صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / علائم دیسک کمر چه زمانی در پاها ظاهر می شود؟

علائم دیسک کمر چه زمانی در پاها ظاهر می شود؟

دیسک‌ها ساختاری بین مهره‌های کمر هستند که با شکل ژله‌ای و ماده‌ای مانند فیبر از وارد شدن فشار به مهره‌ها جلوگیری می‌کنند. اگر دیسک کمر از محل اصلی خود خارج شود بر روی عصب مجاور فشار زیادی وارد خواهد شد که با درد، تنگی نفس و تحلیل قدرت فضلات همراه می‌شود.

بخش ژلاتینی دیسک کمر در داخل وجود دارد و حلقه بیرونی آن معمولا سخت و لاستیکی است. زمانی‌که تشخیص می‌دهند فرد دچار فتق دیسک شده منظور بیرون آمدن قسمت داخلی دیسک از حلقه بیرونی خواهد بود. به این عارضه پرولاپس دیسک هم می‌گویند.

دیسک کمر یکی از مشکلات نسبتاً شایع ستون فقرات است که افراد زیادی را درگیر می‌کند. بروز علائم دیسک کمر در پاها نشان‌دهنده یک مشکل جدی در وضعیت سلامت فرد هستند و باید موردتوجه و پیگیری قرار بگیرند. بسیاری از افراد تجربه دیسک کمر و درد پای راست را داشته ‌اند. پیشرفت این علائم می‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و بهتر است در مراحل اولیه درمان شود.

دیسک کمر و درد پای چپ و راست

اگر دیسک های مهره ای فتق، بیرون زدگی و آسیب به درجات مختلف داشته باشند، روی رشته های عصبی مختلف فشار می آورند. بنابراین مسیر انتشار درد برای هر سطح متفاوت است که در زیر نشان خواهیم داد:

همچنین بخوانید: درمان دیسک کمر با لیزر

علائم دیسک کمر در پاها

علائم دیسک کمر چه زمانی در پاها ظاهر می‌شود؟

در بیماری فتق دیسک کمر بخصوص زمانی که شدید باشد، هسته دیسک بیرون زده و بر کانال نخاعی و ریشه عصبی فشار وارد می‌کند. به‌این‌ ترتیب باعث ایجاد علائمی در پاها بخصوص در هنگام راه رفتن و ایستادن می‌شود. اکثر بیماران از انتشار درد در پاها و اندام تحتانی شکایت دارند.
هرقدر آسیب دیسک کمر بیشتر باشد علائمی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم بیشتر است و ممکن است حتی از کمر تا نوک پا احساس شوند. این علائم با راه رفتن یا ایستادن طولانی ‌مدت نیز تشدید می‌شوند. البته علائم بلافاصله بعد از آسیب دیسک شروع نمی‌شوند. معمولاً در ابتدا به‌ صورت یک درد عمومی خود را نشان می‌دهد؛ اما زمانی که درد وارد پاها می‌شود که اعصاب حسی و حرکتی ستون فقرات تحت تأثیر دیک آسیب‌دیده قرار بگیرند.
بیرون زدگی دیسک کمر به یک ‌باره رخ نمی‌دهد و شامل چند مرحله است. در ابتدا به‌ مرورزمان ضعیف و ساییده می‌شوند و انعطاف خود را از دست می‌دهند. در مرحله بعدی با کمترین آسیب یا ضربه به دیسک‌ها فرد دچار کمردردهای کوتاه‌ مدت می‌شود.
در مرحله سوم دیسک بیرون زده و دچار آسیب یا ترک ‌خوردگی می‌شود که علاوه بر درد علائم دیگری نیز به همراه دارد؛ اما اگر در این مرحله نیز درمان نشود، ممکن است هسته ژله مانند دیسک از آن بیرون زده و به نخاع فشار وارد کند که در این مرحله با علائم شدید درد در پاها مواجه هستیم. به ‌این‌ ترتیب دیدن نشانه دیسک کمر در پاها حاکی از وضعیت پیشرفته و آسیب دیدن دیسک است.

