دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / زانو / آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟

آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟

دوچرخه سواری، نوعی ورزش است که می‌تواند دامنه وسیعی از مزایا را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دوچرخه سواری به صورت منظم می‌تواند به کاهش خطرات مربوط به مشکلات مختلف سلامتی که به سبک زندگی بی‌تحرک ارتباط دارند، کمک کند. دوچرخه سواری یک روش مؤثر برای کنترل وزن یا کاهش آن است؛ زیرا سرعت سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه در چربی سوزی به شما کمک می‌کند.
با این حال یک تصور رایج در میان جامعه دوچرخه‌سواران وجود دارد که حاکی از آن است که این فعالیت، باعث درد زانو می‌شود و این تصور، نگرانی‌های مربوط به این ورزش را افزایش می‌دهد. عدم تحرک منجر به تورم و سفتی در مفاصل می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دوچرخه سواری سلامت مفاصل و تحرک شما را بهبود می‌بخشد و در بسیاری از بیماریهای زانو مانند آرتروز خفیف تا متوسط بسیار مفید و در پیشگیری، درمان و کنترل درد کمک کننده است و علت آن تقویت عضلات اندام تحتانی بخصوص چهارسر (کوادری سپس) است. از طرفی با توجه به این که یکی دیگر عوامل بروز آرتروز زانو اضافه وزن است دوچرخه‌سواری به شما در کاهش وزن کمک خواهد کرد. کاهش وزن، فشار را از روی زانوها کم خواهد کرد.

افراد مبتلا به آرتروز زانو می‌توانند از دوچرخه سواری با استقامت کم بهره‌مند شوند؛ زیرا می‌توان آن را در طیف وسیعی از شدت‌ها انجام داد. در نتیجه نه تنها ورزش دوچرخه سواری باعث ایجاد درد زانو نمی شود بلکه در قوی تر شدن زانو و حتی بهبود درد زانو هم می تواند مؤثر باشد، پس اگر دوچرخه‌سواری را می بینید که به درد زانو مبتلا شده باید علت را جستجو کنید؛ زیرا علل زیادی می تواند داشته باشد. دوچرخه سواری به خودی خود باعث آسیب به زانو نمی شود بلکه عدم رعایت نکات مهم و اصول آن می تواند این عارضه را ایجاد کند.

آرتروز زانو

آرتروز در زانوها زمانی ایجاد می شود که غضروف نازک شده و دچار فرسایش شود و به این ترتیب استخوان دچار برآمدگی می شود که در اصطلاح به این برآمدگی خار استخوان می گویند. این مشکل باعث می شود، هنگام تماس استخوان ها با یکدیگر درد زانو، التهاب و خشکی زانو ایجاد شود.

زانو درد و دوچرخه سواری

علل آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

شایع ترین و اصلی ترین نشانه ها و علائم آرتروز زانو به قرار زیر هستند:

  1. درد (خصوصاً در هنگام حرکت دادن زانو، زانو درد در پایان روز بدتر است و با استراحت کردن بهتر می شود).
  2. خشکی و بی حرکتی زانو (خصوصاً بعد از استراحت دادن زانو، خشکی زانو پس از استراحت زانو، بعد از دقایقی با حرکت دادن زانو بهتر می شود).
  3. صدا دادن زانو
  4. بزرگ شدن مفصل زانو بر اثر زائده های استخوانی ایجاد شده است.
  5. ورم زانو (که بر اثر تجمع مایع مفصلی اضافی ایجاد می شود).

سایر علائم آرتروز زانو که کمتر شایع هستند عبارتند از:

مزایای دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش کم ‌اثر است. این عبارت بدین معنا است که دوچرخه سواری، فشار ضربه روی مفاصل تحمل کننده وزن مانند لگن، زانو و مچ پا را محدود می‌کنند. به علاوه این حرکت به روان کردن مفاصل کمک می‌کند که این امر باعث کاهش درد و انعطاف ناپذیری می‌شود. از دیگر مزایای دوچرخه سواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از آسیب زانو در دوچرخه سواری

البته برای پیشگیری از آسیب های احتمالی ناشی از دوچرخه سواری، توصیه می شود تا افراد از دوچرخه استاندارد استفاده کرده و با رعایت اصول دوچرخه سواری و تنظیمات صحیح آن سلامت خود را حفظ نمایند. یکی از دردهای شایع در اثر دوچرخه سواری بروز درد در ناحیه زانو می باشد که با رعایت اصول زیر می توان از بروز آن جلوگیری کرده و یا آن را برطرف نمود.

تنظیم صحیح ارتفاع زین

ابتدا خود را در وضعيت مناسب قرار داده و دوچرخه را متناسب با قد و سایز خود تنظیم نمایید؛ زیرا با بالا بودن بیش از حد زین، درد در پشت زانو ایجاد می شود و با پایین بودن بیش از حد زین، دوچرخه سوار در قسمت جلوی زانو، درد را احساس می کند. به این نکته توجه داشته باشید، بهترين روش برای تنظيم وضعيت زين، این است که دوچرخه روی يک پايه تمرينی ثابت قرار دهید.

