دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

در ستون فقرات انسان، مهره‌ها، دیسک های بین مهره ای، مفاصل بین مهره ها، عروق، اعصاب و ... همگی با نظم دقیقی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و توانمندی ایستایی انسان را فراهم می‌کنند. هرگونه بهم‌ خوردگی این نظم حتی در حد خیلی کم، موجب بروز اختلالاتی از جمله درد و گرفتگی می‌شود. درد کمر یکی از علل اصلی ناتوانی جسمانی و ناتوانی حرکتی در سراسر جهان محسوب می‌گردد. هنوز مطالعات کلینیکی گسترده‌ای در تمام زمینه‌های درمان دستی انجام نشده است؛ اما تحقیقات محدود در این زمینه نشان می دهد که درمان دستی می تواند در تسکین و یا حتی از بین رفتن درد مؤثر باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در هر صورت منوال تراپی یک روش جدید در درمان فیزیوتراپی است که نتایج درمان به کمک این روش تا به حال مؤثر بوده است؛ زیرا اغلب دردهایی که به وضوح دارای منشأ ستون فقرات هستند را به صورت قابل ملاحظه بهبود داده است. حرکت دادن مفاصل با سرعت و در جهات معین و جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم کشش عضلات و مفاصل، ماساژ عمقی بافت نرم، جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم و تکنیک های فشاری در این روش به کار می روند. منوال تراپی به بهبود سریع تر وضعیت بیمار و همچنین از بین بردن اختلالات عملکردی کمک می کند.

در کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر سلمان فلاح در اصفهان، می‌توانید با روشهای درمان بدون جراحی ، به رفع و بهبود درد کمر بپردازید و کیفیت زندگیتان را ارتقا داده توانایی های خود را در انجام کارها و فعالیت های روزمره، که به هر دلیل دچار اشکال شده اند؛ افزایش دهید. لطفا جهت ارتباط با این مرکز ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد؟

منوال تراپی کمر

منوال تراپی کمر برای چه بیمارانی مناسب است؟

استفاده از متد درمانی منوال تراپی فاقد محدودیت می باشد و تمام بیمارانی که دچار درد مفاصل هستند می توانند به وسیله منوال تراپی تحت درمان قرار گیرند، البته این نکته را نیز باید در نظر داشت اقدامات مراقبتی لازمه اولیه تمام روش های درمانی می باشند، منوال تراپی کمر اصولاً برای بیمارانی که دچار گرفتگی و یا اسپاسم عضله، همارترز، لقی مفصل و تعویض مفصل می باشند کاملاً توصیه می شود. این گونه بیماران در یک دوره درمانی 60 روزه منوال تراپی می توانند سلامتی کامل خود را به دست آورند. مورد دیگر در مورد بیماران مبتلا به کمر درد می باشد که در بین عموم افراد شایع شده است و بیشترین مورد مراجعه به دلیل فرسایش مهره ها و یا دیسک کمر می باشد.

موارد منع استفاده از منوال تراپی

منوال تراپی علاوه بر تمام مزایای خود در مواقع خاصی نیز توصیه نمی شود که عبارتند از:

  1. ابتلا به بیماری های خاص: اگر شما دچار بیماری های خاصی هستید به هیچ وجه منوال تراپی را به شما توصیه نمی کنیم؛ زیرا ممکن است موجب اختلال در بدن شما شود.
  2. خونریزی داخلی مفاصل: اگر مفاصل شما دچار خون ریزی داخلی باشند هیچگاه نباید به سراغ منوال تراپی بروید؛ زیرا ممکن است متحمل آسیب جدی شوید.
  3. نرمی مفاصل: نرمی مفاصل دیگر عاملی است که در صورت وجود آن هیچگاه استفاده از منوال تراپی توصیه نمی شود؛ زیرا ممکن است به مفاصل آسیب وارد شود.
  4. جراحی تعویض مفاصل: اگر شما تحت عمل جراحی مفاصل قرار گرفته باشید به هیچ وجه نباید به سراغ منوال تراپی بروید؛ زیرا همان طور که می دانید در این روش تکنیک های ماساژ به کار برده می شود و با فشاری که به مفاصل می آید ممکن است به مفاصل آسیب دیده آسیب بزند.

پیشگیری از آسیب به ستون فقرات با منوال تراپی

حفظ سلامت ستون فقرات از آسیب دیدگی عصب جلوگیری می‌کند و دچار اختلالاتی از قبیل استئوآرتریت و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی و تأثیرات منفی بر کیفیت زندگی روزمره همراه هستند مبتلا نخواهید شد. منوال تراپی روشی مؤثر در کاهش استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از آسیب های ایجاد شده است و روند بهودی را تسریع می بخشد. درمان دستی کمر در منوال تراپی موجب کاهش درد، بازیابی توان حرکتی و بهبود خشکی و سفتی مفاصل خواهد شد. تکنیک های درمان دستی در کنار سایر روش های فیزیوتراپی به درمان مشکلات اسکلتی_عضلانی بیماران کمک می کند.

فرایند درمان کمر درد با منوال تراپی

یکی از تکنیک های مؤثر، درمان دستی یا منوال تراپی می باشد که از این ترفند جهت درمان دردهای ستون فقرات، مفاصل و کمر درد استفاده می شود، به این گونه که با کشش مفاصل، رباط ها، تاندون ها توسط این روش می توان چسبندگی های به وجود آمده در مفاصل را پس از عمل جراحی را کاملاً درمان نمود و دامنه حرکتی مفاصل را افزایش داد. علاوه براین منوال تراپی بر روی ریشه های عصبی متصل به طناب نخاعی و ریشه های عصبی آسیب دیده نیز تأثیر چشمگیری دارد و سبب آزاد سازی هورمون ضد درد می شود و در نتیجه مانع انتشار درد در سایر نقاط بدن می شود. پزشک از طریق لمس و ماساژ نقاط آسیب دیده فرایند درمان را انجام می دهد.

