دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کتف و شانه / روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

ضعف به معنی کاهش قدرت در یک یا چند عضله است که معمولاً با لرزش همراه است. دلایل ضعف دست می‌تواند موارد مختلفی باشد. ممکن است علل رایج یا نادر، خطرناک یا کم خطر، موقت یا دائمی باشد. بیماری‌های سیستم عصبی عضلانی، آسیب‌های وارده، بیماری‌های متابولیک و سموم، همه باعث ایجاد ضعف در بدن می‌شوند. خوشبختانه ضعف‌های عضلانی که بدون دلیل ایجاد می‌شوند، در اکثر موارد برگشت‌پذیر بوده و به خودی خود برطرف می‌شوند. در موارد بسیار نادر، ضعف دست، نشانه وجود یک بیماری خطرناک است.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم و نشانه‌های ضعف شامل مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه است. اگر همیشه ضعف دارید، اگر ضعف، شدید، موضعی یا دردناک بوده و بیش از چند هفته طول کشیده‌ است، باید به یک متخصص مراجعه کنید. حالت و شدت ضعف، علائم، داروهای مصرفی و سوابق خانوادگی به پزشک در تشخیص علت ضعف کمک می‌کنند. زمانی که متخصص، علت ضعف را تشخیص داد، روش درمانی مناسب را به شما توصیه می‌کند. برنامه درمانی برای هر فرد با توجه به علل ایجاد ضعف، وجود بیماری‌های دیگر در بدن فرد، سن و سوابق پزشکی فرد، شدت ضعف و موارد دیگر، متفاوت است. در بسیاری از موارد، طب فیزیکی برای فرد مناسب بوده و به درمان او کمک می‌کند.

علت ضعف دست

در بسیاری از مواقع علت اصلی درد و ضعف دست نوروپاتی‌های محیطی هستند. به طور کلی هرگونه آسیب دیدگی و التهاب رشته‌های عصبی که خارج از جمجمه و ستون فقرات رخ دهد را نوروپاتی محیطی می‌نامند در نوروپاتی محیطی معمولاً آسیب‌دیدگی‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند که این فشار ممکن است به‌ خاطر هر عاملی از جمله تومور، اسپاسم عضله مجاور، مصرف دارو، بیرون زدگی عصبی آرتروز و موارد دیگر باشد. انواع نوروپاتی‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است باعث ضعف و درد در دست شوند:

نوروپاتی دیابت

این مشکل معمولاً در افراد مبتلا به دیابت شایع است و زمانی رخ می‌دهد که آسیب دیدگی عصبی به طور جدی اتفاق افتاده باشد که در این صورت علاوه بر احساس ضعف و بی‌حسی در دست، مشکلاتی در سایر اعضای بدن همچون سیستم گوارش، رگ‌های خونی و قلب نیز به‌وجود آمده باشد.

نوروپاتی الکلی

افرادی که مصرف بی‌رویه الکل دارند، ممکن است دچار نوروپاتی الکلی شوند و در نتیجه با بروز این بیماری، عصب‌ها دچار مشکل و آسیب جدی خواهند شد و همین امر باعث بی‌حسی‌هایی در اعضای مختلف بدن از جمله دست خواهد شد. در نوروپاتی الکی به جز احساس درد و ضعف در دست‌ها، ممکن است بی‌حسی و ضعف در بازوها و بخش‌های مختلف پا نیز حس شود.

بیماری عفونی مانند بیماری لایم

اگرچه از علائم اصلی افرادی که به بیماری لایم مبتلا شده‌اند بی‌حسی است؛ اما گاهی با ضعف و درد دست نیز ممکن است همراه باشد. این بیماری یک عفونت باکتریایی است و افرادی که به آن مبتلا می‌شوند، علاوه بر مشکلات بی‌حسی، درد و ضعف در دست، شاهد علائم دیگری نیز خواهند بود که شامل بدن درد و سردرد، متورم شدن غدد لنفاوی، بثورات پوستی، گرفتگی گردن و یا حتی فلج شدن صورت است.

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

داروها و مسمومیت

هرگونه مسمویت که با مصرف دارو و یا موارد دیگر به‌وجود آمده باشد ممکن است باعث ایجاد نوروپاتی‌ها محیطی شود و در نتیجه درد و بی‌حسی در برخی از اعضای بدن همچون دست‌ها و پاها شکل بگیرد. مسمومیت‌های دارویی می‌توانند موجب درد و ضعف دست نیز شوند که ممکن است شما را نگران کرده باشد.

کمبودهای تغذیه‌ای

یکی از مواردی که به طور شایع موجب بروز نوروپاتی‌ها محیطی و مشکلات جدی دیگر می‌شود، کمبود تغذیه‌ای است. برای مثال افراد مسن وافرادی که کمبود ویتامین B12 دارند بیشتر در معرض بروز مشکلاتی همچون نوروپاتی و در نتیجه ضعف و درد در دست‌ها می‌شوند.

آرنج تنیس بازان و آرنج گلف بازان

از بیماری‌های شایع دیگری که معمولاً آرنج دست را درگیر می‌کند و به ‌خاطر حرکات تکراری رخ می‌دهد. آرنج تنیس بازان معمولاً برای افرادی که ورزش‌های تنیس یا گلف بازی می‌کنند و یا حتی کارمندانی که یک حرکت تکراری را با دست انجام می‌دهند بیشتر اتفاق می‌افتد که نتیجه آن ضعف و بی‌حسی دست‌ها است.

سندروم کانال کارپال

این سندروم که اغلب مچ دست را درگیر می‌کند، یکی از علت‌های گرفتگی، سوزن سوزن شدن، ضعف و دردهای عجیب در دست می‌باشد که به‌خاطر تنگی عصب میانی رخ می‌دهد. افرادی که در مچ دست خود حس ضعف و مشکل دارند، ممکن است به‌خاطر این سندروم باشد.

