علائمی را ایجاد نکند و در بزرگسالی با بروز برخی عوارض تشخیص داده شود. به دلایلی که دقیقاً مشخص نیست در بعضی نوزادان در دوران جنینی مفصل هیپ به درستی تشکیل نشده و سر استخوان ران در درون حفره استابولوم قرار نگرفته است.
در این بیماری مادرزادی سوکت هیپ به طور کامل بخش توپی بالای استخوان ران را پوشش نمی دهد و کم عمق بودن سوکت هیپ علت اصلی آن است، در این وضعیت مفصل هیپ به صورت جزئی یا کامل از محل خود خارج شده و سبب بروز دررفتگی کامل یا نیمه دررفتگی مفصل هیپ (لگن) می شود.دیسپلازی مادرزادی هیپ ممکن است به غضروف‌های پوشاننده مفصل و غضروف لابروم که حفره مفصل ران را می‌پوشاند نیز آسیب وارد کند و در نهایت حتی ممکن است سبب تخریب کامل سطح مفصل هیپ شده و فرد را نیازمند جراحی تعویض مفصل کند، به همین تشخیص به موقع این عارضه در دوران کودکی و درمان مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیسپلازی لگن

علل دیسپلازی مادرزادی لگن

دلایل زیادی برای بروز دررفتگی مادرزادی مفصل ران وجود دارد از جمله:

علائم در رفتگی مفصل لگن در نوزادان

دررفتگی مادرزادی لگن معمولاً بر یک سمت بدن و در بیشتر مواقع بر سمت چپ تأثیر می‌گذارد. نوزادان در این شرایط هیچ‌گونه دردی ندارند و علائمی از خود نشان نمی‌دهند. برای تشخیص این بیماری پزشک علائم زیر را مورد بررسی قرار می‌دهد:

علائم دررفتگی مادرزادی مفصل هیپ در بزرگسالان

علائم دررفتگی لگن در بزرگسالی بسته شرایط بدنی، سن بیمار و شدت دررفتگی متغیر است و به طور کلی شامل چنین علائمی می شود:

عوامل خطر دیسپلازی لگن

افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیسپلازی مفصل ران هستند که شرایط زیر را داشته باشند:

تشخیص دیسپلازی لگن

در طول ویزیت‌های پس از تولد، پزشک با حرکت دادن پاهای نوزاد به موقعیت‌های مختلف، سلامت مفصل ران و احتمال ابتلا به دیسپلازی مفصل ران نوزاد را بررسی می‌کند. غربالگری ازنظر ابتلای کودک به دررفتگی مادرزادی مفصل ران، باید در عرض 72 ساعت پس از تولد انجام شود. در این غربالگری اگر پزشک به دیسپلازی مفصل ران شک کند، باید در 4 تا 6 هفتگی، سونوگرافی مفصل هیپ برای نوزاد انجام شود. علاوه بر این مورد، نوزادانی که ویژگی‌های زیر را داشته باشند هم باید در 4 تا 6 هفتگی، سونوگرافی مفصل هیپ را انجام دهند:

درمان دیسپلازی لگن

درمان دررفتگی مادرزادی مفصل ران به سن کودک بستگی دارد. هدف از درمان قرارگیری مفصل ران در وضعیت مناسب است.

مهار پاولیک

نوزادی که با دررفتگی مفصل ران متولد شده است می‌تواند با مهار پاولیک با موفقیت درمان شود. این دستگاه در حالی که اسکلت کودک رشد و بالغ می‌شود، مفصل را در جای خود نگه می‌دارد. اشعه ایکس بعدی مفصل ران را ردیابی می‌کند. مهار پالیک در بیش از 85 درصد موارد مؤثر است. بیشتر نوزادان بین شش تا 12 هفته به مهار احتیاج دارند و به نظر نمی‌رسد با استفاده از آن مضطرب شوند.

بستن ایمن کودک

در برخی از نوزادان، رباط‌های اطراف مفصل ران شل است که در بیشتر شرایط، در طی چند ماه اول زندگی اصلاح می‌شود. تحقیقات نشان داده است که بسته شدن محکم با پاها صاف می‌تواند منجر به دررفتگی مادرزادی مفصل ران شود. هنگام بستن کودک خود، همیشه به یاد داشته باشید که فضای کافی را در لفافه بگذارید تا پاها آزادانه حرکت کنند. پاهای کودک شما باید بتواند در لگن خم شود و زانوها را از هم جدا کند.

دستکاری لگن

اگر کودکی درزمان شش ماهگی یا سن‌های بزرگ تر دچار دررفتگی مادرزادی مفصل ران شده باشد، قبل از اینکه مفصل ران در موقعیت مناسب خود قرار گیرد، بیهوشی لازم است. یک عمل جراحی نیز ممکن است لازم باشد. استفاده از لگن پس از جراحی به ثابت ماندن مفصل ران کمک می‌کند و اشعه ایکس پیشرفت مفصل ران را پیگیری می‌کند.

