دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کفش طبی / انواع کفی طبی برای اصلاح مشکلات پا

انواع کفی طبی برای اصلاح مشکلات پا

پاها مهم ترین قسمت‌های اعضای بدن و تکیه گاه بدن هستند. به عبارت دیگر تمام نیروی وزن بدن به وسیله پاها به زمین منتقل میشوند، بنابراین مراقبت از پاها اهمیت زیادی دارد. کف پا ساختاری به شدت پیچیده است که به عنوان پایه‌ای برای بدن عمل می‌کند. به دلیل آناتومی پیچیده‌ی آن، کف پا می‌تواند در طول زندگی دچار تغییرات زیادی شود.کوچک‌ترین تغییرات در پا می‌توانند باعث اختلال در حالت طبیعی و توازن بدن شوند. کفی‌های طبی به طور گسترده‌ای برای درمان عارضه‌های مختلف مچ و قوزک پا استفاده می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این وسایل، در اکثر موارد علائمی که معمولاً بیماران از آنها شکایت دارند را به طور مؤثری تسکین می‌دهند. با وجود اینکه کفی‌های طبی برای درمان چرخش رو به داخل کف پا (کف پای صاف) مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواعی از آن را نیز می‌توان برای چرخش خارجی پا (قوس کف پا) به کار گرفت. کفی طبی یک وسیله اصلاح کننده است که داخل کفش قرار گرفته و می‌تواند به عملکرد عضلات، تاندون‌ها و استخوان‌های مچ پا و ساق پاها کمک کند تا به بالاترین پتانسیل خود دست پیدا کنند و برای درمان پای دیابتی کمک بسیار خوبی است.

مزایای کفی‌ طبی

انواع کفی طبی

به طور کلی کفی‌های کفش به دو گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل کفی‌های عملکردی و کفی‌های سازگار کننده (راحتی) می‌باشد.

کفی‌های عملکردی

کفی‌های عملکردی به منظور حمایت از پاهایی که وضعیت بیومکانیکی غیر طبیعی دارند، طراحی شده‌اند. این کفی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک‌های پلیمری ساخته می‌شوند و برای کاهش انحراف مچ پا به طرف خارج (پرونیشن) یا صافی کف پا مناسب هستند. کفی‌های عملکردی همچنین به جذب شوک وارد بر پاها در زمان راه رفتن یا حرکت کردن کمک می‌کند. این کفی‌ها برای اصلاح انواع مختلف ناهنجاری‌های شکل پا مورد استفاده قرار می‌گیرند و از قسمت عقب و وسط پا حمایت می‌کنند. انواع خاصی از کفی‌های کفش هم وجود دارد که هم خاصیت عملکردی و هم خاصیت سازگارکنندگی دارد.

کفی‌های سازگار کننده

بریس، آتل، اسپلیت، گیت پلیت و نایت بار مثال‌هایی از کفی‌های سازگار کننده هستند. این نوع از کفی‌های کفش را هر کسی می‌تواند استفاده کند و حالت اختصاصی ندارد. از این کفی‌ها بیشتر برای تسکین دردهای خفیف کف پا یا اصلاح مشکلات ساختاری جزئی در پاها استفاده می‌شود.

کفی‌های مخصوص کف و قوزک پا

کفی‌های طبی را می‌توان بر اساس ناحیه‌ای از پا که برای پوشش دادن آن ساخته شده‌اند، طبقه‌بندی نمود. برای مثال کفی‌های مخصوصی طراحی شده‌اند که از کف پا تا بالای قوزک را می‌پوشانند و موقعیت و حرکت قوزک پا را مستقیماً کنترل کرده و همزمان با آن، ناهنجاری‌ها و نقایص پا را هم اصلاح می‌کنند. این کفی‌ها یکی از رایج‌ترین انواع کفی‌های طبی هستند، به طوری که در حدود 26% از کل کفی‌های طبی ساخته شده از این نوع می‌باشند. از این کفی‌ها برای درمانن عوارض ناشی از ناهنجاری‌ها و بیماری‌هایی از قبیل نوروپاتی محیطی یا سکته مغزی که بر عملکرد عضلات تأثیر می‌گذارند، استفاده می‌شود.

انواع کفی طبی برای اصلاح مشکلات پا

کفی‌های ورزشی

کفی‌های ورزشی برای استفاده مردان و زنان ورزشکار ساخته شده‌اند. از این کفی‌ها به طور اختصاصی در کفش‌های ورزشی مخصوص گلف، اسکیت این لاین، دوچرخه‌سواری کوهستان، اسکی سرعت و فوتبال استفاده می‌شود. کفی‌های طبی ورزشی تأثیر مثبتی بر وضعیت قرارگیری پاها، کاهش فشارهای ناشی از فعالیت ورزشی، جذب شوک وارد بر پاها و توزیع متعادل وزن بدن بر روی کف پا دارند.

