صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب پزشکی / تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

دررفتگی لگن در نوزادان اشاره به مجموعه شرایطی دارد که بطور خاص بر روی سر استخوان ران و حفره آن در لگن تأثیر می گذارد. هنگامی که دررفتگی کامل برای فرد ایجاد شود، سر استخوان ران در داخل حفره آن در لگن قرار نمی گیرد و در این شرایط پزشک ممکن است به صورت دستی استخوان ران را با انجام معاینات لازم در داخل حفره قرار دهد یا با توجه به شرایط از روش های دیگر برای درمان استفاده نماید. فاکتورهای تأثیرگذار در این عارضه شامل وجود سابقه فامیلی برای در رفتگی، سر و ته قرار گرفتن نوزاد در رحم مادر در طول دوره بارداری یا خارج شدن آن با پا از رحم، جنسیت کودک و دختر بودن وی، یا به دنیا آوردن اولین فرزند است.

علاوه بر این، بسیاری از سندرم های دیگر در ارتباط با نقص مادرزادی نیز می تواند بر دررفتگی لگن در نوزادان تأثیر داشته باشند. دررفتگی مادرزادی لگن در سه نوع دررفتگی شدید، دررفتگی قابل جا بجایی و دررفتگی خفیف دسته بندی می شود. میزان عوارضی که این بیماری بر جای می گذارد به نوع دررفتگی لگن بستگی دارد. هرچه شدت ضایعه بیشتر باشد، عوارض ناشی از آن نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که درمان به موقع و درستی انجام نشود، لنگیدن پاها به دلیل دررفتگی لگن با گذشت زمان، باعث افزایش درد در پا ها و درد کمر بیمار می شود.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح، برای رفع بسیاری از دردها، توانبخشی بیماران و درمان بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از آنها، از روشهای موثری مانند ، فیزیوتراپی ، طب سوزنی ، اوزون درمانی ، PRP ، مگنت درمانی ، شوک ویو درمانی ، تکارتراپی ، ورزش درمانی ، ارتوکین تراپی ، لیزر درمانی پرتوان و ... که همگی غیر جراحی بوده و به صورت سرپایی انجام می شوند، استفاده می شود. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

علت بروز دررفتگی مادرزادی لگن

دررفتگی مادرزادی لگن می تواند زمینه خانوادگی داشته باشد. این اختلال می تواند در لگن و در هر فردی مشاهده شود، اما در موارد زیر بیشتر شایع می باشد:

علائم دررفتگی مادرزادی لگن

برخی کودکان مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن هیچ علامت و نشانه ای ندارند؛ اما در صورت مشاهده علائم زیر، باید به پزشک مراجعه شود:

1. متفاوت بودن طول پاها
  2. چین های پوستی ناهموار روی ران
  3. کاهش دامنه حرکتی و انعطاف پذیری در یک سمت
  4. لنگیدن و یا راه رفتن روی انگشت ها

انواع دررفتگی لگن

در کلیه موارد دررفتگی مادرزادی لگن، کاسه (حفره استابولوم) کم عمق است. به این معنی که گوی استخوان فمور (استخوان ران) نمی‌تواند محکم در کاسه قرار بگیرد. گاهی اوقات، رباط‌هایی که به نگه داشتن مفصل در جای خود کمک می‌کنند، کشیده می‌شوند. میزان شل شدن مفصل ران یا بی‌ثباتی لگن در کودکان مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن متفاوت است.

تشخیص و درمان در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

عوامل خطر در رفتگی مادرزادی لگن

اگرچه دلایل مشخصی برای این عارضه وجود ندارد؛ اما احتمال دررفتگی مادرزادی لگن در برخی از افراد بیشتر است. به طورکلی، ویژگی های زیر می تواند خطر بروز این بیماری را افزایش دهد که عبارتند از:

البته برخی از عادت های غلط باعث می شود که در رفتگی مادرزادی لگن در بعضی از خانواده ها بیشتر دیده می شود. برای مثال در دورانی که کودک را قنداق می کردند، این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شد. در حالی که در جوامع امروزی که مادر کودک خود را به پشت کمر و یا جلوی شکم خود آویزان می کند این بیماری به نسبت کمتر مشاهده می شود. در نتیجه، نزدیک و یا دور بودن ران های نوزاد می تواند دلیل بروز این عارضه باشد.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان

