دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / بلوک یا بلاک اعصاب محیطی چیست و چه فوایدی دارد

بلوک یا بلاک اعصاب محیطی چیست و چه فوایدی دارد

در جستجوی راه‌هایی برای مدیریت و کاهش درد، بسیاری از افراد به سمت روش‌هایی می‌روند که کمترین آسیب و عوارض برای بدن را داشته باشند. یکی از این روش‌های پیشرفته و مؤثر در مدیریت درد، بلاک عصبی است. این روش که از تزریق دقیق داروهای بی‌حسی به نقاط خاصی از بدن برای مسدود کردن انتقال پیام‌های درد به مغز بهره می‌برد، می‌تواند آرامش و بهبود قابل ملاحظه‌ای را برای افراد رنج ‌برده از انواع دردهای مزمن و حاد به ارمغان بیاورد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بلاک عصبی یک روش پزشکی است که با هدف کاهش درد انجام می‌شود، به‌خصوص در مناطقی از بدن که درد مزمن یا حاد دارند. در این روش، داروهای بی‌حس‌کننده مستقیماً به اطراف اعصاب خاص تزریق می‌شوند تا پیام‌های درد ارسالی به مغز مسدود شوند. این روش، با ارائه یک راه حل موقت برای مدیریت درد، به بیماران کمک می‌کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

بلاک عصب چیست؟

بلاک عصبی یا بلاک منطقه‌ای عصبی به ایجاد هرگونه وقفه عمدی در حرکت پیام عصبی در طول عصب گفته می‌شود که معمولاً در راستای کاهش درد انجام می‌شود. بلاک عصبی یک روند کوتاه مدت است که معمولاً از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد و در طی آن بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید و مواد دیگر در داخل یا کنار عصب تزریق می‌شود.

فواید بلاک عصبی

تزریق بلوک عصبی یک روش پزشکی است که در موارد مختلف برای کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی بیماران به کار می‌رود. در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی این روش اشاره می‌کنیم:

انواع بلاک عصبی

  1. بلاک های عصبی تخریبی (neurolytic blocks) یا عصب کشی که عبارتند از تزریق موادی مثل فنل یا الکل به روی عصب و این مواد مسیرها عصبی انتقال درد را خراب می کنند. این کار باعث تسکین دائمی درد نمی شود، و ممکن است تکرار تزریق لازم آید. آثار جانبی هم دارد و ممکن است به اعصاب کناری آن ناحیه صدمه بزند و عضله از کار بیفتد، بنابراین بلاک های تخریب کننده ی عصب را برای بیماری های دردناک و شدید در نظر می گیرند.
  2. بلاک های عصبی غیر تخریبی (nonneurolytic blocks) که در آن مواد غیر تخریبی مانند بی حس کننده های موضعی مثلل لیدکائین (lidocaine) یا بوپیواکایین (bupivacaine) را به کار می برند. گاهی ماده ی تزریقی ترکیبی از یک بی حس کننده ی موضعی و داروهای دیگری مورد استفاده قرار می گیرد . بلوکه کننده های غیرتخریبی راه انتقال درد را سد می کنند و مصرف درمانی زیادی دارند.

روشهای بلاک عصبی بدون جراحی

بلوک یا بلاک اعصاب محیطی

بلاک عصبی با جراحی چگونه است؟

  1. بلاک سمپاتیک: درد ناشی از سیستم عصبی سمپاتیک در ناحیه ای بخصوص را بلوکه می‌نماید. از بلاک سمپاتیک می‌توان در درمان تعریق بیش از حد در بخش خاصی از بدن استفاده نمود.
  2. برش و در آوردن عصب: عصب محیطی آسیب دیده توسط جراحی تخریب می‌شود. از این روش تنها در موارد درد مزمنی که هیچ روش درمانی دیگر موفقیتی در پی ندارند، مثل سندروم درد ناحیه ای، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  3. ریزوتومی (برش ریشه عصب): ریشه عصب که از نخاع کشیده می‌شود، با استفاده از جراحی تخریب می‌شود. از این روش در مشکلات عصب-عضله مانند فلج اسپاسمی یا فلج اسپاسمی مغز استفاده می‌شود.

آمادگی برای بلک عصبی

  1. پزشک سابقه پزشکی و تمامی تصاویر قبلی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  2. بیمارانی که اسپرین یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کند بهتر است در رابطه با این موضوع حتماً با پزشک صحبت کنند.
  3. هر گونه مشکل دارویی و پزشکی باید به پزشک بگویید تا طبق آن و نسبت به آن بر شما دارو تجویز کند و در میان گذاشتن مشکلاتی که در بدن هست با پزشک می تواند در نتیجه تزریق تأثیرگذار باشد.

