دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / علائم بیماری های ستون فقرات

علائم بیماری های ستون فقرات

ستون فقرات بخش مهمی از اسکلت بدن انسان را تشکیل می‌دهد که در بخش اعظم فعالیت‌های روزانه درگیر است و فشار زیادی را تحمل می‌کند. ستون فقرات انسان از 33 قطعه استخوان به نام مهره تشکیل شده است. از این 33 مهره، 24عدد آزاد و متحرک هستند که 7 مهره به گردن، 12 مهره به پشت و 5 مهره به کمر اختصاص دارند. ستون فقرات به کمک بافت‌های نرم و سخت دیگری از جمله رباط، تاندون، دیسک و ماهیچه حرکت می‌کند و حرکت‌های مهم و اساس از جمله ایستادن، خم شدن، نشستن و بلند شدن و حتی خوابیدن را برای انسان ممکن امکان پذیر می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

به دلیل فشار مستمری که طی فعالیت‌های روزانه به کمر وارد می‌شود، اجزای ستون فقرات در معرض آسیب‌های متعددی قرار دارند که ممکن است منجر به بروز درد در ناحیه کمر شوند یا حتی عملکرد آنها مختل شود و با انواع مشکلات ستون فقرات مواجه شوید. از آنجا که بخشی از عملکرد ستون فقرات، محافظت از نخاع است، آسیب‌های جدی این بخش از اسکلت انسان، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد، بنابراین هرگونه صدمه، تغییر شکل یا بروز مشکل برای مهره‌ها و دیسک‌ها را می‌توان در گروه بیماری های ستون فقرات دسته‌بندی کرد.

این بیماری‌ها تنوع بسیاری دارند که از رایج‌ترین آنها می‌‌توان از دیسک کمر و گردن، تنگی کانال نخاعی، تومورهای نخاعی، التهاب و انحراف ستون فقرات و … نام برد. بیماری های ستون فقرات باعث می‌شود که علائم و عوارض متنوعی با شدت‌های گوناگون به وجود بیاید.

بیماری های ستون فقرات

علائم بروز بیماری های ستون فقرات

از علائم شایع این بیماری ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

علائم بیماری های ستون فقرات

تشخیص بیماری های ستون فقرات

اشعه ایکس:

پس از آسیب، برای مشخص کردن محل دقیق آسیب اغلب از اشعه ایکس استفاده می‌شود. اشعه ایکس می‌تواند آسیب‌های استخوان‌های ستون فقرات را نشان دهد؛ اما آسیب‌های نخاع را نشان نمی دهد.

توموگرافی کامپیوتری(CT) :

توموگرافی کامپیوتری دقیق‌ترین آزمایش برای شناسایی، آسیب‌های ستون فقرات است و می‌تواند بیشتر آسیب‌های استخوانی را نشان دهد.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI):

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی، بهترین آزمایش برای شناسایی آسیب‌های نخاع و رباط‌های ستون فقرات است. با این حال CT به طور کلی قبل از انجام MRI انجام می‌شود زیرا MRI کمتر از CT در دسترس است و آسیب‌های استخوانی را به اندازه CT نشان نمی‌دهد.

سی تی اسکن میلوگرافی:

سی تی اسکن میلوگرافی سی تی اسکنی است که پس از تزریق رنگ رادیوپک به فضای اطراف نخاع انجام می‌شود. میلوگرافی CT می‌تواند ساختارهای جابجا شده‌ای را که به نخاع برخورد می‌کنند را نشان دهد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

درمان بیماری های ستون فقرات

با توجه به نوع جراحت یا آسیب، درمان‌های مختلفی در نظر گرفته می‌شوند که عبارت‌اند از:

برای کسب اطلاعات درباره روش درمانی پی آر پی زانو ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کریمی [ 1402-08-08 ]
سلام خسته نباشید پدر من تقریبا ۴ ماه پیش جراحی ستون فقرات مهره 4 و 5 انجام دادولی بعد از چهار ماه نمی تواند انگشت پاهاش را به سمت خودش بکشد و وقتی که به مدت زیادی راه می رود خسته می شود و پای راست خود را می کشد. دلیلش چیه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامولکاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامول

اسپاسم های عضلانی و درد اغلب با شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می شوند که سیستم عصبی را برای تسکین موقت درد سرکوب می کنند. متوکاربامول یکی از داروهای شل کننده عضلات است. متوکاربامول معمولاً با نام تجاری Robaxin به فروش می رسد. ... ادامه مطلب

عارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البوعارضه آرنج تنیس بازان یا تنیس البو

آرنج تنیس بازان یا اپی کندیلیت جانبی یک بیماری دردناک آرنج است که در اثر استفاده بیش از حد ایجاد میشود. جای تعجب نیست که بازی تنیس یا سایر ورزش‌ های راکتی می‌تواند باعث این عارضه شود. ... ادامه مطلب

علل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحیعلل و درمان آرتروز پیشرفته و شدید کمر و ستون فقرات بدون جراحی

برای درمان آرتروز کمر، فیزیوتراپ به شما کمک می کند تا بیماری خود را مدیریت کنید، ناراحتی خود را کاهش دهید و بتوانید بار دیگر به خوبی حرکت کنید. در مواردی که پوکی استخوان موجب درد شدید بیمار شده باشد، مدیریت درد ضروری است، این کار کمک می‌ کند تا فرد به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردد ... ادامه مطلب

داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟داروی گاباپنتین چیست و چه کاربردی دارد؟

درد نوروپاتیک، درد ناشی از اعصاب آسیب ‌دیده است. این نوع درد متفاوت از پیام های دردی است که در طول اعصاب سالم از بافت آسیب‌ دیده فرستاده می شوند. ... ادامه مطلب