زمانی که دررفتگی مفصل لگن در بدو تولد تشخیص داده می شود، با استفاده از بریس اصلاح خواهد شد؛ اما اگر مفصل ران دچار دررفتگی نشده باشد، این اختلال تا زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، مشخص نخواهد شد. در این زمان، درمان پیچیده تر خواهد بود. در صورت آنکه درمان در سن مناسب و کمتر از 6 هفتگی ایجاد شود، نوزاد مفصل طبیعی خواهد داشت و دچار سایش نمی‌گردد؛ اما در صورتی که زمان مناسب درمان بگذرد به دلیل آنکه مفصل لگن پس از چهار سالگی شکل پذیری خواهد داشت حتی با وجود درمان در این سنین مفصل لگن رشد خوبی نخواهد داشت و احتمال درد پس از چند سال وجود خواهد داشت. در حالت کلی سن مناسب درمان بین 8 تا 24 هفتگی می باشد. درمان با توجه به سن کودک در نظر گرفته می شود.

نوزادان تازه متولد شده

به مدت یک تا دو ماه از بریس مخصوصی استفاده می شود تا استخوان فمور داخل سوکت قرار بگیرد. این در حالی است که امکان حرکت آزادانه پاها وجود دارد.

کودکان یک تا شش‌ ماه

در این رده سنی نیز از دستگاه مخصوصی برای نگه داشتن استخوان فمور در سوکت استفاده می شود. گاهی نیاز است بریس تمام طول روز و‌ به مدت حداقل شش هفته استفاده شود.

کودکان شش ماه تا دو‌ سال

در این رده سنی، ریداکشن بسته و گچ گرفتن توصیه می شود. در برخی موارد، چند هفته قبل از تعییر پوزیشن استخوان فمور، از تراکشن پوستی استفاده می شود تا بافت های نرم اطراف لگن آماده تغییرات شوند.

درمان جراحی دررفتگی مفصل لگن

کودکان شش‌ ماه تا دو سال. اگر ریداکشن بسته، کمکی به قرارگیری فمور درپوزیشن صحیح نکرده باشد، جراحی باز انجام خواهد شد. در این روش، برشی بر روی لگن زده می شود تا امکان مشاهده استخوان و بافت نرم فراهم گردد.

عوارض عدم درمان در رفتگی مادرزادی لگن در بزرگسالان

عوارض در رفتگی لگن

در رفتگی مفصل ران می‌تواند عواقب طولانی‌مدت داشته باشد، به ویژه اگر همزمان با در رفتگی، شکستگی‌های مرتبط نیز وجود داشته باشد. عوارض در رفتگی استخوان ران از لگن شامل موارد زیر می‌شود:

آسیب عصبی

هنگامی که استخوان ران از حفره بیرون رانده می‌شود، به‌ ویژه در دررفتگی‌های خلفی می‌تواند اعصاب مفصل ران را خرد و کشیده کند. عصب سیاتیک که از کمر به سمت پشت پاها کشیده می‌شود، عصبی است که بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. آسیب به عصب سیاتیک ممکن است باعث ضعف در ساق پا شود و بر توانایی حرکت عادی زانو، مچ پا و پا تأثیر بگذارد.

نکروز آواسکولار

هنگامی که استخوان ران از حفره بیرون رانده می‌شود، می‌تواند رگ‌های خونی را پاره کند. وقتی خون‌رسانی به استخوان از بین می‌رود، ممکن است استخوان دچار بافت‌مردگی یا نکروز شود، به این وضعیت استئونکروز یا نکروز آواسکولار می‌گویند. در این وضعیت بیمار درد شدیدی را تجربه می‌کند که در نهایت می‌تواند منجر به تخریب مفصل ران و انواع آرتریت شود.

آرتروز

غضروف محافظی که استخوان را در محل مفصل بین استخوان ران و لگن می‌پوشاند نیز ممکن است هنگام دررفتن لگن آسیب‌دیده باشد که خطر ابتلا به آرتروز را در مفصل افزایش می‌دهد. آرتروز درنهایت می‌تواند منجر به استفاده از روش‌های دیگر درمان مانند تعویض کامل لگن شود‌.

