دکتر سلمان فلاح
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای غیرجراحی درمان درد / کاربرد لیزر کم توان یا لیزر سرد در فیزیوتراپی

کاربرد لیزر کم توان یا لیزر سرد در فیزیوتراپی

لیزر تراپی روش درمانی میباشد که امروزه برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد . به صورت کلی نور لیزر درمانی، انرژی الکترومغناطیس است که به صورت فوتون به بدن تابش می شود و دسته فوتون های نور در یک راستا و کنار هم باقی می مانند. لیزر به صورت کلی به دو گونه لیزر کم توان و یا Low level laser و لیزر پر توان و یا High power laser دسته بندی می شود. تفاوت این دو گونه در عمق نفوذ و انرژی تابش آنها می باشد . روش عمل این دستگاه به این صورت می باشد که منبع نور در برابر پوست قرار می گیرد و فوتون ها به چند سانتی متری نفوذ کرده و توسط میتوکندری جذب می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این انرژی پاسخ مثبت فیزیولوژیک ایجاد می کند. لیزر کم توان اثر ضد درد و بیولوژیک دارد باعث تسکین دردها ، سختی مفاصل و ناتوانی در بیماران مبتلا به آرتروز می‌شود. لیزر کم توان به عنوان یک عامل ضد التهاب عمل میکند و از آن معمولاً با عنوان لیزر سرد نیز یاد می شود؛ زیرا در طول درمان احساس گرما ایجاد نمی کند. اثرات لیزر کم توان برای فیزیوتراپی قابل توجه است و این ابزار در فیزیوتراپی و لیزر درمانی، بسیار مفید و کمک کننده است. کاربرد لیزر کم توان در فیزیوتراپی شامل تسکین درد، تسریع در ترمیم بافت و کاهش التهاب است.

لیزر کم توان چیست؟

لیزر کم توان (LLLT)، یک درمان از منبع نوری با قدرت کم است که یک طول موج کوتاه ایجاد کرده و هیچ گرما، صدا و لرزشی از خود ساطع نمی کند. لیزر تراپی کم توان که اصطلاحاً به آن cold گفته می‌شود همان طور که از معنای لغوی‌اش پیدا است در آن قدرت و میزان اشعه نسبتا کم و حدوداً 500 میلی وات است. از طول موج‌های کم توان به دلیل قدرت پایینی که دارند عموماً برای بازسازی بافت‌ها یا جراحی‌های جزئی استفاده می‌کنند.

کاربرد لیزر کم توان در فیزیوتراپی

کاربرد لیزر کم توان (LLLT) در فیزیوتراپی شامل تسکین درد، تسریع در ترمیم بافت و کاهش التهاب است. شرایطی که بیمار با ابتلا به آن تحت درمان لیزر کم توان (LLLT) قرار می گیرد عبارت است از:

کاربرد لیزر کم توان یا لیزر سرد در فیزیوتراپی

مزایای استفاده از لیزر کم توان

  1. درمان با لیزر به صورت بدون درد انجام می شود .
  2. دامنه طبیعی حرکت و عملکرد بدنی را بازیابی می کند.
  3. به صورت غیر تهاجمی است و عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد.

درمان با لیزر کم توان در فیزیوتراپی چگونه است؟

ابتدا بیمار توسط فیزیوتراپیست معاینه میشود و محل درد مورد بررسی قرار میگرد. بر اساس محل درد و شدت درد، فیزیوتراپیست، شدت امواج لیزر را تنظیم میکند. سپس دستگاه را در بازه زمانی مشخص در نزدیکی محل درد و یا به طور مستقیم روی محل درد قرار میدهد.

میزان بهبودی درد با لیزر کم توان

لیزرهای با قدرت خروجی نیم وات، لیزر کم توان یا Low Power Laser گفته میشود و معمولاً برای کاهش درد و التهاب استفاده می شود. لیزرتراپی باعث افزایش تولید و آزادسازی اندورفین و انکفالین که مواد شیمیایی طبیعی تسکین درد در بدن انسان می‌شوند. علاوه بر این، لیزر درمانی همچنین باعث کاهش انتقال سیگنال‌های درد از بخش‌های آسیب دیده بدن به مغز و در نتیجه کاهش درد می‌شود.

زمان اثرگذاری لیزر کم توان در کاهش درد

زمان اثرگذاری لیزر کم توان می‌تواند از پنج تا 10 جلسه تغییر کند. این تعداد جلسات به نسبت نیاز بیمار و صلاحدید فیزیوتراپیست می‌تواند بیشتر یا کمتر باشد.

اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

موارد منع استفاده از لیزر کم توان

توصیه می‌شود که در بیماران زیر از استفاده از لیزر درمانی پرهیز شود:

آیا لیزر کم توان عوارض دارد؟

در لیزرهای کم توان در صورتیکه اصولی و با دوز مناسب استفاده شوند فاقد عارضه جانبی بوده و هیچ خطری برای انسان ندارد. ممکن است پس از گذشت یک روز از لیزر تراپی مقداری سفتی در عضلات را به همراه داشته باشد. این موضوع باعث ایجاد درد یا حس بدی در بیمار نخواهد شد.

قیمت لیزر کم توان فیزیوتراپی

این هزینه می تواند تحت تأثیر یک سری عوامل و فاکتور های خاص متغیر باشد. اولین فاکتوری که بر روی این مبلغ تأثیرگذار است، نوع لیزر و نوع بیماری است. فاکتور دیگر، دستمزد پزشک مربوطه است.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان حکیم نظامی ، خیابان شریعتی غربی ، نبش کوچه 16 ، جنب مسجد امام حسن عسکری ، طبقه اول
تلفن : 91011414 - 031


نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟تنگی کانال نخاعی چیست و چگونه درمان می شود؟

هرگاه یک توده به نخاع فشار وارد کند، می گوییم تنگی کانال نخاعی رخ داده است. این توده می تواند یک تومور یا قسمتی از استخوان باشد. توجه کنید که هر قسمت از نخاع از گردن تا پایین کمر می تواند دچار این عارضه شود. ... ادامه مطلب

تراکشن مکانیکی کمر چیست؟تراکشن مکانیکی کمر چیست؟

تراکشن یک روش غیر جراحی برای از بین بردن درد و مشکلات در ستون فقرات است. تراکشن در واقع برای رفع اسپاسم عضلات و فشرده سازی ریشه عصب طراحی شده است.با استفاده از روش دستی و یا روش مکانیکی نیروی دائمی یا متناوبی به ستون فقرات اعمال میشود تا ماهیچه ها و بافت نرم را بسط دهد و فاصله بین مهره ها را باز کند ... ادامه مطلب

خار پاشنه ؛ از علل تا درمانخار پاشنه ؛ از علل تا درمان

خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می شود.اگر به هر علّت، فاسیا ملتهب شود و این التهاب طول بکشد، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود. این رسوب غیر طبیعی کلسیم، به شکل یک زائده کوچک خارمانند است که به آن خار پاشنه گفته می شود. ... ادامه مطلب