کفی‌های فوتبالی

در ورزش فوتبال خطر آسیب رسیدن به پاها زیاد است. استفاده از یک کفی فوتبالی به حمایت بیشتر و افزایش پایداری پاهای شما کمک می‌کند و با خنثی کردن ضرباتی که در جریان مسابقه به پاهای شما وارد می‌شود، از پاها بهتر محافظت می‌کند. انواع بسیار زیادی از کفی‌های فوتبالی وجود دارند که متخصص می تواند بهترین نوع آن را با توجه به وضعیت پاها به شما توصیه کند.

جنس کفی‌های طبی

جنس مواد به کار رفته در کفی‌های طبی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که بسته به نیازهای خاص بیمار، هم از پاها حمایت کند و هم شوک وارد بر پا را جذب نماید. مثلاً کفی‌هایی که برای کفش‌های ورزشی استفاده می‌شود، قدرت جذب شوک بسیار بالایی دارند. برای کاربردهای دیگر و سایر شیوه‌های راه رفتن می‌توان از موادی با سختی و تراکم متفاوت استفاده کرد که با آن شرایط خاص یا سبک زندگی مخصوص بیمار مطابقت داشته باشد.

کفی‌های فیبر کربنی

ویژگی‌های خاص ماده فیبر کربن باعث می‌شود کفی‌هایی که از این ماده ساخته می‌شوند، ساختار نازک‌تر، سبک‌تر و قوی‌تری نسبت به سایر مواد داشته باشند. برای ساخت کفی‌های طبی می‌توان فیبر کربن را با یک پلیمر از جنس رزین اپوکسی ترکیب کرد و یا یک روکش (لامینت) از جنس ترموپلاستیک بر روی کفی فیبر کربنی کشید. کفی‌های فیبر کربنی به خاطر سختی زیاد و نداشتن خاصیت ارتجاع‌پذیری، برای استفاده در فعالیت‌های ورزشی توصیه نمی‌شوند. در واقع ماده فیبر کربن برای هر گونه کاربردی که به جذب شوک و نیروهای شدید نیاز است، قابل توصیه نمی‌باشد.

کفی‌های فایبرگلاس

خواص ماده فایبرگلاس باعث می‌شود که کفی‌هایی که از این جنس ساخته می‌شوند خیلی سبک، محکم و بادوام باشند. البته این کفی‌ها به خاطر سختی زیادی که دارند، خیلی به ندرت برای فعالیت‌های ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر در مواردی از قبیل کفش‌های راحتی و کفش‌های پیاده‌روی که فضای آزاد کمی وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. کفی‌های فایبرگلاس را می‌توان از روی قالب‌های خمیری تهیه شده از کف پا و یا عکس‌های سه‌بعدی که از پاها گرفته می‌شود، طراحی کرد و ساخت.

کفی‌های ترموپلاستیک

از کفی‌های ترموپلاستیک برای مواقعی که نیاز به جذب شوک‌هایی با شدت‌های متفاوت باشد، استفاده می‌شود. این کفی‌ها به خاطر تراکم پایین‌تری که دارند، امکان جذب بهتر شوک را فراهم می‌کنند و به عنوان یک ضربه‌گیر خوب، ضربات و فشار ناگهانی وارد بر پاشنه را به طور مؤثری کاهش می‌دهند. به همین دلیل از کفی‌های ترموپلاستیک به طور خاص برای فعالیت‌های ورزشی و کاهش نیروهای شدید در زمان دویدن و راه رفتن بر روی سطوح بتونی و آسفالت استفاده می‌شود.

کاندیدای مناسب کفی طبی

همان گونه که گفته شد کفی طبی برای همه افراد قابل استفاده است و بهتر است برای پیشگیری از ایجاد هرگونه مشکلی، از این کفی ها در انجام فعالیت های روزانه استفاده شود؛ اما افرادی که دارای مشکلاتی در ناحیه پا و ستون فقرات هستند، برای درمان، حتماً باید این کفی ها استفاده نمایند. این دسته از افراد عبارتند از:

  1. افرادی که دارای کف پای صاف هستند.
  2. افرادی که دارای درد در ناحیه کمر، ستون فقرات و پا و علت درد کف پا هستند.
  3. کودکانی که بین 7 تا 12 سال دارند در سنی قرار دارند که کف پای آنها در حال رشد است. این دسته از کودکان برای جلوگیری از تغییر در کف پا بهتر است از کفی طبی استفاده نمایند.
  4. خانم های باردار
  5. افرادی که دچار بیماری های پا مانند پینه و خار پاشنه هستند.
  6. افرادی که در قسمت تاندون پا دچار مشکل شده اند.
  7. افرادی که دچار بیماری دیابت هستند.