تشخیص در رفتگی مادرزادی مفصل هیپ در نوزادان و بزرگسالان

در مواردی که در رفتگی مفصل لگن و ران تنها آسیب ایجاد شده است، پزشک اغلب می‌تواند به سادگی با نگاه کردن به موقعیت پا آن را تشخیص دهد. از آنجایی که اغلب در رفتگی‌های لگن و ران همراه با آسیب‌های اضافی اتفاق می افتد، پزشک شما یک ارزیابی فیزیکی کامل را انجام می‌دهد. پزشک معالج ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، جهت بررسی موقعیت دقیق استخوان‌های دچار در رفتگی و همچنین تشخیص هر گونه شکستگی اضافی در لگن و ران یا استخوان ران را درخواست نماید.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن

درمان اولیه برای در رفتگی مفصل لگن و ران که موجب ایجاد درد در ناحیه می‌شوند، شامل موارد زیر است:

آیسینگ (گذاشتن یخ روی موضع)

برای کاهش درد و تورم، بسته یخ را روی موضع قرار دهید. سعی نکنید که مفصل در رفته را دستکاری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند به مفصل و عضلات اطراف آن، رباط‌ها، رگ‌های خونی و اعصاب آسیب برساند. درمان در رفتگی مفصل لگن و ران باید توسط پرسنل پزشکی مجرب و آموزش دیده انجام گیرد.

اسپلینت یا اسلینگ (بریس)

ناحیه‌ی آسیب دیده را با استفاده از اسپلینت یا اسلینگ (بریس) در همان موقعیتی که هست ثابت کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دو بخش‌های بالایی و پایینی ناحیه‌ی مفصل آسیب دیده ثابت و بی حرکت شده است. همچنین گردش خون در ناحیه‌ی آسیب دیده را پس از ثابت کردن بررسی کنید.

مسکن

درد با استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، موترین و سلبرکس مهار می‌شود. درد شدید مفصل ران پس از در رفتگی و بی ثباتی مفصل ران و لگن ممکن است به دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی پاسخ ندهد و ممکن است لازم باشد با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان شود.

جا انداختن مفصل لگن و ران

جا انداختن مفصل لگن و ران تنها زمانی انجام می‌شود که اشعه ایکس و ام آر آی شواهدی دال بر وجود در رفتگی بدون شکستگی در استخوان ران یا حفره‌ی استابولوم نشان دهند. در رفتگی مفصل ران باعث آسیب رسیدن به عصب سیاتیک در بیست درصد از موارد می‌شود. روش آلیس ایمن‌ترین و ساده‌ترین روش جا انداختن مفصل لگن و ران است. این روش تحت بیهوشی انجام می‌شود. در روش آلیس پا از مفصل ران دور می‌شود، درحالی که دستیار پزشک لگن را نگه می‌دارد، تلاش می‌شود تا مفصل ران خم شود و همچنین چرخش خارجی و نزدیک به خط وسط انجام می‌گردد تا پا در وضعیت طبیعی آناتومیک خود قرار بگیرد.

توانبخشی و فیزیوتراپی

توانبخشی و فیزیوتراپی پس از این که پزشک شما مفصل ران را در موقعیت صحیح قرار می‌دهد، شروع می‌شود. هدف از توانبخشی این است که به تدریج قدرت مفصل ران را افزایش دهیم و دامنه‌ی حرکت آن را بازگردانیم. فیزیوتراپی برای مفصل لگن و ران درمان شده شامل ورزش، کشش، ماساژ و کار روی آن با استفاده از دست است. فیزیوتراپی موجب کاهش التهاب مفصل ران و کاهش درد با استفاده از روش های ترمیم بافت نرم مانند موارد زیر می‌گردد:

یکی از مراکز حرفه ای و تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان ، کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان است. شما می توانید برای انجام فیزیوتراپی در نواحی مختلف بدن به این مرکز مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ،با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

نظرات کاربران درباره این مطلب :حسین قرایی [ 1402-05-17 ]
برای درمان دررفتگی مادرزادی لگن کدام روش موثر تر است؟

الهام پشیمان لنگرودی [ 1402-04-01 ]
دررفتگی لگن مادرزادی از هردو پا. سنم 42

درمان فتق یا پارگی دیسک کمر با روش های غیر جراحیدرمان فتق یا پارگی دیسک کمر با روش های غیر جراحی

اگر دیسک آسیب ببیند، متورم و باز می شود؛ به این حالت فتق یا پارگی دیسک می گوییم. در ادامه این مقاله به بررسی کامل تر درمان فتق یا پارگی دیسک کمر به کمک روش های غیرجراحی می پردازیم. ... ادامه مطلب