تنظیم کردن کفش دوچرخه سواری

برخی مواقع دوچرخه سوار از کفش های مخصوص دوچرخه سواری استفاده می کند. در صورت استفاده از این کفش ها، برای جلوگیری از زانو درد در حین رکاب زدن باید پل کفش را تنظیم نمود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

گرم نگه داشتن زانو

دوچرخه سواران در هوای سرد باید زانوهای خود را گرم نگه دارند. به گونه ای که با پوشیدن لباس های گرم از ورود سرما به مفاصل و زانو ها جلوگیری نموده و از زانو در برابر سرما محافظت خواهند کرد. حتی بهتر است قبل از شروع دوچرخه سواری و رکاب زدن، حداقل 15 دقیقه نرمش یا حرکت در یک مسیر صاف داشته باشند تا خون به جریان بیفتد و عضلات آماده گردد.

سرعت مناسب برای رکاب زدن

بهترین سرعت رکاب زدن بین 80 تا 110 دور در دقیقه می باشد که البته افراد مبتدی بهتر است با سرعت 80 رکاب در دقیقه شروع نمایند. حتی این گزینه برای دوچرخه سواران حرفه ای که سرعت دور بالاتر و معادل با 110 دور در دقیقه دارند باید رعایت شود و در صورت تمایل به افزایش دور در هر دقیقه، لازم است که با مربی خود هماهنگ شوند. به همین منظور برای به دست آوردن سرعت مناسب رکاب زدن باید تعداد چرخش یک پا یا همان دور پا را بررسی نموده و در نهایت دوچرخه سوار تلاش کند تا در زمان رکاب زدن یک ریتم مشخص و روان داشته باشد و سرعت دورپای خود را بر روی 80 نگاه دارد.

تمرینات بدنسازی

برای جلوگیری از زانو درد در زمان رکاب زدن باید عضلات چهار سر ران تقویت گردد. به همین منظور برای جلوگیری و کاهش درد زانو، بهتر است ورزشکاران تمرینات بدنسازی در راستای تقویت این عضلات را در برنامه خود قرار دهند.

افزایش تدریجی مسافت پیموده شده

مسافت پیموده شده را به تدریج افزایش دهید و به آرامی پیش بروید. در واقع این مسافت پیموده شده باید به میزان10 درصد در هفته افزایش یابد. حتی اگر برای دوچرخه سواری از کفش جدید استفاده کردید یا در دوچرخه خود، پدال یا کرپی فرمان را تغییر داده اید، باید به خود زمان بدهید تا با تجهیزات جدید انطباق یابید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نیلوفر حسینی [ 1402-05-16 ]
سلام دکتر خسته نباشید. من آرتروز زانو دارم .هنگام بالا آمدن از پله صدای زانو رو حس میکنم آیا با استفاده از پی آر پی زانو می توانم درمان این مشکل رو؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نکاتی در مورد بالش های طبینکاتی در مورد بالش های طبی

این روزها انواع جدیدی از بالش به بازار آمده که مخصوص قرار دادن دور گردن، زیر سر، بین زانوها و حتی بالش های مختص دوران بارداری است. ... ادامه مطلب

علت و درمان گرفتگی عضلات ساق پاعلت و درمان گرفتگی عضلات ساق پا

وقتی عضله‌ ای از پا بیش‌ از اندازه منقبض گردد، اسپاسم یا گرفتگی عضله پا بروز می‌ کند. معمولا این حالت در عضله ساق پا در قسمت زیر و پشت زانو رخ می‌ دهد. بعضی اوقات عضلات کوچک پا هم تحت تاثیر قرار می‌ گیرند. بطور معمول احساس درد ناشی از گرفتگی عضله پا چند دقیقه به طول می‌ انجامد. ... ادامه مطلب

کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟کیست گانگلیون مچ دست چه علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

کیست گانگلیون یک توده‌ ی پر از مایع در زیر پوست است که اغلب روی مفصل مچ دست یا تاندون دست دیده می شود. کیست گانگلیون زمانی ایجاد می شود که یک پارگی کو ... ادامه مطلب

سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟سیاتیک چگونه تشخیص داده می شود؟

سیاتیک یک اصطلاح چتری است که شامل هرگونه درد یا علائم عصبی است که بر روی هر قسمت از این عصب طولانی تأثیر می‌ گذارد. بیشتر بیماران درد را به عنوان احساس سوزش، تیز یا گزگز توصیف می‌ کنند. درد سیاتیک اغلب هنگام ایستادن یا نشستن شدیدتر است و هنگام خوابیدن یا راه رفتن بهبود می‌ یابد. ... ادامه مطلب