روش های انجام منوال تراپی

1. تکنیک انرژی عضلانی یا (EMT)

این روش به طور معمول برای افراد و بیمارانی است که به اسپاسم عضلانی مبتلا می باشند و به منظور تقویت عضلات، بهبود عملکرد رباط های ضعیف شده و افزایش دامنه حرکتی ناحیه و عضو آسیب دیده انجام می شود.

2. آزادسازی مفاصل یا میوفاسیال

این تکنیک به افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد و محدودیت مفاصل کمک می کند. بافت فاشیا می تواند بدون هیچ محدودیتی کشیده شده و حرکت کند. به طور کلی در وضعیت نرمال این بافت ریلکس و ثابت می باشد؛ اما اگر دچار آسیب های فیزیکی شود، منقبض و محدود می شود و توانایی خود را از دست می دهد. در نتیجه بر دیگر نواحی بدن تأثیر می گذارد. هدف فیزیوتراپیست در این روش، کمک به آزادسازی مفاصل خشک بوده و در نهایت بر بهبود کلیه نواحی بدن تأثیر می گذارد.

3. حرکت مفصل

این روش توسط حرکت دست فیزیوتراپیست بر روی مفاصل و در جهات خاص انجام می شود. این حرکت باعث کشش مفصل و بافت های اطراف آن شده و به کاهش درد بیمار و برگرداندن عملکرد طبیعی و سابق مفصل کمک می کند.

4. کشش عضله

از دیگر روش های مؤثر در درمان دستی یا منوال تراپی، کشش عضلات می باشد. در این تکنیک بیمار در طی مدت زمان معین و خاصی مثلا حدود 30 تا 90 ثانیه، در یک موقعیت خاص قرار گرفته تا عضلات درگیر و منقبض شده آن شل شوند. سپس فیزیوتراپیست با کشش در عضله آسیب دیده به کاهش اسپاسم عضله ، کاهش درد و تنش های موجود در بافت های عضله کمک کرده و بهبود بیمار می پردازد. این روش در درمان درد گردن و درد سیاتیک و آسیب های تاندونیت بسیار کاربردی و مفید می باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

عوارض جانبی منوال تراپی

منوال تراپی همان طور که گفته شد اگر توسط پزشک انجام شود هیچ گونه عارضه جانبی ندارد. انجام منوال تراپی برای همه افراد امکان پذیر نیست. در برخی از افراد که به بیماری های خاصی مبتلا هستند انجام منوال تراپی باعث وخیم شدن وضعیت مفاصل و بافت هایی که دچار عارضه شده اند می شود.

بسیاری از مطالعات بیانگر این نتایج هستند که درمان‌های دستی که معمولاً توسط پزشکان طب فیزیکی انجام می‌شوند، برای درمان کمردرد موثر بوده و همچنین برای درمان دیسک کمر، رادیکولوپاتی و گردن درد مفید است. شما می‌توانید برای کایروپراکتیک یا درمان های دستی ، به کلینیک طب فیزیکی دکتر سلمان فلاح در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط با کلینیک طب فیزیکی دکتر فلاح در اصفهان ازطریق تماس با شماره تلفن 91011414 - 031 اقدام فرمایید. همچنین می‌توانید از طریق واتساپ شماره 09303970020 ، با ذکر دقیق شرح حال و ارسال مدارک پزشکی خود، مشاوره بگیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :امیر رضا شمشادی [ 1402-05-17 ]
خسته نباشید دکتر فلاح بزرگوار. درمان کمر درد با منوال تراپی تاثیر دائمی دارد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟چرا مهره های کمری جابه جا می شوند؟

سرخوردگی مهره‌ کمر به وضعیتی گفته می شود که در آن یکی از مهره های ستون فقرات شما به سمت جلو حرکت می کند و روی مهره پایینی خود سر می خورد ... ادامه مطلب

کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟کفش طبی چه مزایای درمانی دارد؟

کفش‌های ارتوپدی کفشهایی هستند که به طور خاص برای حمایت یا سازگاری مکانیک و ساختار پا، مچ پا و ساق پا طراحی شده‌اند و دارای تعدادی ویژگی و عملکرد مفید پزشکی هستند که آن‌ها را از کفشهای روزمره جدا میکند. ... ادامه مطلب

توصیه های مناسب ورزشی در دوران حاملگیتوصیه های مناسب ورزشی در دوران حاملگی

خانم هاي باردار براي سلامت خود و جنينشان، از چگونگي وضعيت نشستن گرفته تا ايستادن و يا حتي اينکه چگونه در جلوي ظرفشويي بايستند، چگونه جارو برقي بکشند، بايد با ماما يا پزشک متخصص خود مشورت کنند و حتما برنامه روزانه ورزشي داشته باشند. ... ادامه مطلب

منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟منوال تراپی کمر چه کاربرد هایی دارد و برای چه کسانی مناسب است؟

منوال تراپی یک روش جدید در درمان فیزیوتراپی است که به جا اندازی مفاصل یا بافت های نرم کشش عضلات و مفاصل،ماساژ عمقی بافت نرم،جا اندازی مفاصل می پردازد. ... ادامه مطلب