دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / علائم و نشانه های عفونت ستون فقرات

علائم و نشانه های عفونت ستون فقرات

عفونت ستون فقرات از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است افراد را در شرایطی خاص درگیر کند. با وجود این که این بیماری در دسته عارضه‌های خاص و نادر قرار دارد، ممکن است افراد را به شکل ناگهانی مبتلا کرده و سبب گسترش مشکلات بیشتر شود. عفونت ستون فقرات یک عارضه بسیار نادر محسوب می‌شود که امکان دارد در دیسک‌های میان مهره‌ای یا در مهره‌های ستون فقرات (که به آن استئومیلیت نیز می‌گویند) رخ دهد. این عفونت‌ها در بیشتر مواقع باکتریایی بوده و از طریق ستون فقرات وارد جریان خون می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

زمانی که فرد به عفونت ستون فقرات مبتلا شد، استخوان‌ها خود به‌ خود و بدون دخالت عامل بیرونی شروع به انحطاط و تخریب می‌کنند. بسته به منبع عفونت، استئومیلیت می‌تواند شروع ناگهانی، آهسته و خفیف داشته باشد یا ممکن است یک مشکل مزمن باشد. چنانچه عفونت‌های ستون فقرات در زمان مناسب و به‌ درستی درمان نشوند به یک عارضه بسیار مخرب تبدیل خواهند شد.

علت ابتلا به عفونت ستون فقرات

عفونت ستون فقرات می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی یا قارچی در قسمت دیگری از بدن باشد که از طریق جریان خون به ستون فقرات منتقل شده است. شایع‌ترین منبع عفونت‌های ستون فقرات، باکتری به نام استافیلوکوکوس اورئوس و پس از آن اشریشیا کلی است.
عفونت ستون فقرات ممکن است پس از یک روش اورولوژی رخ دهد؛ زیرا سیاهرگ‌های پایین ستون فقرات از طریق لگن بالا می‌آیند. شایع‌ترین ناحیه ستون فقرات که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، ناحیه کمر است. مصرف کنندگان مواد مخدر داخل وریدی بیشتر در معرض عفونت‌هایی هستند که بر ناحیه گردن تأثیر می‌گذارند. روش‌های دندانپزشکی اخیر خطر ابتلا به عفونت‌های ستون فقرات را افزایش می‌دهد؛ زیرا باکتری‌هایی که ممکن است در جریان عمل وارد جریان خون شوند، می‌توانند به ستون فقرات بروند.
عفونت‌های فضای دیسک بین مهره‌ای احتمالاً در یکی از صفحات انتهایی به هم پیوسته شروع می‌شود و دیسک به طور ثانویه آلوده می‌شود. در کودکان، در مورد منشأ آن اختلاف نظر وجود دارد. اکثر کشت‌ها و نمونه‌برداری‌ها در کودکان منفی هستند و کارشناسان معتقدند که دیسکیت دوران کودکی ممکن است یک بیماری عفونی نباشد، بلکه ناشی از دررفتگی جزئی اپی‌فیز (ناحیه رشد نزدیک انتهای استخوان)، در نتیجه آسیب فلکشن است.

علائم عفونت ستون فقرات

علائم هشدار دهنده رایج عفونت ستون فقرات عبارت است از:

علائم و نشانه های عفونت ستون فقرات

انواع عفونت ستون فقرات

تشخیص عفونت ستون فقرات

زمانی که شما نزد پزشک مراجعه کنید، در ابتدا سؤالاتی در خصوص علائمی که دارید پرسیده می شود. برای تشخیص دقیق تر به برخی آزمایش ها و عکس برداری ها نیاز است. اگر هنوز در مراحل اولیه عفونت هستید، پزشک شما احتمالاً با عکس برداری با اشعه ایکس شروع می کند. اگرچه اشعه ایکس نمی تواند بافت نرم (مانند دیسک های ستون فقرات) را نشان دهد؛ اما می تواند زوال استخوان و کاهش ارتفاع دیسک را نشان دهد. (در این مورد، کاهش ارتفاع دیسک با کاهش مقدار فضای بین دو مهره نشان داده می شود.) برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد بافت نرم و سلامت استخوان، پزشک ممکن است معاینه شما را به MRI ارتقا دهد. گزینه های آزمایشگاهی برای تشخیص عفونت مهره های کمر ممکن است شامل بررسی تعداد گلبول های سفید یا نشانگرهای التهاب باشد. به طور خاص، این نشانگرها به عنوان نرخ رسوب گلبول های قرمز و پروتئین واکنشی شناخته میشوند.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان کمر درد ناشی از عفونت ستون فقرات

از راهکارهای درمانی می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

آنتی بیوتیک و استفاده از بریس

برای رفع این عارضه پزشک احتمالاً استفاده از بریس و آنتی بیوتیک را به‌صورت ترکیبی به شما توصیه خواهد کرد. در اغلب مواقع این روش درمانی به روند بهبودی شما کمک می‌کند.

لامینکتومی

اگر عفونت در ناحیه ستون فقرات آبسه داشته باشد، در این مواقع جراح ممکن است برای کاهش فشار از روی نخاع، انجام لامینکتومی را به شما توصیه کند. در طول عمل لامینکتومی قسمت پشت مهره را برمی‌دارد تا فضای نخاع را افزایش دهد.

جراحی فیوژن (ALIF)

در طول این جراحی پزشک منبع عفونت را از ستون فقرات خارج می‌کند و سپس فیوژن ستون فقرات را انجام می‌دهد.

کیفوپلاستی

اگر مهره‌های کمر شما بر اثر عفونت شکسته شده باشد، پزشک باید این عمل را برای درمان انجام دهد. در طی این عمل پزشک عفونت را خارج کرده و تزریق سیمان به مهره شکسته شده انجام می‌شود.

برای کسب آگاهی درباره آرتروز کمر و ستون فقرات ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :همتی [ 1402-09-18 ]
سلام دکتر من دچار تنگی کانال نخاع تحتانی هستم و همیشه درد دارم و با مسکن و کیف آبگرم یه کم دردم کم میشه و همچنین به بیرون زدگی دیسک از مهره های میانی کمر دچار هستم ممنون میشم بهم مشاوره بدید در مورد این درد ها

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات رانعلت و درمان گرفتگی، اسپاسم و خشکی عضلات ران

خشکی عضلات ران بر اثر اسپاسم عضلانی است که در واقع زمانی رخ می ‌دهد که عضله به شدت منقبض می ‌شود. این گرفتگی معمولا در عضلات ساق پا، زیر زانو و پشت زانو ایجاد می ‌شود. ... ادامه مطلب

قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟قرص و آمپول روباکسین در چه مواردی استفاده میشود؟

قرص و آمپول روباکسین (robaxin) برای درمان اسپاسم عضله و درد عضله استفاده می شود. روباکسین به آرامش عضلات کمک می کند و در دسته داروهای شل کننده عضلات ق ... ادامه مطلب

آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟آیا دوچرخه سواری برای آرتروز زانو ضرر دارد؟

دوچرخه سواری، نوعی ورزش است که می تواند دامنه وسیعی از مزایا را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. ... ادامه مطلب

روش های درمان درد استخوان دنبالچهروش های درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است. معمولاً در اثر ضربه به دنبالچه یا ناحیه اطراف آن، مانند سقوط به عقب یا زایمان ایجاد می‌شود. در موارد نادر، عفونت یا تومور نیز می‌تواند باعث درد در دنبالچه شود. اکثر آسیب‌های دنبالچه در زنان رخ می‌دهد ... ادامه مطلب