دیسک کمر و درد پای چپ و راست

دیسک کمر و درد پای چپ

در صورتی که دیسک کمر آسیب دیده باشد، فرد می‌تواند دردی ناشی از دیسک کمر و درد پای چپ را احساس کند. این نوع درد را می‌توان در شکل رادیکولوپاتی نامید. در این حالت، درد از منطقه پایین کمر که در قسمت پائین کمر قرار دارد، شروع می‌شود و از طریق شکم، باسن و سپس به پا چپ پیش می‌رود.
علاوه بر درد دیسک کمر و درد پای چپ، ممکن است علائم دیگری نیز در این منطقه ظاهر شوند. به‌عنوان مثال، احساس به‌هم‌ فشرده شدن و ضعیف شدن عضلات ممکن است در پای چپ فرد نیز رخ دهد. این نشانه‌ها معمولاً به دلیل تحریک و فشار روی عصب‌ها در ناحیه کمر و امتداد آن‌ها تا پا چپ به وجود می‌آیند.
انواع تصویربرداری مانند آندوسکوپی، رادیوگرافی و ام‌آر‌آی می‌توانند به پزشک در تشخیص و تصویرسازی دیسک آسیب ‌دیده کمک کنند. پزشک فرد می‌تواند بر اساس تاریخچه فرد طرح درمان مناسب را تعیین کند.

دیسک کمر و درد پای راست

فشار آمدن بر ریشه‌های عصبی پنجم کمری و اول خاجی ممکن است دردهای تیر کشنده را به سمت پای راست یا چپ انتشار دهد. در صورتی که در حالت درازکش با بالابردن پای راست دچار درد شدید می‌شوید، می‌توان گفت که فشار دیسک کمری منجر به آن شده است. در صورتی که دیسک کمر آسیب دیده باشد ممکن است با چالش دیسک کمر و درد پای راست مواجه شوید. اقداماتی مانند آندوسکوپی،رادیوگرافی و ام‌آرآی توسط پزشک می‌تواند توضیح دقیقی از وضعیت فرد را به پزشک دهد.

درمان غیر جراحی دیسک کمر و درد پاها

درمان‌های بدون جراحی دیسک‌های لغزنده چهار تا شش هفته طول می‌کشد تا حداکثر تاثیر را داشته باشند. این رویکردها طراحی شده‌اند تا درد و ناراحتی را کاهش دهند و همچنین به‌عنوان آزمایش‌های تشخیصی مداوم برای مشخص‌کردن ماهیت دقیق آسیب دیسک عمل می‌کنند.

در ادامه انواع روش درمان بدون جراحی دیسک کمر را عنوان کرده و نحوه انجام هر یک را توضیح می‌دهیم.

یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان کمردرد مزمن حرکات ورزشی است. احتمالا پزشک به عنوان اولین گزینه درمانی فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهد برای این روش درمان باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. تمرینات یکسان برای همه افراد مناسب نیست. فیزیوتراپیست باتوجه ‌به علائم و شرایط تمرینات مناسب را ارائه می‌دهد. بخش بزرگی از درمان انجام تمرینات ورزشی در خانه است. متخصص تمریناتی را برای منزل به شما آموزش می‌دهد.

برای درمان بدون جراحی دیسک می‌توان از روش ماساژدرمانی هم استفاده کرد. برای این منظور از روشی به نام ماساژ بافت عمیق (DTM) استفاده می‌شود. ضربات آهسته و سفت به کمر وارد شده و لایه‌های عمیق ماهیچه را تحریک می‌کند. افزایش فشار باعث افزایش گردش خون، کاهش التهاب و کاهش اسپاسم عضلات کمر می‌شود. گاهی ممکن است برای تسکین درد از ماساژ بافت نرم (STM) استفاده کنید.

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین برای فتق دیسک مناسب بوده و التهاب را کاهش می‌دهند. از این طریق باعث تسکین درد می‌شوند. با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خطر آسیب بیشتر کم می‌شود.

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) یکی از روش‌های فیزیوتراپی است. در این روش جریان الکتریکی به ماهیچه‌ها و اعصاب هدف می‌رسد. در این شرایط اعصاب تحریک شده و اندورفین ترشح می‌کنند. اندورفین مسکن طبیعی در بدن است که درد را تسکین می‌دهد.

اگر درد ناشی از مشکل دیسک حاد و شدید باشد، احتمالا پزشک داروهای شل کننده عضلانی را تجویز می‌کند. این داروها ماهیچه‌ها را شل کرده و در تسکین درد تاثیر بسیار زیادی دارند. یکی از داروهای متداولی که برای کمردرد تجویز می‌شود، بنزودیازپین است. این دارو اعتیادآور بوده و فقط باید تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

گرمادرمانی و سرمادرمانی در کنار هم می‌توانند اثر درمان فتق دیسک را دوبرابر کنند. درمان با سرما باعث کاهش التهاب شده و درد را تسکین می‌دهد. در مقابل گرما گردش خون را افزایش داده و باعث بهبودی وضعیت کمر می‌شود. این دو روش مکمل هم بوده و روش درمان آنها متضاد است. به همین دلیل نباید هم‌زمان انجام شوند. ابتدا سرمادرمانی انجام می‌شود. زمانی که درد تسکین پیدا کرد، گرما درمانی انجام شده و با افزایش جریان خون روند بهبودی تسریع می‌شود.