در رفتگی‌ها و شکستگی‌ها

در بسیاری از موارد علت درد، التهاب، ضعف، بی‌حسی و سایر مشکلات دست، دررفتگی و یا شکستگی‌های است که ممکن است در بخش‌های مختلف بدن به‌وجود آمده باشد. در چنین شرایطی معمولاً بر خلاف موارد دیگر که باعث ضعف و بی‌حسی دست می‌شوند، درد شدیدی همراه فرد خواهد بود.

آرتروز

آرتروز مفاصل که به آن آرتریت ساییدگی و پارگی نیز گفته می شود، وضعیتی است که باعث زوال تدریجی مفاصل می شود. هنگامی که استئوآرتریت روی دست ها تأثیر می گذارد، می تواند باعث درد، ضعف، سفتی، مشکل در گرفتن و تغییر شکل مفاصل انگشتان شود. اگر آرتریت دارید، ممکن است بتوانید علائم خفیف تر و اولیه را نادیده بگیرید؛ اما با گذشت زمان، با ادامه تجزیه غضروف مفصل، درد و ضعف می تواند بدتر و غیر قابل تحمل شود.

رادیکولوپاتی

بسیاری از افراد رادیکولوپاتی را در مقطعی از زندگی خود تجربه می کنند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که استخوان های ستون فقرات فشرده شده و در نهایت فرو می ریزند، زمانی که یک آسیب تروماتیک ستون فقرات وجود دارد، یا زمانی که بافت ها بین استخوان های ستون فقرات جا به جا می شوند. یک عصب فشرده در ستون فقرات گردن (به نام رادیکولوپاتی گردنی) می تواند باعث ضعف دست شود؛ زیرا این بخشی از نخاع است که حرکات دست را کنترل می کند.

فتق دیسک

همچنین فتق دیسک می تواند بر روی اعصاب نخاعی فشار بیاورد و بر عملکرد آنها تأثیر بگذارد. از آنجایی که ریشه‌های عصبی نخاعی بسیاری از احساسات و حرکات بدن را کنترل می‌کنند، ساخت دیسک می‌تواند علائم مختلفی را بر اساس محل وقوع آن ایجاد کند. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی می تواند باعث درد آزاردهنده و ضعف در دست یا بازو شود.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

علائم همراه با ضعف دست

شایعترین این علائم شامل موارد زیر است:

تشخیص علت ضعف دست

برای اینکه متوجه دلیل ضعف‌های ناگهانی موجود در دست بشویم روش های بسیار زیادی وجود دارد که برای تشخیص دلیل ضعف دست بهتر است به یک پزشک خوب مراجعه بکنید، در ادامه چند مورد از روش های تشخیص ضعف ناگهانی دست را برای شما شرح داده ایم:

روشهای درمان متخصصان طب فیزیکی برای ضعف رفتن دست

بسته به اینکه شدت آسیب عصب چقدر باشد پزشک شما درمان مناسب را انتخاب می کند. در موارد درگیری خفیف، استراحت دادن به دست ها، استفاده از آتلی که پزشکتان تجویز می کند و مصرف دارو اغلب کمک کننده است. در صورت عدم پاسخ به درمان های اولیه و یا درگیری با شدت متوسط تزریق اطراف عصب انجام می گردد. این تزریق باید توسط پزشک متخصص انجام گردد. دارویی که اطراف عصب تزریق می گردد با کاهش التهاب کانال دست، فشار روی عصب را کم می کند. متأسفانه گاهی بیماران بی حسی و خواب رفتگی دست ها را جدی نمی گیرند و موقعی به پزشک مراجعه می کنند که آسیب عصب شدید است و در این موارد نیاز به عمل جراحی می باشد.

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی یکی از خدمات ویژه کلینیک دکتر فلاح در اصفهان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط انجام این روش با شماره تلفن 91011414 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :علی رضا [ 1402-05-16 ]
با سلام خدمت شما. درد ساعد ناشی از آرنج تنیس بازان با تمرین درمان می شود؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحیعلل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحی

برای درمان آرتروز کمر، فیزیوتراپ به شما کمک می کند تا بیماری خود را مدیریت کنید، ناراحتی خود را کاهش دهید و بتوانید بار دیگر به خوبی حرکت کنید. در مواردی که پوکی استخوان موجب درد شدید بیمار شده باشد، مدیریت درد ضروری است، این کار کمک می‌ کند تا فرد به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد ... ادامه مطلب

معافیت پزشکی بیماری های استخوانی و اسکلتیمعافیت پزشکی بیماری های استخوانی و اسکلتی

تعدادی از بیماری های عضلانی مشمول معافیت سربازی هستند. در ادامه به توضیح این بیماری ها پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

درمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزوندرمان دیسک کمر با تزریق اینترادیسکال اوزون

تزریق اوزون یکی از روش‌ های درمانی است که برای برخی از مشکلات کمر از جمله آرتروز و بیرون‌ زدگی دیسک به کار می‌ رود. در صورتی که پزشک متخصص از دوز مناسب استفاده کند و تزریق را به شکل صحیح انجام دهد ، اوزون تراپی روشی کاملا ایمن و مؤثر برای درمان برخی از کمر دردها خواهد بود ... ادامه مطلب

سوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انهاسوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انها

انگشت ماشه ای در ابتدا ممکن است فقط با درد کف دست و قاعده انگشتان خود را نشان دهد بتدریج به صورت گیر کردن انگشت هنگام باز کردن خود را نشان میدهد. ... ادامه مطلب