مدیریت درمان فیزیکی

درمانی که اغلب استفاده نمی‌شود، کشش است. کشش از طریق اعمال نیرو برای کشش قسمت‌های خاصی از بدن در یک جهت خاص وجود دارد. با این کار بافت اطراف کاپوت فموریس نرم می‌شود و به کاپوت فموریس اجازه می دهد تا در استابولوم حرکت کند. کشش شامل قرقره ها، رشته ها، وزنه‌ها و یک قاب فلزی است که روی شی یا روی تخت متصل شده است. از کشش اغلب به مدت تقریبی 10 تا 14 روز استفاده می‌شود. استفاده از یخ در مناطق دردناک به بی حس شدن درد کمک کرده و التهاب را کاهش می دهد.

ورزش منظم، کم یا بدون ضربه مانند شنا، آب درمانی یا تمرین دوچرخه سواری قدرت و دامنه حرکت را بهبود می‌بخشد. عضلات قوی مانند ضربه گیر عمل خواهند کرد و از ران حمایت بیشتری می‌کنند. کاهش وزن برای افراد دارای اضافه وزن می‌تواند به طور قابل توجهی استرس موجود در ران را کاهش دهد و درد را کاهش دهد. از فیزیوتراپی می‌توان برای افزایش قدرت و انعطاف پذیری در اطراف مفصل استفاده کرد که باعث کاهش درد می‌شود. همچنین می‌توان از فیزیوتراپی برای آموزش بهتر تراز كردن بدن و كاهش استرس در مفصل استفاده كرد.

هزینه درمان در رفتگی مفصل لگن مادرزادی

هزینه در رفتگی مفصل لگن، بسته به حاد بودن مشکل، سن، روش درمان، تجربه و تخصص پزشک، پوشش بیمه و نوع بیمارستان یا درمانگاه متفاوت می باشد.

عوارض دررفتگی لگن مادرزادی

با گذشت زمان، غضروف پوشاننده سوکت استخوان لگن که لبروم نامیده می‌شود، آسیب می‌بیند. به این عارضه پارگی لبروم می‌گویند. با از بین رفتن غضروف، استخوان‌ها را روی‌هم می‌لغزند. همچنین به دلیل فشار تماس بالاتر روی سطح کوچک‌تر سوکت، احتمال ابتلا به آرتروز در این دسته از بیماران بیشتر می‌شود.

اگر بیماری دیسپلازی هیپ درمان نشود، می‌تواند باعث عوارض مزمن و دردناکی شود، ازجمله:

درمان شانه درد با توجه به علت ایجاد آن و همچنین میزان و نوع آسیب‌دیدگی شانه متفاوت است. متخصصین طب فیزیکی انواع دردهای شانه را بدون جراحی و با بکارگیری روشهای کم تهاجمی مانند فیزیوتراپی شانه بهبود بخشیده و درمان می‌نماید. شما می‌توانید برای بهره مندی از این روشها به کلینیک طب فیزیکی و توان بخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :حمزه عطاری [ 1402-05-17 ]
خسته نباشید دکتر . تاخیر در درمان دررفتگی مادرزادی لگن در مدت زمان درمان آن موثر است؟

خواب رفتگی دست و پا را جدی بگیریدخواب رفتگی دست و پا را جدی بگیرید

اغلب ما خواب رفتن دست و پا را جدی نمی گیریم و آن را بی اهمیت می دانیم؛ اما اگر این حالت چندین مرتبه تکرار شود و به صورت مداوم آن را تجربه کنیم، می تواند زنگ خطری برای ما باشد. در ادامه این مقاله به بررسی علت اهمیت خواب رفتگی دست و پا می پردازیم. ... ادامه مطلب

چه عواملی باعث افزایش درد سیاتیک می شوند؟چه عواملی باعث افزایش درد سیاتیک می شوند؟

سیاتیک اصطلاحی است که برای توصیف علائمی به کار میرود که هنگام فشردگی عصب سیاتیک در یک سمت بدنتان تجربه می کنید. ... ادامه مطلب

چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟چگونه از کمر درد پیشگیری کنیم؟

دلایل کمردرد شامل کار بیش از حد یا عدم فعالیت جسمانی، نامناسب بودن حالت بدن، اختلالات ژنتیکی، استرس روانی، بالا رفتن سن و اختلالات پزشکی از قبیل آرتری ... ادامه مطلب

آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟آرتروز گردن چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

آرتروز گردن و درد دست زمانی رخ میدهد که بیماری در حال گسترش است و نیازمند رسیدگی سریع می باشد. آرتروز گردن و سر درد نیز یکی از علائم آرتروز گردن است و در موارد پیشرفته رخ می دهد. درمان آرتروز گردن با روشهای طب فیزیکی برای بیمارانی که از آرتروز گردن رنج می برند، جهت کمک به تسکین درد اهمیت زیادی دارد. ... ادامه مطلب