اقدامات پس از بلاک عصبی

در 24 ساعت اولیه پس از درمان، فعالیت آرام و استراحت توصیه می‌شود. سپس می‌توانید به فعالیت طبیعی خود بازگردید.

کاندیدای بلاک عصبی

بلاک های عصبی اغلب در طول جراحی برای کاهش درد استفاده می شوند. همچنین ممکن است برای مدیریت درد ناشی از بیماری‌های مزمن یا آسیب‌هایی که در آن اعصاب آسیب دیده، ملتهب یا تحریک شده‌اند، استفاده شود. بلاک های عصبی معمولاً برای مدیریت درد ناشی از ستون فقرات و همچنین درد ناتوان کننده ای که بازوها، پاها، گردن و باسن را تحت تأثیر قرار می دهد، استفاده می شود.

بلاک عصبی برای چه افرادی مناسب نیست؟

مدت اثرگذاری بلاک عصبی

این بستگی به نوع بلاک انجام شده و نوع داروی بی حس کننده استفاده شده دارد. به عنوان مثال، بلاک‌های عصبی برای جراحی دست معمولاً 6 تا 8 ساعت ماندگار است؛ اما اثر انسداد عصبی برای درد پس از تعویض کامل زانو، می‌تواند از 12 تا 24 ساعت ادامه داشته باشد. دارو به طور مداوم از طریق یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر عصب) که در کنار عصب قرار دارد، تحویل داده می‌شود و برای 2 تا 3 روز اثر خود را دارد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

میزان اثر گذاری بلاک عصبی

دارویی که از طریق تزریق تحویل داده می‌شود تا آنجا که ممکن است نزدیک عصب وارد می‌شود. سپس گیرنده‌های درد موجود در عصب های ایجاد کننده مشکل را خاموش می‌کند. اثرات تزریق معمولاً فوری است. پس از مدت کوتاهی درد تسکین پیدا می‌کند. با این حال، اثر درمانی بلاک‌های عصبی موقت هستند. آنها معمولاً یک یا دو هفته درد را تسکین می‌دهند و پس از آن که جذب بدن شدند اثرشان از بین می‌رود.

عوارض و خطرات بلاک عصب

هزینه بلاک عصب

هزینه این روش به عوامل مختلفی بستگی دارد و در هر فردی با توجه به شرایط بدنی و نوع تزریق متفاوت خواهد بود، بنابراین باید برای اطلاع از هزینه ها به پزشک متخصص مراجعه کرده تا بعد از معاینه هزینه دقیق به شما اعلام شود. عواملی که بر روی هزینه بلوک عصبی تأثیرگذارند عبارتند از:

برای کسب اطلاعات درباره روش درمانی پی آر پی زانو ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان دیسک گردن با کایروپراکتیکدرمان دیسک گردن با کایروپراکتیک

یکی از روش های درمانی دیسک گردن، کایروپراکتیک می باشد. این علم در کنار علوم فیزیوتراپی و استخوان درمانی قرار می گیرد. می توان گفت که این روش، یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که اگر با سایر روش های درمانی همراه شود، تاثیر بیش تری خواهد داشت. ... ادامه مطلب

حوزه فعالیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشیحوزه فعالیت متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصصان طب فیزیکی و یا پزشکان توانبخشی ، پزشکانی هستند که در پزشکی فیزیکی غیر جراحی ، یعنی درمان مشکلات عضلانی-اسکلتی ، شامل عضلات ، استخوان‌ ها ، مفاصل ، تاندون‌ ها ، رباط‌ ها و اعصاب بدون استفاده از جراحی تخصص دارند . ... ادامه مطلب

نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟نوار عصب عضله چیست و چگونه انجام میشود؟

آسیب‌ها یا بیماری‌هایی که بر اعصاب و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد، می‌تواند حرکت این سیگنال‌های الکتریکی را کند یا متوقف کند. اگر درد، ضعف یا بی حسی در پشت، گردن یا دست‌ها دارید، اندازه گیری سرعت و درجه فعالیت الکتریکی در ماهیچه‌ها و اعصاب می‌تواند به پزشک در تشخیص درست کمک کند. ... ادامه مطلب

کاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانیکاربردها و فواید اوزون تراپی یا اوزون درمانی

اوزون تراپی، تزریق حالت مایع یا گازی فرم واکنش پذیرتر و فعال تر اکسیژن برای ایجاد اثرات درمانی است. ... ادامه مطلب