طب سوزنی از روش‌های درمانی چین باستان است. در این طب باور بر این است که نیروی انرژی نامتعادل باعث درد و بیماری می‌شود. متخصص طب سوزنی سوزن‌های نازک را به نقاط استراتژیک وارد کرده تا کانال‌های QI اصلاح شوند. با انجام طب سوزنی اندورفین در بدن ترشح شده و گردش خون افزایش پیدا می‌کند.

در روش اوزون درمانی گاز اوزون از طریق یک سوزن وارد دیسک می‌شود. در مرکز ژل‌مانند دیسک پروتئین‌هایی وجود دارد که تحت اکسیداسیون قرار گرفته و باعث کاهش حجم دیسک می‌شوند. در این محلول تزریقی از بی‌حس‌ کننده موضعی هم استفاده شده که باعث افزایش اثر ضدالتهابی و ضد درد می‌شود.

برای کاهش درد و تسریع بهبودی می‌توان از روش اولتراسوند تراپی متمرکز استفاده کرد. لرزش دستگاه گرما و انرژی را به عضلات کمر، رباط، تاندون و استخوان‌ها می‌رساند. اگر دچار کمر درد مزمن باشید، احتمال دارد پزشک این روش را توصیه کند.

برای تسکین درد ناشی از دیسک کمر می‌توانید از کمربندهای طبی استفاده کنید. این کمربند تکیه‌گاهی برای ستون فقرات بوده و باعث ایجاد ثبات می‌شود. با محدود شدن حرکات پیچشی و خمشی فشار و درد کمر کمتر شده و می‌توان راحت‌ تر فعالیت‌های روزمره را انجام داد. علاوه بر این مورد کمربند طبی با ایجاد گرما باعث آرام شدن ماهیچه‌های منقبض می‌شود. در نتیجه از این طریق هم درد کاهش پیدا می‌کند.

درمان دیسک کمر در منزل

برخی تمرینات ورزشی در منزل می‌تواند به کاهش درد ناشی از مشکلات دیسک کمک کند. این تمرینات را باید از فیزیوتراپیست یاد بگیرید. این متخصص بائتوجه ‌به شرایط دیسک و علائم شما تمرینات مناسب را آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید.
یکی از علل ایجاد و تشدید مشکلات مربوط به دیسک کمر اضافه ‌وزن است. وزن زیاد ممکن است که مهره‌ها، مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات را از تراز خارج کند. یکی از اقداماتی که می‌توانید در خانه انجام دهید، رعایت رژیم غذایی سالم است. زمانی که وزن شما در محدوده سالم باشد، احتمال بروز مشکلات دیسک پایین می‌آید.
افتادگی پا یکی از علائم دیسک کمر که هشداری خطرناک است
به طور کلی افتادگی پا را باید از شاخص ‌ترین نشانه‌ها و علائم دیسک کمر به حساب آورد و در واقع امضایی برای ابتلا به دیسک کمر است. اگر فردی حین راه ‌رفتن به طور ناگهانی برای بلند کردن پای خود دچار مشکل شود، یعنی باید گفت که از افتادگی پا رنج می‌برد. این نشانه دیسک کمر با مشکلات ایستادن روی توپ‌های پا خود را بیشتر نشان می‌دهد.

برای کسب اطلاعات درباره روش درمانی پی آر پی زانو ، روی لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :
آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)آرتروز کمر و ستون فقرات یا اسپوندیلوز (Spondylosis)

آرتریت یک اصطلاح برای بیش از 100 بیماری است که باعث ایجاد مفاصل دردناک می‌شود و در مورد اسپوندیلوز، ستون فقرات مملو از مفاصل است که می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. ... ادامه مطلب

تزریق اپیدورال چیست و چگونه انجام می شود؟تزریق اپیدورال چیست و چگونه انجام می شود؟

تزریق استروئید اپیدورال یک گزینه درمانی رایج برای بسیاری از انواع کمردرد و پا درد است. آن‌ها برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و بخشی جدایی ناپذیر از مدیریت غیرجراحی سیاتیک و کمردرد محسوب می‌شوند. ... ادامه مطلب

درمان پوکی استخوان با روش های نوین طب فیزیکی و توانبخشیدرمان پوکی استخوان با روش های نوین طب فیزیکی و توانبخشی

پوکی استخوان باعث ضعیف و شکننده‌ شدن استخوان‌ ها می‌شود، به قدری شکننده که زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیف مانند خم شدن یا سرفه می‌ تواند باعث شکستگی شود. شکستگی‌ های مرتبط با پوکی استخوان بیشتر در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می‌ دهد. ... ادامه مطلب

تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب