دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / کمر درد / تکنیک های رهایی از سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر

تکنیک های رهایی از سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر

بین هر یک از استخوان‌های ستون فقرات، دیسک قرار دارد. این دیسک‌ها هر ضربه‌ای را که به ستون مهره‌ها وارد می‌شود، جذب می‌کنند تا آسیبی به مهره‌ها وارد نشود. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دیسک‌های کمر ایجاد شود بیرون‌زدگی و دررفتگی دیسک کمر است، در این صورت فرد به عمل دیسک کمر نیاز خواهد شد. علیرغم تشخیص دقیق و عمل جراحی موفق، ممکن است تعدادی از بیماران پس از عمل جراحی کمر، هنوز هم درد را تجربه کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این درد مداوم و یا ادامه یافتن علائم به عنوان سندروم شکست جراحی کمر نامیده می شود و می تواند بر توانایی شما برای انجام کارهای روزمره تأثیر گذارد. این شکست از خود عمل جراحی نیست؛ زیرا اهداف جراحی که ممکن است شامل کم کردن فشار و تثبیت باشد می تواند حاصل شده باشد. در واقع این شکست در قطع کامل علائم است که عوامل متعددی می توانند بر نتیجه ی عمل جراحی ستون فقرات تأثیر گذارند.

دوران نقاهت بعد از جراحی ستون فقرات طولانی است و چون بسیاری از علائم فوق در اکثر عارضه‌های ستون فقرات حس می‌شود، تنها یک متخصص مجرب می‌تواند این سندروم را به درستی تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند. تکنیک هایی جهت رهایی از سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر وجود دارد که درادامه ذکر می گردد.

دلایل ایجاد درد و ناراحتی پس از جراحی کمر

عوامل مهم تأثیرگذار بر بازگشت درد و ناراحتی پس از جراحی ستون فقرات به شرح زیر هستند:

به هم خوردن دینامیک و پایداری ساختمان فقرات : دراین حالت توزیع نیرو و فشار در ستون فقرات به هم خورده و موجب فشار بیش از حد به مفاصل گشته که نتیجه آن به شکل موارد زیر خواهد بود:

  1. ایجاد مشکل برای حرکت‌های مفصل
  2. تغییر شرایط مفصل
  3. تخریب و وارد شدن آسیب به مفصل فاست
  4. تخریب مفصل خاجی خاصره ای یا ساکروایلیاک

علائم سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر

علائم زیر در اثر سندروم جراحی ناموفق دیسک کمر بروز می‌یابد:

شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر

تشخیص سندرم شکست بعد از عمل جراحی دیسک کمر

راه های تشخیص سندروم جراحی ناموفق دیسک کمر عبارتند از:

معاینه

پزشک معاینه‌ی بالینی را برای تعیین و ارزیابی منشأ کمر درد انجام می‌دهد. همچنین پزشک محدودیت حرکتی ستون فقرات یا گردن و ضعف بازوها یا پاها را بررسی می‌کند. پزشک برای ارزیابی ستون فقرات در حال حرکت، از بیمار می‌خواهد که راه برود یا خم شود. تست‌های عصبی نیز حین معاینه انجام می‌شود تا پزشک مطمئن شود که آسیب عصبی علت بروز علائم نیست. در این تست‌های بدون درد از یک چکش استفاده می‌شود یا رفلکس‌های عصبی و واکنش‌های بخش‌های مختلف بدن که می‌تواند نمایانگر تحت فشار قرار گرفتن عصب باشد، ارزیابی می‌شود.
همچنین پزشک پوست را در معرض محرک‌هایی مانند وسیله‌ی فلزی سرد قرار می‌دهد تا بررسی کند که آیا حس نیز آسیب دیده است یا خیر. به علاوه پزشک برای تعیین میزان ضعف ناشی از تحت فشار قرار گرفتن عصب‌ها از بیمار می‌خواهد که گروه‌های عضلانی خاصی را حرکت دهد یا در برابر فشار دست وی مقاومت کند.

تصویربرداری

پزشکان غالباً ابتدا دستور رادیوگرافی میدهند که تصاویری دوبعدی را از داخل بدن به دست میدهد. تصویربرداری EOS نوعی رادیوگرافی و تکنیک جدیدتری است که تصاویری سه بعدی را از کل بدن، از جمله ستون فقرات و بافتهای نزدیک آن ارائه میدهد. پزشکان با توجه به عکسهای سه بعدی میتوانند تشخیص دهند که آیا بینظمی و عدم همترازی ستون فقرات میتواند عامل درد مستمر و ناتوانی بیمار باشد یا خیر.

MRI

در اسکن MRI از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای تهیهی تصاویری دقیق از رباطها، دیسکها و بافتهای نرم ستون فقرات استفاده میشود. تصاویر MRI از بافتهای نرم دقیقتر و واضحتر از تصاویر سی تی اسکن است. MRI برای تشخیص سرخوردگی یا بیرون زدگی دیسک مفید است، منظور از فتق یا بیرونزدگی دیسک وضعیتی است که بخش داخلی دیسک، معمولاً در پی آسیب دیدگی یا ضعیف شدن دیسک، از حلقه های خارجی دور دیسک بیرون میزند و باعث کمر درد میشود.

CT scan

در سی تی اسکن از اشعه ی ایکس برای تهیه ی تصاویری سه بعدی و مقطعی از ستون فقرات استفاده میشود. تصاویر سی تی اسکن از استخوان ها بهتر از تصاویر ام آر آی است. سی تی اسکن برای تشخیص خاره ای استخوانی، یعنی زائده های ایجاد شده روی مهره ها، شکستگی استخوان یا دررفتگی مهره ها مفید است.

اسکن استخوان

اسکن استخوان گاهی اوقات برای تعیین تغییرات ایجاد شده در استخوان، مانند شکستگی ستون فقرات انجام میشود. پزشک با توجه به اسکن استخوان میتواند تشخیص بدهد که آیا آسیب جدیدی علت بروز علائم است یا خیر. پزشک ماده ای به نام ردیاب استخوان را در سیاه رگ بازو تزریق میکند. ردیاب در خون حرکت میکند، به استخوانها میرسد و در ناحیه های تغییر کردهای که اصطلاحاً نقاط داغ گفته میشود جمع میشود، بنابراین پزشک میتواند شکستگی هایی را تشخیص دهد که در عکس رادیوگرافی قابل مشاهده نیست.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

روش‌های درمان برای سندروم شکست جراحی کمر

در سندرم شکست جراحی کمر، الگوی مشخص برای ایجاد آن وجود ندارد. در حقیقت هر بیمار دارای شرایط منحصر به فرد است و به همین دلیل، برنامه درمان طراحی شده برای بیمار به شرایط و موقعیت خاص وی بستگی دارد.

1) اقدامات کمتر تهاجمی برای درمان درد کمر بعد از جراحی دیسک کمر

2) درمانهای غیر تهاجمی

3) روش‌های جراحی برای درمان سندروم شکست جراحی کمر

معمولاً هدف از جراحی سندروم شکست جراحی کمر رفع فشردگی اعصاب نخاعی است. در این روش جراحی بخشی از سیستم اعصاب مرکزی از قبیل یک عصب یا طناب نخاعی را آزاد می‌کند یا با استفاده از پلاک و مهره فلزی ستون فقرات را به هم متصل می‌کند تا به طور کامل جوش بخورند یا به هم متصل شوند و مجدداً ستون فقرات حالت مناسب پیدا کند. در اکثر موارد جراحی ستون فقرات به کمک بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

در صورتی که بیمار دچار تنگی کانال نخاعی باشد و فضای باز موجود در ستون فقرات تنگ شده باشد یا آنکه زائده استخوانی در آن قسمت تشکیل شده باشد از جراحی لامینکتومی استفاده خواهد شد. در این روش جراح به خارج کردن لامینا می‌‌پردازد و فضای بیشتری در کانال نخاعی ایجاد خواهد شد و در نتیجه فشار از روی اعصاب این قسمت برداشته می‌شود. این نوع جراحی به کاهش یا رفع درد کمک می‌کند و پزشک در طول جراحی به خارج کردن اجزای دیسک و زائده‌های استخوانی خواهد پرداخت.