نحوه ساخت کفی طبی

در جلسه ویزیت، پزشک متخصص، تصاویری 3 بعدی از پای شما گرفته و معاینه کاملی انجام می‌دهد که این مورد شامل تماشا و ارزیابی نحوه راه رفتن شما و توجه به نوع حرکت پاها، مچ پا و باسن می‌شود. با اینکه کفی طبی به روش‌های مختلفی ساخته می‌شود؛ اما اکثراً پزشک متخصص یک قالب گچی از پای بیمار گرفته و آن را به آزمایشگاه می‌فرستد. در محیط آزمایشگاه با ریختن مواد در داخل این قالب گچی و سپس سفت شدن آن، کفی طبی که دقیقاً متناسب با کف پای بیمار است ساخته می‌شود. بر اساس توصیه پزشک، تکنسین آزمایشگاه در صورت لزوم سفارشی‌سازی‌هایی را نیز بر روی کفی طبی ساخته شده به منظور رفع نیازهای بیمار اعمال می‌کند.

نحوه انتخاب کفی طبی مناسب

چه در مورد کفی طبی سفارشی و چه حاضری، باید قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید. سطح انتظارات شما و همچنین فعالیت‌هایی که می‌خواهید انجام دهید بسیار مهم و تأثیرگذار هستند؛ چرا که این موارد می‌توانند بر نوع کفی طبی تجویزی تأثیرگذار باشند. متخصص، تمامی مزایا و معایب کفی طبی نرم یا سخت را برای شما توضیح می‌دهد. برای اطمینان از انتخاب کفی طبی مناسب باید پزشک خود را از موارد زیر مطلع سازید:

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

دوام کفی طبی

کفی‌های طبی می‌تواند تا 10 سال دوام داشته باشد. اکثر افراد هر 2 تا 3 سال یک بار کفی جدید گرفته و یا برای هر جفت کفش خود کفی متفاوتی دارند.

قیمت کفی طبی

قیمت کفی طبی به نوع کفی طبی و کیفیت یا برند آن بستگی دارد. برای مثال، برخی از کفی‌های طبی نسبت به دیگری پیشرفته‌تر بوده و از این رو برخی از برندهای کفی طبی نسبت به سایر برندها گران‌تر هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان دیسک با جراحی بسته ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نعمتی [ 1402-07-17 ]
سلام من خار پاشنه دارم و واقعا دارم درد میکشم نکیتونم راه برم کفی طبی مناسبه برای خار پاشنه ؟

سیامک ترابی [ 1402-07-16 ]
آقای دکتر من 2 ساله خار پاشنه دارم حتی چند جلسه طب سنتی رفتم ولی کامل خوب نشدم چکار باید بکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟در کلینیک پا چه خدماتی ارائه می شود؟

پودیاتری یا همان پا پزشکی به شاخه‌ای تخصصی از علم پزشکی اشاره دارد که در آن به درمان مشکلات موثر بر روی پا پرداخته می‌ شود. پزشک فوق تخصص پا یا همان پودیاتریست می‌ تواند انواع آسیب‌ها مانند صافی کف پا، پا درد، عوارض کف پای صاف و کوتاهی آشیل که بر روی این اندام تاثیر می‌ گذارند را درمان کند. ... ادامه مطلب

تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توانتفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان

لیزر درمانی نوعی درمان پزشکی در فیزیوتراپی است که در آن از پرتوهای قوی و به خصوصی از نور برای درمان و فیزیوتراپی استفاده می شود ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان شکستگی ستون فقراتتشخیص و درمان شکستگی ستون فقرات

آرتروز بیش تر در افراد مسن شیوع دارد اما به طور کلی در تمام گروه های سنی دیده می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر شکستگی ستون فقرات در اثر آرتروز می پردازیم. ... ادامه مطلب

فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) چیست؟فیبرومیالژیا (درد منتشر عضلانی اسکلتی) چیست؟

فیبرومیالژیا اختلالی است که باعث ایجاد درد پراکنده در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و مشکلات خلقی می‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به دلیل پردازش غیرطبیعی درد در مغز، معمولا نسبت به افراد دیگر به درد حساس‌تر هستند. ... ادامه مطلب