هدف از انجام جراحی لامینوتومی و فرامینوتومی افزایش فضای فورامن از فرامین به قسمت گفته می‌شود که اعصاب نخاعی از آنجا عبور می‌کنند. این جراحی به رفع فشار از روی اعصاب و کاهش درد کمک می‌کند. جراح یک برش را در کمر ایجاد میکند. سپس اعصاب و رباط‌های آن قسمت را به عقب می‌فرستد و به کمک میکروسکوپ مخصوص به مشاهده طناب نخاعی خواهد پرداخت. در مرحله بعدی پزشک به خارج کردن لامینا می‌‌پردازد تا به کانال نخاعی دسترسی پیدا کند. سپس استخوان را برش می‌دهد تا فورامن را بزرگ کند. گاهی اوقات در هنگام انجام این جراحی فرایند فیوژن ستون فقرات نیز انجام می‌شود.

هدف از انجام جراحی دیسککتومی خارج کردن بخشی از دیسک فتق یافته یا همه نقاط آن است. این کار به رفع فشار از روی اعصاب یا طناب نخاعی کمک می‌‌کند. پزشک می‌‌تواند جراحی دیسککتومی را به صورت یک جراحی باز انجام دهد تا بتواند از طریق برشی که در کمر بیمار ایجاد کرده است به دیسک دسترسی پیدا کند. گاهی اوقات نیز از جراحی میکرودیسککتومی که یک جراحی کم تهاجمی است استفاده خواهد کرد. در این نوع جراحی پزشک یک برش کوچک را در کمر ایجاد می‌کند و از وسایل مخصوص برای خارج کردن اجزای دیسک استفاده خواهد کرد. پزشک می‌‌تواند در کنار جراحی دیسککتومی به انجام جراحی فیوژن نخاعی یا لامینکتومی نیز بپردازد.

درمان تنگی کانال نخاعی بدون جراحی یکی از خدمات ویژه کلینیک دکتر فلاح در اصفهان می باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط انجام این روش با شماره تلفن 91011414 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نوری [ 1402-09-18 ]
سلام من دو سال پیش جراحی باز داشتم، و بعد از جراحی کمرم مدتی دردش کمتر شد ولی حدود چند ماهه که مجدداا دردهام شروع شده، و بسیار درد دارم طوری که نشستن و برخاستن برام مشکل شده یعنی مجددا باز باید جراحی کنم، آیا امکانش هست دوباره برگرده

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علائم بیماری های ستون فقراتعلائم بیماری های ستون فقرات

ستون فقرات بخش مهمی از اسکلت بدن انسان را تشکیل می دهد که در بخش اعظم فعالیت های روزانه درگیر است و فشار زیادی را تحمل می کند. ... ادامه مطلب

آناتومی عضلات روتاتور کاف شانهآناتومی عضلات روتاتور کاف شانه

روتاتور کاف گروهی از چهار عضله است که بازوی شما را در جای خود در شانه نگه می‌ دارد. این به شما کمک می‌ کند تا تمام حرکات بازو و شانه خود را انجام دهید. سر استخوان بازوی شما که به آن هومروس نیز می‌ گویند، در حفره تیغه شانه یا کتف شما قرار می‌ گیرد. ... ادامه مطلب

کاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامولکاهش دردهای عضلانی و کمر درد با متوکاربامول

اسپاسم های عضلانی و درد اغلب با شل کننده های عضلانی مانند متوکاربامول درمان می شوند که سیستم عصبی را برای تسکین موقت درد سرکوب می کنند. متوکاربامول یکی از داروهای شل کننده عضلات است. متوکاربامول معمولاً با نام تجاری Robaxin به فروش می رسد. ... ادامه مطلب

سوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انهاسوالات رایج در مورد انگشت ماشه ای و پاسخ به انها

انگشت ماشه ای در ابتدا ممکن است فقط با درد کف دست و قاعده انگشتان خود را نشان دهد بتدریج به صورت گیر کردن انگشت هنگام باز کردن خود را نشان میدهد. ... ادامه مطلب